Η προέλευση του ονόματός της, σύμφωνα με την ελληνική μυθολογία, οφείλεται στον Χίο, γιο του Ποσειδώνα και μιας νύμφης, ο οποίος της έδωσε το όνομά της επειδή όταν η μητέρα του είχε πόνους τοκετού άρχισε να χιονίζει.
Η Χίος έχει πολλά υπέροχα αξιοθέατα, δείτε τα όλα!
Κάστρο Χίου
Πρόκειται για μια μεσαιωνική ακρόπολη με αρχιτεκτονική που θα σας ταξιδέψει πίσω στη βυζαντινή αυτοκρατορία. Παρόλο που το φρούριο έχει αλλάξει την εμφάνισή του κατά τη διάρκεια της ιστορίας, μπορείτε ακόμα να θαυμάσετε κάποια από την αρχική του ομορφιά.
Στα νότια του νησιού της Χίου μπορείτε να θαυμάσετε αρχιτεκτονικά και ιστορικά συγκροτήματα από τον Μεσαίωνα. Οι οχυρώσεις προορίζονταν για την υπεράσπιση του νησιού από τους εισβολείς και τους πειρατές.
Το ομώνυμο σπήλαιο βρίσκεται στο χωριό Ολύμποι. Διαθέτει έναν υπέροχο φυσικό συνδυασμό σταλακτιτών και σταλαγμιτών που το καθιστούν ένα από τα πιο όμορφα μέρη της Ελλάδας.
Δασκαλόπετρα
Η παραλία της Δασκαλόπετρας είναι πολύ δημοφιλής για την ηρεμία της και τα γαλαζοπράσινα νερά της. Αλλά η πραγματική της φήμη οφείλεται στο γεγονός ότι εκεί υπάρχει μια πέτρα πάνω στην οποία, λέγεται, καθόταν ο αοιδός Όμηρος για να μεταδώσει τις γνώσεις του στους μαθητές του. Πιστεύεται επίσης ότι εκεί βρισκόταν η σχολή ποίησής του. Επίσης ειναι και το Ιερό της Κυβέλης.
Διατηρούν τον μεσαιωνικό τους χαρακτήρα με στενά πλακόστρωτα δρομάκια, τείχη και αμυντικούς πύργους. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου λέγεται επίσης ότι έζησε εκεί ο Χριστόφορος Κολόμβος. Οι υποστηρικτές αυτής της θεωρίας υποστηρίζουν ότι ο Κολόμβος έγραψε τα ημερολόγιά του στα λατινικά και στα ελληνικά και ότι σε ένα απόσπασμα αναφέρει τη μαστίχα, το χαρακτηριστικό προϊόν του νησιού. Δύο θαυμάσια παραδείγματα είναι το Μεστά, με το γνήσιο αμυντικό του πλαίσιο, και το Πυργί, γνωστό ως το “”ζωγραφιστό χωριό”” λόγω της διακόσμησης των σπιτιών του με γεωμετρικά σχέδια σε μαύρο και άσπρο χρώμα που ακολουθούν την ιταλική τεχνική του “sgraffito”που οι ντόπιοι το ονομάζουν κτυπητό. Δεν μπορούμε να φύγουμε από το Πυργί χωρίς να επισκεφθούμε πρώτα τους Αγίους Αποστόλους, μια μικρή βυζαντινή εκκλησία (σχεδόν κρυμμένη σε ένα μικρό δρομάκι κοντά στην κεντρική πλατεία), η οποία διατηρεί στο εσωτερικό της μερικές υπέροχες τοιχογραφίες.
Το Μουσείο της Μάστιxας
Μαστίχα Χίου
Σύμφωνα με την παράδοση το δέντρο δάκρυσε για πρώτη φορά στη θέα των βασανιστηρίων που υπέστη ο Αγ. Ισίδωρος από τους Ρωμαίους στρατιώτες το 250 μ.Χ. Η μαστίχα έχει μια ξεχωριστή θέση στη γαστρονομία και πολλά προϊόντα την έχουν ως βάση, λόγω της αντικαρκινικής της δράσης και των αμέτρητων θεραπευτικών της ιδιοτήτων.
Η μαστίχα είναι μια ουσία που εξάγεται από ορισμένα δέντρα και χρησιμοποιείται για την παρασκευή καλλυντικών, τσίχλας και κονιάκ. Επισκεφθείτε το μουσείο και μάθετε τα πάντα για την παραγωγή και την καλλιέργειά της.
Η Νέα Μονή
Η Νέα Μονή της Χίου είναι στην πραγματικότητα ένα ιστορικό μοναστήρι που ιδρύθηκε το 1042 μ.Χ., γνωστό παγκοσμίως για τα εξαιρετικής τέχνης ψηφιδωτά του. Το 1990 ανακηρύχθηκε Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς από την UNESCO. Η Νέα Μονή βρίσκεται στο κέντρο του νησιού, σε απόσταση 12 χιλιομέτρων από τη Χώρα. Είναι χτισμένη σε υψόμετρο 670 μέτρων σε μια κοιλάδα του Προβατά και η θέα κατά την ανάβαση από την πόλη είναι θαυμάσια.
Σύμφωνα με την παράδοση, τρεις μοναχοί που ασκήτευαν στην περιοχή ανακάλυψαν με θαυματουργικό τρόπο μια εικόνα της Παναγιάς στα κλαδιά μιας άφλεκτης μυρτιάς. Παρότι τη μετέφεραν επανειλημμένα στη σπηλιά τους, αυτή γύριζε στη μυρτιά, πράγμα που τους ανάγκασε να χτίσουν έναν μικρό ναό της Θεοτόκου επιτόπου και να μεταφέρουν κοντά της τα κελιά τους. Έτσι γεννήθηκε η παλαιά μονή, που αργότερα αντικαταστάθηκε από τη μεγαλοπρεπέστερη Νέα Μονή.
