Στοχεύει να είναι μια πόλη χωρίς εκπομπές αερίου έως το 2030.
Όσοι ταξιδέψουν στο Όσλο προς το τέλος της εφετινής χρονιάς, αναμένεται να μπορούν να κινηθούν με το πρώτο στον κόσμο πλήρες ηλεκτρικό σύστημα μέσων μαζικής μεταφοράς.
Τον περασμένο Οκτώβριο, ανακοινώθηκε η συμφωνία να αντικατασταθούν τα εναπομείναντα ντιζελοκίνητα λεωφορεία με 450 ηλεκτρικά έως το τέλος του έτους. Με αυτή την κίνηση, θα ολοκληρωθεί το πλήρες ηλεκτροκινούμενο σύστημα δημοσίων μεταφορών στην πρωτεύουσα της Νορβηγίας. Σε αυτό περιλαμβάνονται ηλεκρικά τραμ, τρένα, φέρι μποτ καθώς και 200 ηλεκτρικά λεωφορεία, τα οποία ήδη κινούνται στους δρόμους της πόλης.
Η στρατηγική της πόλης για συγκοινωνίες χωρίς εκπομπές άνθρακα σχεδιάστηκε ως απάντηση στην κλιματική αλλαγή. Παράλληλα, έχει στόχο να βελτιώσει και τη δημόσια υγεία, μέσω της μείωσης της μόλυνσης του αέρα, η οποία είναι η μεγαλύτερη απειλή για τη υγεία των Ευρωπαίων, σύμφωνα με μία έκθεση των Ηνωμένων Εθνών που δημοσιεύτηκε το περασμένο φθινόπωρο. Εκεί αναφέρεται ότι περίπου 300.000 πρόωροι θάνατοι στην Ε.Ε. το 2019 μπορούν να αποδοθούν στον μολυσμένο αέρα. Ενώ το Όσλο μειώνει με σταθερό ρυθμό τις εκπομπές αερίων, η κίνηση στους δρόμους παραμένει ο μεγαλύτερος λόγος εκπομπών αερίου στη νορβηγική πρωτεύουσα.
Ο Øystein Dahl Johansen, εκπρόσωπος της Ruter, του φορέα των δημοσίων συγκοινωνιών στο Όσλο εξηγεί ότι ο νέος στόλος των λεωφορείων θα είναι επίσης πολύ πιο άνετος για τους επιβάτες και θα προκαλεί λιγότερη ηχορύπανση. «Πολλά από τα ντιζελοκίνητα λεωφορεία που αποσύρονται είναι ηλικίας περίπου 10 ετών και έχουν παλιές προδιαγραφές όσον αφορά την τεχνολογία και τις ανέσεις» σημειώνει.
Η αγορά των λεωφορείων μεταφράζεται σε μία επένδυση 500 εκατομμυρίων κορωνών (περίπου 45 εκατομμύρια ευρώ), η οποία, όπως αναφέρουν οι αξιωματούχοι της πόλης, θα μεταφραστεί σε μακροπρόθεσμη εξοικονόμηση χρημάτων. Ενώ τα καινούργια ηλεκτρικά λεωφορεία κοστίζουν περισσότερο από τα ντιζελοκίνητα, οι υποστηρικτές τους σημειώνουν ότι τελικά η συντήρησή τους και η λειτουργία τους κοστίζει αρκετά λιγότερο. «Η συντήρηση τους είναι φθηνότερη, όπως και η χρήση τους» δηλώνει στο Reuters η Irin Stav, αντιδήμαρχος Περιβάλλοντος και Μεταφορών της πόλης. «Είναι μία κατάσταση win-win», προσθέτει.
Ενώ η Ruter δεν περιμένει ότι το πέρασμα στην ηλεκτροκίνηση θα φέρει μεγαλύτερη επιβατική κίνηση στο δημόσιο σύστημα συγκοινωνιών, ο Johansen αναφέρει ότι θα κάνει το Όσλο έναν πιο ελκυστικό προορισμό για τους κατοίκους και τους επισκέπτες του. «Η συγκοινωνία χωρίς εκπομπές αερίων κάνει το Όσλο μια καλύτερη πόλη για να ζει κανείς, με λιγότερη μόλυνση και λιγότερη ηχορύπανση» σημειώνει.
Σημειωτέον ότι οι επιλογές για ηλεκτροκίνηση δεν περιορίζονται στη δημόσια συγκοινωνία. Οι τουρίστες στο Όσλο μπορούν να πάρουν ηλεκτρικά ταξί, ηλεκτρικά λεωφορεία που πηγαίνουν από και προς το αεροδρόμιο, να νοικιάσουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα ή να κάνουν ξεναγήσεις με ηλεκτρικά λεωφορεία. Μάλιστα, αυτή τη στιγμή, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην πόλη ξεπερνούν εκείνα που χρησιμοποιούν ορυκτά καύσιμα.
Παρόλα αυτά, οι περιβαλλοντολόγοι ανησυχούν ότι η εκτεταμένη χρήση ηλεκτρισμού στις μαζικές μεταφορές έχει τα δικά της οικολογικά βάρη τα οποία σχετίζονται κυρίως με την κατασκευή και ανακύκλωση των μπαταριών, μια βιομηχανία που προβλέπεται να μεγαλώσει έως και 40 φορές σε σχέση με το σημερινό της μέγεθος έως το 2040.
