Την αντίδραση μεγάλου μέρους της εκπαιδευτικής και φοιτητικής κοινότητας έχουν προκαλέσει τα σχέδια της κυβέρνησης και του Υπουργείου Παιδείας για την ίδρυση ιδιωτικών – «μη κρατικών» – Πανεπιστημίων. Μαθητές, φοιτητές και ομοσπονδίες γονέων έδωσαν εκ νέου ραντεβού στον δρόμο την Πέμπτη 25 Ιανουαρίου, προγραμματίζοντας συλλαλητήριο στις 12:00 στα Προπύλαια για την υπεράσπιση της δημόσιας Παιδείας.
Στο επίκεντρο της δημόσιας συζήτησης και της πολιτικής αντιπαράθεσης έχει έρθει η πρόθεση της κυβέρνησης να θεσμοθετήσει τη δυνατότητα ίδρυσης ιδιωτικών πανεπιστημίων με βάση την εκτίμηση ότι πλέον μπορεί να παρακαμφθεί η συνταγματική απαγόρευσή τους, το λεγόμενο άρθρο 16.
Με αφορμή το σχέδιο νόμου, ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, σε ανάρτησή του στο Facebook είχε κάνει λόγο για «μεγάλο και ιστορικό βήμα», αλλά και για μια «εκπαιδευτική ανορθογραφία που διορθώνεται», ενώ παράλληλα υποστήριξε ότι «με τα μη κρατικά πανεπιστήμια, που θα λειτουργούν με αυστηρά ακαδημαϊκά κριτήρια, θα δίνεται η δυνατότητα να σπουδάσουν και να εργαστούν στην πατρίδα τους πολλοί από τους 40.000 νέους και νέες μας που σήμερα αναγκάζονται να σπουδάζουν στο εξωτερικό, με μεγάλο κόστος για τις οικογένειές τους. Αλλά και να προσελκύσουμε ξένους φοιτητές να έρθουν στην Ελλάδα για τις σπουδές τους, όπως και Έλληνες που διδάσκουν στο εξωτερικό να επιστρέψουν επιτέλους στην πατρίδα».
«Λύνουμε το θέμα του κρατικού μονοπωλίου»
Μιλώντας στην ΕΡΤ αναφορικά με τη δρομολογούμενη μεταρρύθμιση στην ανώτατη Παιδεία και τα μη κρατικά πανεπιστήμια, ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, υποστήριξε: «απογραφειοκρατικοποιούμε το δημόσιο πανεπιστήμιο, το διεθνοποιούμε, και ταυτόχρονα λύνουμε και το θέμα του κρατικού μονοπωλίου μαζί».
Ειδικότερα, για τα κριτήρια βάσει των οποίων ένα πανεπιστήμιο θα εντάσσεται σε αυτή την κατηγορία που επιτρέπεται στην Ελλάδα, αυτήν που θα εξασφαλίζονται τα επαγγελματικά και ακαδημαϊκά δικαιώματα με το πέρας των σπουδών, ο κ. Πιερρακάκης επισήμανε:
«Αν δείτε τα κριτήρια τα οποία υπάρχουν στην υπόλοιπη Ευρωπαϊκή Ένωση και τα συγκρίνετε με αυτά που θα δείτε στον νόμο που θα καταθέσουμε, θα διαπιστώσετε ότι τα δικά μας θα είναι κατά πολύ αυστηρότερα. Συνήθως αρκεί -π.χ. στα κολέγια που δίνουν μόνο επαγγελματικά δικαιώματα- να έχει αναγνωριστεί από την αντίστοιχη ανεξάρτητη αρχή του εξωτερικού. Εμείς εδώ θα εγκαθιδρύσουμε διπλό έλεγχο. Θα εγκρίνεται και από την εγχώρια, από την ελληνική ανεξάρτητη αρχή. Πέραν όμως αυτής της έγκρισης -που υπό άλλες συνθήκες θα έπρεπε να είναι επαρκής- εμείς ερχόμαστε να προσθέσουμε κάποια κριτήρια στο νόμο, επιπρόσθετα, τα οποία θα πρέπει κανείς να περνάει, να τα πληροί για να μπορεί μετά να εξεταστεί από την Ελληνική Ανεξάρτητη Αρχή.
Ένα τέτοιο κριτήριο, για παράδειγμα, θα είναι ένας ελάχιστος αριθμός καθηγητών πλήρους απασχόλησης, ήτοι 30. Θα είναι ένας ελάχιστος αριθμός σχολών, μίνιμουμ τρεις σχολές. Ό,τι δηλαδή ισχύει σήμερα για ένα ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο. Έχουμε μεγάλα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια, όπως το Καποδιστριακό, όπως το Αριστοτέλειο. Τα κριτήρια – τα στοιχεία, τα συστατικά τα οποία θα έβλεπε κανείς σε ένα από τα μικρότερα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια θα πρέπει να είναι σε αντιστοιχία με αυτά τα οποία θα έχουμε εμείς ως ελάχιστα κριτήρια για να μπορέσουμε να οριοθετήσουμε μια μη κρατική οντότητα ως πανεπιστημιακή».
