Με τη Citi να τρέχει τη «σφιχτή» διαδικασία πώλησης της Κωτσόβολος έως το τέλος του 2023 θα έχει βγει «λευκός» – ή «μαύρος» – καπνός για το ποιος θα είναι ο νέος ιδιοκτήτης του μεγαλύτερου παίκτη της εγχώριας αγοράς ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών.
Άλλωστε, σύμφωνα με τον Γιάννη Βασιλάκο, αντιπρόεδρο και CEO της Dixons South – East Europe, δεν συμφέρει καμία πλευρά – και κυρίως την εταιρεία – να «σέρνεται» η διαδικασία.
Παρουσιάζοντας χθες το απόγευμα σε δημοσιογραφική συνάντηση τα οικονομικά μεγέθη της Κωτσόβολος και τον αναπτυξιακό σχεδιασμό για εφέτος, ο κος Βασιλάκος έδωσε το χρονοδιάγραμμα της εν εξελίξει πώλησης.
Σε αυτή την πρώτη φάση, η μητρική Currys έχει αναθέσει στη Citi να συλλέξει τους πιθανούς ενδιαφερόμενους, παρέχοντας μια πρώτη ενημέρωση.
Η διαδικασία αυτή θα διαρκέσει έως το τέλος του καλοκαιριού, ενώ αναμένεται να ολοκληρωθεί με ένα πρώτο «ξεσκαρτάρισμα».
Κωτσόβολος: Δεν υπάρχει πίεση για την πώληση, λέει ο Baldock
Το επόμενο στάδιο – στις αρχές του Φθινοπώρου – αφορά τη σύνταξη λίστας των επικρατέστερων ενδιαφερομένων επενδυτών στους οποίους θα δοθούν περισσότερες πληροφορίες για την εταιρεία.
Θα ακολουθήσει το τρίτο και ουσιαστικό στάδιο των αποκλειστικών συζητήσεων, από τις οποίες η διοίκηση ευελπιστεί να προκύψει ο νέος ιδιοκτήτης της Κωτσόβολος.
Πάντως ο CEO του ομίλου, Άλεξ Μπάλτοκ, κατά τη χθεσινή παρουσίαση των οικονομικών αποτελεσμάτων, άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο η Κωτσόβολος να παραμείνει στον όμιλο. Συγκεκριμένα ανέφερε: «Δεν υπάρχει πίεση από την μεριά μας, αν δεν πετύχουμε καλή τιμή δεν θα πουλήσουμε. Θα ήμασταν εξίσου χαρούμενοι και αν κρατούσαμε την Κωτσόβολος». Ο ίδιος πάντως δεν προσδιόρισε ποιο θα ήταν εκείνο το αντίτιμο ώστε να θεωρηθεί περισσότερο συμφέρουσα η πώληση.
Μόνο με ένα καλό τίμημα θα πουληθεί
Αναφερόμενος και ο κος Βασιλάκος στην αξία της αλυσίδας επεσήμανε ότι «είναι δύσκολο να αποτιμηθεί», καθώς είναι «κάτι πολύ μεγαλύτερο από μία απλή αλυσίδα λιανικής», για τονίσει ότι «η Κωτσόβολος είναι state of the art. Αν η εταιρεία δεν ήταν σε μία μικρή αγορά όπως η Ελλάδα, αλλά σε μία μεγαλύτερη, θα είχε πολύ ευκολότερα 4,5 – 5% Return on Sales, θα είχε πολύ μεγαλύτερη κερδοφορία και θα ήταν ανίκητη».
Μπορεί ο νέος ιδιοκτήτης της Κωτσόβολος να είναι Έλληνας;
«Μακάρι αν υπάρξει επόμενος ιδιοκτήτης να είναι καλύτερος από την Carry’s που μας έφερε μέχρι εδώ σήμερα. Αν όχι θα παραμείνουμε σε ένα γκρουπ που είμαστε πολύ παραγωγικοί και αυτόνομοι» σημείωσε ο κος Βασιλάκος.
Σχολιάζοντας την πιθανότητα ο επόμενος ιδιοκτήτης της Κωτσόβολος να είναι Έλληνας, ο επικεφαλής της αλυσίδας ανέφερε πως «δεν είμαστε ένα αμελητέο ποσό για κάποια ελληνική επιχείρηση είμαστε όμως ένας πολύ αξιόπιστος παίκτης που θα μπορούσε κάποιος να χρηματοδοτηθεί για να μας πάρει», συμπληρώνοντας ότι δεν είναι εύκολο για μια ελληνική επιχείρηση να προχωρήσει σε μια τέτοια επένδυση αλλά η εταιρική εικόνα της Κωτσόβολος ανοίγει τον δρόμο για δανειοδότηση.
Σύμφωνα πάντως με την ελληνική διοίκηση ακόμη και εάν δεν καταλήξει τελικά η Κωτσόβολος σε νέο αγοραστή μπορεί να παραμείνει ανεξάρτητη, βιώσιμη και σε αναπτυξιακή τροχιά. Εάν πωληθεί μπορεί να δώσει σημαντική υπεραξία στον νέο της αγοραστή, όπως δείχνουν και τα οικονομικά της στοιχεία.
