Το καλοκαίρι του 2021 ίσως είναι το καλοκαίρι της συνειδητοποίησης. Ελπίζουμε. Δεν είναι σαφές το δείγμα, αλλά υπάρχει μια τάση σε παγκόσμιο επίπεδο.
Οι επιστήμονες πλέον το λένε συντεταγμένα και έντρομοι πως η ανθρώπινη δραστηριότητα επέσπευσε φαινόμενα και διαδικασίες της φύσης που είχαν υπολογίσει να συμβούν το 2040 και διαρκώς συνιστούν στις κυβερνήσεις να αλλάξουν μονοπάτι. Κι όχι μόνο οι κυβερνήσεις, αλλά και οι πολυεθνικές, οι πετρελαϊκές που κάνουν κηλίδες στην Καραϊβική και προσπαθούν να το κρύψουν, όπως συνέβη καλή ώρα στα νερά του Τρινιντάντ και Τομπάγκο.
Χωρίς κανείς να μπορεί να ξέρει αν η ατομική ευθύνη αρκεί για να αλλάξει ο κόσμος όσο το χρειάζεται η φύση, αλλά και η ίδια η ανθρωπότητα, σίγουρα δε μπορεί να μείνει εκτός κάδρου. Η ατομική ευθύνη θα δώσει το σήμα, θα δώσει μιαν άλλη κατεύθυνση.
Έστω και στο όνομα του όψιμου κέρδους, πάρα πολλά funds επιχειρούν να προσφέρουν το μονοπάτι της αλλαγής σε όσους το επιθυμούν, ιδίως ως προς τις διατροφικές τους συνήθειες.
Είναι πια επιστημονικά σαφές πως το κρέας σε αυτά τα δεδομένα κατανάλωσης που βρίσκεται σήμερα, οδηγεί τον πλανήτη στην καταστροφή. Κρέας χερσαίο ή κρέας θαλασσινό, αποτελούν μια μεγάλη αιτία για την αύξηση του διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα και για την υπερθέρμανση του πλανήτη.
Ήδη 640 εκατομμύρια άνθρωποι ανά τον κόσμο έχουν βγάλει το κρέας εντελώς από τη διατροφή τους, με τα 79 εκατομμύρια εξ αυτών να έχουν μια διατροφή που δεν περιλαμβάνει καθόλου ζωικά παράγωγα, όπως τα γαλακτοκομικά.
Κι αυτοί οι αριθμοί αναμένεται να αυξηθούν στις επόμενες δύο δεκαετίες. Σε μια έρευνα που είχε γίνει στους νέους κάτω των 30 στις ΗΠΑ, ένα ποσοστό κοντά στο 90% είχε πει πως θέλει να μεταβεί σε μια διατροφή χωρίς κρέας.
Γι΄αυτό το λόγο οι τροφές που θέλουν να αντικαταστήσουν το κρέας, έχουν βρει τεράστια κεφάλαια επένδυσης δεδομένου το πόσο μικρή είναι ακόμα η αγορά. Εκτός από τα meatless προϊόντα, με τη Beyond να είναι το πιο γνωστό brand παγκοσμίως, εδώ και 3 χρόνια έχουμε και τα προϊόντα που είναι ίδια σε γεύση και υφή με το κρέας, αλλά δεν έχουν παραχθεί από τη δολοφονία κάποιου ζώου.
Η αναπαραγωγή μέσω 3D printing, κρέατος, είτε μοσχαρίσιου είτε κοτόπουλου, είναι ένας κλάδος της βιομηχανίας τροφίμων που μέσα σε αυτή τη δεκαετία θα κατέχει ένα μερίδιο επένδυσης κοντά στα 3.7 δισεκατομμύρια δολάρια.
Από τις εταιρείες που βρίσκονται πολύ μπροστά σε δοκιμές και στοχεύουν ως το 2025 να κατακλύσουν την αγορά, είναι η Novameat η οποία στις αρχές του έτους κατάφερε να φτιάξει 3D μπριζόλα αποκλειστικά από φυτικά παράγωγα, χωρίς δηλαδή καν να χρησιμοποιήσει κύτταρα αγελάδας ή κότας που έχουν αντληθεί από ζώο, όπως είναι η κεντρική φιλοσοφία στο 3D Printing Meat.
Ο Τζουσέπε Κιόντι, CEO της start up από τη Βαρκελώνη, εξήγησε σε παλιότερη συνέντευξη του ότι θέλει να γίνουν η Tesla του 3D, καθώς σε αντίθεση με τον υπόλοιπο ανταγωνισμό, όπως την Just Eat που από τον Δεκέμβριο έχει προϊόντα της στην αγορά της Σιγκαπούρης, με εστιατόρια να προσφέρον πιάτα με εκτυπωμένο κρέας, η Novameat έχει τον εξοπλισμό για να εκτυπώνει και δημοφιλείς κοπές, όπως T-Bone Steak ή Sirloin κ.α. Έχουν μάλιστα μια τέτοια ταχύτητα παραγωγής, ώστε μπορούν να παράξουν 1.5 τόνο τέτοιου κρέατος μέσα σε μια ώρα!
Πρακτικά δηλαδή θα μπορούσαν να καλύψουν με λιγότερες απαιτήσεις σε γη και νερό, τις ανάγκες της σημερινής αγοράς κανονικού κρέατος σε διπλάσιο και βάλε βαθμό. Για να φτάσει στην κατασκευή ενός 3D printed κρέατος, η Novameat χρησιμοποιεί φυτικό λίπος και πρωτεΐνες από τα φυτά (ρύζι, αρακάς, άλγη, χυμός παντζαριού), με τα οποία στήνει περίπου 500 μικροΐνες που οδηγούν στην τελική… συναρμολόγηση.
Με τον μηχανισμό της, η Novameat μπορεί να φτιάξει κοπές μοσχαριού και χοιρινού, ενώ ήδη επεκτείνονται και στον κόσμο των θαλασσινών και των ψαριών.
Μάλιστα, η Novameat συνεργάζεται με το Disfrutar, το 9ο καλύτερο εστιατόριο στον κόσμο, με 2 αστέρια Μισελέν.
Εκτός από τη Novameat, υπάρχουν οι δύο ισραηλινές εταιρείες, η Redefine Meat, που πριν λίγους μήνες εξασφάλισε μπάτζετ 29 εκατομμυρίων δολαρίων, η Aleph Farms που εκτύπωσε rib-eye steak, η MeaTech και η Revo Foods από τη Βιέννη που επικεντρώνεται στα θαλασσινά υποκατάσταση και έχει κάνει 3D σολωμό. Πρωτοποριακή είναι η δουλειά της ολλανδικής Upprinting Food που συλλέγει τα υπολείμματα φαγητών, καταπολεμά δηλαδή το food waste, και τα μετατρέπει σε high end βρώσιμα προϊόντα, κυρίως πουρέδες, που διανέμει σε κλασάτα εστιατόρια.
Το μεγάλο στοίχημα για αυτές τις εταιρείες είναι να πετύχουν πιο γρήγορα από τα meatless προϊόντα, τη διανομή τους σε σουπερμάρκετ και σε εστιατόρια ως πρώτες ύλες. Μεγάλο εμπόδιο είναι προς το παρόν η τιμή που αναγκάζει τους μεσάζοντες να πουλάνε τα meatless/3D printed προϊόντα σε τιμές 4 και 5 φορές πιο πάνω, ενώ ακόμα υπάρχει διαδρομή να διανυθεί για το κομμάτι της γεύσης.
Άλλωστε, άπαξ και γίνει η μετάβαση σε αυτή τη διατροφή, ο στόχος είναι να μην υπάρξει επιστροφή και να μη μπορεί το κανονικό κρέας να υπερτερεί στη σύγκριση, είτε θρεπτικά είτε γευστικά.
Στόχος είναι μέχρι το 2030 να έχουν καμφθεί όλα τα εμπόδια και η τιμή να έχει πάει αν όχι σε αυτή του κανονικού κρέατος, έστω ελάχιστα πιο πάνω.
ΠΗΓΗ : menhouse