Η Ειρήνη Σαρρή στο Money & Life διαλευκαίνει το τοπίο της μεσιτικής αγοράς
Στην καρδιά της πολυσύχναστης πόλης, ανάμεσα στους πανύψηλους ουρανοξύστες και τον ρυθμό των κίτρινων ταξί, μια συγγραφική συνάντηση με μία Ελληνίδα μεσίτρια της Νέας Υόρκης την Ειρήνη Σαρρή είναι σαν να δημιουργείς μια συμφωνία λέξεων που χορεύει στο ρυθμό των μετακινούμενων ορόφων και των αστραφτερών ρετιρέ. Καθώς το μελάνι συναντά το χαρτί, βυθιζόμαστε σε μια αφήγηση, όπου κάθε πρόταση είναι ένα προσχέδιο, κάθε παράγραφος μια κάτοψη, σχολαστικά σχεδιασμένη για να συλλάβει την ουσία μιας αγοράς σε διαρκή κίνηση.
Η Ειρήνη Σαρρή όντας μια δυναμική επαγγελματίας, ακολούθησε το πάθος της στο κτηματομεσιτικό χώρο και τις επενδύσεις. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος από το London School of Economics, L.S.E., ένα από τα παλαιότερα και πιο διάσημα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια όπου έγινε δεκτή με το εξαιρετικά ανταγωνιστικό ποσοστό εισαγωγής ενός φοιτητή ανά χώρα. Είναι επίσης κάτοχος πτυχίου Διοίκησης από το Deree, του Αμερικανικού Κολλεγίου Αθηνών και πτυχίου Αγγλικής Λογοτεχνίας από τη Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών. Μιλάει άπταιστα Αγγλικά, Ελληνικά και Γαλλικά.
Πριν μετακομίσει στη Νέα Υόρκη, η Ειρήνη συν ίδρυσε τα Ινστιτούτα Ξένων Γλωσσών Σαρρή στην Αθήνα, όπου υπηρέτησε ως Διευθύνουσα Σύμβουλος για δεκατρία χρόνια διευθύνοντας τις λειτουργίες τριών Ινστιτούτων Ξένων Γλωσσών με περισσότερους από 300 φοιτητές.
Έχει λάβει δύο Real Estate βραβεία αναγνώρισης και ένα από τα οποία είναι «Ρεκόρ Πωλήσεων» για το 2022. Έφτασε στο ανώτατο επίπεδο εξασκήσεως επαγγέλματος “Licensed Associate Real Estate Broker”. Δουλεύω στην Keller Williams NYC στη μεγαλύτερη κτηματομεσιτική εταιρεία της Αμερικής και το γραφείο της βρίσκεται στο Park Avenue στην καρδιά του Μανχάταν.
«Στην Αμερική όπου καλύπτεται ένα μεγάλο κομμάτι της αγοράς , το ένα τρίτο της οικονομίας του Real Estate ξεκινάει από την προσωπική ανάγκη κάποιου να έχει ένα ακίνητο για την οικογένειά του…»
Νεκτάριος Ντ. Χορμοβίτης – Ποιο ήταν το έναυσμα, ώστε να ξεκινήσεις την πορεία σου στον χώρο του Real Estate;
Ειρήνη Σαρρή – Η αφετηρία για να ξεκινήσω ήταν η ανάγκη μου να έχω προσωπική άποψη στις επενδύσεις. Όταν Βρέθηκα σε ένα σταυροδρόμι ζωής και ήταν για μένα η στιγμή να αγοράσω το δικό μου πρώτο ακίνητο, αποφάσισα ότι είναι καιρός για μένα να μάθω τι σημαίνει επένδυση. Ως επαγγελματίας και όχι απλά ως αγοραστής. Ήταν η προσωπική μου ανάγκη να έχω μία εις βάθος γνώση του αντικειμένου, δηλαδή ποια είναι η διαδικασία μιας επένδυσης και φυσικά να καταλαβαίνω και να αναλύω την αγορά.
