Πώς και γιατί η εταιρεία άλλαξε ρότα και από τα υδατοδρόμια περνά κατ αρχάς στην αδειοδότηση δικτύου υδάτινων πεδίων. Ο γενικότερος σχεδιασμός και ο ειδικότερος για τη Φωκίδα. Η χρηματοδότηση των μελετών και οι ευκαιρίες για την τοπική κοινωνία και τους επαγγελματίες.
“Ο επισκέπτης θέλει να δει περισσότερη Ελλαδα! Εμείς επιχειρούμε αυτό να του το προσφέρουμε. Και για το στόχο αυτό θα χρειαστούμε τη συνδρομή της εκάστοτε τοπικής κοινωνίας. Ανοίγουμε ένα “παράθυρο”, το πώς θα το αξιοποιήσει η κάθε περιοχή, αυτό εναπόκειται σε εκείνη”, τονίζει μιλώντας αποκλειστικά στην Εν Δελφοίς ο Πρόεδρος της Hellenic Seaplanes, Νικόλας Χαραλάμπους, για το σχεδιασμό της εταιρείας αναφορικά με το δίκτυο των υδάτινων πεδίων που στήνει στην Ελλάδα και στο οποίο, όπως ανακοίνωσε πρόσφατα η εταιρεία, περιλαμβάνεται και το παραλιακό μέτωπο της Φωκίδας.
Πιο συγκεκριμένα, στο νομό το project αφορά, σύμφωνα με την ανακοίνωση της Hellenic Seaplanes, στη δημιουργία ενός τοπικού συμπλέγματος υδάτινων πεδίων, με έξι νέα σημεία. Πρόκειται για τα λιμάνια των προορισμών Γαλαξίδι, Μόλο Αγίων Πάντων, Ερατεινή, Άγιο Νικόλαο, Τριζόνια, και φυσικά την Ιτέα.
Στη στόχευση αυτή η εταιρεία έχει ήδη καταθέσει τους φακέλους για την αδειοδότηση των σταθμών σε Ιτέα, Αγίους Πάντες και Ερατεινή, ενώ τις επόμενες ημέρες θα προχωρήσει τη διαδικασία εξίσου και για την έγκριση των υδάτινων πεδίων σε Τριζόνια, Γαλαξίδι και Άγιο Νικόλαο. Υπενθυμίζεται ότι το πλάνο στη Φωκίδα περιλαμβάνει και δημιουργία υδατοδρομίου, με τη Hellenic Seaplanes να έχει αναλάβει το έργο της ίδρυσης υδατοδρομίου στην Ιτέα.
“Με την υλοποίησή του, η Στερεά Ελλάδα θα γίνει από τις πρώτες περιφέρειες που θα φέρει τα υδατοδρόμια ως μέσο μετακίνησης, έχοντας στο χαρτοφυλάκιό της δεκάδες υδάτινα πεδία καθώς και υδατοδρόμια σε περιοχές-κλειδιά, υποστηρίζοντας αποτελεσματικά τη λειτουργία των υδροπλάνων”, υπογραμμίζει χαρακτηριστικά η Hellenic Seaplanes στην ανακοίνωσή της.
Για τα σχέδια αυτά, λοιπόν, της Hellenic Seaplanes, ο Πρόεδρός της, Ν. Χαραλάμπους τοποθετείται κατατοπιστικά στην Εν Δελφοίς, αναπτύσσοντας το σχεδιασμό της εταιρείας και επισημαίνοντας τις ευκαιρίες που καλείται να αξιοποιήσει η τοπική κοινωνία στην κατεύθυνση της ανάπτυξής της.
Το γενικό πλαίσιο…
Στην αρχή της συζήτησής μας ο Ν. Χαραλάμπους εξηγεί στους αναγνώστες της Εν Δελφοίς τον ευρύτερο σχεδιασμό της Hellenic Seaplanes για όλη την επικράτεια. “Επειδή έχουμε φέρει τα αεροσκάφη, πρέπει να προχωρήσουμε το γενικότερο σχεδιασμό μας. Έτσι, προωθούμε την αδειοδότηση ενός δικτύου, ώστε να μπορούν να προσεγγίζουν τα υδροπλάνα ανά πάσα στιγμή”, αναφέρει αρχικά και συμπληρώνει:
“Μιλάμε για 150 υδάτινα πεδία, ώστε το δίκτυο να μπορεί να συνδυαστεί με τα λίγα υφιστάμενα υδατοδρόμια και με τα υπάρχοντα αεροδρόμια”.