Μια νύχτα, πάντοτε σύμφωνα με τον θρύλο, η Παναγία παρουσιάστηκε στον ύπνο των τριών μοναχών και τους προέτρεψε να μεταβούν στη Λέσβο, για να συναντήσουν τον εκεί εξόριστο Κωνσταντίνο τον Μονομάχο και να του αναγγείλουν ότι σύντομα θα επέστρεφε στην Κωνσταντινούπολη και θα στεφόταν αυτοκράτορας. Ο Κωνσταντίνος με τη σειρά του τους υποσχέθηκε ότι, αν επαληθεύονταν, θα τους χάριζε ό,τι του ζητούσαν. Οι μοναχοί του εξιστόρησαν όλα τα περιστατικά σε σχέση με την εικόνα και τον παρακάλεσαν, όταν βασιλεύσει, να χτίσει μεγαλoπρεπή ναό προς τιμήν της Θεοτόκου στο σημείο όπου είχε βρεθεί το εικόνισμα.
Το 1042 η Ζωή η Πορφυρογέννητη ανακάλεσε από την εξορία τον Μονομάχο, τον παντρεύτηκε και τον ανακήρυξε Αυτοκράτορα. Ο Μονομάχος τήρησε την υπόσχεσή του και έδωσε διαταγές να χτιστεί μεγαλόπρεπος μοναστηριακός ναός στη Χίο. Μάλιστα, το ενδιαφέρον του Αυτοκράτορα δεν περιορίστηκε στην ανέγερση του ναού, αλλά συνεχίστηκε με τουλάχιστον δέκα Χρυσόβουλα τα οποία εξασφάλιζαν στη Νέα Μονή προνόμια και δωρεές. Μέχρι και το τέλος της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας ο εκάστοτε Αυτοκράτορας είχε τη Μονή απευθείας υπό την εποπτεία του. Επί Οθωμανικής Αυτοκρατορίας η Νέα Μονή έγινε «Πατριαρχικό Σταυροπήγιο» ως το 1859 που καταργήθηκε αυτός ο τίτλος. Ο ηγούμενός της ήταν τελείως ανεξάρτητος από τον Επίσκοπο Χίου και λογοδοτούσε μόνο στον Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως.
Κατά την περίοδο της Τουρκοκρατίας, ο θρύλος παραδίδει ότι μια πλούσια Τουρκάλα αποφάσισε να επισκεφθεί το μοναστήρι παρά την απαγόρευση εισόδου γυναικών σε αυτό. Στον δρόμο έμαθε ότι ο πύργος της είχε πιάσει φωτιά, κάτι που απέδωσε σε τιμωρία της Θεοτόκου για το τόλμημά της. Την παρακάλεσε λοιπόν να σώσει τα πολύτιμα υπάρχοντά της τάζοντάς της βαρύτιμο χρυσοκέντητο ύφασμα. Επιστρέφοντας στον πύργο της, βρήκε μόνο το δωμάτιό της να έχει σωθεί από τη φωτιά, οπότε δώρισε στη Μονή το χρυσοκέντητο ύφασμα που είχε τάξει. Μέχρι σήμερα η περιοχή στα νότια της πόλης της Χίου όπου βρισκόταν ο πύργος ονομάζεται «Καμμένος Πύργος».
Κατά τις σφαγές του 1822 χιλιάδες γυναικόπαιδα προσέφυγαν στα πιο ορεινά και οχυρά μέρη, όπως η Νέα Μονή. Μεγάλη δύναμη Τούρκων υποστηριζόμενη από πυροβολικό επιτέθηκε στη Μονή, κατέσφαξε όλους τους μοναχούς, λεηλάτησε τα πάντα παίρνοντας για δούλους τα γυναικόπαιδα και τελικά έκαψε τη Μονή. Μόνο το «άφλεκτο» εικόνισμα της Παναγίας βρέθηκε λίγο σχισμένο στο κέντρο και λίγο καμμένο στην κορυφή. Ο ναός κάηκε και πάλι το 1828 από τους Τούρκους.
Ο σεισμός στις 22 Μαρτίου του 1881 συμπλήρωσε την καταστροφή γκρεμίζοντας τον τρούλο και το μεγαλύτερο μέρος του ναού και καταστρέφοντας τα περισσότερα ψηφιδωτά. Μετά και από αυτό η Μονή σχεδόν ερήμωσε. Κυνηγοί θησαυρών στην προσπάθειά τους να βρουν κάτι πολύτιμο άνοιξαν πηγάδια ολόκληρα στο πάτωμα του ναού καιμεγάλες τρύπες στους τοίχους του.
Τα ψηφιδωτά της Νέας Μονής Χίου αποτελούν ένα από τα τρία κορυφαία σύνολα ψηφιδωτών στον ελλαδικό χώρο. Οι καλλιτέχνες που δούλεψαν εδώ ήταν Κωνσταντινουπολίτες, των αυτοκρατορικών καλλιτεχνικών εργαστηρίων. Εμπνεύστηκαν στην απόδοση των μορφών από μορφολογικούς τύπους της ύστερης αρχαιότητας. Με τη δουλειά τους στη Νέα Μονή, που δείχνει να ακολουθεί ανάλογες τάσεις στη Βασιλεύουσα, καταθέτουν μια ολότελα καινούρια καλλιτεχνική πρόταση που βρισκόταν ακόμη στα σπάργανα κατά την ίδια περίοδο στη Δύση.
Τα ψηφιδωτά του τρούλου στον κυρίως ναό δεν σώζονται. Λίγο χαμηλότερα, στα σφαιρικά τρίγωνα κάτω από τον τρούλο, σώζονται παραστάσεις των Χερουβείμ και των Σεραφείμ, καθώς και δύο από τους τέσσερις Ευαγγελιστές, ο Ιωάννης (φθαρμένος) και ο Μάρκος. Πάνω από το Ιερό Βήμα, η Πλατυτέρα σώζεται ακέφαλη. Αμέσως χαμηλότερα, στις κόγχες του οκταγώνου, σώζονται σκηνές από το Δωδεκάορτο, το οποίο συνεχίζεται και στον νάρθηκα. Η καλύτερα σωζόμενη παράσταση είναι η Βάπτιση, η οποία μαζί με τη Σταύρωση και την Ανάσταση αποτελεί το αριστουργηματικότερο ίσως τρίπτυχο. Απεικονίζονται επίσης η Μεταμόρφωση και η Αποκαθήλωση. Στον τρουλίσκο του νάρθηκα υπήρχε η Παρθένος ως δεομένη μάνα, που δεν σώζεται. Τη «φρουρούσανν» ολόσωμα ψηφιδωτά των «στρατιωτικών αγίων» μέσα σε αψίδες. Στις καμάρες του νάρθηκα υπήρχαν έξι χριστολογικές συνθέσεις: η Ανάσταση του Λαζάρου, ο Νιπτήρας (σε δύο μέρη με αναλυτικές επιγραφές), η Προδοσία του Ιούδα (επίσης με αναλυτικές ψηφιδωτές επιγραφές), η Ανάληψη και οι κατεστραμμένες σήμερα Βαϊοφόρος και Πεντηκοστή.