Σε ό,τι έχει να κάνει με την υπέρβαση του άρθρου 16 του Συντάγματος, το οποίο υποτίθεται ότι απαγορεύει την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων, υπογράμμισε:
«Το Σύνταγμα δεν υπερβαίνεται – στο Σύνταγμα υπάρχει ο όρος ανάγνωση. Θα μπορούσε κανείς να δει την εξέλιξη της ερμηνείας του άρθρου 16 μέσα στον χρόνο. Αν ανοίξουμε το άρθρο 16 και αρχίσουμε να το διαβάζουμε, θα δούμε ότι υπάρχει μία λέξη, “δωρεάν”. Όμως έχουμε δίδακτρα στο ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο, στα μεταπτυχιακά. Τι έχει έρθει να πει το Συμβούλιο της Επικρατείας εδώ: Ότι το 1975 δεν υπήρχαν μεταπτυχιακά, οπότε μπορούμε να έχουμε δίδακτρα στα μεταπτυχιακά, παρότι λέμε δωρεάν στο Σύνταγμα.
Τι έχουμε έρθει να κάνουμε στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο; Έχουμε δίδακτρα και στα προπτυχιακά. Τι έχει πει η διοικητική δικαιοσύνη; Ότι δεν υπάρχει εξ αποστάσεως εκπαίδευση, όπως υπάρχει στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο το ’75, άρα μπορεί να γίνει αυτή ερμηνεία. Υπάρχουν λοιπόν και πάρα πολλές άλλες μεταβολές που έχουν συντελεστεί μέσα στον χρόνο. Το ’75 δεν υπήρχε η ανεξάρτητη αρχή που σας ανέφερα – και δεν υπήρχαν και σχετικές ενωσιακές αποφάσεις, σε ό,τι αφορά τα παραρτήματα, με πιο θεμελιώδεις αυτές που αναφέρονται στις γνωμοδοτήσεις των κορυφαίων καθηγητών Συνταγματικού δικαίου, που αυτές έρχονται να φωτίσουν αυτή την τελεολογική ανάγνωση του Συντάγματος που θεωρούμε επιβεβλημένο να γίνει».
Τι προβλέπει το άρθρο 16 του Συντάγματος
Άρθρο 16: (Παιδεία, τέχνη, επιστήμη)
- H τέχνη και η επιστήμη, η έρευνα και η διδασκαλία είναι ελεύθερες. Η ανάπτυξη και η προαγωγή τους αποτελεί υποχρέωση του Kράτους. H ακαδημαϊκή ελευθερία και η ελευθερία της διδασκαλίας δεν απαλλάσσουν από το καθήκον της υπακοής στο Σύνταγμα.
- H παιδεία αποτελεί βασική αποστολή του Kράτους και έχει σκοπό την ηθική, πνευματική, επαγγελματική και φυσική αγωγή των Eλλήνων, την ανάπτυξη της εθνικής και θρησκευτικής συνείδησης και τη διάπλασή τους σε ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες.
- Tα έτη υποχρεωτικής φοίτησης δεν μπορεί να είναι λιγότερα από εννέα.
- Όλοι οι Έλληνες έχουν δικαίωμα δωρεάν παιδείας, σε όλες τις βαθμίδες της, στα κρατικά εκπαιδευτήρια. Tο Kράτος ενισχύει τους σπουδαστές που διακρίνονται, καθώς και αυτούς που έχουν ανάγκη από βοήθεια ή ειδική προστασία, ανάλογα με τις ικανότητές τους.
- H ανώτατη εκπαίδευση παρέχεται αποκλειστικά από ιδρύματα που αποτελούν νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου με πλήρη αυτοδιοίκηση. Tα ιδρύματα αυτά τελούν υπό την εποπτεία του Kράτους, έχουν δικαίωμα να ενισχύονται οικονομικά από αυτό και λειτουργούν σύμφωνα με τους νόμους που αφορούν τους οργανισμούς τους. Συγχώνευση ή κατάτμηση ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων μπορεί να γίνει και κατά παρέκκλιση από κάθε αντίθετη διάταξη, όπως ο νόμος ορίζει. Eιδικός νόμος ορίζει όσα αφορούν τους φοιτητικούς συλλόγους και τη συμμετοχή των σπουδαστών σ’ αυτούς.
- Oι καθηγητές των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων είναι δημόσιοι λειτουργοί. Tο υπόλοιπο διδακτικό προσωπικό τους επιτελεί επίσης δημόσιο λειτούργημα, με τις προϋποθέσεις που ο νόμος ορίζει. Tα σχετικά με την κατάσταση όλων αυτών των προσώπων καθορίζονται από τους οργανισμούς των οικείων ιδρυμάτων.
Oι καθηγητές των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων δεν μπορούν να παυθούν προτού λήξει σύμφωνα με τον νόμο ο χρόνος υπηρεσίας τους παρά μόνο με τις ουσιαστικές προϋποθέσεις που προβλέπονται στο άρθρο 88 παράγραφος 4 και ύστερα από απόφαση συμβουλίου που αποτελείται κατά πλειοψηφία από ανώτατους δικαστικούς λειτουργούς, όπως ο νόμος ορίζει.
Ο Nόμος ορίζει το όριο της ηλικίας των καθηγητών των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων. Εωσότου εκδοθεί ο νόμος αυτός οι καθηγητές που υπηρετούν αποχωρούν αυτοδικαίως μόλις λήξει το ακαδημαϊκό έτος μέσα στο οποίο συμπληρώνουν το εξηκοστό έβδομο έτος της ηλικίας τους. - H επαγγελματική και κάθε άλλη ειδική εκπαίδευση παρέχεται από το Kράτος και με σχολές ανώτερης βαθμίδας για χρονικό διάστημα όχι μεγαλύτερο από τρία χρόνια, όπως προβλέπεται ειδικότερα από τον νόμο, που ορίζει και τα επαγγελματικά δικαιώματα όσων αποφοιτούν από τις σχολές αυτές.
- Ο Nόμος ορίζει τις προϋποθέσεις και τους όρους χορήγησης άδειας για την ίδρυση και λειτουργία εκπαιδευτηρίων που δεν ανήκουν στο Kράτος, τα σχετικά με την εποπτεία που ασκείται πάνω σ’ αυτά, καθώς και την υπηρεσιακή κατάσταση του διδακτικού προσωπικού τους.
H σύσταση ανώτατων σχολών από ιδιώτες απαγορεύεται. - O αθλητισμός τελεί υπό την προστασία και την ανώτατη εποπτεία του Kράτους.
Tο Kράτος επιχορηγεί και ελέγχει τις ενώσεις των αθλητικών σωματείων κάθε είδους, όπως ο νόμος ορίζει. Ο Nόμος ορίζει επίσης τη διάθεση των ενισχύσεων που παρέχονται κάθε φορά στις επιχορηγούμενες ενώσεις σύμφωνα με τον προορισμό τους.
«Ο διάλογος για κάθε νέα μεταρρύθμιση προϋποθέτει ανοιχτό και σε πλήρη λειτουργία το Δημόσιο Ελληνικό Πανεπιστήμιο»
Στο μεταξύ, πραγματοποιήθηκε την Τρίτη, 23 Ιανουαρίου, έκτακτη σύνοδος πρυτάνεων μέσω τηλεδιάσκεψης, στην οποία συζητήθηκε και το «κύμα» καταλήψεων σε σχολές όλης της Ελλάδας.
Σε ανακοίνωσή τους οι πρυτάνεις αναφέρουν ότι «οι συνεχιζόμενες καταλήψεις πλήττουν την εύρυθμη λειτουργία των πανεπιστημίων και θέτουν σε κίνδυνο την ομαλή διεξαγωγή των εξετάσεων αλλά και το εαρινό εξάμηνο. Είμαστε υπέρ ενός ανοιχτού πανεπιστημίου το οποίο είναι το μόνο που μπορεί να δημιουργήσει τις συνθήκες για τον δημοκρατικό διάλογο και την ελεύθερη έκφραση σχετικά με τη σχεδιαζόμενη εκπαιδευτική μεταρρύθμιση».
«Το Ελληνικό Δημόσιο Πανεπιστήμιο έχει ανάγκη της στήριξης της πολιτείας τόσο με σημαντική αύξηση της τακτικής επιχορήγησης, όσο και με θέσεις μόνιμου διδακτικού και διοικητικού προσωπικού. Ο διάλογος για κάθε νέα μεταρρύθμιση προϋποθέτει ανοιχτό και σε πλήρη λειτουργία το Δημόσιο Ελληνικό Πανεπιστήμιο. Καλούμε όλα τα μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας να συμβάλουν στην ομαλή λειτουργία του», προστίθεται στην ανακοίνωση της Συνόδου.
Τέλος, οι πρυτάνεις σημειώνουν ότι αναμένουν τη δημοσιοποίηση του νομοσχεδίου για τα μη κρατικά πανεπιστήμια, το οποίο και θα εξετάσουν σε συνεδρίασή τους.
Tι λένε οι φοιτητές – Οι θέσεις των φοιτητικών παρατάξεων
«Έχει σημάνει ξεσηκωμός απέναντι στα σχέδια της κυβέρνησης να φέρει την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων», αναφέρει σε δήλωσή της στη «Ζούγκλα» η πρόεδρος του Φοιτητικού Συλλόγου της Φιλοσοφικής και μέλος του Κεντρικού Συμβουλίου της ΚΝΕ, Χρύσα Λεμπέση Πάκου και προσθέτει ότι το νομοσχέδιο αυτό «δεν λύνει κανένα από τα εκρηκτικά προβλήματα που αντιμετωπίζουμε στις σπουδές μας, αλλά χειροτερεύει την κατάσταση».
Η πρόεδρος του Φοιτητικού συλλόγου της Φιλοσοφικής υποστηρίζει ότι «η κυβέρνηση γνωρίζει ότι έφερε μια αντιδραστική τομή!» και προσθέτει πως: «Γι’ αυτό και το φέρνει, άλλωστε, σε περίοδο εξεταστικής, θέτοντας εκβιαστικά το ζήτημα».
Ακόμα, επισήμανε πως «στον δρόμο φάνηκε ότι η πλειοψηφία στα Πανεπιστήμια και στην κοινωνία αντιδρά» και εν συνεχεία ανέλυσε τους λόγους για τους οποίους χαρακτηρίζει το νομοσχέδιο άδικο: «Θέλουμε ένα πανεπιστήμιο που θα συνδέεται με τις κοινωνικές ανάγκες και όχι με τα κέρδη των επιχειρηματιών», υποστηρίζει και προσθέτει, «να έχει στο επίκεντρο την παροχή ολοκληρωμένης γνώσης στους φοιτητές, με δωρεάν φοιτητική μέριμνα, υλικοτεχνικό εξοπλισμό, ελεύθερη διακίνηση ιδεών. Ένα πανεπιστήμιο με ίσα δικαιώματα, που θα τα δίνει όλα σε όλους και όχι κάποια σε λίγους. Ένα πανεπιστήμιο για τις ανάγκες των πολλών και όχι για τα κέρδη των λίγων».
Αναλυτικά η δήλωση της Χρύσας Λεμπέση – Πάκου:
Το 2024 ξεκινάει αγωνιστικά! Εδώ και δύο εβδομάδες χιλιάδες φοιτητές, πάνω από 150 Φοιτητικοί Σύλλογοι σε δεκάδες πόλεις, βρίσκονται στους δρόμους! Έχει σημάνει ξεσηκωμός απέναντι στα σχέδια της κυβέρνησης να φέρει το άδικο νομοσχέδιο για την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων, που δεν λύνει κανένα από τα εκρηκτικά προβλήματα που αντιμετωπίζουμε στις σπουδές μας, αλλά χειροτερεύει την κατάσταση.
Τα τελευταία συλλαλητήρια φοιτητών, μαθητών και εκπαιδευτικών ήταν συγκλονιστικά και το μήνυμά τους είναι ξεκάθαρο και εκκωφαντικό: Το ποτάμι δεν γυρίζει πίσω, το νομοσχέδιο απορρίπτεται και δεν πρόκειται να περάσει! Η συλλογική δράση, η στήριξη από τα εργατικά σωματεία και όλον τον λαό δίνουν νέα πνοή στον αγώνα μας, είναι η δύναμη που χρειαζόμαστε για να συνεχίσουμε πιο πολλοί και ακόμα πιο αποφασισμένοι! Ήδη προετοιμάζουμε νέες Γενικές Συνελεύσεις και συλλαλητήριο την Πέμπτη 25 Γενάρη, στις 12:00, στα Προπύλαια!
Η κυβέρνηση όσο και αν προσπάθησε με την προπαγανδιστική της εκστρατεία να χρησιμοποιεί όμορφες λέξεις για να κερδίσει τη συναίνεση του λαού και της νεολαίας, ξέρει ότι έφερε μια αντιδραστική τομή! Γι’ αυτό και το φέρνει, άλλωστε, σε περίοδο εξεταστικής, θέτοντας εκβιαστικά το ζήτημα της εξεταστικής. Οι αγώνες που πήρε σαν απάντηση την έχουν τρομοκρατήσει και την έχουν πιέσει και για αυτό αποφάσισε να παίξει και το χαρτί της καταστολής. Έστειλε τα ΜΑΤ στο Πολυτεχνείο να βαράνε φοιτητές, επιστράτευσε παπαγαλάκια σε όλα τα ΜΜΕ και αξιοποιεί την παράταξή της, ΔΑΠ – ΝΔΦΚ, την παράταξη των ιδιωτικών Πανεπιστημίων, που μέχρι τώρα ήταν εξαφανισμένη από τις σχολές και έξω από τα προβλήματα των φοιτητών σε συνελεύσεις συλλόγων για να σπάσει την ενότητα, τον αγώνα και τα αιτήματα των φοιτητών.
Μας είπε μειοψηφίες, αλλά τελικά στον δρόμο φάνηκε ότι η πλειοψηφία στα Πανεπιστήμια και στην κοινωνία αντιδρά, είναι μαζί μας στον αγώνα για τα δικαιώματα, τα πτυχία, τους κόπους και τα όνειρά μας! Αυτό κάναμε και με άλλους νόμους τους που έμειναν στα χαρτιά!
Αυτό το νομοσχέδιο είναι άδικο!
Πρώτον, γιατί συμπληρώνει το παζλ της αντιλαϊκής επίθεσης στις σπουδές και τις ζωές μας αντί να λύνει κάποιο από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε! Στην ακρίβεια που κάνει τις οικογένειές μας να στενάζουν, στην εμπλοκή της χώρας μας σε δύο ιμπεριαλιστικούς πολέμους και τις συνέπειες για τη ζωή μας, η Κυβέρνηση με βάση τις κατευθύνσεις της ΕΕ (και για την Παιδεία) και τη συναίνεση από τα υπόλοιπα κόμματα του συστήματος, μας φορτώνει και αυτό το νομοσχέδιο.
Δεύτερον, γιατί χέρι – χέρι με τις εξαγγελίες για εθνικό απολυτήριο και πολλαπλές εξετάσεις από την πρώτη λυκείου, γιγαντώνει τους ταξικούς φραγμούς και τις ανισότητες. Για τους πολλούς θα υπάρχουν εξετάσεις από την πρώτη λυκείου, ελάχιστη βάση εισαγωγής και επί τρία χρόνια φροντιστήρια, ενώ για κάποιους θα υπάρχει “ελάχιστη βάση πληρωμής”! Ενώ όσοι δεν τα καταφέρνουν είτε θα βρίσκονται στον αέρα, είτε θα βρουν κάποιο ιδιωτικό που “αντέχει η τσέπη τους” για να αναζητήσουν μια αμφίβολη τύχη.
Τρίτον, γιατί δίνει συντριπτικό χτύπημα και στην αξία των πτυχίων μας! Με την ίδρυση ιδιωτικών ΑΕΙ θα πληθύνουν οι απόφοιτοι “διαφορετικών ταχυτήτων”. Αυτή η ποικιλία πτυχίων και τίτλων θα οδηγήσει στην πλήρη υποβάθμιση του πτυχίου μας, που θα γίνει ένα ακόμα χαρτί ανάμεσα στα πολλά (επί πληρωμή) που θα πρέπει να κυνηγάμε για να ανταπεξέλθουμε μέσα στη ζούγκλα του ανταγωνισμού και της λογικής “φτιάχνω το ανταγωνιστικό μου βιογραφικό”, συμπιέζοντας τελικά τα εργασιακά, μισθολογικά, επαγγελματικά δικαιώματα όλων των απόφοιτων προς τα κάτω. Ενώ ανοίγει ο δρόμος για την απόσπαση και βασικών επαγγελματικών δικαιωμάτων από τα πτυχία, όπως αυτό της παιδαγωγικής επάρκειας.