Γιατί ο Κωτσόβολος διαφέρει από τον ανταγωνισμό
«Όλοι πουλάνε ψυγεία, αλλά δεν ζεις μόνο από τις πωλήσεις προϊόντων τα οποία βρίσκεις» σημείωσε ο επικεφαλής της εταιρείας αναφερόμενος στους τρεις πυλώνες που εστιάζει τη στρατηγική της η Κωτσόβολος και οι οποίοι τη διαφοροποιούν από τον ανταγωνισμό.
Ειδικότερα επεσήμανε τη γεωγραφική κάλυψη κατά 100% της Ελλάδας και της Κύπρου με τα καταστήματα να λειτουργούν ως hub παρέχοντας μια σειρά υπηρεσιών με υψηλή κερδοφορία. «Χρειαζόμαστε τα σημεία πώλησης γιατί μας ξεκλειδώνουν σημαντικά πλεονεκτήματα» τόνισε ο κος Βασιλάκος. Αυτή τη στιγμή η αλυσίδα διαθέτει 95 καταστήματα.
Ο δεύτερος πυλώνας είναι η συνεχής αναβάθμιση των υποδομών και ακολουθεί η επέκταση των δραστηριοτήτων όπου η Κωτσόβολος αναπτύσσεται σε τομείς όπως K2B προσφέροντας υπηρεσίες που αναπτύσσει πρώτα για την ίδια και στη συνεχεία σε τρίτους ή Β2G δηλαδή οι υπηρεσίες προς το Δημόσιο όπου υπάρχει σημαντικό περιθώριο ανάπτυξης.
Σημειώνεται ότι οι υπηρεσίες προς τους καταναλωτές αλλά και προς τρίτους αποφέρουν το 15% του gross margin.
Ο πληθωρισμός ροκάνισε τα κέρδη
Αναφορικά με τα οικονομικά μεγέθη της Κωτσόβολος, ο κύκλος εργασιών έκλεισε στα 733 εκατ. ευρώ για το οικονομικό έτος 2022-2023, σημειώνοντας σημαντική αύξηση της τάξεως του 12,1%, σε σχέση με την προηγούμενη περίοδο 2021 -2022 και ουσιαστικά έχει υπερδιπλασιαστεί μέσα στη δεκαετία (ήταν 342 εκατ. ευρώ το 2012 – 2013).
Ωστόσο, τα κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων (EBITDA) υποχώρησαν στα 48,6 εκατ. ευρώ από 51,7 εκατ. ευρώ το προηγούμενο έτος, ενώ τα λειτουργικά κέρδη (EBIT) έπεσαν στα 20,7 εκατ. ευρώ, από 25,2 εκατ. ευρώ το 2021-2022 λόγω των ισχυρών πληθωριστικών πιέσεων σε όλες – ανεξαιρέτως – τις γραμμές κόστους, συμπεριλαμβανομένης της αύξησης στο κόστος πωληθέντων, όπως ανέφερε ο κος Βασιλάκος.
«Το ποσοστό του EBIT στις πωλήσεις πήγε στο 2,8% από 3,8% πέρσι. Μας πιέζει και θέλουμε να ξαναγυρίσουμε κοντά στο 4%, αλλά σε σχέση με το παγκόσμιο retail πιστέψτε με είναι τεράστιο νούμερο», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κος Βασιλάκος σχετικά με την κερδοφορία.
Τα ταμειακά διαθέσιμα έκλεισαν στα 82,8 εκατ. ευρώ έναντι 59,4 εκατ. ευρώ το 2021-2022, σημειώνοντας αύξηση της τάξεως του 39,4%.
Επενδύσεις 19,4 εκατ. ευρώ
Η αλυσίδα συνεχίζει να επενδύει τόσο σε νέα καταστήματα όσο και σε logistics. Για την τρέχουσα χρήση, η οποία άρχισε την 1η Μαΐου, έχει σχεδιαστεί επενδυτικό πλάνο ύψους 19,4 εκατ. ευρώ.
Περίπου τα μισά από τα προς επένδυση κεφάλαια (9,4 εκατ. ευρώ) θα κατευθυνθούν στην δημιουργία της νέας κεντρικής αποθήκης, στην οποία ευελπιστεί να εισέλθει εντός του 2024.
Παράλληλα, 4,9 εκατ. ευρώ θα κατευθυνθούν προς το δίκτυο καταστημάτων και κυρίως για την δημιουργία τριών νέων καταστημάτων (σε Ρέθυμνο, Ζάκυνθο και Ορεστιάδα), τη μετεγκατάσταση του καταστήματος στην Αλεξανδρούπολη –κίνηση η οποία έχει ήδη ολοκληρωθεί– και στην ανακαίνιση πέντε σημείων (Τούμπα, Ευκαρπία, Mall, Άργος και Πύργος).
Τέλος, στο κομμάτι της εφοδιαστικής αλυσίδας και συγκεκριμένα για αυτοματισμούς αποθήκης εκτιμάται ότι θα δαπανηθούν ποσά της τάξης του 1 εκατ. ευρώ.