Στενεύουν τα χρονικά περιθώρια για χιλιάδες ελεύθερους επαγγελματίες προκειμένου να ολοκληρώσουν τις διαδικασίες απόκτησης POS, ενώ έως τις 29 Φεβρουαρίου 2024 θα πρέπει όλοι όσοι διαθέτουν ταμειακή μηχανή και POS να έχουν προχωρήσει στη διασύνδεσή τους.
Σε αντίθετη περίπτωση από 1η Μαρτίου 2024 η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων θα διενεργήσει διασταυρωτικούς ελέγχους και όσοι εντοπιστούν να μην έχουν αποκτήσει POS – ενώ πλέον υποχρεούνται – ή να μην έχουν διασυνδέσει τα διάφορα ηλεκτρονικά συστήματα έκδοσης αποδείξεων με τα POS που οφείλουν να έχουν, θα τους επιβάλλεται πρόστιμο 1.500 ευρώ.
Οι κατηγορίες
Από το νέο έτος 35 διαφορετικές κατηγορίες επαγγελμάτων (ΚΑΔ), με τις δεκάδες υποκατηγορίες τους, έχουν την υποχρέωση να δέχονται, εκτός από μετρητά για συναλλαγές έως 500 ευρώ και πλαστικό ή ηλεκτρονικό χρήμα προκειμένου να διευκολύνουν τους πελάτες τους κατά την αγορά ενός προϊόντος ή μίας υπηρεσίας.
Επίσης, από τη στιγμή που θα υπάρξει διασύνδεση των POS με τις ταμειακές μηχανές και το σύστημα TAXIS τότε αν κάποιος πληρώσει με κάρτα ή κάνει μεταφορά του ποσού στον τραπεζικό λογαριασμό του επαγγελματία ή της επιχείρησης δεν θα μπορεί να μην λάβει απόδειξη. Ουσιαστικά δηλαδή με αυτή τη διαδικασία αναμένεται να μπει ένα τέλος στη γάγγραινα της φοροδιαφυγής και συγκεκριμένα στις περιπτώσεις όπου κάποιος πλήρωνε μέσω POS και είτε δεν εξέδιδε την αντίστοιχη απόδειξη ο επαγγελματίας ή ακόμη χειρότερα η απόδειξη αυτή ήταν πλαστή ή παραποιημένη.
Στις νέες κατηγορίες επαγγελμάτων που πλέον υποχρεούνται να διαθέτουν POS από το νέο έτος με μεταβατικό στάδιο παραγγελίας για αποφυγή προστίμου την 31η Ιανουαρίου 2024 και πλήρη διασύνδεση των συστημάτων (εγκατάσταση POS και διασύνδεση POS την 29η Φεβρουαρίου 2024) εντάσσονται μεταξύ άλλων οι ιδιοκτήτες ταξί, οι παραγωγοί στις λαϊκές αγορές, οι περιπτερούχοι, τα καταστήματα ψιλικών και παντοπωλεία, οι πάγκοι σε πανηγύρια, οι ασφαλιστικές εταιρείες, τα ιδιωτικά κολλέγια και τα ΙΕΚ, τα θέατρα, οι κινηματογράφοι, χώροι συναυλιών κτλ.
Τι θα συμβεί με το IRIS
Την ίδια στιγμή, υποχρεωτικά στο σύστημα IRIS θα πρέπει να ενταχθούν ελεύθεροι επαγγελματίες και επιχειρήσεις. Ουσιαστικά θα πρέπει να συνδέσουν τους επαγγελματικούς λογαριασμούς τους με την εν λόγω πλατφόρμα είτε πηγαίνοντας σε κάποιο υποκατάστημα της τράπεζας που διατηρούν τον εν λόγω λογαριασμό είτε μέσω του e-banking.
Μέσω του συστήματος IRIS ή μεταφορά του ποσού αν φορά ιδιώτη θα γίνεται με την αναγραφή του κινητού του τηλεφώνου ενώ αν πρόκειται για μεταφορά χρημάτων μεταξύ επαγγελματιών τότε αρκεί και μόνο ο Αριθμός Φορολογικού Μητρώου, δηλαδή δεν χρειάζεται να γνωρίζει κάποιος τον IBAN του λογαριασμού.
