«Αυτός που δεν παίρνει ρίσκα», λέει μια παλιά ρωσική παροιμία, «δεν πίνει σαμπάνια». Στην περίπτωση του Αναστάση Δαυίδ, το ζητούμενο δεν είναι η σαμπάνια, αλλά η Coca-Cola. Για τον ελληνικό -με έδρα στην Ελβετία- κολοσσό της εμφιάλωσης Coca-Cola HBC, φαίνεται πως έχει φτάσει η ώρα των σκληρών αποφάσεων, καθώς φαίνεται ότι βάζει «στον πάγο» τη ρωσική αγορά.
8 Μαρτίου: Αυτή ήταν η ημερομηνία κατά την οποία η The Coca-Cola Company ανακοίνωσε ότι αναστέλλει τις δραστηριότητές της στη ρωσική αγορά. Η Coca-Cola HBC, κράτησε μια στάση αναμονής, όμως με τον πόλεμο στην Ουκρανία να μαίνεται εδώ και μήνες και το κλίμα μεταξύ Δύσης και Ρωσίας να «βαραίνει» ολοένα και περισσότερο, η εισηγμένη στην αγορά του Λονδίνου εταιρεία δεν είχε και πολλές επιλογές. Έχοντας διακόψει τη λειτουργία του εργοστασίου στην Ουκρανία, κατεβάζει ταχύτητα και στη Ρωσία.
Τουλάχιστον σε πρώτη φάση, σταματά την εισαγωγή συμπυκνώματος για την παραγωγή των προϊόντων της The Coca-Cola Company και παύει όλες τις επενδύσεις της στη ρωσική αγορά. Με δεδομένο ότι η εταιρεία υποχρεούται βάσει συμβολαίου να κατέχει μια ικανή ποσότητα συμπυκνώματος, εκτιμάται ότι θα χρειαστούν κάποιοι μήνες μέχρι να εξαντληθεί το απόθεμα και, άρα, να σταματήσει η παραγωγή και να «στεγνώσει» η ρωσική αγορά από Coca-Cola. Και τότε;
Η απόφαση του ομίλου «με την ελληνική καρδιά», όπως συνηθίζει να αποκαλεί την Coca-Cola HBC ο Αναστάσης Δαυίδ, είναι να εστιάσει στα τοπικά σήματα που παράγει στη Ρωσία. Δηλαδή τους χυμούς Dobry, Rich και Moya Semya, ενώ υπό εξέταση είναι και το αν συνεχιστεί η παραγωγή του ενεργειακού ποτού Monster Energy που παράγει η Coca-Cola HBC για λογαριασμό της αμερικανικής Monster Beverage Corporation στη Ρωσία.
Στην πράξη, αυτό σημαίνει ότι εάν δεν αλλάξει κάτι δραματικά, θα είναι πολύ δύσκολο να διατηρήσει στο σύνολό της την ισχυρότατη παρουσία που έχει στη χώρα από το 1994: Ήτοι, τα 10 εργοστάσια που λειτουργεί με τις 60 γραμμές παραγωγής, τα 7.000 άτομα προσωπικό και το στόλο των 3.554 φορτηγών. Όπως και αδύνατο θα είναι, υπό αυτές τις συνθήκες, να διατηρήσει το 20% του όγκου πωλήσεων και λειτουργικών κερδών που είχε ο όμιλος από τη ρωσική αγορά, πριν την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.
Ναι, ο CEO της εταιρείας Zoran Bogdanovic εξετάζει διαρκώς και αξιολογεί όλες τις διαθέσιμες επιλογές για την τύχη των δραστηριοτήτων της Coca-Cola HBC και αναπροσαρμόζει τη στρατηγική διαρκώς, όμως είναι βέβαιο πως υπάρχει «plan b». Το αμέσως επόμενο διάστημα, η διοίκηση της εταιρείας θα ανακοινώσει τις αποφάσεις για τη δραστηριότητά της στη ρωσική αγορά, ενώ παράλληλα, είναι σε εξέλιξη ένα σημαντικό project. Αυτό της επιστροφής στις «ρίζες» της, στη Μαύρη Ήπειρο, εκεί όπου η Coca-Cola HBC γιγαντώνεται.
Απαραίτητη επιστροφή στη δεκαετία του ’50. Ο θείος του σημερινού προέδρου της Coca-Cola HBC, Aναστάσιος Γ. Λεβέντης έβαλε τα θεμέλια για τη δημιουργία του ομίλου, όταν σύναψε συνεργασία franchise με την αμερικανική πολυεθνική Coca-Cola στην Γκάνα μετά το B΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Όταν όμως, η εταιρία εμφιάλωσής του εθνικοποιήθηκε, μετά την ανεξαρτητοποίηση της χώρας, ο Aναστάσιος Λεβέντης μετέφερε την επιχείρησή του στη Nιγηρία. Εκεί, ο Γιώργος Δαυίδ, πατέρας του Αναστάση, ξεκίνησε ως απλός εργαζόμενος στην εταιρεία, φτάνοντας να τη διοικήσει κάποτε.
Και, όταν το 2016 παρέδωσε τα «κλειδιά» του ομίλου στον Αναστάση Δαυίδ, τον έβαλε να υποσχεθεί ότι θα κρατήσει άθικτο το τετράπτυχο Ελλάδα- Κύπρος- Λονδίνο- Αφρική που ήταν πάντα στο επίκεντρο της αναπτυξιακής στρατηγικής του κολοσσού που σήμερα δραστηριοποιείται σε 29 αγορές και είναι εισηγμένος στο LSE. Και, ο σπουδαγμένος στο Tufts, με προϋπηρεσία στην Coca Cola Bottling Systems στις HΠA, στην AXA ασφαλιστική και στην Aegean, αφού έβγαλε την εταιρεία από την κρίση που έπληττε τη χώρα, φρόντισε να εκπληρώσει ένα «παιδικό όνειρο» του Γιώργου Δαυίδ.
Έτσι, στα τέλη του περασμένου έτους εξαγόρασε έναντι 427 εκατ. ευρώ, τη Coca-Cola Bottling Company of Egypt. Με τη συμφωνία να ολοκληρώνεται και τυπικά φέτος, η αιγυπτιακή εταιρεία με τα πέντε εργοστάσια εμφιάλωσης και την «χρυσή» προϊοντική γκάμα (Coca-Cola, Sprite, Fanta, Schweppes, Schweppes gold, Crush και νερό Dasani), με τον όγκο πωλήσεων περίπου 275 εκατομμυρίων κιβωτίων κατ’ έτος και καθαρά έσοδα από πωλήσεις 7,4 δισεκατομμυρίων αιγυπτιακών λιρών, δεν είναι απλά ενίσχυση της παρουσίας της Coca-Cola HBC στην Αφρική.
Μπορεί να αποτελέσει το «αντίβαρ0» που ψάχνει ο Bogdanovic από την απώλεια των πωλήσεων στη ρωσική αγορά. Άλλωστε, η κυβέρνηση της Αιγύπτου δεν παραλείπει να επαναλαμβάνει στη διοίκηση της Coca-Cola HBC και να διατρανώνει δημοσίως πως θα παρέχει όποια διευκόλυνση χρειαστεί, ώστε να προχωρήσει η εταιρεία τις επενδύσεις ύψους 1 δισ. δολαρίων, που έχει υποσχεθεί στην Αίγυπτο και, κατά συνέπεια, να εδραιώσει την παρουσία της στην εκεί αγορά…
ΠΗΓΗ:newmoney.gr