Η Black Friday, η μεγαλύτερη εμπορική γιορτή του χειμώνα, αναμένεται να τονώσει την αγορά στις 29 Νοεμβρίου, δίνοντας στους καταναλωτές την ευκαιρία να επωφεληθούν από μεγάλες προσφορές. Το γεγονός αυτό συνδυάζεται με την Cyber Monday, που θα ακολουθήσει στις 2 Δεκεμβρίου, και μαζί αποτελούν σημαντικές ημερομηνίες τόσο για το λιανεμπόριο όσο και για τους αγοραστές.
Η Black Friday, πλέον θεσμός και στην Ελλάδα, φέρνει σημαντικές προσφορές σε φυσικά και ηλεκτρονικά καταστήματα, καθώς οι καταναλωτές προετοιμάζονται για τη χειμερινή περίοδο. Καταναλωτές και επιχειρήσεις ελπίζουν να αξιοποιήσουν τις ευκαιρίες της ημέρας, με τους καταναλωτές να περιμένουν προσεκτικά τις εκπτώσεις για να πραγματοποιήσουν αγορές προϊόντων σε χαμηλότερες τιμές.
Αύξηση ελέγχων και εντατική εποπτεία από το υπουργείο Ανάπτυξης
Η αυξημένη ζήτηση της Black Friday δημιουργεί συνθήκες που μπορεί να εκμεταλλευτούν κάποιες επιχειρήσεις με αθέμιτες πρακτικές. Το υπουργείο Ανάπτυξης έχει λάβει μέτρα για την εντατικοποίηση των ελέγχων στην αγορά, ώστε να διασφαλίσει ότι οι εκπτώσεις θα είναι πραγματικές και θα ωφελούν ουσιαστικά τον καταναλωτή.
Σύμφωνα με τον Μάκη Σαββίδη, αντιπρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Αθήνας και του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου, η συμμόρφωση στην αγορά γίνεται πιο εμφανής στον τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου, όπου οι τιμές και οι προσφορές είναι άμεσα προσβάσιμες και εύκολα ελεγχόμενες. Παρά το ότι έχουν σημειωθεί κάποιες παραβάσεις, οι μικρότερες επιχειρήσεις φαίνεται να επιλέγουν περισσότερο πελατοκεντρικές τακτικές.
Οι καταναλωτικές τάσεις και οι νέες αγοραστικές προτεραιότητες
Σύμφωνα με έρευνα της EY Ελλάδος για τις καταναλωτικές τάσεις, το 50% των Ελλήνων καταναλωτών προγραμματίζει να κάνει αγορές κατά τη διάρκεια της Black Friday, ενώ πολλοί αναμένουν εκπτώσεις που θα δικαιολογούν την αναμονή τους. Ειδικά οι νέοι 18-29 ετών δείχνουν μεγαλύτερη διάθεση για αγορές, με το 65% να δηλώνει ότι θα εκμεταλλευτεί τις προσφορές.
Ωστόσο, παρά τη θετική τάση, ο υψηλός πληθωρισμός και οι περιορισμοί στα διαθέσιμα εισοδήματα επηρεάζουν τις αγοραστικές αποφάσεις. Πολλοί καταναλωτές αμφιβάλλουν για τις εκπτώσεις που ανακοινώνονται, υποστηρίζοντας ότι δεν διαφέρουν ιδιαίτερα από άλλες περιόδους προσφορών στη διάρκεια του χρόνου.
Ασφαλείς αγορές και συμβουλές για τους καταναλωτές
Για την προστασία των καταναλωτών, ο Συνήγορος του Καταναλωτή και το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδας προσφέρουν χρήσιμες συμβουλές. Προτείνεται στους καταναλωτές να επιβεβαιώνουν τη διαθεσιμότητα των προϊόντων και να εξετάζουν την αξιοπιστία των προσφερόμενων εκπτώσεων. Επίσης, ενθαρρύνονται να επιλέγουν αξιόπιστες μεθόδους πληρωμής και να αποφεύγουν εξόφληση μέσω τραπεζικής κατάθεσης πριν την παραλαβή των προϊόντων.
Οι διαδικτυακές αγορές από τρίτες χώρες ενδέχεται να επιφέρουν έξοδα εκτελωνισμού, κάτι που πρέπει να γνωρίζουν οι καταναλωτές εκ των προτέρων. Παράλληλα, οι υπερβολικά χαμηλές τιμές, κυρίως σε πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, ενδέχεται να κρύβουν κινδύνους και είναι απαραίτητη η προσοχή.
Η Black Friday παραμένει μια πολυαναμενόμενη γιορτή για την αγορά και τους καταναλωτές, αλλά η προσοχή και η ενημέρωση είναι απαραίτητα στοιχεία για έξυπνες και ασφαλείς αγορές.