Σε εξέλιξη βρίσκεται στο Μέγαρο Μαξίμου η συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου, με βασικό θέμα το νομοσχέδιο για την ασφάλεια στα τρένα. Το νομοσχέδιο, το οποίο θα παρουσιάσει ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κώστας Κυρανάκης, αναμένεται να ψηφιστεί εντός του Μαΐου και σηματοδοτεί μια δραστική αναβάθμιση του επιπέδου ασφάλειας και ποιότητας των σιδηροδρόμων στη χώρα.
Ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά την εισήγησή του, τόνισε ότι δεν πρόκειται για μια νέα διαδικασία, αλλά για μια διαδικασία που επιταχύνεται με στόχο την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης των επιβατών. Υπογράμμισε ότι σήμερα υπογράφονται οι συμβάσεις για την αποκατάσταση των σιδηροδρομικών υποδομών στη Θεσσαλία, οι οποίες καταστράφηκαν από την κακοκαιρία Daniel. Το έργο έχει σφιχτό χρονοδιάγραμμα 15 μηνών, και με την ολοκλήρωσή του, ο βασικός σιδηροδρομικός άξονας θα διαθέτει πλήρη τηλεδιοίκηση, σηματοδότηση και επιπλέον αυτόματη πέδηση (ETCS).
Ο πρωθυπουργός ανέφερε ότι το σύστημα ETCS, το οποίο φρενάρει ή ακινητοποιεί τους συρμούς σε περίπτωση παραβίασης κανόνων κίνησης, δοκιμάστηκε με επιτυχία και μέχρι τον επόμενο Σεπτέμβριο θα έχει τοποθετηθεί σε κάθε αμαξοστοιχία που θα ταξιδεύει στην κεντρική γραμμή.
Μια ακόμα σημαντική πρωτοβουλία που προστίθεται είναι η νέα μέθοδος ακριβούς γεωεντοπισμού των τρένων σε πραγματικό χρόνο, με απόκλιση εκατοστών, σε αντίθεση με τα συμβατικά GPS που έχουν απόκλιση έως και 15 μέτρα. Αυτή η πρόσθετη δικλείδα ασφάλειας, μέσω ενός Ενιαίου Κέντρου Εποπτείας που ιδρύεται, θα αποκλείει στο εξής τη σύγκρουση δύο τρένων. Η πλατφόρμα railway.gov.gr, που θα χρησιμοποιεί αυτή την τεχνολογία, θα είναι σύντομα ανοιχτή στους πολίτες για έλεγχο της αξιοπιστίας των δρομολογίων.
Οι παρεμβάσεις που περιλαμβάνει το νομοσχέδιο χαρακτηρίζονται ως τολμηρές. Προβλέπεται ένα πολύ πιο αυστηρό πλαίσιο λειτουργίας, μεγαλύτερη ευελιξία στις προσλήψεις και τις απολαβές των εργαζομένων, καθώς και μια πιο αποτελεσματική διοίκηση με δυνατότητα αξιοποίησης στελεχών από τη διεθνή αγορά. Στόχος είναι ο νέος ΟΣΕ να εξελιχθεί σε έναν υγιή και δυναμικό οργανισμό, κατά το πρότυπο της ανατάχθηκε ΔΕΗ.
Ο νέος ΟΣΕ θα ενσωματώνει το σύνολο των συστάσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και των επιστημονικών πορισμάτων, τόσο ως προς τις υποδομές και τις σιδηροδρομικές δραστηριότητες, όσο και ως προς τη ρυθμιστική αρχή σιδηροδρόμων και τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ, ο οποίος ενισχύεται περαιτέρω για την πρόληψη δυνητικών κινδύνων. Μαζί με τα τεχνολογικά μέσα, ενισχύεται η βιντεοεπιτήρηση κρίσιμων σιδηροδρομικών δομών και η ψηφιακή καταγραφή όλων των ενδοεπικοινωνιών για την αξιολόγηση της απόδοσης των εργαζομένων σε θέσεις ευθύνης. Η επιλογή προσωπικού θα γίνεται με αυστηρότερα κριτήρια, ψυχομετρικά τεστ και πρακτική εκπαίδευση με προσομοιωτές, όπως στην αεροπορική εκπαίδευση.
Επανέρχεται η θέση του προϊσταμένου αμαξοστοιχίας και δημιουργείται ειδική ομάδα επιθεωρητών για την τήρηση του γενικού κανονισμού κίνησης, η οποία θα εισηγείται κυρώσεις σε περίπτωση παραβίασης του πρωτοκόλλου.
Σκοπός είναι η εδραίωση μιας νέας κουλτούρας ασφάλειας και επαγγελματισμού, με κίνητρα για καλές επιδόσεις και αυστηρότατες διαδικασίες αποτροπής λαθών. Ο εκσυγχρονισμός του ελληνικού σιδηροδρόμου συνεχίζεται και επιταχύνεται, αξιοποιώντας ευρωπαϊκή συνδρομή και διδάγματα από την ανάταξη άλλων προβληματικών επιχειρήσεων. Πρόκειται για ένα δύσκολο εγχείρημα που απαιτεί συνέπεια και χρόνο.
Η Hellenic Train αναμένεται σύντομα να προχωρήσει στις δικές της επενδύσεις, με έμφαση στην προμήθεια νέου τροχαίου υλικού.
Ο πρωθυπουργός κατέληξε τονίζοντας την υποχρέωση της Πολιτείας να δώσει απάντηση στο συλλογικό πένθος των Τεμπών, καταπολεμώντας τα αίτια της τραγωδίας με δύσκολο έργο που θα φέρει ορατό αποτέλεσμα. Η αντιμετώπιση του σιδηροδρόμου ως πεδίο αναμέτρησης με ένα κακό παρελθόν είναι αναγκαία για να γυρίσει η σελίδα από ένα χθες που πλήγωσε βαθιά την κοινωνία.
Με το νομοσχέδιο δημιουργείται η νέα εταιρεία «Νέοι Σιδηρόδρομοι Ελλάδος», στην οποία συγχωνεύονται ο ΟΣΕ, η ΓΑΙΑ ΟΣΕ και η ΕΡΓΟΣΕ. Η νέα εταιρεία θα λειτουργεί με ιδιωτικο-οικονομικά κριτήρια, ακολουθώντας το πρότυπο της ΔΕΗ.
Παράλληλα, κρίσιμης σημασίας παραμένει η ολοκλήρωση του συστήματος σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης. Πρόσφατα πραγματοποιήθηκε επιτυχές δοκιμαστικό δρομολόγιο πλήρους λειτουργίας του ευρωπαϊκού συστήματος ελέγχου αμαξοστοιχιών (ETCS) στη γραμμή Οινόη – Τιθορέα, δοκιμάζοντας περιπτώσεις υπέρβασης ορίου ταχύτητας και παραβίασης κόκκινου σηματοδότη.
Το νομοσχέδιο προβλέπει αξιολόγηση του ανθρώπινου δυναμικού, ταχύτερες προσλήψεις, bonus για τους αποδοτικούς υπαλλήλους και κίνδυνο απόλυσης για όσους κάνουν επανειλημμένα λάθη. Δεν αποκλείονται αλλαγές στους επικεφαλής φορέων που συνδέονται με τους σιδηροδρόμους.