Τέταρτον, γιατί μετατρέπει την ανώτατη εκπαίδευση ακόμα περισσότερο σε εμπόρευμα για το όφελος των επιχειρηματιών. Στο όνομα του “υγιούς ανταγωνισμού” με τα ιδιωτικά, το κράτος θα μειώσει περαιτέρω τη χρηματοδότηση στα δημόσια (τα τελευταία χρόνια έχει μειωθεί κατά 66%, από 380 εκατομμύρια σε 127). Έτσι θα προχωρήσουν οι συγχωνεύσεις, καταργήσεις τμημάτων αφού δεν θα κρίνονται βιώσιμα, η επιβολή διδάκτρων, θα συρρικνωθεί το δημόσιο πανεπιστήμιο για να βρουν πελατεία τα ιδιωτικά. Όπως τα δημόσια νοσοκομεία και σχολεία δεν αναβαθμίστηκαν από τη συνύπαρξή τους με τα ιδιωτικά, έτσι και η ίδρυση ιδιωτικών Πανεπιστημίων δεν θα βελτιώσει τα δημόσια!
Αυτό το νομοσχέδιο πέρα από χαμένους, έχει και κερδισμένους. Είναι οι “κολλεγιάρχες”, που τους ανοίγουν ένα νέο και τεράστιο πεδίο επενδύσεων και κερδοφορίας, το κράτος που θα απαλλαγεί από το βάρος της χρηματοδότησης των Πανεπιστημίων μας και οι εργοδότες που θα έχουν φθηνότερο και ευέλικτο εργατικό δυναμικό. Για να κερδίζουν αυτοί, η κυβέρνηση κουρελιάζει το άρθρο 16 του Συντάγματος, πατώντας στη διαχρονική του υπονόμευση από τις κυβερνήσεις που έβαλαν δίδακτρα στα μεταπτυχιακά, αναγνώρισαν τα ιδιωτικά κολέγια και άλλα.
Σύγχρονο είναι ένα Πανεπιστήμιο στο ύψος των αναγκών μας!
Θέλουμε ένα πανεπιστήμιο που θα συνδέεται με τις κοινωνικές ανάγκες και όχι με τα κέρδη των επιχειρηματιών. Θα έχει στο επίκεντρο την παροχή ολοκληρωμένης γνώσης στους φοιτητές, με δωρεάν φοιτητική μέριμνα, υλικοτεχνικό εξοπλισμό και ελεύθερη διακίνηση ιδεών. Ένα πανεπιστήμιο με ίσα δικαιώματα, που θα τα δίνει όλα σε όλους και όχι κάποια σε λίγους. Ένα πανεπιστήμιο για τις ανάγκες των πολλών και όχι για τα κέρδη των λίγων.
Το δίλημμα για ακόμα μια φορά είναι ένα: Ή τα κέρδη τους ή οι σπουδές μας! Γι’ αυτό και δεν θα σταματήσουμε μέχρι να επιβάλλουμε το δίκιο μας! Το νομοσχέδιό τους θα το ανατρέψουμε, με οργάνωση της πάλης και της διεκδίκησης! Όλοι στους δρόμους!
ΔΑΠ-ΝΔΦΚ: Περήφανοι που μια τέτοια μεταρρύθμιση βρίσκεται προ των πυλών – Να μην χαθεί καμιά εξεταστική
«Η θεσμοθέτηση μη κρατικών μη κερδοσκοπικών Πανεπιστημίων, αποτελεί διαχρονική πρόταση της ΔΑΠ-ΝΔΦΚ και σήμερα είμαστε ιδιαίτερα περήφανοι που επιτέλους μία τέτοια μεταρρύθμιση βρίσκεται προ των πυλών», υποστηρίζει η ΔΑΠ-ΝΔΦΚ.
Επισημαίνει από την πλευρά της πως, «με τη θεσμοθέτηση μη κρατικών Πανεπιστημίων, η Ελλάδα αποκτάει ακόμη ένα ισχυρό όπλο στην καταπολέμηση του brain drain, ανοίγοντας ουσιαστικά έναν δρόμο επιστροφής στους χιλιάδες νέους που φεύγουν από τη χώρα μας για να σπουδάσουν στο εξωτερικό (αφού δεν είχαν τη δυνατότητα αυτή στην Ελλάδα). Ταυτόχρονα, ενισχύεται γενναία η ελληνική οικονομία, μεσοπρόθεσμα αυξάνονται οι πόροι των ελληνικών δημοσίων Πανεπιστημίων, δημιουργούνται νέες θέσεις εργασίας, η χώρα μας θα προσελκύσει ξένους φοιτητές, ενώ ο υγιής ανταγωνισμός θα επιταχύνει την περαιτέρω αναβάθμιση των ελληνικών ΑΕΙ».
«Ως ΔΑΠ-ΝΔΦΚ θα συνεχίσουμε να συμμετέχουμε σε όλες τις νόμιμα αποφασισμένες Γενικές Συνελεύσεις, υποστηρίζοντας τις Ανοιχτές Σχολές μέχρι να μην χαθεί καμία εξεταστική», καταλήγει η ΔΑΠ-ΝΔΦΚ.