Νεκτάριος Ντ. Χορμοβίτης – Ποια είναι τα στοιχεία που χαρακτηρίζουν την αγορά, είτε περιοδικά είτε γενικότερα;
Ειρήνη Σαρρή – Στην Αμερική όπου καλύπτεται ένα μεγάλο κομμάτι της αγοράς , το ένα τρίτο της οικονομίας του Real Estate ξεκινάει από την προσωπική ανάγκη κάποιου να έχει ένα ακίνητο για την οικογένειά του, να έχει μία εξοχική κατοικία και στη συνέχεια περνάει στον επενδυτικό τομέα. Γι’αυτό έχει αποκτήσει τεράστιες διαστάσεις στο Real estate, η ανάγκη γίνεται επένδυση δηλαδη. Όταν κάποιος κάνει αποταμιεύσεις και βάζει κάποια λεφτά στην άκρη, θα σκεφτεί πρώτα να επενδύσει τα χρήματά του είναι στο Real Estate. Οπότε η αγορά ενός ακινήτου αρχίζει από τον απλό πολίτη που σκέφτεται επενδυτικά αξιοποιώντας τα χρήματά του ως συνεργαζόμενος με εταιρείες που έχουν όνομα στα ακίνητα και γνωρίζουν την αγορά της Νέας Υόρκης για παράδειγμα. Στη συνέχεια, μέσα από δουλειά και σωστές επιλογές αρχίζει να «χτίζει» περιουσία επενδύοντας σε μεγαλύτερα ακίνητα. Όποτε, η ενασχόληση με το real estate δεν έχει ούτε χρονικό όριο, ούτε συγκεκριμένες εποχές. Ενδιαφέρον υπάρχει πάντα.
Νεκτάριος Ντ. Χορμοβίτης – Τί είδους επικοινωνία προώθησης πρέπει να χρησιμοποιήσει κάποιος, ώστε να κερδίσει μέσα από τον χώρο του Real Estate;
Ειρήνη Σαρρή – Προκειμένου να προωθήσουμε τη δουλειά μας θα πρέπει να δράσουμε σε πολλά επίπεδα, δηλαδή να γνωρίζουμε τι ακριβώς θέλουμε να επικοινωνήσουμε στον ενδιαφερόμενο σαν να είναι δικό μας το ακίνητο.
Το διαδίκτυο και ο τρόπος προσέγγισης μέσα από πλατφόρμες. Αυτά θα λέγαμε, σχεδόν έχουν ξεπεράσει τη διά ζώσης επικοινωνία. Έχουμε ένα προϊόν, το οποίο πρέπει να το διαθέσουμε στην αγορά με κάθε τρόπο. Στόχος είναι να το πουλήσεις και να το προσεγγίσεις με όλη την αγάπη που χρειάζεται – ένα προϊόν που μπαίνει στην αγορά, κάτι το οποίο θέλεις να επικοινωνήσεις. Πριν την τοποθέτηση ενός ακινήτου στην αγορά το πιο βασικό πράγμα είναι η σωστή αξιολόγηση στο ακίνητο, στην αγορά και μετά αυτό που κάνεις είναι να το εκθέσεις όσο περισσότερο μπορείς, ώστε να φτάσει σε κάθε αγοραστή που πιθανόν μπορεί να ψάχνει για ακίνητο, πρέπει να το προβάλεις σε όσες περισσότερες πλατφόρμες μπορείς, για να διαδοθεί παντού.
Αν δουλεύεις για μεγάλα γραφεία, υπάρχουν περισσότερες πιθανότητες. Άρα λοιπόν, όταν δουλεύεις από ένα πολύ μεγάλο κεντρικό γραφείο ό,τι βάζεις θα εξαπλωθεί και θα βρεθεί μπροστά σε κάθε πιθανό αγοραστή μέσω mails, εντύπων και ηλεκτρονικών εφημερίδων.
