Την ίδια στιγμή, η ηθοποιός απευθύνει κάλεσμα σε δημιουργικούς ανθρώπους να διεκδικήσουν μια θέση στην κιβωτό της μόδας που δημιούργησε
Η Αντζελίνα Τζολί έχει αποκρυσταλλωθεί σχεδόν με κάθε τρόπο στο συλλογικό ασυνείδητο. Θελκτική αλλά και απόμακρη, αναπόδραστα σέξι αλλά και εμφατικά παγερή, ως πέτρα του σκανδάλου στον γάμο του Μπραντ Πιτ με την Τζένιφερ Ανιστον αλλά και ως αφοσιωμένη σύζυγος και μητέρα που οδηγήθηκε στο διαζύγιο για τη σωματική και πνευματική υγεία των παιδιών της. Ακόμα και στους ρόλους της στη μεγάλη οθόνη έχει υποδυθεί με αξιώσεις από την αποπλανητική κατάσκοπο στο «Salt» μέχρι την έγκλειστη ψυχιατρικού ιδρύματος στο «Girl Interrupted» του 1999, ρόλο για τον οποίο τιμήθηκε με το ένα και μοναδικό μέχρι σήμερα Οσκαρ (Β’ Ρόλου) της καριέρας της. Μολονότι λοιπόν θα υπέθετε κανείς ότι στα 48 χρόνια της η Αμερικανίδα ηθοποιός τα έχει κάνει, τα έχει γευτεί και τα έχει αποπειραθεί όλα στη δουλειά αλλά και στη ζωή της, υπάρχουν ακόμα ρόλοι που δεν τους έχει υπηρετήσει και κορυφές που δεν τις έχει κατακτήσει.
Οπως, για παράδειγμα, εκείνον της σχεδιάστριας μόδας ή, για να χρησιμοποιήσει κανείς τα δικά της λόγια, εκείνον της μοδίστρας που με πολεμοφόδια τη βελόνα, την κλωστή, τη φαντασία, την εμπειρία και την τεχνική της μπορεί δυνητικά να δημιουργήσει μικρά κομψοτεχνήματα – σίγουρα φθηνότερα από εκείνα που οραματίζονται οι designers των περιώνυμων οίκων μόδας, αλλά σημαντικότερα και με ευρύτερο κοινωνικό αποτύπωμα, σύμφωνα με τον συλλογισμό της Τζολί. Πιστεύοντας ακράδαντα πως καθένας μπορεί να δημιουργήσει μόδα, η ηθοποιός, και για περισσότερο από μια 20ετία Πρέσβειρα Καλής Θέλησης και κατόπιν Ειδική Απεσταλμένη της Υπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες, λάνσαρε μόλις πριν από λίγες εβδομάδες το πρώτο brand με την υπογραφή της. Ή μάλλον έκανε τα αποκαλυπτήρια του Atelier Jolie, το οποίο μέχρι στιγμής έχει μόνο αγαθές προθέσεις, μερικές εκατοντάδες χιλιάδες followers στα κοινωνικά δίκτυα και παντιέρα τη βιωσιμότητα, ενώ αναμένεται να διαθέτει και την πρώτη συλλογή του το ερχόμενο φθινόπωρο. Φωτιά στα τόπια (των υφασμάτων) δηλαδή.
Κάποιοι ξαφνιάστηκαν από την αναπάντεχη επιφοίτηση της Τζολί να καταπιαστεί με μια αχαρτογράφητη έως τώρα για εκείνη γη. Κι άλλοι κούνησαν με στωικότητα το κεφάλι, παρακολουθώντας την ηθοποιό να ακολουθεί με συνέπεια τα celebrity στάδια εξέλιξης, ασθμαίνοντας για να προλάβει τον συρμό.
Αμφότεροι την αδίκησαν. Αφενός η Τζολί είναι μαθημένη να λειτουργεί ενστικτωδώς και μάλλον αυθόρμητα -η ανθρωπιστική δράση της στην Καμπότζη που κορυφώθηκε με την υιοθεσία του 21χρονου σήμερα Μάντοξ Τσίβαν Τζολί-Πιτ το 2002 ξεκίνησε επειδή απλώς έτυχε να βρεθεί στη χώρα για τα γυρίσματα του φιλμ «Tomb Raider»-, αφετέρου έχει δείξει πως δεν καταπιάνεται με τα πίτουρα και δεν ανακατεύεται με την πολλή συνάφεια του κόσμου εάν δεν υπάρχει ανθρωπιστικό ελατήριο και κοινωνικό αντίκρισμα. Και η αλήθεια είναι πως η αναθεώρηση του τρόπου που ντυνόμαστε μπορεί να φέρει θεμελιακές αλλαγές στον σύγχρονο κόσμο, που επειδή δεν καταφέρνει να αξιοποιήσει και να επαναχρησιμοποιήσει 100 εκατομμύρια τόνους υφασμάτων τούς απορρίπτει ως απόβλητα, επιβαρύνοντας ακόμα περισσότερο τον πλανήτη. Η βιωσιμότητα είναι το νέο μεγάλο στοίχημα για τη βιομηχανία της ένδυσης, όπως και η αναβάθμιση των συνθηκών εργασίας στον αναπτυσσόμενο κόσμο, που ως γνωστόν λειτουργεί ως φάμπρικα κατασκευής ενδυμάτων για τον αναπτυγμένο.
