Οι μεγάλες αλυσίδες ηλεκτρικών, ηλεκτρονικών ειδών και προϊόντων τεχνολογίας έχουν ήδη μπει δυναμικά στη «μάχη» της Black Friday, μετατρέποντας έναν θεσμό που ξεκίνησε ως μια ημέρα εκπτώσεων σε μια παρατεταμένη περίοδο προσφορών που διαρκεί σχεδόν έναν μήνα. Από την Παρασκευή, τα e-shops έχουν γεμίσει με ειδικές τιμές, ενώ και επιχειρήσεις από διαφορετικούς κλάδους, όπως ένδυσης, υπόδησης, αθλητικών ειδών και υπηρεσιών, έχουν δώσει φέτος έναν νέο χαρακτήρα στη Black Friday, κάνοντάς την να μοιάζει περισσότερο με Black November.
Οι επιχειρήσεις «απαντούν» με προσφορές
Η θερινή εκπτωτική περίοδος που δεν ανταποκρίθηκε στις προσδοκίες και η υποτονική αγοραστική κίνηση του φθινοπώρου ώθησαν πολλές επιχειρήσεις να ξεκινήσουν νωρίτερα τις προσφορές, τουλάχιστον σε συγκεκριμένα προϊόντα. Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, οι πρώτες εβδομάδες του Νοεμβρίου λειτουργούν ως «προθέρμανση», με τους καταναλωτές να κάνουν έρευνα αγοράς και να συγκρίνουν τιμές. Το πραγματικό ενδιαφέρον κορυφώνεται την τελευταία εβδομάδα, με αποκορύφωμα το τριήμερο από την Black Friday έως τη Cyber Monday.
Το ερωτηματικό της κατανάλωσης
Παρά τις υποσχέσεις για «γενναίες» μειώσεις τιμών, η συνεχιζόμενη ακρίβεια θέτει ερωτήματα για το κατά πόσο οι καταναλωτές θα ανταποκριθούν. «Οι μεγάλες προσφορές που θα εμφανιστούν στα καταστήματα είναι αποτέλεσμα σκληρής προετοιμασίας και μεγάλης προσπάθειας, με έναν και μοναδικό στόχο: την ικανοποίηση του καταναλωτή, που η ακρίβεια των τελευταίων ετών έχει μειώσει δραματικά το διαθέσιμο εισόδημά του», σημειώνει ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, Σταύρος Καφούνης.
Παραμένει, ωστόσο, αβέβαιο εάν οι τιμές θα είναι αρκετά δελεαστικές ώστε να ξεκλειδώσουν τις αγορές, καθώς το διαθέσιμο εισόδημα πολλών Ελλήνων συνεχίζει να πιέζεται. Έρευνες, όπως αυτή της ΕΥ, αποκαλύπτουν ότι οι μισοί ερωτηθέντες σχεδιάζουν να πραγματοποιήσουν αγορές, ενώ οι υπόλοιποι παραμένουν επιφυλακτικοί. Παράλληλα, έρευνα της Revolut δείχνει ότι ένας στους 10 πιστεύει πως οι μεγάλες προσφορές της Black Friday έχουν εκλείψει, ενώ το 75% των ερωτηθέντων τη θεωρεί ακόμα ευκαιρία για ενδιαφέρουσες αγορές.
Το στοίχημα της Black Friday
Το αν η φετινή Black Friday θα καταφέρει να αναθερμάνει το ενδιαφέρον των καταναλωτών και να δώσει ώθηση στην αγορά, μένει να φανεί. Αυτό που είναι σίγουρο, πάντως, είναι πως ο θεσμός εξελίσσεται, ενώ οι επιχειρήσεις συνεχίζουν να επενδύουν στον ανταγωνισμό, ελπίζοντας σε μεγαλύτερες πωλήσεις μέσα από στοχευμένες προσφορές.