Στα ψηφιδωτά της Νέας Μονής Χίου αντανακλώνται περισσότερα από ένα τεχνοτροπικά ρεύματα της βυζαντινής τέχνης του τέλους της δυναστείας των Μακεδόνων. Χαρακτηριστικές της κλασικιστικής τάσης που εμπνέεται από τα αισθητικά ιδεώδη της ελληνικής και ρωμαϊκής αρχαιότητας είναι μορφές με πλαστικότητα στην απόδοση του σώματος, διάκριση σταθερού και άνετου σκέλους στην όρθια στάση, ενδυμασία που αφήνει να διαφανούν οι σωματικοί όγκοι, πλούσια κόμη και μεγάλο εύρος στην ποικιλία των χρωμάτων και τη διαβάθμιση των χρωματικών τόνων. Τέτοιες μορφές, όπως ο προφήτης Ησαΐας στον νάρθηκα, παραπέμπουν σε αρχαία αγαλματικά πρότυπα. Χαρακτηριστικές της αντικλασικής, «δυναμικής» τάσης που θα κυριαρχήσει τον επόμενο αιώνα είναι μορφές αφαιρετικές και επίπεδες, με πλούτο γραμμικών στοιχείων, έντονες σκιάσεις και δυναμικές κινήσεις (π.χ. ο Ιωάννης από τη Σταύρωση ή ο Χριστός από την Ανάσταση). Την ίδια τάση εξαΰλωσης και πνευματικότητας υπηρετεί και η λιτότητα στην απόδοση του βάθους, το οποίο καλύπτει συχνά μια ομοιογενής χρυσή επιφάνεια μεταφέροντας τη δράση σε ένα απόκοσμο περιβάλλον πλημμυρισμένο από το θείο φως.
Αξιοσημείωτη είναι τέλος η προσοχή που δόθηκε από τους δημιουργούς ώστε τα ψηφιδωτά του κυρίως ναού, τοποθετημένα ψηλότερα από τον θεατή, να αποδίδουν τις σωστές αναλογίες, όταν παρατηρούνται από χαμηλότερα. Όσες παραστάσεις καλύπτουν καμπύλες επιφάνειες έχουν ελαφρώς «συμπιεσμένο» το κεντρικό και άνω μέρος, ώστε να φαίνονται με τις σωστές αναλογίες στον θεατή, καθώς και άλλες διορθώσεις, που θεωρητικά θα απαιτούσαν γνώσεις Προβολικής Γεωμετρίας. βυζαντινής τέχνης.
Αγιάσματα
Στα 15 χλμ. βόρεια βρίσκεται η βοτσαλωτή παραλία Αγιάσματα, μια από τις ωραιότερες της Χίου. Οφείλει το όνομά της στα ιαματικά νερά που αναβλύζουν από τη γη. Η διαδρομή για να την προσεγγίσετε είναι πανέμορφη, πράσινη και με νερά. Παλαιότερα λειτουργούσαν μεταλλεία και με μια προσεκτική ματιά θα διακρίνετε τα απομεινάρια των μεγάλων στοών.Η περιοχή διαθέτει κι ένα από τα καλύτερα οργανωμένα δημοτικά ιαματικά λουτρά που αξίζει να επισκεφτείτε: τις Ιαματικές Πηγές Αγιασμάτων Χίου.Τα ιαματικά νερά των Αγιασμάτων χρησιμοποιούνται για αναζωογόνηση και ευεξία και για το εκχύλισμα φυτών και λαδιού μαστίχας με σκοπό την παραγωγή καλλυντικών από μαστίχα. Αναβλύζουν κοντά στην παραλία με θερμοκρασία 57,5ο C. Σε ένα ειδικά διαμορφωμένο χώρο ανάπαυσης και χαλάρωσης, μπορείτε να απολαύσετε βότανα, αφεψήματα και χυμούς. Επίσης, εδώ, πολλοί κάνουν και εισπνοθεραπεία με θαλασσινό νερό. Ενώ το κρύο μεταλλικό νερό της πηγής που είναι γνωστή ως Λευκάντρια, είναι κατάλληλο για ποσιθεραπεία. Είναι εύγευστο και χωνευτικό. Η περιοχή προσφέρει και περίπατους σε ένα δίκτυο 50 χλμ. περιπατητικών διαδρομών στις πλαγιές της κοιλάδας των Αγιασμάτων, επισκέψεις σε αξιοθέατα, όπως τα μεταλλεία αντιμονίου, το οινοποιείο «Αριούσιος Οίνος», πολλά μοναστήρια και ξωκλήσια και επισκέψεις στα γύρω χωριά.
Ανάβατος
Το νησί της Χίου χωρίζεται στα δύο, οριζόντια, από μια αλυσίδα ψηλών καταπράσινων βουνών. Οι περιοχές αυτές είναι αραιοκατοικημένες, αλλά υπήρξαν οικισμοί και χωριά σε όλη τη διάρκεια της ιστορίας. Το χωριό Ανάβατος είναι ένα από αυτά. Στέκεται ακόμη περήφανα στην κορυφή μιας πολύ απότομης κορυφογραμμής, αλλά τα πέτρινα σπίτια του είναι πλέον άδεια και ερειπωμένα, αποτελώντας υπενθύμιση της τρομερής σφαγής που διέπραξαν οι οθωμανικές δυνάμεις το 1822, καθώς και των ζημιών που προκάλεσαν οι σεισμοί στα νησιά. H ιδιαίτερη ταυτότητά του τον έχει κάνει ιδιαίτερα δημοφιλή, με αποτέλεσμα κάθε χρόνο να συρρέουν εδώ πολλοί επισκέπτες της Χίου που έχουν περιέργεια να δουν τον «Μυστρά» του βόρειου Αιγαίου όπως συχνά τον αποκαλούν όσοι περπάτησαν στα στενά του, θαυμάζοντας τη φυσική του οχύρωση, αλλά και τον χαρακτήρα μεσαιωνικής καστροπολιτείας τον οποίον διατηρεί. Η πεζοπορία μέχρι την κορυφή είναι λίγο απαιτητική, αλλά και πάλι, η ανταμοιβή είναι ιδιαίτερα ικανοποιητική.