Νεκτάριος Ντ. Χορμοβίτης – Η Νέα Υόρκη έβαλε φρένο στη βραχυχρόνια μίσθωση το Airbnb γιατί συμβάλλει από ότι ξέρουμε στην έλλειψη οικονομικά προσιτών κατοικιών για τους κατοίκους. Επίσης, παρόλο που οι εταιρείες απέφεραν 85 εκατομμύρια δολάρια σε ετήσια καθαρά έσοδα το 22 πάνω από 1% των ετήσιων εσόδων της εταιρείας ανέρχονται σε 8,4 δις δολάρια. Αυτή η νομική μεταρρύθμιση αλλάζει τις τιμές στα κινητά ή λανθασμένα συνδέεται η άνοδος του Airbnb με την αύξηση των τιμών μίσθωσης;
Ειρήνη Σαρρή – Το Airbnb Έκανε την εμφάνισή του ως μόδα, όμως έπειτα έγινε ένα εργαλείο για κάποιον που έχει ένα μικρό ακίνητο, το οποίο και θα μπορούσε να του αποφέρει ένα εισόδημα. Σκέψου να έχεις ένα μικρό διαμερισματάκι σε κάποια συνοικία, όπου και να το νοίκιαζες 470 το μηνά, αλλά αν είναι κοντά στο τρένο, είναι κοντά σε ένα νοσοκομείο, κοντά στην Πανεπιστημιούπολη και έχει διάφορες προσβάσεις να βγάζεις κάθε βράδυ 60, 70, 80 δολάρια ή ευρώ. Το Airbnb όταν ανακαλύφθηκε και όταν διαδόθηκε το πήραν στα χέρια τους οι ιδιοκτήτες προς βραχυχρόνια μίσθωση. Έτσι δημιουργήθηκε και εξαπλώθηκε. Μάλιστα έχει εξαπλωθεί και πάρα πολύ στις εξοχικές κατοικίες και αντιλαμβανόμαστε τον λόγο. Για παράδειγμα, όταν έχεις μία εξοχική κατοικία που δεν πηγαίνεις κάθε μέρα ή δεν πηγαίνεις για μήνες, γιατί να μην το ενοικιάσεις και να έχεις και ένα εισόδημα που μπορεί να μην σε κάνει πλούσιο αφενός, αλλά αφετέρου μπορείς να καλύψεις τα έξοδα του σπιτιού; Βέβαια, όταν είσαι μέσα στην πόλη και μάλιστα σε πολυκατοικία είναι λίγο πιο δύσκολο, διοτι ο γείτονας δεν θέλει να βλέπει κάθε φορά και έναν καινούργιο κάτοικο και να νιώθει ανασφάλεια. Όσον αφορά την άμεση σύνδεση του Airbnb με την αύξηση των ενοικίων, πρόπερσι το καλοκαίρι είχαμε μία αύξηση στα ενοίκια 10%-20% και αυτό το καλοκαίρι έχουμε πάλι μία αύξηση της τάξης του 15% -20% και δεν νομίζω ότι ο λόγος είναι το Airbnb.
Νεκτάριος Ντ. Χορμοβίτης – Βλέπουμε πως εκδηλώνεται έντονο ενδιαφέρον αγοραστών από τις Ηνωμένες Πολιτείες στην αγορά της Ελλάδας, τόσο στην Αθήνα όσο και στην επαρχία – νησιά όπως στη Μύκονο, τη Σαντορίνη, την Πάρο, την Κρήτη και αλλού. Υπάρχουν περιοχές που μπορεί να προκαλέσουν το ενδιαφέρον για αγορά, επένδυση ή να το προκαλούν ήδη;
Ειρήνη Σαρρή – Βεβαίως, η Ελλάδα από την στιγμή που ξέφυγε το δύσκολο μονοπάτι της κρίσης, έχει τραβήξει σε παγκόσμιο επίπεδο το ενδιαφέρον των επενδυτών και έχει γίνει ποθητός προορισμός. Θυμάμαι όταν η Ελλάδα βρισκόταν στην οικονομική κρίση με έπαιρναν τηλέφωνο και μου έστελναν μηνύματα – emails για να έρθουν σε επαφή με μοναδικά ακίνητα στο κέντρο της Αθήνας. Τώρα λοιπόν αυτά έχουν ξαναπάρει την αξία τους πίσω, καθώς υπάρχει ζήτηση σε Παγκόσμιο επίπεδο για την Αθηνά και την Ελλάδα γενικότερα ως επενδυτικός προορισμός.
