Παρακολουθώντας τις πρόσφατες ανακοινώσεις της Coca-Cola HBC, είναι εντυπωσιακό να βλέπει κανείς μια εταιρεία να συνεχίζει να στοχεύει ψηλά, ακόμα και σε ένα αβέβαιο οικονομικό περιβάλλον. Μετά από μια εντυπωσιακή χρονιά το 2024, ο όμιλος βάζει ακόμα υψηλότερους στόχους για το 2025, προβλέποντας οργανική αύξηση εσόδων 6-8% και αύξηση λειτουργικών κερδών έως 11%. Είναι, όμως, ρεαλιστικές αυτές οι φιλοδοξίες;
Αναμφίβολα, η στρατηγική της εταιρείας έχει αποδώσει, με τον έξυπνο συνδυασμό τιμολογιακής πολιτικής (price mixing), αύξησης του όγκου πωλήσεων και επένδυσης στο HORECA (ξενοδοχεία, εστιατόρια, καφετέριες). Στην Ελλάδα, για παράδειγμα, οι επιδόσεις το 2024 ήταν εντυπωσιακές, με άνοδο 6,1% στον όγκο πωλήσεων, γεγονός που οφείλεται τόσο στην καλή στρατηγική της εταιρείας όσο και στην τουριστική ανάπτυξη. Ωστόσο, τι θα συμβεί αν η τουριστική κίνηση επιβραδυνθεί ή αν οι καταναλωτές γίνουν πιο ευαίσθητοι στις αυξήσεις τιμών;
Ο περιορισμός των πληθωριστικών πιέσεων αποτελεί επίσης κεντρικό ζήτημα. Αν και υπάρχουν θετικές εξελίξεις στη μείωση του κόστους πρώτων υλών όπως η ζάχαρη και η ενέργεια, η πίεση παραμένει σε βασικά στοιχεία, όπως το αλουμίνιο και ορισμένα υλικά συσκευασίας. Μπορεί η Coca-Cola HBC να απορροφήσει αυτούς τους κραδασμούς χωρίς να μετακυλήσει το κόστος στον καταναλωτή;
Επιπλέον, η εταιρεία συνεχίζει την προοδευτική μερισματική της πολιτική, προτείνοντας αύξηση 11% στο μέρισμα για το 2025. Εντούτοις, σε μια εποχή γεμάτη οικονομικές προκλήσεις, πόσο βιώσιμη είναι αυτή η στρατηγική; Θα μπορούσαν αυτά τα κεφάλαια να αξιοποιηθούν καλύτερα για την ενίσχυση της οργανικής ανάπτυξης ή για εξαγορές που θα ισχυροποιήσουν τη θέση της εταιρείας;
Τέλος, αξίζει να σκεφτούμε το μακροοικονομικό τοπίο και τις γεωπολιτικές εξελίξεις. Ενώ κάποιοι αναλυτές ήδη συζητούν το πώς μια πιθανή ειρήνευση στην Ουκρανία θα μπορούσε να επηρεάσει τον όμιλο, η διοίκηση αποφεύγει να πάρει θέση. Είναι σωστή αυτή η στρατηγική ή μήπως απαιτείται πιο ενεργή προσαρμογή στα διεθνή δεδομένα;
Το 2025 σίγουρα δεν θα είναι μια εύκολη χρονιά. Η Coca-Cola HBC έχει αποδείξει ότι μπορεί να προσαρμόζεται και να αναπτύσσεται ακόμα και μέσα σε προκλήσεις, όμως θα καταφέρει να διατηρήσει αυτή την πορεία ή μήπως οι στόχοι της είναι υπερβολικά αισιόδοξοι;
Νεκτάριος Ντούζουγλης – Χορμοβίτης
Πηγές: