-
της Ειρήνης Καρύδη
Η γιορτή των Θεοφανείων και το μήνυμα της ξεπερνούν τις στενές χωρογραφικές συναθροίσεις και αποσκοπούν να εντάξουν τον άνθρωπο στον μεγάλο Μυστήριο της Σωτηρίας.
Η νίκη του φωτός απέναντί στο σκοτάδι και το νέο ξεκίνημα της ανθρωπότητας που σηματοδοτείται από την Ορθόδοξο βάπτιση και τον Αγιασμό του κόσμου, κυριαρχούν στη γιορτή των Θεοφανίων. Αυτές είναι τομές που βοηθούν και οδηγούν στην λύτρωση των πιστών.
Και ενώ, οι πιστοί γνώριζαν ότι θα τελεσθεί η εορτή των Θεοφανείων,με ανοιχτούς τους ναούς και με τα γνωστά περιοριστικά μέτρα, κάτι ανέτρεψε τις αρχικές πληροφορίες γεγονός που γεννά τις παρακάτω παρατηρήσεις:
1) Αυτό που φάνηκε αρχικώς, ήταν η σύγκρουση της θεσμικής Εκκλησίας και της Πολιτείας με επίκεντρο τον εορτασμό των Θεοφανείων.
Κατά την οποία σύγκρουση, η εκκλησία ζητούσε να κρατηθεί το καθεστώς των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς και να παραμείνουν ανοιχτοί οι ναοί υπό περιορισμούς, καθώς η πολιτεία αιφνιδίως αποφάσισε να τους κλείσει.
Προς στιγμήν, με την στάση που κράτησε η Εκκλησία φάνηκε ότι άφηνε πίσω την παθητική στάση της και εξέφραζε ανοιχτά και με γενναιότητα την βούληση των πιστών.
2) Την παραμονή των Θεοφανείων, μετά την συνάντηση του Πρωθυπουργού με τον Αρχιεπίσκοπο, φάνηκε ότι υπήρξε ένας συμβιβασμός και η πολιτεία αποδέχθηκε την πρόταση της εκκλησίας, ώστε οι ναοί να λειτουργήσουν με περιοριστικά μέτρα όπως είχε συμφωνηθεί τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά, κατόπιν σχετικής ΚΥΑ.
3) Αιφνιδίως όμως, την Τρίτη το βράδυ και παραμονή των Φώτων, η Αρχιεπισκοπή εκδίδει εγκύκλιο και οδηγία που αφορά την περιοχή της Αρχιεπισκοπής Αθηνών, σύμφωνα με την οποία, οι λατρευτικές εκδηλώσεις θα ξεκινήσουν στις 06:00 το πρωί και θα πρέπει να έχουν τελειώσει μέχρι και τις 08:30, συμπεριλαμβάνοντας και τον Αγιασμό των υδάτων.
Λόγω, της προχωρημένης ώρας που ανακοινώθηκε η απόφαση, είναι λογικό να ενημερωθούν ελάχιστοι πιστοί με αποτέλεσμα ακόμα λιγότεροι να προσέλθουν στην Θεία Λειτουργία και τον Αγιασμό.
4) Ενώ λοιπόν, πολλοί θα παρατηρήσουν ότι η απόφαση αφορά μόνο την Αρχιεπισκοπή Αθηνών και όχι των άλλων Μητροπόλεων, είναι προφανές ότι θα επηρεαστούν (όπως και παρατηρήθηκε) και οι Μητροπολίτες και άλλων μητροπόλεων. Ειδικά, όσοι αποτελούν τον στενό κύκλου του Αρχιεπισκόπου Ιερώνυμου. Ένα παράδειγμα ήταν η Μητρόπολη Νικαίας.
Επομένως, οι ηλικιωμένοι και λοιποί πιστοί που κατέφθασαν στους ναούς μετά τις 07:00 το πρωί, μετά λύπης παρατήρησαν ότι είχαν χάσει ένα μεγάλο μέρος της Λειτουργίας, ενώ άλλοι που προτίμησαν να πάνε στις 08:00 διαπίστωσαν ότι η Λειτουργία είχε τελειώσει.
Ως εκ των ανωτέρω, έχω την εξής απορία:
Ενώ η αρχική εικόνα ήταν να σεβαστεί, με περιορισμούς, η Πολιτεία την πρόταση της Εκκλησίας, υπήρξε κάποια “μυστική συμφωνία” ανάμεσα στον επικεφαλής της Ελλαδικής Εκκλησίας, Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ.Ιερώνυμο και τον Πρωθυπουργό;
Καθώς φαίνεται κάποιοι “πεποίθατε επ’ άρχοντας, επί υιούς ανθρώπων”, αρνούμενοι το Ευαγγελικό “απόδοτε ουν τα του Καίσαρος τω Καίσαρι και τα του Θεού τω Θεώ”.
Καλή Φώτιση!