Της Ειρήνης Καρύδη
Η ιστορία και τα λάθη της στρατιωτικής και ελληνικής πολιτικής ηγεσίας.
Πριν από 25 χρόνια τρεις ήρωες αξιωματικοί του Πολεμικού Ναυτικού, οι υποπλοίαρχοι Χριστόδουλος Καραθανάσης, Έκτορας Γιαλοψός και ο αρχικελευστής Παναγιώτης Βλαχάκος, πέφτουν νεκροί, σε ώρα υπεράσπισης των ελληνικών εδαφών, εξαιτίας “γνωστής/άγνωστης” αιτίας πτώσης του στρατιωτικού ανιχνευτικού ελικοπτέρου που επέβαιναν.
Το ντροπιαστικό ιστορικό γεγονός, ως προς την ελληνική τιμή, λαμβάνει χώρα το βράδυ της 31ης Ιανουαρίου του 1996, στο θαλάσσιο σύμπλεγμα των βραχονησίδων της Δυτικής και Ανατολικής Ίμιας, στα Βόρεια Δωδεκάνησα.
Ο «πόλεμος της τσιπούρας»
Κάθε χρόνο, λίγο μετά από τα Χριστούγεννα και ως τις αρχές του Φλεβάρη, διεξάγεται στην περιοχή των Βόρειων Δωδεκανήσων, ένας ιδιότυπος «θαλάσσιος πόλεμος», μεταξύ των Ελλήνων αλιέων και των πάντα προκλητικών Τούρκων ψαράδων.
Είναι ο λεγόμενος «πόλεμος της τσιπούρας», όπου το αιγαιοπελαγίτικο κερδοφόρο ψάρι, η τσιπούρα, γίνεται η αιτία αρκετών διενέξεων μεταξύ των ψαράδων των αιωνίων εχθρικών χωρών Ελλάδας και Τουρκίας στην συγκεκριμένη θαλάσσια περιοχή.
H τουρκική πλευρά και συγκεκριμένα η πάλαι ποτέ «4η Στρατιά», ή «η Στρατιά του Αιγαίου», η «Ege Ordusu», όπως ονομάζεται σήμερα, βασισμένη στο δόγμα των «Γκρίζων Ζωνών», εκμεταλλεύεται τον «πόλεμο της τσιπούρας» και συχνά – πυκνά δημιουργεί μέσω των Τούρκων ψαράδων ή δημοσιογράφων της τουρκικής εφημερίδας «Hurriyet», τεχνητές κρίσεις οι οποίες μετατρέπονται ορισμένες φορές σε θερμά επεισόδια, ικανά προς την όξυνση που πάντα οδηγεί σε πολεμικές συρράξεις, καθώς παραβιάζονται καθημερινά και ποικιλοτρόπως τα ελληνικά θαλάσσια σύνορα.
Αλλά, για να μιλάμε και λίγο ξεκάθαρα :
Τέτοιες μέρες, κάθε χρόνο, στην περιοχή του Βόρειου τμήματος των Δωδεκανήσων και συγκεκριμένα στο σύμπλεγμα των Ιμίων, διεξάγεται ένας «πόλεμος» μικρών και μεγάλων αλιευτικών σκαφών, που μερικές φορές συνοδεύεται από πολεμικά πλοία με ότι αυτό συνεπάγεται.
Ήταν δεδομένες, λοιπόν, οι προκλητικές τούρκικες συμπεριφορές, προερχόμενες είτε από πολίτες, είτε από δημοσιογράφους, είτε από πράκτορες της τουρκικής μυστικής υπηρεσίας της «ΜΙΤ» οι οποίες λάμβαναν χώρα στην Δυτική και στην Ανατολική Ίμια φτάνουμε λίγα 24ωρα πριν την αποφράδα ημερομηνία.
Στις 27 Ιανουαρίου του 1996, στην Ανατολική Ίμια, επιβιβάζονται, παρανόμως σε ελληνικό έδαφος Τούρκοι δημοσιογράφοι (σύμφωνα με το ελληνικό στρατιωτικό δίκαιο «κατάσκοποι») της «Ηurriyet», με σκοπό να κατεβάσουν την ελληνική σημαία που μερικά εικοσιτετράωρα πριν είχε υψώσει ο τέως Δήμαρχος Καλύμνου κ. Δημήτρης Διακομιχάλης, υπό τον φόβο επεισοδίου για να ανεβάσουν την «ημισέληνο».
Πράγματι, οι Τούρκοι «δημοσιογράφοι» κατεβάζουν την ελληνική σημαία και υψώνουν την τουρκική, ενώ παράλληλα αποχωρούν βιντεοσκοπώντας τις παράνομες ενέργειες σε έδαφος ξένης χώρας.
Την 28η Ιανουαρίου του 1996, άνδρες του ελληνικού «Πολεμικού Ναυτικού», κατεβάζουν την τουρκική σημαία στην Ανατολική Ίμια και επανατοποθετούν την ελληνική σημαία. Επιπλέον, την ίδια μέρα, αποφασίζεται η φύλαξη της Ανατολικής Ίμιας να γίνεται επί 24ώρου βάσεως από την «Μονάδα Υποβρύχιων Καταστροφών», η οποία εδρεύει στο Πυλί της Κω.
Από το βράδυ της 28ης Ιανουαρίου του 1996, η Ανατολική Ίμια, φυλάσσεται από Έλληνες βατραχανθρώπους, με σκοπό την φύλαξη της ελληνικής σημαίας και της αποκλιμάκωσης της κρίσης, ώστε οι Έλληνες ψαράδες ανενόχλητοι να συνεχίσουν το ολιγοήμερο ψάρεμα της τσιπούρας.
