Ο Κυριάκος Μητσοτάκης δήλωσε στο Bloomberg ότι ήρθε η ώρα να τεθούν περιορισμοί στα κρουαζιερόπλοια που επισκέπτονται τα πιο δημοφιλή νησιά της Ελλάδας.
Μια κίνηση που το πρακτορείο ειδήσεων χαρακτηρίζει την πρώτη που γίνεται για την αντιμετώπιση του υπερτουρισμού από κυβέρνηση της μεταπολίτευσης.
«Νομίζω ότι θα το κάνουμε του χρόνου», δήλωσε ο πρωθυπουργός για την απόφαση να τεθεί ανώτατο όριο στις επισκέψεις κρουαζιερόπλοιων. Με τους νέους κανόνες θα μπορούσε να περιοριστεί ο συνολικός αριθμός των θέσεων ελλιμενισμού στα νησιά ή να εισαχθεί μια διαδικασία υποβολής προσφορών για τις θέσεις, πρόσθεσε ο κ. Μητσοτάκης.
Για την Ελλάδα, όπως αναφέρει το Bloomberg, το διακύβευμα είναι υψηλό καθώς ο τουρισμός αντιπροσωπεύει περίπου το ένα τέταρτο της οικονομικής παραγωγής και στην μεταπανδημική εποχή έχει σπάσει τα ρεκόρ επισκέψεων.
Στη συνέχεια του ρεπορτάζ γίνεται ειδική αναφορά στους τουρίστες που επισκέφτηκαν τη χώρα μας το περασμένο έτος. Συγκεκριμένα τη Ελλάδα υποδέχθηκε 32,7 εκατομμύρια τουρίστες το 2023, 18% περισσότερους από την προηγούμενη χρονιά. Το πρώτο τρίμηνο του 2024 σημειώθηκε αύξηση των επισκεπτών κατά σχεδόν 25%. Οι κρουαζιέρες απέφεραν έσοδα 847,4 εκατομμύρια ευρώ πέρυσι, υπερδιπλάσια σε σχέση με το 2022.
Η Σαντορίνη αντιμετωπίζει το μεγαλύτερο πρόβλημα
«Ενώ η απόφαση του πρωθυπουργού θα μπορούσε να σημάνει συναγερμό σε ολόκληρο τον κλάδο, οι νέοι περιορισμοί είναι απίθανο να προκαλέσουν σημαντικό πλήγμα στον τουριστικό τομέα, με τα πλοία να συνεχίζουν να επισκέπτονται τα περισσότερα νησιά και πολλά κρουαζιερόπλοια να έχουν ως βάση τους τον Πειραιά», αναφέρει χαρακτηριστικά το δημοσίευμα.
«Αντιθέτως, τα σχόλια του Μητσοτάκη εγείρουν ερωτήματα σχετικά με το κατά πόσον τα μεγάλα κρουαζιερόπλοια προσφέρουν οικονομικά οφέλη που αντισταθμίζουν τις περιβαλλοντικές τους επιπτώσεις», προσθέτει.
Μιλώντας στο Bloomberg ο Κυριάκος Μητσοτάκης επέστησε την προσοχή για την επιβάρυνση των πιο δημοφιλών περιοχών της χώρας, συμπεριλαμβανομένης και της Σαντορίνης. «Η Σαντορίνη είναι από μόνη της είναι ένα πρόβλημα», δήλωσε ο πρωθυπουργός, σημειώνοντας ότι μπορεί να υπάρχει μια ανακολουθία μεταξύ του τεράστιου αριθμού των πλοίων που φτάνουν στο νησί και του πόσο συμβάλουν συμβάλλουν στην Τουριστική οικονομία. Παράλληλα ανέφερε ότι και άλλοι τουρίστες που θα επέλεγαν τη Σαντορίνη δεν θα το κάνουν λόγω της έντονης κίνησης.
«Υπάρχουν άνθρωποι που ξοδεύουν πολλά χρήματα για να βρεθούν στη Σαντορίνη και δεν θέλουν το νησί να “πλημμυρίσει”», δήλωσε ο κ. Μητσοτάκης. «Επιπλέον, το νησί δεν μπορεί να το αντέξει και σε επίπεδο ασφάλειας».
Η Σαντορίνη ήταν πέρυσι ο πιο δημοφιλής νησιωτικός προορισμός της Ελλάδας για τα κρουαζιερόπλοια, με 800 πλοία να προσεγγίζουν, μεταφέροντας σχεδόν 1,3 εκατομμύρια επισκέπτες, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος. Αυτό είναι ένα «άλμα» σχεδόν 17% από το 2022. Το νησί της Σαντορίνης φιλοξενεί περίπου 15.000 μόνιμους κατοίκους.
Το παράδειγμα της Ιταλίας
Η Ελλάδα δεν είναι η πρώτη χώρα της μεσογείου που αναγκάζεται να λάβει μέτρα για να αντιμετωπίσει τις επιπτώσεις της δημοτικότητας που έχει στους τουρίστες. Το 2021 η Ιταλία απαγόρευσε τα μεγάλα κρουαζιερόπλοια από το κανάλι που οδηγεί στο ιστορικό κέντρο της Βενετίας μετά από ζημιές που προκλήθηκαν από τον υπερτουρισμό, ενώ πλέον οι τουρίστες πρέπει να πληρώσουν διόδια για να μπουν στο κέντρο της περιοχής κατά τις περιόδους αιχμής.
Το Bloomberg αναφέρει ότι η Σαντορίνη δεν είναι το μοναδικό Ελληνικό νησί που δέχεται έντονη πίεση από τον υπερτουρισμό. Η Μύκονος είχε 749 επσικέψεις κρουαζιερόπλοιων το 2023, δεύτερη μετά τη Σαντορίνη, μια αύξηση 23% σε σχέση με το 2022.
«Η Σαντορίνη είναι η πιο ευπαθής, η Μύκονος είναι δεύτερη», δήλωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Αν και πολλά ελληνικά νησιά ζορίζονται υπό το βάρος της δημοτικότητάς τους, αυτά τα δυο είναι που «υποφέρουν περισσότερο», κατέληξε.