Εντονες διαπραγματεύσεις στις Βρυξέλλες για αντίποινα στις χώρες που βοηθούν τη Μόσχα
Χώρες της Κεντρικής Ασίας όπως το Ουζμπεκιστάν και το Καζακστάν είναι οι πιθανότεροι πρώτοι στόχοι μιας νέας ριζοσπαστικής πρότασης της ΕΕ για να σταματήσει η Ρωσία να παρακάμπτει τις κυρώσεις εισάγοντας τα εξαρτήματα υψηλής τεχνολογίας που απαιτούνται για τη διεξαγωγή πολέμου μέσω των γειτόνων της.
Ήδη ευρωπαίοι αξιωματούχοι έχουν προειδοποιήσει ανοικτά την Κίνα, για να λάβουν απάντηση από το Πεκίνο, ότι θα απαντήσει σε περίπτωση λήψης μέτρων.
Ήδη η ΕΕ οδεύει προς το 11ο πακέτο κυρώσεων κατά της Ρωσίας, σε μια προσπάθεια να εξουδετερώσει την πολεμική μηχανή του Προέδρου Βλαντιμίρ Πούτιν και, για πρώτη φορά, η πρότασή της θα περιλαμβάνει αντίμετρα κατά των χωρών που βοηθούν τη Μόσχα να αποφύγει το εμπορικό εμπάργκο των Βρυξελλών.
Ευρωπαϊκός πέλεκυς σε όσους βοηθούν τη Ρωσία να παρακάμπτει τις κυρώσεις
Όπως υπογραμμίζει το Politico, η Κίνα και η Τουρκία είναι τα έθνη στα οποία πιστώνεται πιο συχνά ότι έριξαν στη Ρωσία οικονομική σανίδα σωτηρίας, αλλά διπλωμάτες της ΕΕ διευκρινίζουν ότι δεν θα είναι οι πρώτες που θα δεχθούν τις κυρώσεις. Κι αυτό γιατί θεωρούνται σημαντικοί γεωστρατηγικοί εμπορικοί εταίροι κι ως εκ τούτου μια τέτοια απόφαση μπορεί να δημιουργήσει πολύ περισσότερα προβλήματα από όσα θα λύσει.
Τρεις Ευρωπαίοι διπλωμάτες μιλώντας στο Politico, εκφράζουν την ελπίδα ότι οι επικείμενες προτάσεις της ΕΕ για την παράκαμψη των κυρώσεων θα ενθάρρυναν τα κράτη της Κεντρικής Ασίας να ευθυγραμμιστούν. Το πλήρες 11ο πακέτο κυρώσεων θα μπορούσε να παρουσιαστεί ήδη την Τρίτη, όταν η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν θα επισκεφθεί το Κίεβο για να τιμήσει την Ημέρα της Ευρώπης.
Ο απεσταλμένος της ΕΕ για τις κυρώσεις Ντέιβιντ Ο’ Σάλιβαν ταξίδεψε στην Τουρκία, το Ουζμπεκιστάν και το Καζακστάν τις τελευταίες εβδομάδες σε μια προσπάθεια να μετρήσει την κλίμακα της παράκαμψης των κυρώσεων.
Το προσχέδιο της απόφασης
Σύμφωνα με την πρόταση για το 11ο πακέτο, την οποία είδε το Politico, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θέλει να στοχεύσει «πρόσωπα και οντότητες που παρακάμπτουν τα περιοριστικά μέτρα της Ένωσης με δραστηριότητες που έχουν στόχο ή αποτέλεσμα να ματαιώσουν τις απαγορεύσεις σε αυτά τα μέτρα. Αυτό αφορά, για παράδειγμα, εταιρείες που είναι εγκατεστημένες σε τρίτες χώρες, οι οποίες προμηθεύονται αγαθά που υπόκεινται σε περιορισμούς από εταιρείες εγκατεστημένες στην Ένωση και οι οποίες στη συνέχεια διοχετεύονται στη Ρωσία, απευθείας ή μέσω μεσαζόντων».
Είναι σημαντικό ότι δεν αναφέρονται συγκεκριμένες χώρες ή προϊόντα στα δύο παραρτήματα της πρότασης — αντίθετα θα εναπόκειται στις χώρες της ΕΕ να λάβουν αυτήν την απόφαση. Εκτός από τη νέα πρόταση, το 11ο πακέτο κυρώσεων περιλαμβάνει επίσης καταλόγους 72 φυσικών προσώπων και 31 οντοτήτων.
Ο κεντρικός άξονας αυτού του νέου πακέτου της ΕΕ είναι ο περιορισμός των ευρωπαϊκών εταιρειών από το να πωλούν ευαίσθητα προϊόντα σε κάποιον από τους γείτονες της Ρωσίας, εάν υπάρξει καταστρατήγηση. Οι κυρώσεις θα απαριθμούν πρώτα τα ευαίσθητα προϊόντα όσον αφορά την καταστρατήγηση και μετά τις χώρες όπου αποστέλλονται.
Οι πρεσβευτές της ΕΕ θα δώσουν τις πρώτες τους εντυπώσεις για την πρόταση την Τετάρτη. Οι διπλωμάτες της ΕΕ δεν αναμένουν συμφωνία για το νέο πακέτο μέχρι την επόμενη εβδομάδα.
Αργεί το πακέτο
Παρά την κινητικότητα που παρατηρείται, η υπογραφή μιας τελικής συμφωνίας δεν αναμένεται εύκολη.
Αρκετές χώρες της ΕΕ φοβούνται ότι οι Βρυξέλλες κινδυνεύουν να ανοίξουν το κουτί της Πανδώρας με την πρόταση. Καθιερώνοντας την αρχή ότι χώρες που παραβιάζουν τις κυρώσεις της ΕΕ, σκόπιμα ή όχι, θα μπορούσαν να στοχοποιηθούν, η κίνηση ανοίγει την πιθανότητα άλλες χώρες όπως η Τουρκία ή η Κίνα να είναι οι επόμενες στη γραμμή βολής.
Ένας διπλωμάτης της ΕΕ που επιδιώκει μια πιο σκληρή γραμμή για τους μεγαλύτερους στόχους είπε ότι «ήλπιζε ένα γεμάτο όπλο στο τραπέζι, αλλά αυτή τη στιγμή το όπλο δεν είναι καν γεμάτο».
Οι ΗΠΑ πιέζουν τις Βρυξέλλες να υιοθετήσουν μια πιο επιθετική γραμμή απέναντι στην Κίνα, αλλά η ΕΕ είναι απρόθυμη να αποξενώσει περαιτέρω το Πεκίνο.
Ομοίως, η αντιμετώπιση της Τουρκίας θεωρείται επίσης ως ένας σημαντικός πολιτικός κίνδυνος, δεδομένης της αστάθειας της τουρκικής πολιτικής καθώς πλησιάζει στις εκλογές, και της μόχλευσης της Άγκυρας όταν πρόκειται για ζητήματα όπως η μετανάστευση.