Ριζικές αλλαγές στη φορολογία των ΙΧ αυτοκινήτων προωθεί η κυβέρνηση από το 2025, με τις σημαντικές ελαφρύνσεις να αναμένονται από το 2026, ενώ «πρόγευση» των παρεμβάσεων στην αγορά εξετάζεται όπως παρουσιάσει και ο πρωθυπουργός στη ΔΕΘ.
Πρώτα απ’ όλα για το 2025 μελετώνται «ανατροπές» στο σύστημα των τελών κυκλοφορίας, που θα αφορούν αφενός το ύψος των τελών αλλά και τα πρόστιμα.
Η αρμόδια επιτροπή που έχει συσταθεί έχει βάλει στο φουλ τις «μηχανές» καθώς οι εν λόγω αλλαγές, που αφορούν περίπου 5,5 εκατ. ιδιοκτήτες οχημάτων, θα πρέπει να «κλειδώσουν» τον Σεπτέμβριο και να ψηφιστούν το φθινόπωρο, αφού, όπως κάθε χρόνο, τα τέλη κυκλοφορίας «ανεβαίνουν» από την ΑΑΔΕ δύο ή τρεις μήνες πριν από την προθεσμία για την πληρωμή τους.
Επισημαίνεται ότι σήμερα τα τέλη κυκλοφορίας έχουν αρκετές ταχύτητες ανάλογα με τις εκπομπές ρύπων ή τον κυβισμό του οχήματος (για παλαιά αυτοκίνητα), ενώ προβλέπεται απαλλαγή για ηλεκτρικά οχήματα και υβριδικά που εκπέμπουν χαμηλούς ρύπους.
Θα πρέπει να αναφερθεί ότι το νέο σύστημα τελών κυκλοφορίας θα οδηγήσει στη διαφοροποίηση των υφιστάμενων τελών κυκλοφορίας, κυρίως με κριτήρια περιβαλλοντικά, όπως είναι οι εκπομπές ρύπων αλλά και με την υιοθέτηση συγκεκριμένου πλαισίου για οχήματα εναλλακτικών καυσίμων, καθώς και των ηλεκτρικών, των υβριδικών και των plug in οχημάτων.
Συγκεκριμένα, προβλέπεται:
Αλλαγές Τελών Κυκλοφορίας: Από 1ης/1/2025
Αυξομείωση τελών ΙΧ: 1η κυκλοφορία 1/11/2010 έως σήμερα Αφορά: 1.168.000 ΙΧ
Καμία αλλαγή τελών ΙΧ: 1ο έτος κυκλοφορίας έως 31/10/2010 Αφορά: 4.400.000 ΙΧ
Δεν αλλάζουν τα τέλη: Φορτηγών, λεωφορείων, μοτοσικλετών. Οι αλλαγές που αναμένεται να εφαρμοστούν το 2025 θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη κριτήρια, όπως οι εκπομπές ρύπων, καθώς και τεχνολογικά, για παράδειγμα, για οχήματα με εναλλακτικά καύσιμα, αμιγώς ηλεκτρικά, υβριδικά κ.λπ.
Πώς θα υπολογίζεται το τέλος ταξινόμησης
Στο «πακέτο» των αλλαγών εξετάζεται όπως από το 2026 για τον υπολογισμό του τέλους ταξινόμησης λαμβάνεται υπόψη η λιανική τιμή πώλησης προ φόρων αντί της τιμής χονδρικής πώλησης, αλλά και να οριστούν νέοι συντελεστές με βάση τη φορολογητέα αξία των αυτοκινήτων, οι οποίοι θα διαφοροποιούνται ανάλογα με την εκπεμπόμενη μάζα CO2 και με τις προδιαγραφές του ευρωπαϊκού προτύπου εκπομπών ρύπων (Euro) που πληρούν εκ κατασκευής τα αυτοκίνητα οχήματα.
Ειδικότερα, με βάση το σχέδιο των συναρμόδιων υπουργείων, οι νέοι συντελεστές για τον υπολογισμό των τελών ταξινόμησης των επιβατικών αυτοκινήτων κυμαίνονται από 4% έως 32%, ανάλογα με τη φορολογητέα αξία τους και καταργείται το κριτήριο του κυλινδρισμού του κινητήρα. Οι συντελεστές διαφοροποιούνται περαιτέρω ανάλογα με την εκπεμπόμενη μάζα CO2.
Στο πλαίσιο των παρεμβάσεων περιλαμβάνεται, μέχρι στιγμής, και η κατάργηση του φόρου πολυτελείας κατά την αγορά αυτοκινήτων εργοστασιακής αξίας άνω των 20.000 ευρώ, αλλά παράλληλα αναμένεται να καταργηθεί και η ολική απαλλαγή από τα τέλη ταξινόμησης για τα υβριδικά η οποία περιορίζεται στο 50%, καθώς και η απαλλαγή από τα μισά τέλη ταξινόμησης για τα αυτοκινούμενα τροχόσπιτα.
Πηγή: Γιώργος Κούρος/naftemporiki.gr