Οι εξαγωγές και η μετεξέλιξη των εταιρειών σε ομίλους τροφίμων «σώζουν» την παρτίδα στην εγχώρια αλλαντοβιομηχανία.
Η στρατιγική επιλογή της διεύρυνσης της παραγωγικής δραστηριότητας εκτός του στενού ορίου των αλλαντικών, που ξεκίνησε πρώτη η Υφαντής και πλέον αποτελεί την κατευθυντήριο γραμμή στην Creta Farms και εμμέσως στην Π.Γ. Νίκας -μέσα από το πλέγμα εταιρειών που βρίσκονται υπό την ομπρέλα της Bespoke SGA Holdings-, αναδεικνύεται σε ισχυρό ανάχωμα στην περίοδο των πολλαπλών κρίσεων που αντιμετωπίζει η εγχώρια βιομηχανία.
Όπως αναφέρουν μιλώντας στη «Ν» εκπρόσωποι του κλάδου, «η εγχώρια βιομηχανία τροφίμων παραμένει παγιδευμένη, θυσιάζοντας την κερδοφορία της προκειμένου να καλύψει τα λειτουργικά κόστη, τα οποία διατηρούνται υψηλά τόσο σε επίπεδο πρώτων υλών όσο και ενέργειας. Στα αλλαντικά στο ράφι η μάχη είναι “σώμα με σώμα”, ενώ στον φαύλο κύκλο των ανατιμήσεων αναπτύσσονται και αθέμιτες πρακτικές, όπως π.χ. εικονικές μειώσεις τιμών και προσφορές, τη στιγμή που η “πίτα” της κατηγορίας -που τα τελευταία χρόνια διατηρούσε σταθερή δυναμικήλόγω του πληθωρισμού εμφανίζει τάσεις υποχώρησης».
Σημειώνεται ότι η αγορά των αλλαντικών εμφανίζει δυναμική εσόδων περί τα 350 εκατ. ευρώ, με τους τρεις «παίκτες» να ελέγχουν συνολικά το 70%-75% του κλάδου.
Τα ίδια στελέχη επισημαίνουν ότι «όλο το 2022 η αγορά ήταν επί της ουσίας “αρρύθμιστη”. Τα πλάνα δεν μπορούσαν να γίνουν όχι σε ετήσια ούτε σε μηνιαία βάση και ο προγραμματισμός κινούνταν βδομάδα βδομάδα. Τα εκτοξευμένα κόστη ενέργειας και η ανεξέλεγκτη πορεία των τιμών σε πρώτες και δεύτερες ύλες δεν άφηναν περιθώρια για προβλέψεις και προϋπολογισμούς.
Η κατανάλωση υποχωρεί βγάζοντας “κερδισμένη” την ιδιωτική ετικέτα και τα επώνυμα που θυσιάζουν ποιότητα και τιμές για να κρατήσουν μερίδια. Αυτή ήταν η κατάσταση όλη την περσινή χρονιά και δεν φέρεται να εμφανίζει βελτίωση στο πρώτο τρίμηνο του 2023. Ειδικά στην κατηγορία των αλλαντικών, μετά το ράλι στην τιμή της γαλοπούλας στον χορό των ανατιμήσεων εισέρχεται και το χοιρινό. Οι εταιρείες έρχονται αντιμέτωπες με ανατιμήσεις ακόμα και 100%, οι οποίες σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να μετακυλίσουν στους τιμοκαταλόγους. Η μέση ανατίμηση στο ράφι διαμορφώθηκε στο 10%-15%».
Σε αυτό το πλαίσιο, διέξοδο για τους δύο εκ των τριών ισχυρότερων «παικτών» στην κατηγορία των αλλαντικών αποτελεί το διευρυμένο προϊοντικό χαρτοφυλάκιο, που επεκτείνεται σε άλλες κατηγορίες, με αιχμή τα ημι-έτοιμα γεύματα, αλλά και οι vegan κωδικοί που αποτελούν «διαβατήριο» εισόδου στα διεθνή ράφια. Σε ό,τι αφορά τη Νίκας, αξιοποιεί τις συνέργειες με τις άλλες εταιρείες της Bespoke SGA Holdings, επιτυγχάνοντας οικονομίες κλίμακος ανάλογου βεληνεκούς.
«Η ανάπτυξη έρχεται από τις εξαγωγές. Όσες εταιρείες μπορούν να διεκδικήσουν παρουσία και σταθερές συνεργασίες στις διεθνείς αγορές μπορούν να προσβλέπουν σε ανάπτυξη. Το εγχώριο περιβάλλον παραμένει δυσμενές και οι προβλέψεις για την πορεία της εσωτερικής κατανάλωσης είναι αρνητικές. Στα αλλαντικά η “πίτα” της αγοράς είναι συγκεκριμένη και οι εταιρείες εστιάζουν στη διατήρηση της μεριδιακής τους υπεροχής. Τα αλλαντικά δεν αποτελούν προϊόν που εξάγεται, συνεπώς για να επιτευχθεί εξέλιξη η επέκταση σε άλλες κατηγορίες ήταν μονόδρομος για τις επιχειρήσεις του κλάδου. Στη δεδομένη συγκυρία η επένδυση στην ανάπτυξη νέων κατηγοριών έχει σημαντικό αποτύπωμα» αναφέρουν στελέχη της αλλαντοβιομηχανίας.