Ο ήχος των σφυριών και της συγκόλλησης αντηχούσε ξανά στο Ναυπηγείο Σκαραμαγκά τον περασμένο μήνα, σηματοδοτώντας μια εντυπωσιακή ανάκαμψη. Εργάτες επισκεύαζαν την πλώρη ενός μεγάλου δεξαμενόπλοιου, ενώ άλλα πλοία ανέμεναν τη σειρά τους. Αυτή η εικόνα, που πριν από λίγο καιρό φάνταζε αδύνατη, είναι σήμερα πραγματικότητα, καθώς το ναυπηγείο ανακτά τη ζωντάνια του μετά από χρόνια στασιμότητας.
Η ιστορία του Σκαραμαγκά είναι ενδεικτική της πορείας της ελληνικής οικονομίας. Μετά από δεκαετίες κρατικής ιδιοκτησίας, το ναυπηγείο είχε βρεθεί σε μαρασμό, σύμβολο της βαθιάς κρίσης χρέους που έπληξε την Ελλάδα την περίοδο 2009-2018. Όμως, η πώλησή του στον εφοπλιστή Γιώργο Προκοπίου πέρυσι, σε συνδυασμό με τις προσπάθειες της κυβέρνησης για ιδιωτικοποίηση και εξυγίανση του κλάδου, έχουν φέρει νέα πνοή.
“Τώρα υπάρχει και πάλι ζωή”, δηλώνει ο Θεόδωρος Ευαγγέλου, εργαζόμενος στο ναυπηγείο. “Δεν μπορούσα να βρω δουλειά πουθενά”. Η αναγέννηση του Σκαραμαγκά δεν είναι ένα μεμονωμένο φαινόμενο. Η κεντροδεξιά κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη έχει προχωρήσει στην πώληση και άλλων ναυπηγείων, όπως της Ελευσίνας και της Σύρου, ενώ παράλληλα έχει δώσει ώθηση στην προσέλκυση πλοιοκτητών.
Η Ελλάδα, που κατέχει τον μεγαλύτερο εμπορικό στόλο στον κόσμο με 5.500 πλοία, έχει κάθε λόγο να επενδύσει στην ανάπτυξη του ναυπηγικού της κλάδου. Η επισκευή και η συντήρηση των πλοίων στην Ελλάδα, αντί σε ανταγωνιστικές χώρες όπως η Τουρκία, η Ασία ή η Ρουμανία, δημιουργεί θέσεις εργασίας και τονώνει την τοπική οικονομία.
Τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά έχουν επισκευάσει 37 πλοία τον περασμένο χρόνο και αναμένουν διπλασιασμό του αριθμού το επόμενο έτος, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη. Η άνοδος είναι εμφανής σε ολόκληρο τον κλάδο, με τις επισκευές πλοίων στην Ελλάδα να πλησιάζουν τις 700 πέρυσι από 330 το 2013. “Επιστρέψαμε και είμαστε εδώ για να μείνουμε”, τονίζει ο κ. Βαρβιτσιώτης.
Η αυξημένη δραστηριότητα έχει ήδη διπλασιάσει τη συνεισφορά των ναυπηγείων στο ΑΕΠ της χώρας στο 1,5%, σύμφωνα με τον Πάνο Ξενοκώστα, ιδιοκτήτη της ΟΝΕΧ που αγόρασε τα Ναυπηγεία Ελευσίνας και Σύρου. Ο ίδιος φιλοδοξεί να αυξήσει το ποσοστό στο 2,5% μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια.
Οι ετήσιες επισκευές στα δύο ναυπηγεία του έχουν εκτιναχθεί από μερικές δεκάδες την τελευταία δεκαετία σε 220 το 2024, ενώ σχεδιάζει να επεκτείνει τις δραστηριότητές του σε ναυπήγηση πλοίων και πλατφόρμες γεώτρησης. “Η έκρηξη δραστηριότητας στα ναυπηγεία επαναφέρει την Ελλάδα στο παιχνίδι ως επισκευαστικό κόμβο στη Μεσόγειο”, δηλώνει ο ειδικός σε ζητήματα ναυτιλίας Γιώργος Ξηραδάκης.
Η ανάκαμψη των ναυπηγείων έχει θετικό αντίκτυπο και στις τοπικές κοινωνίες. Στο Πέραμα, όπου λειτουργούν δεκάδες εταιρείες ως υπεργολάβοι για τα μεγάλα ναυπηγεία, η ανεργία έχει υποχωρήσει σημαντικά. “Τώρα χρειαζόμαστε περισσότερους δρόμους και θέσεις στάθμευσης για να αντιμετωπίσουμε την αυξημένη κίνηση”, λέει ο δήμαρχος Γιάννης Λαγουδάκος. “Η πόλη μας ανθίζει”.
Η αναγέννηση των ελληνικών ναυπηγείων αποτελεί μια ιστορία επιτυχίας που δείχνει πώς η Ελλάδα μπορεί να ξεπεράσει τις δυσκολίες και να επιστρέψει σε τροχιά ανάπτυξης. Με σωστές πολιτικές και επενδύσεις, ο κλάδος μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο στην ενίσχυση της εθνικής οικονομίας και στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.