Παράλληλα, ο Γραμματέας της ΔΑΠ-ΝΔΦΚ, Κυριαζής Σωτηρίου, σε δήλωσή του στη «Ζούγκλα» αναφέρει τα εξής: «Ως ΔΑΠ-ΝΔΦΚ συμμετείχαμε σε όλες τις νόμιμα αποφασισμένες Γενικές Συνελεύσεις, στις οποίες δεχτήκαμε επιθέσεις άνευ προηγουμένου. Ρίψεις καφέδων, απειλές, σε κάποιες περιπτώσεις σωματική βία κατά μελών της ΔΑΠ-ΝΔΦΚ και ανεξάρτητων φοιτητών, φίμωση κάθε αντίθετης άποψης και νοθεία στις ψηφοφορίες. Αποδεικνύεται πως σε καμία περίπτωση δεν τους απασχολεί το ελληνικό Δημόσιο Πανεπιστήμιο, αυτά που συμβαίνουν τις τελευταίες ημέρες αποτελούν τη μεγαλύτερη δυσφήμιση για τα ελληνικά ΑΕΙ και στις πλάτες χιλιάδων φοιτητών που αγωνιούν για την εξεταστική τους απαντούν με Open Bars, DJ sets και γλέντια. Θα συνεχίσουμε να υπερασπιζόμαστε τις σχολές μας μέχρι να μην χαθεί καμία εξεταστική».
Αναλυτικά η θέση της ΔΑΠ
Η θεσμοθέτηση μη κρατικών μη κερδοσκοπικών Πανεπιστημίων, αποτελεί διαχρονική πρόταση της ΔΑΠ-ΝΔΦΚ και σήμερα είμαστε ιδιαίτερα περήφανοι που επιτέλους μία τέτοια μεταρρύθμιση βρίσκεται προ των πυλών.
Με τη θεσμοθέτηση μη κρατικών Πανεπιστημίων, η Ελλάδα αποκτάει ακόμη ένα ισχυρό όπλο στην καταπολέμηση του brain drain, ανοίγοντας ουσιαστικά έναν δρόμο επιστροφής στους χιλιάδες νέους που φεύγουν από τη χώρα μας για να σπουδάσουν στο εξωτερικό (αφού δεν είχαν τη δυνατότητα αυτή στην Ελλάδα). Ταυτόχρονα, ενισχύεται γενναία η ελληνική οικονομία, μεσοπρόθεσμα αυξάνονται οι πόροι των ελληνικών δημοσίων Πανεπιστημίων, δημιουργούνται νέες θέσεις εργασίας, η χώρα μας θα προσελκύσει ξένους φοιτητές, ενώ ο υγιής ανταγωνισμός θα επιταχύνει την περαιτέρω αναβάθμιση των ελληνικών ΑΕΙ.
Φυσικά ως ΔΑΠ-ΝΔΦΚ, δίνουμε ιδιαίτερη βαρύτητα στα ποιοτικά κριτήρια των ιδρυμάτων ή των παραρτημάτων ακόμη καλύτερα, ώστε η παρεχόμενη γνώση και το επίπεδο σπουδών να ανταποκρίνονται στον τίτλο σπουδών που θα απονέμεται. Σε κάθε περίπτωση αναμένουμε την κατάθεση του σχεδίου νόμου προς δημόσια διαβούλευση, ώστε να έχουμε την πλήρη εικόνα.
Για Τρίτη συνεχόμενη εβδομάδα και εν μέσω εξεταστικής περιόδου, κάποιες μειοψηφίες καταλαμβάνουν παράνομα σχολές με το “έτσι θέλω” με πρόσχημα τη διαφωνία τους, δήθεν, στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας για την Ανώτατη Εκπαίδευση.
Αυτή η ανεύθυνη στάση θέτει σε κίνδυνο τις εξεταστικές των φοιτητών, σε κάποιες περιπτώσεις ακόμη και τα εξάμηνά τους και την ίδια στιγμή ευαγγελίζονται ότι τους απασχολεί το ελληνικό Δημόσιο Πανεπιστήμιο.
Ως ΔΑΠ-ΝΔΦΚ θα συνεχίσουμε να συμμετέχουμε σε όλες τις νόμιμα αποφασισμένες Γενικές Συνελεύσεις, υποστηρίζοντας τις Ανοιχτές Σχολές μέχρι να μην χαθεί καμία εξεταστική.
ΣΥΡΙΖΑ: Εκτυλίσσεται μπροστά μας η τελική πράξη του δράματος, πριν τη μετατροπή της δημόσιας παιδείας από αγαθό σε εμπόρευμα
«Το σχέδιο της Κυβέρνησης να φέρει τα ιδιωτικά πανεπιστήμια στην Ελλάδα δεν ανταποκρίνεται σε κάποιο κοινωνικό αίτημα», υποστηρίζει μιλώντας στη «Ζούγκλα» ο Γραμματέας του Κεντρικού Συμβουλίου Νεολαίας ΣΥΡΙΖΑ, Κωνσταντίνος Παναγιωτόπουλος και προσθέτει ότι «υπηρετεί αποκλειστικά λίγους επιχειρηματίες, οι οποίοι, όπως έκαναν και με τα κολλέγια, ανυπομονούν να ιδρύσουν Σχολές για να “υποδεχθούν” τα χιλιάδες παιδιά που το Υπουργείο Παιδείας αφήνει εκτός δημοσίων πανεπιστημίων κάθε χρόνο».
Ο Γραμματέας του Κεντρικού Συμβουλίου Νεολαίας ΣΥΡΙΖΑ, χαρακτηρίζει τη συζήτηση για την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα «άκαιρη, εκτός τόπου και χρόνου» και επισημαίνει ότι «η ενίσχυση των Δημοσίων Πανεπιστημίων με αύξηση της χρηματοδότησής τους, πρόσληψη καθηγητών και διοικητικού προσωπικού, η αναβάθμιση των υποδομών τους μπορεί να αποτελέσει βάση πάνω στην οποία μπορούμε να στηρίξουμε την αναβάθμιση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα».
