Κατά της μεγάλης επένδυσης που υπολογίζεται να ξεπεράσει τα 600 εκατ. ευρώ είχαν στραφεί από το 2021 δήμοι της Εύβοιας και πολίτες μπλοκάροντας τα 354 MW του πρότζεκτ. Οι προσφυγές των δήμων, Κύμης -Αλιβερίου, Ερέτριας και Διρφύων Μεσσαπίων, κατά του έργου αφορούσαν τους περιβαλλοντικούς όρους των αιολικών πάρκων και τις επιπτώσεις τους στο ήδη επιβαρυμένο οικοσύστημα της Εύβοιας που λόγου του υψηλού αιολικού δυναμικού αποτελεί μαγνήτη για όλους τους επενδυτές των ΑΠΕ.
Η συμφωνία με την EDPR είχε υπογραφεί το 2019 με την Ελλάκτωρ και αποτέλεσε «προίκα» της Άνεμος, η οποία προ τριετίας εξαγοράστηκε από την Motor Oil. Πρόκειται για το μεγαλύτερο deal που έχει πραγματοποιηθεί στο χώρο των ΑΠΕ τα τελευταία χρόνια, με το οποίο o όμιλος Βαρδινογιάννη ισχυροποίησε την παρουσία του στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και απέκτησε ένα μεγάλο εκτόπισμα στην αγορά της πράσινης ενέργειας. Η κοινή επένδυση με την EDPR συνεχίζεται με ένα έργο που έχει ενταχθεί εδώ και καιρό στις στρατηγικές επενδύσεις.
Για το αιολικό –γίγας όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, θα χρειαστεί τροποποίηση της άδειας καθώς αρχικά το έργο είχε προβλεφθεί να συνδεθεί στο Κέντρο Υπερυψηλής Τάσης Γέροντα (Ερέτρια), το οποίο με διπλό κύκλωμα θα κατέληγε στο ΚΥΤ Αλιβερίου. Ο σχεδιασμός αυτός έχει τροποποιηθεί με απόφαση της ΡΑΑΕΥ και έχει αποφασιστεί η γραμμή μεταφοράς να καταλήξει τελικά στο ΚΥΤ της Λάρυμνας.
Oι αποφάσεις του ΣτΕ
Το Συμβούλιο της Επικρατείας με δύο διαδοχικές αποφάσεις (159-165/2024), απέρριψε πρόσφατα τις αιτήσεις ακυρώσεως κατοίκων της Κεντρικής και Νότιας Εύβοιας, δήμων και περιβαλλοντικών σωματείων. Οι φορείς είχαν στραφεί κατά της απόφασης έγκρισης περιβαλλοντικών όρων τεσσάρων αιολικών σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας (ΑΣΠΗΕ) σε περιοχές της Κεντρικής Εύβοιας και κατά της ΑΕΠΟ συγκροτήματος πέντε ΑΣΠΗΕ και των συνοδών τους έργων σε περιοχές της Νότιας Εύβοιας.
Το ανώτατο δικαστήριο, έκρινε ότι ως προς τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις και ότι τα έργα δεν διαταράσσουν την ακεραιότητα προστατευόμενων περιοχών και τη συνολική συνοχή του δικτύου Natura 2000. Καταλήγει μάλιστα με την διαπίστωση ότι οι ΑΕΠΟ δεν εκδόθηκαν κατά παράβαση της εθνικής και κοινοτικής περιβαλλοντικής νομοθεσίας. Επίσης έκρινε ότι δεν παραβιάζουν τις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας και ότι δεν έρχονται σε αντίθεση με τις κατευθύνσεις του ειδικού και περιφερειακού χωροταξικού σχεδιασμού της περιοχής.
Τα big project των δύο ομίλων
Ο Όμιλος της Motor Oil επενδύσει συστηματικά σε έργα ΑΠΕ, έχοντας τριπλασιάσει την τελευταία τριετία το χαρτοφυλάκιό του από τα 279 MW το 2021, στα 837 MW, με στόχο τα 2 γιγαβάτ ως το 2030. Πριν λίγους μήνες, η Motor Oil, έλαβε όρους σύνδεσης για έργα 300 MW που ανήκουν στο χαρτοφυλάκιο της UNAGI. Η ΜΟΙ απέκτησε το 50% ενός χαρτοφυλακίου 1,9 GW της εταιρείας, το οποίο βρίσκεται σε διάφορα στάδια ανάπτυξης και θα αναπτύξει από κοινού με την ΔΕΗ Ανανεώσιμες.
Από την πλευρά της, η EDPR έχει υπό κατασκευή συνολικά 3 αιολικά έργα ισχύος 102 MW, με το πρώτο της έργο δυναμικότητας 45 MW, να λειτουργεί ήδη στην περιοχής της Μαλεσίνας. Στο σχεδιασμό των Πορτογάλων είναι έργα συνολικής ισχύος 500 MW εντός πενταετίας, επενδύοντας συνολικά κεφάλαια μισού δις. Διεθνώς, ο όμιλος προγραμματίζει την εγκατάσταση 17 GW έργων ΑΠΕ, υλοποιώντας επενδύσεις που υπολογίζεται να φτάσουν τα 20 δισ. ευρώ.
Η EDPR έχει αναπτύξει μεγάλη τεχνογνωσία μέσω της Ocean Winds (κοινής εταιρείας με την γαλλική Engie) και στον τομέα των υπεράκτιων αιολικών, η οποία στην Ελλάδα έχει συμμαχήσει με τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.