Παραλίες της Χίου
Μαρμάρο
Η πόλη του Μαρμάρου χαρακτηρίζεται από την ομώνυμη παραλία, όπου ταξιδιώτες και επισκέπτες κατασκηνώνουν και ανάβουν εντυπωσιακές φωτιές τη νύχτα. Αν ο ύπνος στην ύπαιθρο δεν είναι το φόρτε σας, μην ανησυχείτε, υπάρχουν διαμερίσματα προς ενοικίαση με διαφορετικές χωρητικότητες.
Γλάροι
Πρόκειται για μια παραλία ασυνήθιστης ομορφιάς, η οποία προσελκύει ντόπιους και ξένους. Τα καταπράσινα νερά της είναι πολύ κρύα, καθώς ένας χείμαρρος από νερό ορεινής πηγής ρέει στη θάλασσα. Κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού διοργανώνονται συναυλίες και πάρτι. Φέρτε το δικό σας φαγητό, καθώς δεν υπάρχουν εστιατόρια σε κοντινή απόσταση.
Δασκαλόπετρα
Σε απόσταση 7 χιλιομέτρων από τη Χίο, στον Βροντάδο, βρίσκεται η παραλία της Δασκαλόπετρας. Πρόκειται για ένα μέρος με κρυστάλλινα νερά δίπλα στο γραφικό ψαρολίμανο. Λίγα μέτρα πάνω από την ακτή θα βρείτε την περίφημη πέτρα του Ομήρου, του ποιητή και συγγραφέα της Ιλιάδας και της Οδύσσειας.
Καρφάς
Ο Καρφάς είναι η πιο δημοφιλής παραλία της Χίου, μόλις 5 χιλιόμετρα από την πόλη.
Είναι μια από τις πιο πλούσιες σε παροχές παραλίες του νησιού, με ξαπλώστρες, ομπρέλες, δραστηριότητες και παιχνίδια στο νερό. Υπάρχει επίσης μια σχολή καταδύσεων στην περιοχή για όσους ενδιαφέρονται να παρακολουθήσουν μαθήματα.
Τα νερά είναι ρηχά και ζεστά, καθιστώντας τον Καρφά αγαπημένο προορισμό τόσο των ταξιδιωτών όσο και των ντόπιων.
Μερσινίδι
Η παραλία Μερσινίδι βρίσκεται στην περιοχή Βροντάδος, μόλις τρία λεπτά με το αυτοκίνητο από τη Δασκαλόπετρα.
Αυτό το σημείο, αν και πολύ δημοφιλές, δεν διαθέτει ανέσεις, οπότε πάρτε μαζί σας ποτά, φαγητό και μια κουβέρτα για να είστε άνετα. Πρόκειται για μια από τις πιο παρθένες ακτές της περιοχής.
Είναι επίσης γνωστή για τις όμορφες πράσινες και μπλε αποχρώσεις του νερού, που αναδεικνύουν τη βλάστηση και τον πλούτο της θάλασσας.
Μαύρα Βόλια
Η παραλία Μαύρα Βόλια δεν μοιάζει με καμία άλλη στην Ελλάδα. Ο λόγος; Η ακτή της αποτελείται από μεγάλα, μαύρα, γυαλιστερά βότσαλα, τα οποία οφείλονται σε μια ηφαιστειακή έκρηξη του κοντινού κρατήρα του Ψάρωνα . Τα σκούρα αλλά κρυστάλλινα νερά είναι αυτό ακριβώς που την κάνει να ξεχωρίζει ανάμεσα στις πολλές παραλίες της Χίου. Βρίσκεται πολύ κοντά στο λιμάνι του Εμπορείου και περιβάλλεται από καταπράσινους βράχους, ενώ αν ψήνεσαι για κοντινές εξερευνήσεις μάθε πως εδώ θα βρεις και ένα μικρό μονοπάτι που οδηγεί σε μια μεγαλύτερη γειτονική παραλία. Τα Μαύρα Βόλια είναι αρκετά εκτεθειμένα στους νότιους ανέμους, είναι όμως προστατευμένα από τους βόρειους-οπότε… αποτελούν ένα αναμφισβήτητο must για τις διακοπές σου στη Χίο.Τα βότσαλα απο τα Μαύρα Βοιλά χρησιμοποιούνται από τους κατοίκους των γύρω χωριών ως διακοσμητικό στοιχείο, με τη μορφή ψηφιδωτού, στους κήπους και τις εισόδους των σπιτιών τους.
Βρουλίδια
Δεν είναι μονάχα οι μεγάλες παραλίες της Χίου που κερδίζουν τις εντυπώσεις. Η παραλία Βρουλίδια το αποδεικνύει… και με το παραπάνω. Εδώ σε περιμένει μια παραδεισένια αμμώδης λωρίδα με ένα φόντο από επιβλητικούς, λευκούς βράχους και με απίστευτα γαλαζοπράσινα νερά. Βρίσκεται στο νοτιότερο άκρο του νησιού, στο ακρωτήριο Ουρά, και είναι ιδανική για κολύμπι με αναπνευστήρα. Αν πάλι θέλεις να συνδυάσεις την παραλία με κοντινές εξερευνήσεις, σου προτείνουμε το Πυργί, ένα από τα πιο γνωστά μεσαιωνικά χωριά της Χίου.