«Η προστασία του δημόσιου χαρακτήρα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης μπορεί μόνο να ωφελήσει τους νέους και τις νέες, για αυτό και η συντριπτική πλειοψηφία της ακαδημαϊκής κοινότητας δεν αποδέχεται το σχέδιο για την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων», καταλήγει ο κ. Παναγιωτόπουλος.
Αναλυτικά η τοποθέτηση του Κωνσταντίνου Παναγιωτόπουλου
Το σχέδιο της Κυβέρνησης να φέρει τα ιδιωτικά πανεπιστήμια στην Ελλάδα δεν ανταποκρίνεται σε κάποιο κοινωνικό αίτημα, ούτε υπηρετεί το δημόσιο συμφέρον. Υπηρετεί αποκλειστικά λίγους επιχειρηματίες, οι οποίοι, όπως έκαναν και με τα κολλέγια, ανυπομονούν να ιδρύσουν Σχολές για να “υποδεχθούν” τα χιλιάδες παιδιά που το Υπουργείο Παιδείας αφήνει εκτός δημοσίων πανεπιστημίων κάθε χρόνο.
Αυτή τη στιγμή βλέπουμε να εκτυλίσσεται μπροστά μας η τελική πράξη του δράματος, πριν τη μετατροπή της δημόσιας παιδείας από αγαθό σε εμπόρευμα. Η τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι ένα από τα τελευταία πεδία που έχουν παραμείνει ακέραια και λειτουργικά μέσα στα χρόνια, παρά τη συστηματική προσπάθεια δυσφήμισης των δημόσιων ΑΕΙ, την υποχρηματοδότηση, τους κάθε είδους “κόφτες” και την πριμοδότηση Κολλεγίων αμφιβόλου ποιότητας.
Η ίδρυση των ιδιωτικών πανεπιστημίων δεν μπορεί να ωφελήσει με κανέναν τρόπο τα παιδιά που ονειρεύονται να μείνουν, να σπουδάσουν και στη συνέχεια να δουλέψουν στη χώρα μας. Ήδη τα περισσότερα παιδιά δουλεύουν για να μπορέσουν να σπουδάσουν. Σκεφτείτε τι θα γίνει αν έχουν να πληρώσουν και δίδακτρα για να φοιτήσουν, μάλιστα, σε σχολές κατώτερες των αντίστοιχων δημοσίων. Δείτε τι συμβαίνει στις ΗΠΑ, που υπάρχουν 1,6 τρισεκατομμύρια δολάρια χρέη σε φοιτητικά δάνεια, τόσοι άνθρωποι χρεωμένοι, επειδή απλά θέλησαν να σπουδάσουν. Η συζήτηση για την ίδρυση ιδιωτικών “πανεπιστημίων” στην Ελλάδα είναι άκαιρη, εκτός τόπου και χρόνου. Μόνο η ενίσχυση των Δημοσίων Πανεπιστημίων με αύξηση της χρηματοδότησής τους, πρόσληψη καθηγητών και διοικητικού προσωπικού, η αναβάθμιση των υποδομών τους, μπορεί να αποτελέσει βάση πάνω στην οποία μπορούμε να στηρίξουμε την αναβάθμιση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Η εμπορευματοποίηση από την άλλη, μπορεί να φέρει μόνο την υποβάθμιση.
Η προστασία του δημόσιου χαρακτήρα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης μπορεί μόνο να ωφελήσει τους νέους και τις νέες, για αυτό και η συντριπτική πλειοψηφία της ακαδημαϊκής κοινότητας δεν αποδέχεται το σχέδιο για την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων. Διεκδικούμε την άμεση ανακοπή των σχεδίων για την ίδρυση ιδιωτικών ΑΕΙ, όχι στο πλαίσιο μιας κενής αντίδρασης, αλλά επειδή πιστεύουμε πως η ίδρυση τέτοιου είδους ιδρυμάτων δεν μπορεί να ωφελήσει σε κανένα επίπεδο και με κανέναν τρόπο τους πολίτες, τους νέους/ες και την Παιδεία στη χώρα.
ΠΑΣΠ Οικονομικού: «Το νομοσχέδιο υποβαθμίζει τον δημόσιο χαρακτήρα της εκπαίδευσης»
«Η Δημόσια Παιδεία δέχεται αλλεπάλληλες επιθέσεις και “μαχαιριές”», υποστηρίζει στη δήλωσή του στη «Ζούγκλα», ο Γραμματέας ΠΑΣΠ Οικονομικού Αθήνας, Μανώλης Κόκκας και προσθέτει πως «η κυβέρνηση επιλέγει εν μέσω της εξεταστικής περιόδου να φέρει ένα νομοσχέδιο το οποίο υποβαθμίζει τον δημόσιο χαρακτήρα της εκπαίδευσης».
Σύμφωνα τον κ. Κόκκα, το νομοσχέδιο έρχεται πρωτίστως για λόγους επικοινωνιακούς και για προώθηση οικονομικών συμφερόντων και τονίζει πως με το να επικαλείται τη χρήση του άρθρου 28, περί διακρατικών συμφωνιών των Πανεπιστημίων, παρακάμπτοντας το άρθρο 16 του Συντάγματος, «κουρελιάζει» το Σύνταγμα, για να εξυπηρετήσει κερδοσκόπους.
Παράλληλα, ο Γραμματέας της ΠΑΣΠ του Οικονομικού, διερωτάται: «Ποιος εγγυάται τον υγιή ανταγωνισμό μεταξύ Δημοσίου – Ιδιωτικού, με δεδομένη την συνεχή υποχρηματοδότηση των ΑΕΙ;» και υποστηρίζει ότι «είναι πολλά τα ερωτήματα που τίθενται αυτή τη στιγμή για τη δημιουργία των ιδιωτικών ΑΕΙ και πολλά επιχειρήματα τα οποία χρησιμοποιούνται από την Κυβέρνηση είναι μισές αλήθειες».