Η κίνηση της ελληνικής πλευράς, να προστατεύσει την Ανατολική Ίμια, με εικοσιτετράωρη στρατιωτική φύλαξη από Έλληνες βατραχανθρώπους, ενοχλεί την Τουρκία. Με αποτέλεσμα, δίνει εντολή η τότε Πρωθυπουργός της Τουρκίας κ. Τανσού Τσιλερ, τις πρώτες ώρες της 31ης Ιανουαρίου του 1996, οι τουρκικές ειδικές δυνάμεις να εισβάλλουν παρανόμως στην Ελλάδα και να καταλάβουν την Δυτική Ίμια.
Παράλληλα, τις πρώτες πρωινές ώρες της 31ης Ιανουαρίου του 1996, από την φρεγάτα «Ναβαρίνο» του «Πολεμικού Ναυτικού», σηκώνεται ανιχνευτικό ελικόπτερο με σκοπό την ανίχνευση παράνομων τουρκικών εισβολέων στην Δυτική Ίμια. Το πλήρωμα του ελικοπτέρου αποτελούσαν οι ήρωες υποπλοιάρχοι, Χριστόδουλος Καραθανάσης και Έκτορας Γιαλοψός και ο αρχικελευστής Παναγιώτης Βλαχάκος.
Η συνέχεια γνωστή σε όλους μας:
Όπως μας αιτιολογεί το «Πολεμικό Ναυτικό», κατά την επιστροφή του ελικοπτέρου στην φρεγάτα «Ναβαρίνο», πέφτει εξαιτίας των άσχημων καιρικών συνθηκών που επικρατούσαν στην περιοχή, στο όνομα της πατρίδας και σε ώρα υπηρεσίας.
Οι υποπλοίαρχοι Χριστόδουλος Καραθανάσης, Έκτορας Γιαλοψός και ο αρχικελευστής Παναγιώτης Βλαχάκος, χάνονται «τζάμπα» στο όνομα της πατρίδας.
Η υπόθεση της «κρίσης των Ιμίων», μέχρι τις μέρες μας, δεν έχει αποσαφηνιστεί γιατί σύμφωνα με τους συγγενείς των ηρώων αξιωματικών αλλά και αρκετά εκατομμυρίων Ελλήνων δεν έχει ειπωθεί η πλήρης αλήθεια, καθώς ενστερνίζονται την άποψη πως το ελληνικό ανιχνευτικό ελικόπτερο δεν «έπεσε» λόγο καιρικών συνθηκών και από αποπροσανατολισμού του πιλότου, αλλά από χτύπημα των Τούρκων καταδρομέων, που είχαν παρανόμως εισβάλλει και καταλάβει την Δυτική Ίμια.
Και για να μην κρυβόμαστε πίσω από ο δάχτυλό μας. Ο σκοπός της Τουρκίας, τα ξημερώματα της 31ης Ιανουαρίου του 1996, ήταν να καταλάβει με κάθε τρόπο, έστω και προσωρινά, ελληνικό έδαφος και να δημιουργήσει «γκρίζες ζώνες» στην συγκεκριμένη περιοχή του Αιγαίου.
Ο συγκεκριμένος ισχυρισμός αποδεικνύεται από την πράξη των Τούρκων καταδρομέων να εισβάλλουν και να καταλάβουν παρανόμως την Δυτική Ίμια και όχι την Ανατολική Ίμια, όπου είχε προηγηθεί το περιστατικό με την εναλλαγή των τοποθετήσεων της ελληνικής και της τουρκικής σημαίας μετά τις προκλήσεις των Τούρκων «δημοσιογράφων».
Η εντολή, από την Τουρκάλα Πρωθυπουργό κ. Τανσού Τσιλέρ ήταν να πραγματοποιηθεί η υποστολή της ελληνικής σημαίας από την Ανατολική Ίμια, ενώ δεν έκαναν λόγο για εισβολή στην Δυτική Ίμια.
Όμως, από την δική μου πλευρά θα μου επιτρέψετε να επιμείνω ότι, εάν το Γενικό Επιτελείο Στρατού, την 28η Ιανουαρίου του 1996 έδινε εντολή στην πλήρη φύλαξη των Ιμίων, ώστε να τοποθετηθούν βατραχάνθρωποι και στην Δυτική Ίμια και όχι μόνο στην Ανατολική, δεν θα φτάναμε στο σημείο να είχαμε :
- την παράνομη απόβαση των Τούρκων κομάντο σε ελληνικό έδαφος,
- νεκρούς τους τρεις Έλληνες αξιωματικούς του «Πολεμικού Ναυτικού»,
- και ως σήμερα ανοιχτό το ζήτημα της επετείου της «κρίσης των Ιμίων».
Επομένως, τα ξημερώματα της 31ης Ιανουαρίου του 1996, οι υποπλοίαρχοι Χριστόδουλος Καραθανάσης, Έκτορας Γιαλοψός και ο αρχικελευστής Παναγιώτης Βλαχάκος, χάνονται «υπέρ πατρίδας», εξαιτίας ενός λάθους και με άγνωστες τις συνθήκες θανάτου των ηρώων αξιωματικών.
Και κάπως έτσι τα πρώτα λεπτά εκείνης της αποφράδας μέρας της 31ης Ιανουαρίου του 1996, χαράχτηκαν ως η πιο μαύρη σελίδα της νεότερης ελληνικής ιστορίας, η οποία τιτλοφορείται μέχρι στις μέρες μας, ως η «Κρίση των Ιμίων».