Αγία Δύναμη
Ακόμα μια μικρή αλλά πολύ, πολύ εντυπωσιακή παραλία της Χίου είναι η Αγία Δύναμη. Πήρε το όνομά της από το μικρό εκκλησάκι που βρίσκεται στην ανατολική άκρη της, έχει σμαραγδένια πράσινα νερά και ένα μείγμα από ψιλή άμμο και βότσαλα, ενώ σαν τοπίο θα σου θυμίσει περισσότερο νησί των Κυκλάδων. Επιπλέον, τα ρηχά νερά της είναι ιδανικά για μικρά παιδιά. Ίσως, είναι μια από τις καλύτερες επιλογές αν ονειρεύεσαι ήσυχες διακοπές στη Χίο, καθώς δεν προσελκύει πολύ κόσμο, αν και μπορεί να την πετύχεις με αέρα. Αν θέλεις να συνδυάσεις τη μέρα σου στην παραλία με μια επίσκεψη σε ένα από τα μαστιχοχώρια της Χίου, το Ολύμπι και τα Μεστά βρίσκονται σε κοντινή απόσταση.
Αυλωνιά
Θα βρεις αυτή την φανταστική παραλία της Χίου μέσα σε έναν απομονωμένο κόλπο. Είναι αμμώδης και βοτσαλωτή, βρίσκεται κάτω από το χωριό Μεστά και -χωρίς υπερβολή- είναι ο ορισμός της ηρεμίας και της γαλήνης. Τα νερά εδώ είναι δροσερά (όπως συμβαίνει με τις περισσότερες δυτικές παραλίες της Χίου) και ταυτόχρονα είναι απίστευτα καθαρά, ενώ η Αυλωνιά βρίσκεται δίπλα στην εξίσου εντυπωσιακή παραλία Σαλαγόνας. Σημείωσε ότι μια άλλη παραλία με το ίδιο όνομα υπάρχει κάτω από το γραφικό χωριό Πυργί, στο οποίο μπορείς να φτάσεις με πεζοπορία, οπότε προσοχή-μην τις μπερδέψεις!
Αποθήκα
Μία από τις καλύτερες και μαζί μια από τις πιο διασκεδαστικές παραλίες της Χίου (με άμμο και βότσαλα), η παραλία Αποθήκα, είναι δημοφιλής σε όλες σχεδόν τις ηλικίες. Οι εγκαταστάσεις water sports θα σε κάνουν να θέλεις να νοικιάσεις SUP, κανό ή καγιάκ για να εξερευνήσεις τη γεμάτη όρμους ακτογραμμή. Στο beach bar λειτουργεί επίσης σχολή καταδύσεων, με τη θέση της -βαθιά μέσα στον όρμο-, να προσφέρει απόλυτη προστασία από ανέμους. Αν επιχειρήσεις να πας προς την ενδοχώρα, σου προτείνουμε να κάνεις μια βόλτα στα Μεστά.
Τραχήλι
Επιβάλλεται όσο είσαι για διακοπές στη Χίο να κάνεις μια επίσκεψη στη βοτσαλωτή παραλία Τραχήλι. Αυτό το απομονωμένο «διαμαντάκι» θα έπρεπε να βρίσκεται στην κορυφή της λίστας των ήρεμων, χωρίς πολύ κόσμο παραλιών, ενώ ταυτόχρονα θα σε κερδίσει χάρη στα καθαρά νερά του αλλά και στην εκπληκτική θέα από το παρατηρητήριο των πειρατών στο οροπέδιο Βίγλα. Το Τραχήλι βρίσκεται στη μία πλευρά μιας μικροσκοπικής χερσονήσου και εμείς σου προτείνουμε να αφιερώσεις χρόνο για να εξερευνήσεις τη γύρω περιοχή, καθώς και τις παραλίες Γυάλι και Ελίντα. Πρόκειται αναμφίβολα για μια από τις πιο γραφικές παραλίες της Χίου και ως bonus έχει επίσης τα πιο ζεστά νερά από τις περισσότερες.
Αγία Μαρκέλλα παραλία
Η Αγία Μαρκέλλα είναι μια μεγάλη παραλία, που εκτείνεται μπροστά από το ομώνυμο μοναστήρι, που βρίσκεται στα βόρεια της Χίου, 35 χλμ. από την πρωτεύουσα του νησιού. Η παραλία και το χωριό πήραν το όνομά τους από τον προστάτη και προστάτη ολόκληρης της ακτής της Χίου Αγίας Μαρκέλλας. Ένα μικρό μονοπάτι από την παραλία οδηγεί στον τόπο του μαρτυρίου της Marcella, όπου κάθε χρόνο στις 22 Ιουλίου πραγματοποιείται μεγάλο προσκύνημα. Σύμφωνα με τον τοπικό μύθο, ζητώντας ειλικρινά βοήθεια από τον Άγιο αυτήν την ημέρα, μπορείτε να λάβετε τη βοήθειά της. Πολλοί άνθρωποι μοιράζονται ιστορίες για θαυματουργές θεραπείες μετά την επιστροφή τους στην Αγία Μαρκέλλα.
Γιόσωνας
Άγρια και όμορφη, η παραλία του Γιόσωνα βρίσκεται στο βόρειο άκρο της Χίου και είναι μια μεγάλη έκταση με βότσαλο. Ο μύθος λέει ότι ο Ιάσονας πέρασε κάποτε από εδώ καθώς πήγαινε να φέρει το Χρυσόμαλλο Δέρας, εξ ου και το όνομά της. Η γύρω περιοχή φιλοξενεί το μεγαλύτερο φαράγγι της Χίου καθώς και ένα ρέμα που καταλήγει στη θάλασσα. Δικό μας tip είναι να μη χάσεις με τίποτα την κοντινή παραλία του Ναγού με τις παραθαλάσσιες ταβέρνες. Ακόμα και το καλοκαίρι το μέρος αυτό προσελκύει σχετικά λίγο κόσμο, οπότε θα απολαύσεις με την ησυχία σου αυτή την εμπειρία εξερεύνησης στη Χίο.
Λιθί
Αν θέλεις να συνδυάσεις τη χαλάρωση με όλες τις ανέσεις μιας οργανωμένης παραλίας, τότε σου προτείνουμε να επισκεφθείς το γραφικό ψαροχώρι του Λιθίου. Εδώ η παραλία διαθέτει όλες τις ανέσεις, ενώ τα ρηχά, γαλαζοπράσινα νερά και η άμμος την καθιστούν ιδανική για οικογένειες με παιδιά. Το Λιθί είναι μια παραλία της Χίου πλήρως οργανωμένη, ενώ φημίζεται για τα φρέσκα ψάρια που μπορείς να απολαύσεις στο γραφικό ταβερνάκι της επάνω στην άμμο.