Κλείνοντας, ο κ. Κόκκας τονίζει ότι «πρωταρχικός σκοπός όλων θα έπρεπε είναι η περεταίρω ενίσχυση των Δημοσίων Ιδρυμάτων», διότι όπως λέει «απάντηση στα προβλήματα και τις παθογένειες των Δημοσίου Πανεπιστημίου, δεν μπορεί να είναι η δημιουργία των Ιδιωτικών».
Αναλυτικά η δήλωση του Μανώλη Κόκκα
Η Δημόσια Παιδεία δέχεται αλλεπάλληλες επιθέσεις και “μαχαιριές”, τη στιγμή που οι Φοιτητικοί Σύλλογοι βρίσκονται εν μέσω εξεταστικής περιόδου. Για αυτό άλλωστε επιλέγει χρονικά και η κυβέρνηση αυτήν τη στιγμή, να φέρει ένα νομοσχέδιο το οποίο υποβαθμίζει τον δημόσιο χαρακτήρα της εκπαίδευσης.
Από τη δικιά μας σκοπιά, το νομοσχέδιο αυτό, έρχεται από την κυβέρνηση πρωτίστως για λόγους επικοινωνιακούς και για προώθηση οικονομικών συμφερόντων. Επικαλείται τη χρήση του άρθρου 28, περί διακρατικών συμφωνιών των Πανεπιστημίων, παρακάμπτοντας το άρθρο 16 του Συντάγματος. “Κουρελιάζει” δηλαδή το Σύνταγμα, για να εξυπηρετήσει κερδοσκόπους. Στόχος της ο πλήρης μετασχηματισμός των Πανεπιστημίων σε εταιρείες εκπαιδευτικών υπηρεσιών και η μετατροπή της γνώσης από ένα δημόσιο αγαθό σε προϊόν εμπορίου, ταυτίζοντας την ιδιότητα του σπουδαστή με αυτή του καταναλωτή.
Στην πραγματικότητα τι σύγχρονο φέρνει αυτό το νομοσχέδιο, το οποίο παραχωρεί την παροχή της εκπαίδευσης σε ιδιώτες, αντί να προστατεύεται ένα άρθρο του Συντάγματος το οποίο εγγυάται την κοινωνική και εκπαιδευτική ανέλιξη με σύγχρονο και αξιοκρατικό τρόπο; Ποιος εγγυάται τον υγιή ανταγωνισμό μεταξύ Δημοσίου – Ιδιωτικού, με δεδομένη τη συνεχή υποχρηματοδότηση των ΑΕΙ; Είναι πολλά τα ερωτήματα που τίθενται αυτή τη στιγμή για τη δημιουργία των ιδιωτικών ΑΕΙ και πολλά επιχειρήματα τα οποία χρησιμοποιούνται από την Κυβέρνηση είναι μισές αλήθειες.
Η Κύπρος χρησιμοποιείται ως ένα παράδειγμα προς μίμηση για τη λειτουργία των Ιδιωτικών Πανεπιστημίων της, τη στιγμή που έχει τη μεγαλύτερη εξαγωγή φοιτητών στο εξωτερικό! Επίσης, κανείς δεν αναφέρει ότι στις κορυφαίες θέσεις των διεθνών αξιολογήσεων βρίσκεται το Πανεπιστήμιο της Κύπρου, που είναι δημόσιο!
Τη στιγμή που τα Ελληνικά ΑΕΙ διακρίνονται συνεχώς, θεωρούμε ως ΠΑΣΠ, πως πρωταρχικός σκοπός όλων μας θα έπρεπε είναι η περεταίρω ενίσχυση των Δημοσίων Ιδρυμάτων και όχι η ίδρυση Ιδιωτικών ΑΕΙ.
Υπάρχει ανάγκη για αύξηση της χρηματοδότησης, στήριξη της ακαδημαϊκής έρευνας, στελέχωση του ανθρώπινου δυναμικού των ΑΕΙ, δημιουργία νέων φοιτητικών εστιών. Το νομοσχέδιο που φέρνει η Κυβέρνηση μόνο αυτό δεν καταφέρνει.
Γιατί θεωρούμε ότι το Ελληνικό Πανεπιστήμιο τα τελευταία χρόνια έχει υποβαθμιστεί αρκετά για να υποβαθμιστεί περισσότερο. Γιατί η Δημόσια Παιδεία δεν είναι ο χώρος για να γίνεται πολιτική της αγοράς. Γιατί απάντηση στα προβλήματα και τις παθογένειες των Δημοσίου Πανεπιστημίου, δεν μπορεί να είναι η δημιουργία των Ιδιωτικών!
Συνεχίζονται οι καταλήψεις
Οι καταλήψεις σε πολλές πανεπιστημιακές σχολές της χώρας συνεχίζονται, στο πλαίσιο των κινητοποιήσεων κατά του νομοσχεδίου που αφορά στην ίδρυση μη κρατικών Πανεπιστημίων.
Σύμφωνα με πληροφορίες, περίπου 250 σχολές σε όλη τη χώρα βρίσκονται υπό κατάληψη.
Παράλληλα, συνελεύσεις κάνουν συνεχώς στις σχολές που βρίσκονται υπό κατάληψη, προκειμένου να αποφασίσουν τα επόμενα βήματά τους.