Βελόνα & κλωστή
Οχι, η Αμερικανίδα ηθοποιός δεν ευαγγελίζεται πως θα αλλάξει εκ βάθρων τον τρόπο που λειτουργεί η βιομηχανία της μόδας. Αλλά προτείνει στην πράξη τη δική της εναλλακτική. Ετσι, οι συλλογές του Atelier Jolie θα προέρχονται αποκλειστικά από υφάσματα που προορίζονται για τα σκουπίδια, ενώ σχεδιαστές δεν θα είναι κάποιοι βαρύτιμοι designers που θα πληρώνονται το βάρος του χολιγουντιανού εκτοπίσματος της Τζολί σε bitcoins, αλλά μοδίστρες, τεχνίτες και πατρονίστ της διπλανής πόρτας, τους οποίους ήδη αναζητά. «Φτιάχνω έναν χώρο για δημιουργικούς ανθρώπους που θα έχουν την ευκαιρία να συνεργαστούν με ράφτες, μοδίστρες και τεχνίτες από όλο τον κόσμο.
Θα είναι ένας χώρος διασκέδασης όπου καθένας θα δημιουργεί ελεύθερος. Και θα έχει την ευκαιρία να ανακαλύψει τον εαυτό του. Θα χρησιμοποιούμε μόνο υπόλοιπα υφασμάτων, ποιοτικά vintage υλικά και πρώτες ύλες από απούλητα ρούχα και παπούτσια. Θα έχει κανείς την ευκαιρία να επιδιορθώσει ή να ανακυκλώσει ακόμα και κομμάτια από την γκαρνταρόμπα του, να δώσει νέα ζωή σε ρούχα που διαφορετικά θα κατέληγαν στα σκουπίδια και να δημιουργήσει μοναδικά ενδύματα με σκοπό και νόημα», γράφει μεταξύ άλλων η ηθοποιός στην επιστολή μέσω της οποίας ανακοίνωσε την ίδρυση του brand και η οποία αναμενόμενα αναπαράχθηκε λυσσαλέα. Μάλιστα, για τη χρηματοδότηση του project η Τζολί έπιασε ήδη βελόνα και κλωστή και συνεργάστηκε με τον οίκο Chloé για την κυκλοφορία μιας capsule collection, την οποία ελπίζει οι γυναίκες να αγαπήσουν (εντάξει, και να αγοράσουν) και να νιώσουν άνετα στα ρούχα που σχεδίασε η ηθοποιός από κοινού με την επικεφαλής σχεδιάστρια του γαλλικού brand, Γκαμπριέλα Χερστ. Υπενθυμίζεται ότι ο οίκος Chloé είναι ένα από τα πρώτα luxury brands που έχουν πιστοποιηθεί ως B Corp έπειτα από αξιολόγηση για τις βιώσιμες πρακτικές, την κοινωνική ευθύνη και το περιβαλλοντικό αποτύπωμά του.
Κάλλας για πάντα
Μη φανταστεί βέβαια κανείς πως η Τζολί θα περνά στο εξής τον χρόνο της βγάζοντας τα μάτια της πάνω από πατρόν και σχέδια. Αλλωστε δίνει ήδη το καλό παράδειγμα του upcycling ακολουθώντας κατά γράμμα τις συμβουλές των τέκνων της που την προτρέπουν να εμφανίζεται στις κοσμικές λαοσυνάξεις και τα καλέσματα βγάζοντας παλαιότερα φορέματά της από τη ναφθαλίνη, ενώ ευκαιρίας δοθείσης ταξιδεύει σε χειμαζόμενες από τον πόλεμο ή τη φτώχεια περιοχές του πλανήτη για να αφυπνίσει και να ενημερώσει – υπολογίζεται ότι τις τελευταίες δύο δεκαετίες έχει συμμετάσχει σε περισσότερες από 20 διεθνείς ανθρωπιστικές αποστολές. Η Τζολί είναι πριν και πρώτα απ’ όλα μια αξία της χολιγουντιανής βιομηχανίας. Και φροντίζει να περνά με νέο λούστρο την αίγλη της όποτε προκύπτει ανάγκη ή ανακύπτει ευκαιρία. Θα έλεγε λοιπόν κανείς ότι η πρόταση του Χιλιανού σκηνοθέτη Πάμπλο Λαρέν να υποδυθεί τη Μαρία Κάλλας της ήρθε γάντι.
