Η κίνηση στην αγορά κατά τη διάρκεια των θερινών εκπτώσεων αποδεικνύεται κατώτερη των αρχικών προσδοκιών, καθώς η συνεχόμενη ακρίβεια, οι λογαριασμοί και η εφορία αφήνουν ελάχιστο χώρο στους καταναλωτές για επιπλέον αγορές.
Σύμφωνα με έρευνα που διεξήχθη από τον Εμπορικό Σύλλογο Πειραιώς για την κίνηση της αγοράς τον πρώτο μήνα των εκπτώσεων, το 87,5% των εμπόρων ανέφερε μείωση στις πωλήσεις.
Παρά το γεγονός ότι οι εκπτώσεις φτάνουν και ξεπερνούν το 50%, δεν φαίνεται να αποτελούν επαρκές κίνητρο για τους καταναλωτές να αυξήσουν τις δαπάνες τους. Ο Εμπορικός Σύλλογος σημειώνει ότι η συνεχιζόμενη αύξηση του κόστους ζωής, κυρίως λόγω του πληθωρισμού και των υψηλών τιμών ενέργειας, έχει οδηγήσει σε σημαντική μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος των καταναλωτών, με αποτέλεσμα να περιορίζουν δραστικά τις αγορές τους.
Οι καταναλωτές εμφανίζονται επιφυλακτικοί και ανησυχούν για τις μελλοντικές οικονομικές τους προοπτικές, προχωρώντας σε αγορές μόνο όταν είναι απολύτως απαραίτητο. Οι επιχειρηματίες του κλάδου αναμένουν να δουν αν θα αυξηθούν οι πωλήσεις μετά την καταβολή επιδομάτων αδείας, μισθών και συντάξεων, καθώς οι περισσότεροι καταναλωτές πραγματοποιούν τις τελευταίες αγορές ενόψει των καλοκαιρινών διακοπών.
Στόχοι και Προσδοκίες
Ο πρόεδρος του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής και του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, Βασίλης Κορκίδης, είχε δηλώσει ότι ο φετινός στόχος ήταν να ενισχυθεί η καταναλωτική εμπιστοσύνη και το οικονομικό κλίμα στην αγορά, να αποκλιμακωθεί ο πληθωρισμός κατά μισή μονάδα και οι πωλήσεις του διμήνου Ιουλίου-Αυγούστου να ξεπεράσουν τον περσινό τζίρο των 7 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Δυσκολίες στην Επιβεβαίωση των Προσδοκιών
Ωστόσο, οι υψηλές προσδοκίες του εμπορικού κόσμου δύσκολα θα επιβεβαιωθούν. Παρά την αύξηση του δείκτη επιχειρηματικών προσδοκιών στο λιανικό εμπόριο και την έντονη άνοδο του σχετικού δείκτη στα υφάσματα, ένδυση και υπόδηση, η καταναλωτική εμπιστοσύνη παραμένει χαμηλή. Πάνω από το 60% των καταναλωτών δηλώνει ότι «μόλις τα βγάζει πέρα» κάθε μήνα, ενώ το ποσοστό αυτών που αντλούν από τις αποταμιεύσεις αυξήθηκε από 11% σε 13%.
Η πρόθεση των καταναλωτών για σημαντικές αγορές τους προσεχείς 12 μήνες εξασθένισε σημαντικά, με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις -45,3 μονάδες, από -38,2 μονάδες. Το 53% των καταναλωτών προβλέπει ότι θα κάνει λιγότερες ή πολύ λιγότερες δαπάνες, ενώ μόλις το 3% αναμένει το αντίθετο.
Σε αυτή τη δύσκολη οικονομική συγκυρία, οι θερινές εκπτώσεις δεν κατάφεραν να αναζωογονήσουν την αγορά όπως αναμενόταν, παρά τις προσφορές και τις ελκυστικές τιμές.