Η Τζέυ Ρότσον (Jaye Rochon) πάλευε να χάσει βάρος για χρόνια. Ενιωσε όμως σαν να έφυγε ένα βάρος όταν ανακάλυψε τους influencers του YouTube που υποστηρίζουν την «υγεία σε κάθε μέγεθος» – και την προέτρεψαν να σταματήσει να κάνει δίαιτα και να αρχίσει να ακούει την «ψυχική της πείνα».
Σταμάτησε να αποφεύγει τα αγαπημένα της φαγητά, όπως τα κεκάκια και η Nutella. «Με έκαναν να αισθάνομαι ότι ήμουν ασφαλής τρώγοντας ό,τι στο καλό ήθελα», δήλωσε η Ρότσον, 51 ετών, επιμελήτρια βίντεο στο Γουόσο του Ουισκόνσιν. Μέσα σε δύο μήνες, πήρε ξανά 50 κιλά. Καθώς το βάρος της πλησίαζε τα 300 κιλά, άρχισε να ανησυχεί για την υγεία της.
Τα βίντεο που είδε η Ρότσον είναι μέρος του κινήματος «κατά της δίαιτας», ενός φαινομένου που ξεκίνησε από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ως μια προσπάθεια καταπολέμησης του στίγματος του βάρους και της ανθυγιεινής εμμονής με τη λεπτότητα. Αλλά τώρα οι παγκόσμιοι έμποροι τροφίμων επιδιώκουν να επωφεληθούν από την τάση αυτή.
Μια εταιρεία συγκεκριμένα, η General Mills, κατασκευάστρια των δημητριακών Cocoa Puffs και Lucky Charms, έχει ξεκινήσει μια πολύπλευρη εκστρατεία που χρησιμοποιεί τα διδάγματα του κινήματος κατά της δίαιτας, διαπίστωσε έρευνα της Washington Post και του The Examination, ενός μη κερδοσκοπικού ειδησεογραφικού φορέα που καλύπτει την παγκόσμια δημόσια υγεία.
Η General Mills έχει πραγματοποιήσει περιοδεία σε όλη τη χώρα για να παρουσιάσει έρευνα κατά της δίαιτας, η οποία, όπως ισχυρίζεται, αποδεικνύει τις βλάβες της «διατροφικής ντροπής». Εχει μοιράσει δώρα σε εγγεγραμμένους διαιτολόγους που προωθούν τα δημητριακά της στο Διαδίκτυο με το hashtag #DerailTheShame, και έχει χρηματοδοτήσει influencers που προωθούν τα ζαχαρούχα σνακ της. Η εταιρεία έχει επίσης επιστρατεύσει μια ομάδα λομπίστες και έχει αντιταχθεί στις ομοσπονδιακές πολιτικές που θα προσέθεταν πληροφορίες για την υγεία στις ετικέτες των τροφίμων.
Οι διαδικτυακοί διαιτολόγοι -πολλοί από τους οποίους υποστηρίζονται από κατασκευαστές τροφίμων- αυξάνουν επίσης τον αριθμό των ακολούθων τους με την υιοθέτηση μηνυμάτων κατά της δίαιτας. Τα hashtags κατά της δίαιτας, όπως #NoBadFoods, #FoodFreedom και #DitchTheDiet, έχουν πολλαπλασιαστεί στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Η «The Post» και η The Examination ανέλυσαν περισσότερες από 6.000 αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης από 68 εγγεγραμμένους διαιτολόγους με τουλάχιστον 10.000 ακόλουθους. Η ανάλυση έδειξε ότι περίπου το 40 τοις εκατό αυτών των influencers, με συνολική απήχηση σε περισσότερους από 9 εκατομμύρια ακολούθους, χρησιμοποίησαν επανειλημμένα γλώσσα κατά της δίαιτας.
Από τη δεκαετία του 1980, το ποσοστό παχυσαρκίας στις ΗΠΑ έχει υπερδιπλασιαστεί, σύμφωνα με ομοσπονδιακά στοιχεία. Σχεδόν μισό εκατομμύριο Αμερικανοί πεθαίνουν πρόωρα κάθε χρόνο ως αποτέλεσμα του υπερβολικού σωματικού βάρους, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις μιας μελέτης του Lancet του 2022.
Η ταχεία εξάπλωση των μηνυμάτων κατά της δίαιτας -και η συμμαχία μεταξύ ορισμένων από τους εγγεγραμμένους διαιτολόγους της χώρας και της βιομηχανίας τροφίμων- έχει θορυβήσει ορισμένους στην κοινότητα της δημόσιας υγείας.
Πηγή: «The Washington Post»