πολλοί Έλληνες της Αμερικής μεγαλώνοντας σκέφτονται «Δε θα ηταν ωραίο να είχα και εγώ ένα διαμέρισμα στην Αθήνα που πηγαίνω και μένω σε ξενοδοχείο, γιατί να μην έχω και εγώ ένα διαμέρισμα για μένα όταν πηγαίνω ή όταν θα συνταξιοδοτηθώ και έως τότε μπορώ και να το ενοικιάζω κατά περιόδους;».
Ολοκληρώνοντας την απάντηση, οι Αμερικάνοι βλέποντας πως η Ελλάδα ανεβαίνει και έχοντας αυτή τη σιγουριά εκδηλώνουν πιο έντονο ενδιαφέρον στο να αγοράσουν ένα ακίνητο στην Ελλάδα.
Νεκτάριος Ντ. Χορμοβίτης – Ποια χαρακτηριστικά πρέπει να έχει ένας άνθρωπος, ο οποίος επικοινωνεί μέσω του Real Estate; Δηλαδή ένας μεσίτης. Τι χαρακτηριστικά πρέπει να έχει και ποια δεν πρέπει να αποβάλλει ενδεχομένως;
Ειρήνη Σαρρή – Πρώτον μόρφωση πρέπει να είναι μορφωμένος να έχει γνώση, να μορφώνεται σε καθημερινό επίπεδο πάνω στο αντικείμενό του κτηματομεσίτικου τομέα. Πρέπει να διαθέτει κάποια ποιοτικά χαρακτηριστικά όπως η τιμιότητα. Η τιμιότητα δεν κρύβεται και δεν θέλει διαφήμιση, καθώς φαίνεται. Είναι εκατοντάδες και χιλιάδες μεσίτες στη Νέα Υόρκη, ο άλλος για να δουλέψει μαζί σου κάτι πρέπει να δει πάνω στο αντικείμενό σου και πρέπει να δει τον τρόπο που συνδιαλέγεσαι, τον τρόπο που επικοινωνείς και τον τρόπο που χτίζεις το προφίλ σου.
Αυτό που δεν πρέπει να έχει κάποιος είναι ο εγωισμός, γιατί δε θα σε πάει πουθενά. Αν κάτι δεν πάει καλά πρέπει να έχεις υπομονή να μην απογοητεύεσαι, να αξιολογείς τι δεν πήγε καλά, να μαθαίνεις και να προχωράς. Ένας απογοητευμένος μεσίτης δεν μπορεί να είναι καλός μεσίτης.
Νεκτάριος Ντ. Χορμοβίτης – Πάμε σε ένα φαινόμενο το οποίο σίγουρα από την εμπειρία σου το γνωρίζεις, Η Κίνα επενδύει πολύ στην Ελλάδα. Πόσο δυνατή είναι η Κίνα στην αγορά ακινήτων; Αν λειτουργεί μονοπωλιακά, είναι καλό αυτό για την αγορά;
Ειρήνη Σαρρή –Κοίταξε, δεν ξέρω αν είναι μόνο θέμα της Κίνας ή αν είναι θέμα πως η χώρα εξήλθε από μία μεγάλη κρίση και ανοίχτηκε σε παγκόσμιο επίπεδο προσκαλώντας το επενδυτικό κοινό για επιχειρήσεις, ξενοδοχεία. Πρέπει επομένως να αποφασίσουμε, τι θέλουμε από τους διεθνείς αγοραστές. Το ερώτημα που προκύπτει, είναι έτοιμη η Ελλάδα να αποδεχθεί ότι ίσως πια να μην είναι μία χώρα ή μια πόλη 100% με ελληνικό στοιχείο που ανοίγει τα επενδυτικά σύνορα σε όλους; Η Κίνα αγοράζει κυρίως στον Πειραιά, μήπως αγοράζει φθηνά; Στην αρχή τα αγοράζεις σε χαμηλή τιμή, αλλά όσο προχωράει είναι στο χέρι μας ο επενδυτής να αγοράσει ακριβά.
