Σε δημόσια διαβούλευση βρίσκεται έως τις 2 Μαΐου το σχέδιο νόμου για τον νέο Αναπτυξιακό Νόμο, το οποίο αναμένεται να αποτελέσει ένα σημαντικό εργαλείο για την ενίσχυση των επενδύσεων στη χώρα. Ο νόμος, που αποτελεί συνέχεια του ν. 4887/2022, θεσπίζει νέα καθεστώτα ενίσχυσης, τροποποιεί υπάρχοντα και προβλέπει πολλαπλούς τύπους στήριξης, με ιδιαίτερη έμφαση και ευκαιρίες ένταξης για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις (ΜμΕ).
Ο αναθεωρημένος Αναπτυξιακός Νόμος στοχεύει στην προσαρμογή στις νέες ανάγκες της ελληνικής οικονομίας. Εισάγει 12 καθεστώτα χορήγησης κρατικών ενισχύσεων, καλύπτοντας ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων όπως σύγχρονες τεχνολογίες, πράσινη μετάβαση, κοινωνική επιχειρηματικότητα, αγροδιατροφή, μεταποίηση, τουρισμό και μεγάλες επενδύσεις. Παράλληλα, βελτιώνει τις διαδικασίες αξιολόγησης και ελέγχου, ενώ θεσπίζει κίνητρα για την ταχεία αδειοδότηση. Μετά την ολοκλήρωση της διαβούλευσης και τη ψήφισή του, αναμένεται η έναρξη υποβολής αιτήσεων εντός του Ιουνίου, αρχικά για τρία συγκεκριμένα καθεστώτα.
Για τις ΜμΕ ειδικότερα, ο νέος νόμος προβλέπει σημαντικές ευκαιρίες. Εφόσον τα επιχειρηματικά τους σχέδια ενταχθούν, θα μπορούν να επωφεληθούν από ενίσχυση για δαπάνες που αφορούν σε συμβουλευτικές υπηρεσίες, την ανάπτυξη της καινοτομίας, αλλά και για ενεργειακά κόστη, όπως μέτρα βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης και δράσεις για τη μετάβαση στην κυκλική οικονομία.
Ο νόμος δίνει έμφαση σε επενδύσεις με θετικό περιβαλλοντικό πρόσημο, ενισχύοντας την παραγωγή ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές, την εξυγίανση περιβαλλοντικής ζημιάς, την αποκατάσταση φυσικών οικοτόπων, την προστασία της βιοποικιλότητας και την εφαρμογή λύσεων για την προσαρμογή και αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Προβλέπονται επίσης ενισχύσεις για επαγγελματική κατάρτιση και για την πρόσληψη εργαζομένων σε μειονεκτική θέση ή με αναπηρία.
Ιδιαίτερη μέριμνα υπάρχει για τις περιοχές της χώρας που δοκιμάζονται. Θεσπίζεται ειδικό καθεστώς ενίσχυσης για επενδύσεις σε περιοχές με οικονομικά, κλιματικά και δημογραφικά προβλήματα, ακριτικές περιοχές, περιοχές με χαμηλό κατά κεφαλήν ΑΕΠ ή πληγείσες από φυσικές καταστροφές.
Οι βασικοί τύποι ενίσχυσης που προβλέπονται είναι τρεις: η φοροαπαλλαγή από τον φόρο εισοδήματος επί των κερδών, η επιχορήγηση για την κάλυψη μέρους των επενδυτικών δαπανών, και η επιδότηση χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing) διάρκειας έως επτά ετών. Επιπλέον, ο νόμος προβλέπει επιδότηση του κόστους δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας, καλύπτοντας μέρος του μισθολογικού κόστους των νέων εργαζομένων που συνδέονται με την υλοποίηση του επενδυτικού σχεδίου. Για συγκεκριμένα καθεστώτα, όπως οι «Σύγχρονες Τεχνολογίες», προβλέπεται και χρηματοδότηση επιχειρηματικού κινδύνου μέσω επιδότησης επιτοκίου ή εξόδων ασφάλισης δανείων.
Για τις μεγάλες επενδύσεις, συμπεριλαμβανομένων αυτών που υλοποιούνται από ΜμΕ, προβλέπεται κίνητρο ταχείας αδειοδότησης, με στόχο την έκδοση αδειών εντός δύο μηνών και των αποφάσεων περιβαλλοντικών όρων εντός τριών μηνών, ιδίως για περιοχές ειδικής ενίσχυσης. Παράλληλα, παρέχονται κίνητρα δανειοδότησης με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου, είτε από την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα (π.χ. μέσω του Ταμείου Εγγυοδοσίας DeLFI GF) είτε, για ενταγμένες μεγάλες επενδύσεις, από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Τα ανώτατα όρια των κρατικών ενισχύσεων καθορίζονται στα 20 εκατ. ευρώ ανά μεμονωμένη επιχείρηση και στα 50 εκατ. ευρώ για συνδεδεμένες επιχειρήσεις, όρια που προσαυξάνονται κατά 50% όταν η ενίσχυση δίδεται με τη μορφή φορολογικής απαλλαγής.
Ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος φιλοδοξεί να προσφέρει ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο κινήτρων για την προσέλκυση επενδύσεων που θα συμβάλλουν στην ανάπτυξη, την απασχόληση και την προσαρμογή της ελληνικής οικονομίας στις σύγχρονες προκλήσεις.