…και η Φωκίδα
“Μέσω του δικτύου που ανέφερα, θα έχει τη δυνατότητα κανείς να πάει πχ από τη Σκόπελο στο Γαλαξίδι ή από την Καλαμάτα στα Τριζόνια. Θέλω να πω ότι θα υπάρχει η ελευθερία μετακίνησης μεταξύ των υδάτινων σημείων”, αναλύει περαιτέρω το σχεδιασμό της εταιρείας ο ιθύνων νους της, ερχόμενος ειδικότερα σε ό,τι αφορά στη Φωκίδα, για να γίνει στη συνέχεια περισσότερο επεξηγηματικός:
“Θα ξέρει, επομένως, ένας τουριστικός πράκτορας ή ένας ξενοδόχος ή κάποιος φορέας που θέλει να αναπτύξει ένα προϊόν τουριστικό ή κοινωνικό ότι έχει πρόσβαση και συγκοινωνία μέσω των υδάτινων πεδίων. Αυτό αντιλαμβάνεστε πως είναι σε θέση να αναβαθμίσει την περιοχή, καθώς ενδεικτικά η απόσταση ανάμεσα σε Αθήνα και Ερατεινή θα είναι ένα τέταρτο της ώρας”.
“Εφόσον υπάρξει ζήτηση για αρκετές πτήσεις, τότε θα προχωρήσουμε στην αδειοδότηση υδατοδρομίου, κάτι που θα σημαίνει σταθερό δρομολόγιο πτήσεων”, τονίζει και καταλήγει λέγοντας πως “εκείνη η περιοχή που θα δώσει προϊόντα, πτήσεις δηλαδή, εκείνη θα αναπτυχθεί μέσω υδατοδρομίου. Επομένως, αν γίνει υδατοδρόμιο σε μια περιοχή, που αυτό θα ισοδυναμεί με καθιέρωση σταθερών δρομολογίων, είναι κάτι που θα το δείξει η πράξη σε κάθε περιοχή”.
Η αλλαγή πλεύσης της Hellenic Seaplanes
Ο αρχικός σχεδιασμός της εταιρείας περιελάμβανε την προσπάθεια για κατά ένα τρόπο μαζική αδειοδότηση και ίδρυση υδατοδρομίων ανά την επικράτεια. Ανάμεσα σε αυτά και στη Φωκίδα, θέμα στο οποίο είχε εστιάσει πριν δύο-τρία χρόνια και η Εν Δελφοίς με αναλυτικά της ρεπορτάζ. Ωστόσο, η Hellenic Seaplanes έχει εν τω μεταξύ αναπροσαρμόσει τις προτεραιότητές της, δίνοντας έμφαση πρωταρχικά στη δημιουργία των υδάτινων πεδίων και εν συνεχεία στην ίδρυση των απαραίτητων -και όχι των ευκταίων από κάθε περιοχή- υδατοδρομίων.
Τον ανακαθορισμό αυτό του σχεδιασμού της εταιρείας εξηγεί στην Εν Δελφοίς ο Ν. Χαραλάμπους. “Έχουμε καταθέσει αιτήματα για 85 υδατοδρόμια σε όλη την Ελλάδα (σ.σ: μεταξύ αυτών και στη Φωκίδα). Όμως τα προβλήματα είναι πολλά και η διαδικασία εξαιρετικά χρονοβόρα. Είτε λόγω γραφειοκρατίας είτε λόγω αρχαιολογίας είτε λόγω αντιδράσεων συλλόγων και πολλά άλλα. Η πραγματικότητα αυτή, σε συνδυασμό με την έλευση των υδροπλάνων, μας έστρεψε να επιλέξουμε μια πιο απλή προσέγγιση, μιας και ο νόμος μας παρέχει αυτή τη δυνατότητα, να αναπτύξουμε δηλαδή υδάτινα πεδία, ώστε να υπάρχει η δυνατότητα έως και 6 ημερήσιων πτήσεων από ένα υδάτινο πεδίο”
“Αυτό μας δίνει την ευκαιρία να δούμε τις δυνατότητες κάθε περιοχής, αλλά και στην κάθε περιοχή να αξιοποιήσει προς όφελος δικό της και των κατοίκων της αυτή την ευκαιρία. Αυτή η διαδικασία θα αναδείξει κάποιες περιοχές και κάποιες άλλες όχι”, προσθέτει, για να επανέλθει αμέσως μετά στην περίπτωση της Φωκίδας επισημαίνοντας:
“Η Φωκίδα παρουσιάζει υστέρηση στην έλξη επισκεπτών από το εξωτερικό. Δεν έχει προωθηθεί όπως άλλες περιοχές. Σε εμάς δίνεται η δυνατότητα μέσω των υδάτινων πεδίων να βάλουμε σημεία του νομού στο δίκτυό μας, με έμφαση στις εναλλακτικές επιλογές, καθώς πλέον οι τουρίστες επιθυμούν κάτι διαφορετικό από τους συνήθεις και υπερκορεσμένους τουριστικούς προορισμούς. Εμείς δίνουμε επιλογές στον τουρίστα και δυνατότητες και ευκαιρία στον επαγγελματία κάθε περιοχής”.
Οι μελέτες και η χρηματοδότησή τους
Η επόμενη ερώτησή μας αφορά στην ύπαρξη, αλλά και τη χρηματοδότηση, των αναγκαίων μελετών για τη δημιουργία του δικτύου των υδάτινων πεδίων. Ο Πρόεδρος της Hellenic Seaplanes είναι σαφής: “Όλες οι απαραίτητες μελέτες έχουν χρηματοδοτηθεί από δικούς μας πόρους και έχουν κατατεθεί από εμάς. Αυτή τη στιγμή βρίσκονται στο στάδιο της έγκρισής τους από τα υπουργεία”.
Ο ρόλος και η συνδρομή των ΟΤΑ
Στα δελτία Τύπου που εξέδωσε η εταιρεία πριν από λίγες μέρες, τόσο σε εκείνο που αφορά στη Φωκίδα όσο και στο αντίστοιχο της Φθιώτιδας, απορία δεν μπορεί παρά να προκαλεί το ότι απουσιάζουν οι τοποθετήσεις των οικείων χωρικά δημάρχων και εν γένει της πρωτοβάθμιας αυτοδιοίκησης. “Φυσικά και θα έχουν ρόλο οι δήμαρχοι. Και θα έχουν και κατατοπιστική ενημέρωση για το τι σχεδιάζουμε. Μόλις εγκριθεί η διαδικασία αδειοδότησης των υδάτινων πεδίων, θα τούς δώσουμε όλη την πληροφόρηση, καθώς συν τοις άλλοις η αρωγή τους είναι αναγκαία σε πολλά επίπεδα”, τονίζει ο Ν. Χαραλάμπους και προσθέτει όλο νόημα:
“Να σας πω κάτι, κ. Τσίγκα; Ο κόσμος έχει κουραστεί. Τα τελευταία τρία χρόνια όλο για υδατοδρόμια ακούει και υδατοδρόμια δεν βλέπει! Εμείς διαθέσαμε τα απαραίτητα κονδύλια για μελέτες σε περιοχές που έχουν να δώσουν προορισμούς. Και η Φωκίδα έχει ενδιαφέρον, όπως ιδιαίτερα τα Τριζόνια, για να σας δώσω ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα. Ο επισκέπτης θέλει να δει περισσότερη Ελλαδα! Εμείς επιχειρούμε αυτό να του το προσφέρουμε. Και για το στόχο αυτό θα χρειαστούμε τη συνδρομή της εκάστοτε τοπικής κοινωνίας. Ανοίγουμε ένα “παράθυρο”, το πώς θα το αξιοποιήσει αυτό η κάθε περιοχή εναπόκειται σε αυτή”.