Αγία Φωτεινή
Η οικογενειακή παραλία Αγία Φωτεινή (γνωστή και ως Αγία Φωτιά) και ο γραφικός παραθαλάσσιος οικισμός της θα σε γοητεύσουν αμέσως. Η νεανική, ζωντανή ατμόσφαιρα και η βολική τοποθεσία της αποτελούν σημαντικά πλεονεκτήματα, ενώ η ίδια η παραλία με τα βότσαλα έχει διακριθεί με Γαλάζια Σημαία για τα ολοκάθαρα νερά της. Εδώ μπορείς να νοικιάσεις SUP και να κολυμπήσεις ή να χαλαρώσεις στις οργανωμένες εγκαταστάσεις. Αν δεν το έχεις καταλάβει ήδη, η Αγία Φωτεινή είναι δικαιολογημένα μια από τις πιο δημοφιλείς παραλίες της Χίου.
Κρασιά Χίου
Κατά το Χιώτη ιστορικό Θεόπομπο, ο Οινοπίων, γιος του θεού Διόνυσου, έμαθε στους Χιώτες να καλλιεργούν αμπέλια και να παράγουν το «μαύρο κρασί», ένα από τα πιο αξιόλογα και φημισμένα προϊόντα που παρήγαγε η Χίος στην αρχαιότητα.Οι περιηγητές συνέδεσαν τον Αριούσιο Οίνο με τον Όμηρο, που θεωρείται ότι έζησε στο νησί και καλλιέργησαν την θεωρία της ύπαρξης του «Οίνου του Ομήρου» ή του «Ομηρικού νέκταρος» ή της «Αμπέλου του Ομήρου». Οι κάτοικοι της Χίου με περηφάνεια πρόσφεραν το κρασί τους με την υπόμνηση ότι αυτό ήταν το κρασί που ο Όμηρος είχε ονομάσει «αφρίζοντα αίθοπα οίνον».Εξάλλου κι ο Αριστοφάνης στις «Εκκλησιάζουσες» προέτρεπε να πιούν το Χιώτικο κρασί, ενώ ο Αθήναιος στους «Δειπνοσοφιστές» το αναφέρει ως «χαριέστατον».Μεταξύ του όρους «Πελινναίον» και της «Μελαίνης άκρης» ορίζει με ακρίβεια την Αριουσία Χώρα ο γεωγράφος Στράβων, ως περιοχή «οίνον άριστον φέρουσα των ελληνικών»… Στην ΒΔ Χίο, όπου δεσπόζει το όρος της Αμανής, η περιοχή αυτή υπήρξε οινοφόρος και κατά τους νεότερους χρόνους, με παραγωγή εξαίρετης ποιότητας κρασιού, ιδιαίτερα της περιοχής των Κουρουνίων.Οι Ρωμαίοι, μαζί με τα φώτα του ελληνικού πολιτισμού, «μετέλαβον» και του Αριούσιου οίνου και Λατίνοι ποιητές όπως ο Οράτιος και ο Βεργίλιος τον εξυμνούν στα έργα τους.Η φήμη του εξακολουθεί και στο Βυζάντιο όταν, κατά τον Προφυρογέννητο, το χιώτικο κρασί προσφέρεται στο αυτοκρατορικό τραπέζι ως «κράτιστος» και κατά τον Μιχαήλ Ψελλό «… θρέφει την φύση του σώματος…».Ευρεία υπήρξε η χρήση του στην Ιατρική. Ο περίφημος γιατρός Γαληνός από την Πέργαμο χρησιμοποιούσε το χιώτικο κρασί στην παρασκευή διαφόρων φαρμάκων και αντιδότων.
Το ούζο στη Χίο
Το χιώτικο ούζο τυποποιείται πρώιμα και παίζει κυρίαρχο ρόλο στην κοινωνική ζωή του νησιού σαν ποτό ανδροπαρέας στην αρχή, αλλά πολύ σύντομα εισάγεται και στην τελετουργία του τραπεζιού σαν ποτό προϋπάντησης, χαιρετισμού και ορεκτικό. Παράλληλα συνηθίζεται να συνοδεύει θαλασσινά και ψάρι. Κοιτίδα μπαχαρικών και αρωμάτων η Χίος, παράγει ένα ελαφρύ και γλυκόπιοτο ούζο, βασισμένο στο κλασικό γλυκάνισο σε φόντο μάραθου και κόλιανδρου αλλά και της μοναδικής μαστίχας, ανάλογα με τη συνταγή.Σαφώς διαχωρισμένο από το τοπικό τσίπουρο, τη σούμα, που παράγεται από σύκα, το χιώτικο ούζο συνεχίζει να αποστάζεται κατά μεγάλο ποσοστό στους μικρούς χάλκινους άμβυκες – καζάνια των πατροπαράδοτων οικογενειακών βιοτεχνιών.Το ούζο εμφανίζεται πρώτη φορά στη Χίο το 1863, φέροντας την τουρκικής προέλευσης ονομασία «ρακί». Από το 19ο αιώνα και ύστερα η απόσταξη του λαμβάνει βιοτεχνικό και βιομηχανικό χαρακτήρα, ώσπου γίνεται μονοπώλιο κυρίως του ελληνικού πληθυσμού ανά τον κόσμο, και στη συνέχεια της ελεύθερης πλέον από το ζυγό Ελλάδας.
Μεγάλες ποσότητες ούζου εξάγονται στη Δυτική Ευρώπη, φέροντας την ένδειξη uso, που σημαίνει «προς χρήση», ακολουθούμενη από το λιμάνι προορισμού. Με την πάροδο του χρόνου η λέξη υιοθετείται από τους Έλληνες, γράφεται και προφέρεται ως «ούζο», καθιερώνοντας τη σημερινή ονομασία για το συγκεκριμένο παραδοσιακό ποτό.
Το χαρακτηριστικό του άρωμα οφείλεται σε διάφορα βότανα ή φυτά, αλλά κυρίως στο γλυκάνισο. Αποκλειστικά στη Μυροβόλο Χίο, για τον ίδιο σκοπό χρησιμοποιείται κατά κόρον η μαστίχα.