Η μεταφορά χρημάτων έως 500 ευρώ δεν επιβαρύνεται με κάποια προμήθεια και μάλιστα τα ποσά μπορούν να κατατεθούν μέσω του συστήματος IRIS από διαφορετική τράπεζα χωρίς να επιβαρυνθούν οι δύο πλευρές με κάποια επιπλέον έξοδα μεταφοράς.
Για να μεταφέρει κάποιος χρήματα μέσω του συστήματος IRIS αρκεί να διαθέτει e-Banking ή να έχει κατεβάσει στο κινητό του την αντίστοιχη εφαρμογή. Με την ολοκλήρωση της συναλλαγής τα χρήματα βρίσκονται απευθείας στον λογαριασμό του επαγγελματία ή της επιχείρησης χωρίς να χρειάζεται να περιμένει μία ή δύο μέρες όταν η μεταφορά γίνεται από λογαριασμό διαφορετικής τράπεζας από αυτόν που τηρεί ο επαγγελματίας.
Υποχρέωση POS
– Tαξί, Παραγωγοί Λαϊκών Αγορών
– Περιπτερούχοι, Ψιλικά – Παντοπωλεία
– Πάγκοι σε πανηγύρια
– Ασφαλιστικές εταιρείες – ΙΕΚ
– Θέατρα – κινηματογράφοι – συναυλίες
– Έως 29/2/2024: Εγκατάσταση POS – διασύνδεση με ταμειακές
– Μη προμήθεια POS: Πρόστιμο 1.500 € (Από 1η Μαρτίου)
– Αποφυγή προστίμου: Παραγγελία POS έως 31/1
IRIS
– Υποχρεωτική σύνδεση: Λογαριασμών Επαγγελματιών με IRIS
– Ενεργοποίηση IRIS: Στην Τράπεζα ή μέσω e-banking
– Μεταφορά ποσού: Με ΑΦΜ ή αριθμό κινητού
– ΔΕΝ χρειάζεται: Αναγραφή ή γνώση IBAN
– Τρόπος μεταφοράς: Μέσω e-banking
– Άμεση ενημέρωση: Ολοκλήρωση συναλλαγής
– Χωρίς προμήθεια: Συναλλαγές έως 500 €
Στην τελική ευθεία εισήλθε η διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS. Από την περασμένη εβδομάδα ξεκίνησαν οι δοκιμές στα συστήματα προκειμένου να διαπιστωθεί εάν τα POS μπορούν να «κουμπώσουν» με τις ταμειακές. Συγκεκριμένα οι πάροχοι POS τεστάρουν τη σύζευξη με τα μοντέλα των ταμειακών μηχανών για να διαπιστώσουν εάν τα διάφορα τερματικά και ταμειακές που κυκλοφορούν στην αγορά διασυνδέονται χωρίς προβλήματα. Τα τεστ θα συνεχιστούν και θα αυξηθούν το επόμενο διάστημα με στόχο να επιλυθούν εγκαίρως προβλήματα και δυσλειτουργίες. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα της ΑΑΔΕ όλα θα πρέπει να είναι έτοιμα μέχρι τα τέλη Φεβρουαρίου.
Από την 1η Μαρτίου, εάν όλα έχουν πάει καλά, τα πληκτρολόγια των POS θα «κλειδώσουν». Αυτό σημαίνει ότι τα τερματικά αποδοχής καρτών πληρωμών (EFT POS) δεν θα λειτουργούν αυτόνομα για χρεωστικές συναλλαγές. Δηλαδή δεν θα επιτρέπεται να εισάγεται με πληκτρολόγηση στο POS το ποσό πληρωμής. Το ποσό θα βγαίνει από την ταμειακή μηχανή. Με τη διασύνδεση ταμειακών με POS εκτιμάται πως θα μπει τέλος στην πρακτική που ακολουθείται κατά κόρον στην αγορά να εκδίδεται απόδειξη χρέωσης της κάρτας από το POS για μια συναλλαγή και η απόδειξη από την ταμειακή μηχανή να μην εκδίδεται ποτέ με αποτέλεσμα το δημόσιο να χάνει δισεκατομμύρια ευρώ φόρων εισοδήματος και ΦΠΑ.