Νεκτάριος Ντ. Χορμοβίτης – Πώς βλέπεις την αγορά σήμερα; Τώρα έχουμε 2023 το 24 δεν είναι μακριά. Υπάρχει μία γενικότερη κρίση στην οικονομία, έχουμε έναν μεγάλο πόλεμο με τη συμμετοχή λίγο ως πολύ όλων. Διακρίνεις κάποιον δισταγμό στις επενδύσεις ακινήτων; Πώς αξιολογείς την κατάσταση;
Ειρήνη Σαρρή – Πραγματικά δεν ξέρω, μόνο μπορώ να ελπίζω. Είναι τόσες οι εξελίξεις, είναι τόσο ανοιχτά τα μέτωπα, αυτό που χρειαζόμαστε είναι να μειωθεί ο πληθωρισμός ,χρειαζόμαστε να μαζευτούν τα «ανοιχτά μέτωπα» είναι από τους μεγαλύτερους ανασταλτικούς παράγοντες στην αγορά.
Νεκτάριος Ντ. Χορμοβίτης – Εν κατακλείδι, Ειρήνη, όσον αφορά τη δική σου εταιρεία τις δικές σου συνεργασίες στην Ελλάδα, πες μου πως δουλεύεις εδώ πώς λειτουργεί το σύστημα, οι συνεργάτες σου όλο το team γενικότερα ό,τι γίνεται στην Ελλάδα.
Ειρήνη Σαρρή – Η συνεργασία μου με την Ελλάδα πάει εξαιρετικά! Είχα τη χαρά να γνωριστώ με τη Στέλλα και τον Άγγελο Σακελλαρίου που είναι ο Team leader. Ανθρωποι με γνώση, αγάπη και όραμα σε αυτό που κάνουν τοσο με συνεργάτες οσο και με τους πελάτες. Μεράκι και εξέλιξη δηλαδη! Για παράδειγμα, αν θέλει κάποιος να πραγματοποιήσει πώληση ή αγορά από ένα μικρό διαμέρισμα στο κέντρο της Αθήνας μέχρι και ένα μεγάλο οικόπεδο στην Κηφισιά θα βρεθεί σίγουρα κάτι στα μέτρα του, οπότε είναι μία συνεργασία που πάει καλά, καθώς υπάρχει μεγάλη αγοραστική δύναμη σε όλη την Ελλάδα. βέβαια είναι διαφορετικά τα δεδομένα από περιοχή σε περιοχή, νησιά και γενικότερα την επαρχία. Για την Ελλάδα το πολύ θετικό είναι ότι υπάρχει έντονο ενδιαφέρον κατοικίας και επένδυσης των ομογενών για την Αθήνα, αλλά και για πολλές περιοχές, λόγω καταγωγής οπως καταλαβαίνεις.
Νεκτάριος Ντ. Χορμοβίτης – Ειρήνη, δεσμεύομαι να επαναλάβουμε τη συζήτηση μας, καθώς το «κομμάτι» του real estate είναι μεγάλο και πολυποίκιλο. Κάπου εδώ θα σ’ ευχαριστήσω θερμά για την τόσο διαφωτιστική επικοινωνία μας μέσα από την εμπειρία σου!
Ειρήνη Σαρρή – Θα μπορούσαμε να μιλάμε με τις ώρες! Το Real Estate είναι ζωντανός οργανισμός και το παν είναι να το αγαπάς και να το υπηρετήσεις με ενδιαφέρον, κάθε μέρα. Είναι πραγματικά ένας ενδιαφέρον επαγγελματικός χώρος, με πολλές χαρές, λύπες και παράλληλα μπορεί να προσφέρει πάρα πολλά. Είναι στο χέρι σου. Σ’ ευχαριστώ κι εγώ με τη σειρά και θα χαρώ να τα ξαναπούμε!
Αντώνιος Ντακανάλης: Διερευνώντας τα άδυτα του ψυχισμού των ανδρών