Η τέχνη της απόσταξης
Η απόσταξη του αλκοόλ με τα μυρωδικά ανέκαθεν γινόταν σε παραδοσιακούς χάλκινους άμβυκες περιεκτικότητας περί τα 1000 λίτρα με τη χρήση αποστακτικής στήλης. Η περιεκτικότητα αυτή θεωρείται μικρή για την σύγχρονη ποτοποιία, έτσι πολλά εργοστάσια παραγωγής χρησιμοποιούν τις παραδοσιακές αναλογίες στο πολλαπλάσιο, κάνοντας μια μικρή παραχώρηση όσον αφορά στο χρώμα. Το απόσταγμα της ανωτέρω διαδικασίας υποχρεωτικά αποτελεί στο ελάχιστο το 20% ενός μπουκαλιού ούζου, ενώ στην ιδανική περίπτωση χρησιμοποιείται το 100% του αποστάγματος. Τίποτα όμως δεν πάει χαμένο. Το υπόλοιπο στη συνηθέστερη περίπτωση αρωματίζεται είτε με φυσικό αποσταγμένο εκχύλισμα αλκοόλης ή άλλοτε με διαβροχή των ίδιων των μυρωδικών βοτάνων που περιέχονται στον άμβυκα. Το τελικό αποτέλεσμα εξαρτάται από τη συνταγή καθώς και την τέχνη του εκάστοτε ποτοποιού. Θα πρέπει όμως υποχρεωτικά να είναι από 38,5ο ως 55ο σε περιεκτικότητα αλκοόλ, κάτι που μπορεί εύκολα να διαπιστωθεί με τη χρήση ενός ειδικού εργαστηριακού οργάνου που καλείται αλκοολομέτρου, αν πρόκειται πράγματι για ούζο και θέλει όντως να λέγεται έτσι, καθώς η διαδικασία παρασκευής προστατεύεται από ειδικό νομικό πλαίσιο.
Το ελληνικό ούζο αποτελεί προστατευόμενη ονομασία προέλευσης για το ευρωπαϊκό δίκαιο, συνεπώς δεν υπάρχει περίπτωση να κυκλοφορήσει ούζο άλλης χώρας. Ακόμα κι αν γίνει ποτέ αυτό, σίγουρα δε θα πρόκειται για ούζο παρά για απομίμηση.
Εσπεριδοειδή
Ο χαρακτηρισμός “μυροβόλος”, καμία έκπληξη δεν προκαλεί στον επισκέπτη, αφού τα αρώματα του Κάμπου τον αγγίζουν από την πρώτη κιόλας στιγμή που θα ξεκινήσει την περιήγησή του στον πράσινο πυρήνα του νησιού. Στενά σοκάκια, ψηλοί, πέτρινοι μαντρότοιχοι, φυλλωσιές δέντρων που ξεπροβάλλουν από παντού και αρώματα που τυλίγουν τον επισκέπτη και τον ταξιδεύουν σε άλλους χώρους.Η καλλιέργεια των εσπεριδοειδών αποτέλεσε άλλη μια από τις καινοτομίες που εισήγαγαν οι κατά τα άλλα σκληροί κατακτητές Γενοβέζοι (1348-1566).Αφού διαπίστωσαν ότι τα αειθαλή αυτά δέντρα είχαν τη δυνατότητα να ευδοκιμήσουν, ξεκίνησαν την εισαγωγή τους από την Ιταλία και με ζήλο προώθησαν την καλλιέργειά τους σε περιοχές απάγκιες και με πολλά νερά.Μια τέτοια περιοχή ήταν και ο Κάμπος, ο οποίος μεταβλήθηκε πολύ γρήγορα σε έναν απέραντο πορτοκαλεώνα. Οι Χιώτες εντούτοις, βλέποντας το πόσο ευδοκιμούσαν οι πορτοκαλιές στο νησί, άρχισαν και την εισαγωγή τους από τις χώρες της βορείου Αφρικής.Αξίζει να σημειωθεί εδώ ότι, αντίθετα με ό,τι πιστεύεται, οι μανταρινιές δεν αποτέλεσαν καινοτόμο καλλιέργεια των Γενοβέζων, αλλά υπάρχουν μαρτυρίες ότι εισήχθησαν γύρω στο 1860-62 από την χιώτικη οικογένεια των Χωρέμηδων οι οποίοι τις έφεραν από τις Ινδίες, τις καλλιέργησαν στα δικά τους κτήματα και στη συνέχεια η καλλιέργειά τους επεκτάθηκε σε ολόκληρο τον Κάμπο.Πρόκειται ουσιαστικά για μια περιοχή με άφθονα υπόγεια ύδατα τα οποία ευνοούν την καλλιέργεια των “χρυσών μήλων των Εσπερίδων”, όπως τα αποκαλούσαν οι αρχαίοι Έλληνες, αν και είναι γνωστό ότι πρόκειται για ευπαθή δέντρα.Η συγκομιδή γίνεται από τους καλλιεργητές οι οποίοι μαζεύουν τα εσπεριδοειδή ένα – ένα, τα τοποθετούν σε πλαστικά κιβώτια και είτε τα πωλούν είτε τα πηγαίνουν στο Εργοστάσιο Χυμών της Χίου για χυμοποίηση.Για αιώνες ολόκληρους, το πορτοκάλι το πουλούσαν με το κομμάτι. Μετά από τη διαδικασία του “διαλέγματος”, οι διαλεχτές τα μετρούσαν κατά πεντάδες και έτσι τα παρέδιδαν στους εμπόρους.Οι Γερμανοί κατακτητές όμως εισήγαγαν τη μέθοδο του ζυγίσματος και η πρακτικότητα του μέτρου αυτού το διατήρησε ζωντανό μέχρι και τις μέρες μας.Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο ο επισκέπτης που περιηγείται μέσα στους δαιδαλώδεις δρόμους του Κάμπου δεν μπορεί παρά να ταξιδέψει μέσα στα περιβόλια με μόνους οδηγούς την όσφρηση και τη φαντασία, αφού οι καλλιέργειες περιβάλλονται από ογκώδεις πετρόκτιστους μαντρότοιχους, σκοπός των οποίων είναι η προστασία από τους νοτινούς ανέμους και το κρύο που καταστρέφουν τα δέντρα.