Μητρώo POS
Στο μεταξύ η ΑΑΔΕ έχει ήδη προχωρήσει στο «φακέλωμα» των POS έτσι ώστε οι φορο- ελεγκτές να γνωρίζουν πριν τον έλεγχο στις επιχειρήσεις τον αριθμό των POS που αυτές διαθέτουν, ποια είναι δηλωμένα και ποια χρησιμοποιούνται νόμιμα ή παράνομα. Το ηλεκτρονικό Μητρώο POS περιέχει αυτή τη στιγμή 1.010.041 POS τα οποία έχουν δηλωθεί από 555.890 επιχειρήσεις. Σημειώνεται ότι πολλές επιχειρήσεις διαθέτουν για τις συναλλαγές τους πάνω από ένα POS.
Πάντως ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών Ιωάννης Χατζηθεοδοσίου αναφέρει ότι υπάρχουν σοβαρά προβλήματα στην προμήθεια POS από τις επιχειρήσεις, κυρίως εξαιτίας της στάσης των τραπεζών. Όπως σημειώνει «για να δώσει η τράπεζα τέτοια άδεια σε μία επιχείρηση, είναι απαραίτητη προϋπόθεση η επιχείρηση αυτή να μην έχει οφειλές. Επίσης ενημερωνόμαστε ότι υπάρχουν τράπεζες που απαιτούν τριετή δέσμευση με τον υπόχρεο της χρήσης του POS, κάτι που θεωρούμε ανεπίτρεπτο για ένα καθεστώς ελεύθερης οικονομίας. Τέλος, πολλές τράπεζες θέτουν ως προϋπόθεση από επιχειρήσεις που θέλουν να εγκαταστήσουν τερματικά αποδοχής καρτών, συγκεκριμένους τζίρους».
Η ΑΑΔΕ έχει ήδη προχωρήσει στο «φακέλωμα» των POS
Ο έλεγχος
Με τη διασύνδεση ταμειακών με POS ο έλεγχος θα γίνεται ως εξής:
1. H συναλλαγή ξεκινάει από τον (ΦΗΜ), δηλαδή τις σύγχρονες ταμειακές μηχανές, για τις συναλλαγές λιανικής. Ο χειριστής (υπάλληλος ή καταστηματάρχης) επιλέγει «πληρωμή με κάρτα» και ο ΦΗΜ στέλνει σχετικό αίτημα στο σύστημα πληρωμών με κάρτες EFT/POS.
2. Το σύστημα EFT/POS επιβεβαιώνει αυτόματα στον φορολογικό μηχανισμό τη λήψη του αιτήματος, θέτοντάς τον σε αναμονή του αποτελέσματος.
3. Το POS συνδέεται στον πάροχο υπηρεσιών πληρωμών (τράπεζα ή αντίστοιχη υπηρεσία πληρωμών) και λαμβάνει πληροφορία αν υπήρξε: (α) online έγκριση, (β) offline έγκριση, (γ) απόρριψη offline ή (δ) διακοπή της συναλλαγής.
4. Το σύστημα EFT/POS αποκρίνεται στον ΦΗΜ με το τελικό αποτέλεσμα: απόρριψη ή έγκριση. Ταυτόχρονα με την έγκριση, στέλνει και τα βασικά στοιχεία της συναλλαγής (όπως αριθμό συναλλαγής, κωδικό έγκρισης κ.λπ.), αλλά και δεδομένα για εκτύπωση της απόδειξης από τον ΦΗΜ.
5. Ο φορολογικός μηχανισμός ΦΗΜ επιβεβαιώνει τη λήψη του τελικού αποτελέσματος. Σε περίπτωση που η επιβεβαίωση αυτή, για οποιονδήποτε λόγο, δεν τεκμηριωθεί από το σύστημα EFT/ POS, τότε το EFT/ POS δημιουργεί σχετική σήμανση για τη μη διεκπεραίωση της συναλλαγής από τον φορολογικό μηχανισμό.
Πηγή: ot.gr