Χωρίς καμία επικοινωνία με τις εταιρείες διαχείρισης για πάνω από 12 μήνες βρίσκονται περισσότεροι από ένα εκατομμύριο οφειλέτες μη εξυπηρετούμενων δανείων ύψους 30-40 δισ. ευρώ. Πρόκειται σχεδόν για το 50% των δανειοληπτών με χρέη που βρίσκονται στον προθάλαμο της θεραπείας ή ενός πλειστηριασμού. Το πρόβλημα αυτό, σύμφωνα με πηγές από τον κλάδο των servicers, είναι σήμερα ένα από τα βασικά εμπόδια προς την κατεύθυνση επιτάχυνσης του ρυθμού αναδιάρθρωσης του ιδιωτικού χρέους.
Τηλέφωνα και e-mails
«Καλούμε σε τηλέφωνα που δεν λειτουργούν ή που οι χρήστες τους έχουν μπλοκάρει τους αριθμούς μας, αποστέλλουμε e-mails που άλλοτε γυρίζουν πίσω διότι έχουν καταργηθεί ή δεν λαμβάνουμε καμία απάντηση, ενώ το ίδιο συμβαίνει και με τη φυσική αλληλογραφία» σημειώνουν σχετικά οι ίδιοι κύκλοι.
Η εκποίηση της περιουσίας
Όπως εξηγούν, «στόχος αυτών των προσπαθειών είναι να γίνει μια συζήτηση για τις εναλλακτικές επιλογές ρύθμισης των συγκεκριμένων ανοιγμάτων. Από τη στιγμή όμως που αυτό δεν είναι δυνατό για το τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα, είμαστε αναγκασμένοι να προχωρήσουμε στις επόμενες νομικές ενέργειες, που οδηγούν τελικά στην εκποίηση της περιουσίας του οφειλέτη».
Εκτιμούν δε «πως οι περισσότεροι από τους εξαφανισμένους απλά κρύβονται για να καθυστερήσουν την τακτοποίηση των υποχρεώσεών τους. Μόνο τυχαίο δεν είναι το γεγονός ότι μόλις ενημερώνονται για τη διαδικασία του πλειστηριασμού, εμφανίζονται και αναζητούν τρόπους για να την αναστείλουν».
Οι πλατφόρμες
Την ίδια στιγμή στα αζήτητα βρίσκονται δύο περίπου μήνες μετά την έναρξη λειτουργίας τους οι πλατφόρμες ενημέρωσης των δανειοληπτών που δημιούργησαν οι εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων από δάνεια και πιστώσεις, κατ’ απαίτηση της νέας νομοθεσίας. Σύμφωνα με πληροφορίες, από το σύνολο των 2,4 εκατ. οφειλετών, είσοδο στις συγκεκριμένες ηλεκτρονικές υπηρεσίες έχουν κάνει μετά βίας 15.000, ποσοστό λιγότερο από 1%.
Όπως επισημαίνει μιλώντας σε εφημερίδα ευρείας αναγνωρισιμότητας ανώτατο στέλεχος από τον κλάδο, «εάν εισέρχονταν στις νέες πλατφόρμες, άμεσα θα ενημερώνονταν τα στοιχεία επικοινωνίας τους και θα ήταν πιο εύκολο να έρθουμε σε επαφή μαζί τους».
Ο εντοπισμός
Για τον λόγο αυτόν, ζητά τη συνδρομή της πολιτείας στη διαδικασία εντοπισμού τους, διότι σε διαφορετική περίπτωση οι αναγκαστικές εκτελέσεις είναι μονόδρομος. Τι μπορεί να γίνει όμως; «Είτε με κάποιον τρόπο να καταστεί υποχρεωτική η εγγραφή στις πλατφόρμες μας ή να μας δοθούν τα επικαιροποιημένα στοιχεία επικοινωνίας που τηρούνται από την ΑΑΔΕ» αναφέρει πηγή από μεγάλο servicer.
Οπως σημειώνει «μόνο έτσι θα εξαντληθούν όλες οι πιθανότητες για εφαρμογή βιώσιμων ρυθμίσεων πριν φτάσουμε στο κυνήγι των ακινήτων των οφειλετών. Είναι κάτι που συμφέρει όχι μόνο τους δανειολήπτες, αλλά και τους διαχειριστές, οι οποίοι θέλουν να δημιουργήσουν χρηματοροές μέσω των αναδιαρθρώσεων. Από την άλλη, οι πλειστηριασμοί είναι όχι μόνο χρονοβόροι, αλλά και δαπανηροί για εμάς».
Ο δρόμος προς τη θεραπεία
Σύμφωνα με στοιχεία που έχει επεξεργαστεί εταιρεία διαχείρισης, τα τελευταία 5 χρόνια έχουν ρυθμιστεί συνολικά περί τα 40 δισ. ευρώ, που αφορούν τόσο εντός τραπεζικών ισολογισμών δάνεια όσο και ανοίγματα που έχουν πουληθεί ή τιτλοποιηθεί από τα πιστωτικά ιδρύματα. Μέχρι στιγμής η αναλογία πλειστηριασμών – ρυθμίσεων είναι 1 προς 20. Το 2023 το ύψος των αναδιαρθρώσεων έφτασε τα 6,2 δισ. ευρώ, ενώ για εφέτος εκτιμάται ότι θα υλοποιηθούν με τους δανειολήπτες συμφωνίες για περισσότερα από 5 δισ. ευρώ.
Φυσικά, η αρχική ρύθμιση δεν είναι αρκετή για να λυθεί το πρόβλημα. Θα πρέπει και να εξυπηρετείται. Η εμπειρία έως σήμερα δείχνει ότι περίπου 1 στις 3 λύσεις εγκαταλείπεται από τον οφειλέτη μετά από μερικά τρίμηνα. Για να χαρακτηριστεί όμως εκ νέου πράσινο ένα δάνειο απαιτείται η συμπλήρωση 3 συναπτών ετών ομαλών αποπληρωμών.
Πηγή: ot.gr