Αθήνα: Πόλη σε Κυκλοφοριακή Παράλυση
Η Αθήνα μοιάζει να παραλύει καθημερινά από την κυκλοφοριακή συμφόρηση, με τα κύρια οδικά δίκτυα και παράδρομους κορεσμένα και την κίνηση να κινείται αργά, με ταχύτητα που δύσκολα ξεπερνά τα 18 χλμ/ώρα. Οι Αθηναίοι που διασχίζουν την πόλη, από τα νότια έως τα βόρεια προάστια, βιώνουν καθημερινά έναν πολυώροδο μαραθώνιο, φαινόμενο που απλώς αναδεικνύει την ανάγκη για σοβαρές επενδύσεις στις υποδομές και στα μέσα μαζικής μεταφοράς. Οι ειδικοί και ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων τονίζουν πως το πρόβλημα αναμένεται να ενταθεί την επόμενη δεκαετία. Σύμφωνα με τους ίδιους, για να αντιμετωπιστεί ουσιαστικά η κρίση χρειάζεται ένα ολοκληρωμένο σχέδιο υποδομών και δημόσιων συγκοινωνιών, το οποίο ωστόσο δεν φαίνεται ακόμα στον ορίζοντα.
Προτάσεις για Βελτιώσεις στα ΜΜΜ και Έργα Υποδομών
Ανάγκη για προσβάσιμα, αξιόπιστα μέσα μαζικής μεταφοράς και καλύτερο δίκτυο συγκοινωνιών είναι επιτακτική. Η ενίσχυση και εκσυγχρονισμός του δικτύου του μετρό και των λεωφορείων, καθώς και η δημιουργία νέων κόμβων και σηράγγων μπορούν να αποσυμφορήσουν το κέντρο, όμως τα έργα παραμένουν σε εκκρεμότητα. Οι καθυστερήσεις στις γραμμές του ηλεκτρικού και η έλλειψη πρόσβασης για ΑΜΕΑ επιδεινώνουν την κατάσταση.
Ο μικρός δακτύλιος έχει πλέον χάσει την αποτελεσματικότητά του, με σχεδόν μισό εκατομμύριο οχήματα να τον διασχίζουν καθημερινά, το 30% εκ των οποίων δεν έχει καν προορισμό το κέντρο. Η υπερβολική συγκέντρωση οχημάτων οδηγεί σε ένα σύστημα που δεν μπορεί να ανταποκριθεί, προκαλώντας σοβαρές καθυστερήσεις και αναποτελεσματικότητα.
Καθυστερήσεις σε Έργα Υποδομών – Υποσχέσεις που δεν Υλοποιούνται
Παρά τις εξαγγελίες για έργα όπως η διαπλάτυνση της Λεωφόρου Κηφισού, το σχέδιο για το Κέντρο Logistics στη Φυλή, καθώς και κόμβοι στη Μεταμόρφωση και στον Σκαραμαγκά, οι καθυστερήσεις και η έλλειψη χρηματοδότησης αφήνουν τα έργα υποδομών ανεκπλήρωτα. Οι ανάγκες παραμένουν, αλλά η έλλειψη κεντρικού συντονισμού και αρμοδιοτήτων δυσχεραίνουν την πρόοδο.
Εκπρόσωποι των συγκοινωνιολόγων ζητούν να δοθεί προτεραιότητα στη δημιουργία αξιόπιστων, οικονομικά προσιτών και έγκαιρων λύσεων στα ΜΜΜ, καθώς και στην κατασκευή νέων κόμβων και δικτύων που θα βοηθήσουν στη διαχείριση της κυκλοφορίας. Στρατηγικές μακροχρόνιου σχεδιασμού κρίνονται απαραίτητες για να αποτραπεί η επιδείνωση του κυκλοφοριακού προβλήματος της Αθήνας και να γίνει η πόλη βιώσιμη και προσβάσιμη για όλους τους πολίτες.