Η ποικιλία των μανταρινιών που παράγεται στην Χίο είναι μοναδική. Τα χιώτικα μανταρίνια είναι γνωστά ως τα καλύτερα μανταρίνια.Επειδή τα πορτοκάλια ωριμάζουν μέσα στο χειμώνα, ενώ τα μανταρίνια είναι πρωιμότερα, καθίσταται σαφές ότι τα ευπαθή αυτά δέντρα έρχονται αντιμέτωπα με τις σκληρές καιρικές συνθήκες.Η σοδειά κινδύνεψε και καταστράφηκε πολλές φορές από τις κακοκαιρίες και η απώλεια των οικονομικών πόρων που αυτή εξασφάλιζε έκανε τους καλλιεργητές εφευρετικότερους.Συχνά λοιπόν, προκειμένου να “σπάσουν” την παγωνιά και να προστατεύσουν τους καρπούς τους, οι περιβολάρηδες ανάβουν μικρές φωτιές κατά πυκνά διαστήματα σε όλη την έκταση του περιβολιού.Το πλούσιο φύλλωμα των δέντρων δημιουργεί έναν πράσινο θόλο ο οποίος συχνά κατορθώνει να κρατήσει τη ζεστασιά της φωτιάς και να περισώσει τους καρπούς.Τα εσπεριδοειδή της Χίου εξάγονταν στην Κωνσταντινούπολη, στη Μαύρη Θάλασσα, στη Σμύρνη, στην Αίγυπτο και σε όλη την Ανατολή από διάφορους εμπόρους οι οποίοι ναύλωναν πλοία για αυτόν ακριβώς το σκοπό.Από το 1930 και μετά, οπότε και εμφανίστηκαν οι συνεταιρισμοί, εξαγωγές άρχισαν να γίνονται και σε πολλές χώρες της ανατολικής Ευρώπης. Οι χρήσεις των εσπεριδοειδών δεν περιορίζονται στην απλή κατανάλωσή τους ή στη χυμοποίησή τους από το Εργοστάσιο Χυμών σε διάφορα είδη αναψυκτικών. Χρησιμοποιούνται επίσης για την παραγωγή γλυκών του κουταλιού και αιθέριων ελαίων.Επίσης οι φλούδες των εσπεριδοειδών χορηγούνται από το Εργοστάσιο Χυμών στους κτηνοτρόφους για ζωοτροφή, κυρίως για τα ζώα γαλακτοπαραγωγής, για τα οποία θεωρείται άριστη.
Αμανίτες
Οι αμανίτες είναι είδος μανιταριού που φυτρώνει κυρίως στα βόρεια του νησιού. Η λέξη αμανίτης προέρχεται από το αρχαίο τοπωνύμιο Άμανος, όρος της Μικράς Ασίας, όπου αφθονούσαν τα μανιτάρια, ενώ αναφέρεται σε κλασικά συγγράμματα της Αρχαίας Ελληνικής και Ρωμαϊκής εποχής.
Η πιο κατάλληλη εποχή για τη συγκομιδή αμανιτών στη Χίο, και συγκεκριμένα στο βόρειο τμήμα της, είναι το φθινόπωρο, μετά τις πρώτες βροχές. Τους βρίσκουμε συνήθως κάτω από τα πεύκα, μόνους τους ή σε ομάδες 2-3 μανιταριών. Οι αμανίτες αποτελούν εξαιρετικό τηγανιτό μεζέ, συνοδευόμενοι από ούζο.
Ζυμαρικά Χίου
Στη γαστρονομία της Χίου εντάσσονται και διάφορα είδη ζυμαρικών, τα οποία προσφέρουν γευστική ιδιαιτερότητα και απόλαυση, ενώ συνδυάζονται με ποικιλία κρεάτων αλλά και θαλασσινών. Τα εν λόγω είδη, τα οποία παράγονται από τοπικές οικοτεχνίες, είναι ανάμεσα στα άλλα και τα εξής:
• Ταλιατέλες κατσαρές με μαστίχα, οι οποίες συνοδεύουν άρτια, λευκά κρέατα όσο και λευκές σάλτσες με μείγματα παραδοσιακών τυριών.
• Χερίσια μακαρόνια του σπάρτου, τα γνωστά χειροποίητα ζυμαρικά, που ταιριάζουν απόλυτα με μαγειρευτά, κοκκινιστά φαγητά, αλλά σερβίρονται και μόνα τους με φρεσκοτριμμένη ντομάτα και ροδέλες ελιάς.
• Στριφτάρια με χιώτικο μανταρίνι, ζυμαρικά που συνδυάζονται επιτυχώς με λευκά κρέατα αλλά και με θαλασσινά.
• Φυτιλάκι στριφτό, τοπικό ζυμαρικό για όλα τα γούστα.
Το μεγάλο κέφι το συναντάς στα πανηγύρια, όπως το Δεκαπενταύγουστο στο Πυργί, όπου γίνεται το σώσε και θα έχεις την ευκαιρία να μυηθείς στα βήματα του τοπικού χορού «πυργούτσικος». Εκεί θα μάθεις γιατί οι Χιώτες πηγαίνουν δυο-δυο: πρόσεξε πώς χορεύουν!
Για τους ανθρώπους που αγαπούν τη φύση, η Χίος παρουσιάζει ενδιαφέρον τόσο από πλευράς χλωρίδας όσο και πανίδας. Η γεωγραφική της θέση έχει σαν αποτέλεσμα την συνεύρεση ευρωπαϊκών αλλά και ασιατικών ειδών, ενώ σημαντικός είναι ο αριθμός των ενδημικών φυτών, κυρίως αγριολούλουδων και αρωματικών.
Διακοπές στη Χίο σημαίνει εξερεύνηση, βουτιές σε βαθιά καταγάλανα νερά, μοναδικές γεύσεις, και επαφή με την παράδοση. Το νησί είναι ιδανικός προορισμός για όλο τον χρόνο, ενώ αν επισκεφτείς τη Χίο το Πάσχα θα ζήσεις τη μοναδική εμπειρία του ρουκετοπόλεμου στο Βροντάδο.