Γιατί θα επιλέξει μια μικρή επιχείρηση να ασχοληθεί με τις εξαγωγές; Σε μικρές και μικρό-μεσαίες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα , αυτή η επιλογή γίνεται αναγκαία για να αντιμετωπιστούν προβλήματα που προκύπτουν από τον περιορισμένο όγκο της τοπικής αγοράς, το υψηλό κόστος μεταφοράς και την περιορισμένη κλίμακα παραγωγής. Με τη στήριξη προγραμμάτων και πρωτοβουλιών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι επιχειρήσεις στην Ελλάδα μπορούν να υπερκεράσουν τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν στις διεθνείς εμπορικές συναλλαγές τους και να αρχίσουν να εξάγουν προϊόντα και υπηρεσίες.Τα εμπορικά επιμελητήρια στηρίζουν τις επιχειρήσεις στην ανάπτυξη των εξαγωγικών τους δραστηριοτήτων και την προβολή τους στη διεθνή αγορά, παρέχοντας πληροφορίες για εξαγωγικές ευκαιρίες, στατιστικά στοιχεία και υποστήριξη σε επιχειρηματικές αποστολές.
Ωστόσο, πριν από αυτό, ο επιχειρηματίας πρέπει να εξετάσει τους επιχειρηματικούς του στόχους, να αναλύσει τα προβλήματα και να εξερευνήσει τις ευκαιρίες που προσφέρει η εξαγωγή προϊόντων και υπηρεσιών. Οι επιπτώσεις και οι δυνατότητες μπορεί να περιλαμβάνουν την αύξηση των πωλήσεων, τη μείωση της εξάρτησης από την τοπική αγορά, την απόκτηση νέας τεχνογνωσίας και την αύξηση των κερδών.
Περίπου δύο στις τρεις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τομέα των εξαγωγών αναφέρουν ότι εξάγουν σε ένα έως δέκα διαφορετικές αγορές σήμερα. Σε επίπεδο κλάδου, οι επιχειρήσεις του χονδρικού εμπορίου και της μεταποίησης έχουν αναπτύξει ιδιαίτερα αναγνωρίσιμη εξαγωγική δραστηριότητα ή έχουν την πρόθεση να την αναπτύξουν. Αντίθετα, οι επιχειρήσεις στους κλάδους του λιανικού εμπορίου, των κατασκευών, των υπηρεσιών και των ΤΠΕ φαίνεται ότι δεν εκφράζουν τόσο έντονο ενδιαφέρον για τις εξαγωγικές δραστηριότητες.
Όσον αφορά τα σημαντικότερα εμπόδια που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις στην ανάπτυξη των εξαγωγικών τους δραστηριοτήτων, περίπου το 70% αναγνωρίζει την επίπτωση των κρίσεων και αναταράξεων στη διεθνή αγορά. Ακόμα, το 37% αναφέρει ότι η έλλειψη κατάλληλα καταρτισμένου προσωπικού αποτελεί σημαντικό εμπόδιο, ενώ το 36% αναφέρει δυσκολία στην αξιοποίηση πιθανών ευκαιριών. Ωστόσο, το γεγονός ότι το 70% των επιχειρήσεων προβλέπει σταθερότητα και ακόμα ελαφριά ενίσχυση των εξαγωγών τους μελλοντικά είναι θετικό.
Οι εξαγωγές αποτελούν μια σημαντική προοπτική για κάθε επιχείρηση που στοχεύει στην ανάπτυξη και την επιτυχία στην παγκόσμια αγορά. Υπάρχουν πολλοί λόγοι που καθιστούν τις εξαγωγές ελκυστική επιλογή. Καταρχάς, μέσω των εξαγωγών μπορεί να αυξηθούν οι συνολικές πωλήσεις και τα κέρδη μιας επιχείρησης. Η δυνατότητα επέκτασης σε νέες αγορές δίνει τη δυνατότητα για αύξηση της ανταγωνιστικότητας στο εσωτερικό, ενώ η μείωση της πλήρους εξάρτησης από μία μόνο εγχώρια αγορά μπορεί να αποτελέσει κρίσιμο πλεονέκτημα. Επιπλέον, οι εξαγωγές μπορούν να εκμεταλλευτούν το χαμηλότερο κόστος μεταφοράς και τη μείωση των εμπορικών φραγμών χάρη σε πρόσφατες εμπορικές συμφωνίες. Η επέκταση της πελατειακής βάσης και η προσθήκη βιώσιμης ζωής στη σειρά των προϊόντων μπορούν να δώσουν νέα δυναμική στην επιχείρηση.Ακόμη, οι εξαγωγές προσφέρουν δυνατότητα αποφυγής πλεονάζοντων αποθεμάτων και μείωσης των διαθέσιμων πλεονάζοντων παραγωγικής ικανότητας. Η βελτίωση στη χρηματοδότηση του εμπορίου και οι βελτιώσεις στην πρόσβαση στις παγκόσμιες αγορές αποτελούν επίσης σημαντικά οφέλη. Τέλος, οι εξαγωγές μπορούν να προσφέρουν λιγότερο μετριασμό κινδύνου σε σχέση με άλλες επιχειρηματικές δραστηριότητες. Παρά τις προκλήσεις, η επένδυση στις εξαγωγές αποτελεί ένα κρίσιμο βήμα για τη μελλοντική επιτυχία μιας επιχείρησης.
Ψηφιακή μετάβαση
Σε σχέση με την ψηφιακή μετάβαση, περισσότερες από 4 στις 5 επιχειρήσεις θεωρούν την ψηφιακή μετάβαση ως ένα πολύ σημαντικό μέσο για την εξασφάλιση ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος. Επιπλέον, περισσότερες από 3 στις 5 επιχειρήσεις δηλώνουν ότι διαθέτουν την απαραίτητη τεχνογνωσία για σχετικά θέματα. Ενδιαφέρον παρουσιάζει ο τρόπος με τον οποίο οι επιχειρήσεις αντιλαμβάνονται τη σημασία της ψηφιακής μετάβασης, με τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις να δίνουν μεγαλύτερη έμφαση σε αυτό το θέμα σε σύγκριση με τις μικρότερες, πιθανώς λόγω της έλλειψης ψηφιακών δεξιοτήτων στο προσωπικό τους.
Όσον αφορά την πράσινη μετάβαση, περίπου το 60% των επιχειρήσεων θεωρεί αυτόν τον τομέα ως μείζονος σημασίας. Ωστόσο, το 55% δηλώνει ότι δεν διαθέτει επαρκή τεχνογνωσία σχετικά με το θέμα, με τις πολύ μικρές επιχειρήσεις να αντιμετωπίζουν ακόμα μεγαλύτερες δυσκολίες σε αυτόν τον τομέα.
Τέλος, οι επιχειρήσεις παρουσιάζουν ανάγκη για μείωση της γραφειοκρατίας, εξορθολόγιση της φορολογίας, αντιμετώπιση των πληθωριστικών πιέσεων και σταθεροποίηση του νομικού πλαισίου, καθώς αυτά αποτελούν κύριες ανάγκες που επηρεάζουν τη λειτουργία τους. Επιπλέον, η ευκολότερη πρόσβαση σε χρηματοδότηση και η μείωση του κόστους χρηματοδότησης αναδεικνύονται ως σημαντικοί παράγοντες για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Συνολικά, η ανάπτυξη των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων στην Ελλάδα απαιτεί ενίσχυση των πρωτοβουλιών που στοχεύουν στη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος και την υποστήριξη των επιχειρήσεων σε κρίσιμους τομείς όπως η ψηφιακή και η πράσινη μετάβαση.