Η Ingvild Kilen Rørholt, ειδική των συγκοινωνιών στη νορβηγική περιβαλλοντική ομάδα ZERO αναφέρει: «Κομμάτια της βιομηχανίας μπαταριών σήμερα συνδέονται με μεγάλες εκπομπές αερίων, περιβαλλοντικά προβλήματα καθώς και παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων». Επιπρόσθετα, αναφέρει ότι αυτή η ακμάζουσα βιομηχανία πρέπει να γίνει αντικείμενο λογοδοσίας και να κάνει βελτιώσεις προκειμένου να πιάσει τα αποδεκτά περιβαλλοντικά στάνταρντ.
Η Rørholt σημειώνει, επίσης, ότι η «δημόσια διαφάνεια και ιχνηλασιμότητα» από την Ruter -όσον αφορά τα δεδομένα των εκπομπών αερίων- θα είναι καθοριστικές για να διασφαλιστεί ότι θα επιτευχθούν οι επιθυμητοί κλιματικοί στόχοι. Σε αυτά τα δεδομένα, η Rørholt περιλαμβάνει και τις εκπομπές που δημιουργούνται κατά τη διαδικασία κατασκευής των ίδιων ηλεκτρικών οχημάτων.
Το Όσλο στοχεύει να είναι η πρώτη σχεδόν μηδενικών εκπομπών αερίου πόλη του πλανήτη έως το 2030. Για το πετύχει αυτό, επιπλέον στόχοι είναι να υπάρχουν καλύτεροι ποδηλατόδρομοι και δρόμοι για μετακίνηση με τα πόδια, καθώς και πιο ενεργειακά αποτελεσματικά κτίρια.
Ο Αudun Garberg, από την δημοτική Κλιματική Υπηρεσία του Όσλο σημειώνει ότι η στρατηγική της πόλης είναι «να γίνει εύκολο να μετακινηθεί κανείς με τα πόδια, με ποδήλατα ή με τα ΜΜΜ και όλες οι μηχανοκίνητες μετακινήσεις να είναι μηδενικών εκπομπών. Πιστεύει ότι μακροπρόθεσμα «η λιγότερη μηχανοκίνητη συγκοινωνία κάνει την πόλη πιο φιλική στους ανθρώπους. Ένα καλύτερο μέρος για να κάνει κανείς μια βόλτα, να καθίσει σε ένα παγκάκι, να πιει ένα ποτήρι καφέ ή να παίξει σε μια παιδική χαρά».
Η Νορβηγία είναι ένας από τους παγκόσμιους πρωτοπόρους στο ζήτημα της πράσινης επανάστασης στις μεταφορές. Η χώρα ισχυρίζεται ότι έχει τη μεγαλύτερη αναλογία ηλεκτρικών οχημάτων (ΕV) στον κόσμο. Αυτή η θέση της χώρας πιστώνεται και στις κυβερνητικές πολιτικές, όπως για παράδειγμα τις επιδοτήσεις που έδωσαν κίνητρα στους οδηγούς να αγοράσουν EV ή την χρηματοδότηση ενός μεγάλου δικτύου από υποδομές για φόρτιση. Η χώρα έχει στόχο το 2025 όλα τα νέα αυτοκίνητα που πωλούνται να είναι ηλεκτρικά ή κινούμενα με υδρογόνο.
Άφθονη και οικονομική υδροηλεκτρική ενέργεια, η οποία καλύπτει σχεδόν όλες τις ανάγκες της χώρας σε ρεύμα είναι, επίσης, βασική στην μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση. Το πλέον παράδοξο είναι ότι η Νορβηγία έχει πολλούς οικονομικούς πόρους για να υποστηρίξει αυτή την αλλαγή, χάρη στα έσοδά της ως ένας από τους σημαντικούς παγκοσμίως παραγωγούς πετρελαίου και αερίου.
«Είναι πολύ σημαντικό για την κλιματική πολιτική της Νορβηγίας να σταματήσουμε να ψάχνουμε για ακόμα περισσότερο πετρέλαιο και αέριο και να σταματήσει η αναζήτηση και εκμετάλλευση νέων κοιτασμάτων» δήλωσε στο Bloomberg η Lan Marie Nguyen Berg, πολιτικός του Πράσινου Κόμματος.
Η Rørholt συμφωνεί ότι αυτή η αντίφαση είναι ένα ηθικό δίλημμα για το έθνος αλλά επισημαίνει ότι το Όσλο ως πρωτοπόρος στην μετάβαση στις ηλεκτρικές συγκοινωνίες μπορεί να είναι μοντέλο για άλλες πόλεις και πρωτεύουσες. Προσθέτει ότι αν τελικά «όλοι εγκαταλείψουν τα ορυκτά καύσιμα στις μεταφορές και στραφούν σε άλλες μορφές, τελικά δεν θα υπάρχει κανένας στον οποίον να μπορείς να πουλήσεις πετρέλαιο».
Εκτός από τη Νορβηγία και άλλες πόλεις και περιοχές σε όλο τον κόσμο πράγματι αγκαλιάζουν λύσεις ηλεκτρικής μετακίνησης για τις δημόσιες συγκοινωνίες τους προκειμένου να πέτυχουν τους απαιτητικούς κλιματικούς στόχους αλλά και να βελτιώσουν την ποιότητα του αέρα και την κυκλοφοριακή συμφόρηση. Από το Βερολίνο έως τη Μπογκοτά, τη Τζακάρτα και το Λος Άντζελες, οι ταξιδιώτες μπορούν να αναμένουν ότι η ηλεκτροκίνηση θα είναι η κανονικότητα στις δημόσιες αστικές συγκοινωνίες τα επόμενα χρόνια.