Ηδη από το περασμένο φθινόπωρο η ηθοποιός και ο δημιουργός, μεταξύ άλλων, των biopics για την Τζάκι Κένεντι («Jackie», 2016) και τη Λαίδη Νταϊάνα Σπένσερ («Spencer», 2021) έχουν δώσει τα χέρια για το φιλόδοξο κινηματογραφικό project, που μάλιστα κατάφερε να αποσπάσει και γενναία χρηματοδότηση στο πρόσφατο Φεστιβάλ Καννών. Σε σενάριο που υπογράφει ο δημιουργός της σειράς «Peaky Blinders» Στίβεν Νάιτ, το φιλμ του Λαρέν θα παρακολουθήσει την ύστερη περίοδο ζωής της Ελληνίδας ντίβας μέχρι τον θάνατό της, το 1977, στο Παρίσι. «Παίρνω πολύ στα σοβαρά την ευθύνη απέναντι στη ζωή και την παρακαταθήκη της Κάλλας. Θα κάνω ό,τι μπορώ για να ανταποκριθώ στην πρόκληση. Ο Πάμπλο είναι ένας σκηνοθέτης που θαυμάζω χρόνια. Το γεγονός ότι μου δίνεται η δυνατότητα να μιλήσω για τη ζωή της Μαρίας μέσω εκείνου και του Στίβεν Νάιτ είναι απλώς ένα όνειρο», είπε η Τζολί για τον μάλλον πιο απαιτητικό ρόλο της καριέρας της και έναν από τους πιο επικίνδυνους – τα biopics έχουν φέρει Οσκαρ αλλά ενίοτε και απαξίωση.
Μπραντ; Ποιος Μπραντ;
Η τελευταία λέξη θα μπορούσε να περιγράψει με σχετική ακρίβεια τον τρόπο που έχει επιλέξει να αντιμετωπίζει η Τζολί τον πρώην σύζυγό της Μπραντ Πιτ από την ανακοίνωση του διαζυγίου τους το καλοκαίρι του 2016 έως σήμερα. Ναι, πέρασαν ήδη επτά χρόνια από την ημέρα που οι Brangelina, δηλαδή το πιο φωτογενές, δημοφιλές και προσοδοφόρο brand της βιομηχανίας του θεάματος, έσπασαν στα δύο. Φυσικά και για τα μέσα ενημέρωσης η 48χρονη ηθοποιός ενσάρκωσε με αξιώσεις τον ρόλο της άπονης και κακιάς που εγκατέλειψε αυτόν που θέλουν όλες οι άλλες γυναίκες. Μάλιστα, η δικαστική μάχη της -εντάξει, ίσως άγγιξε ακροθιγώς το όριο της εμμονής- κατά του Πιτ για τη διεκδίκηση μεγαλύτερης διατροφής για εκείνη και κυρίως τα παιδιά τους σχολιάστηκε πικρά και κρίθηκε χολερικά. Αυτά βέβαια μέχρι το 2021, όταν η Τζολί αποφάσισε να μοιραστεί τους λόγους που έκαναν τον χωρισμό τη μόνη βιώσιμη επιλογή για τον γάμο της. Δεν έχει απλώς υπαινιχθεί, αλλά έχει κατηγορήσει τον Πιτ για βιαιοπραγία απέναντι σε εκείνη και τα παιδιά της. Τραγική ειρωνεία: η κλεψύδρα ξεκίνησε να μετρά αντίστροφα για τον γάμο τους το καλοκαίρι του 2016 στο Chateau Miraval.
Εκείνος είχε επιστρέψει από την Κροατία, όπου επέβλεπε τις εργασίες ενός resort, εκείνη από ένα camp προσφύγων στη Συρία. Η πτήση τους από τη νότια Γαλλία στις ΗΠΑ έγινε η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι. Σύμφωνα με την επίσημη καταγγελία που κατατέθηκε στο FBI, ο Πιτ υπό την επήρεια αλκοόλ επιτέθηκε στην τότε σύζυγό του και αφού την τραυμάτισε ελαφρά επιτέθηκε και στον μεγαλύτερο γιο τους. «Το μόνο που μπορώ να κάνω είναι να προσπαθήσω να γιατρέψω και να επουλώσω τις πληγές της οικογένειάς μου», έλεγε η ίδια σε συνέντευξή της στην εφημερίδα «Guardian» πριν από δύο καλοκαίρια – ελεύθερη πολιορκημένη λόγω lockdown στην αξίας 25 εκατ. δολαρίων έπαυλή της στην Καλιφόρνια, περιστοιχισμένη από τα έξι της παιδιά και το αγαπημένο της ροτβάιλερ ονόματι Ντάστι. Τώρα, εάν η πώληση του μεριδίου της από το Chateau Miraval σε Ρώσο ολιγάρχη είναι τρόπος να γλείψει τις πληγές που της άφησε ο γάμος της ή μέσο εκδίκησης του κάποτε άλλου της μισού, είναι μια άλλη ιστορία. Πάντως, σε e-mail της από το 2021 που ήρθε στο φως της δημοσιότητας η Τζολί εξομολογούνταν στον Πιτ πως της ήταν αβάσταχτο ακόμα και να συζητά για τη μοιρασιά του Miraval, του τόπου όπου κάποτε της υποσχέθηκε πως θα γερνούσαν μαζί.