Επείγον σήμα εξέδωσε η Διεύθυνση Ποντοπόρου Ναυτιλίας του Λιμενικού συστήνοντας στα υπό ελληνική σημαία ή ελληνικών συμφερόντων πλοία που κινούνται στην νότια Ερυθρά Θάλασσα και τον Κόλπο του Αντεν να αποφεύγουν τα ύδατα της Υεμένης.
Η επείγουσα ειδοποίηση έρχεται σε συνέχεια της κλιμάκωσης επιθετικών ενεργειών κατά εμπορικών πλοίων στην περιοχή.
Η αρμόδια διεύθυνση του Λιμενικού στο σήμα της που κοινοποίησε στα υπουργεία Εξωτερικών και Αμυνας (αν και δεν υπάρχουν ελληνικά πολεμικά πλοία στην περιοχή) συστήνει ακόμα στα πλοία να πραγματοποιούν κατά το δυνατό, νυκτερινό διάπλου της νότιας Ερυθράς Θάλασσας και του στενού Μπαμπ ελ Μαντέμπ.
Στυλιανίδης: Η Ελλάδα υπέρ της ασφάλειας στη ναυσιπλοΐα
Η Ελλάδα είναι έτοιμη να συμμετάσχει σε οποιαδήποτε διεθνή πρωτοβουλία για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας, ανακοίνωσε ο υπουργός Ναυτιλίας.
Ο Χρήστος Στυλιανίδης χαρακτήρισε μείζον πρόβλημα για τη διεθνή οικονομία τις επιθέσεις σε εμπορικά πλοία ενώ σχολιάζοντας την απόφαση της αμερικανικής πλευράς να ανακοινώσει τη Δευτέρα τον σχηματισμό στην Ερυθρά Θάλασσα μια συμμαχίας 10 χωρών για την αντιμετώπιση των επανειλημμένων επιθέσεων των σιιτών ανταρτών σε εμπορικά πλοία, είπε ότι το Ελληνικό υπουργείο Ναυτιλίας έχει ήδη επαφές για το θέμα αυτό με αξιωματούχους της ΕΕ και των ΗΠΑ.
Χούθι: Στόχος κάθε χώρα που ενεργεί εναντίον μας
Εξάλλου, υψηλόβαθμο στέλεχος των ανταρτών Χούθι δήλωσε σήμερα ότι «οποιαδήποτε χώρα» ενεργήσει εναντίον τους θα δει τα πλοία της να γίνονται «στόχοι» στην Ερυθρά Θάλασσα, την επομένη της συγκρότησης από την Ουάσινγκτον πολυεθνικής δύναμης προστασίας της ναυσιπλοΐας.
«Κάθε χώρα που δρα εναντίον μας θα δει τα πλοία της να γίνονται στόχοι μας στην Ερυθρά Θάλασσα», δήλωσε ο Μοχάμεντ Άλι αλ-Χούθι, σε συνέντευξη που παραχώρησε στον ιστότοπο αλ-Άλαμ, το αραβόφωνο δίκτυο της επίσημης τηλεόρασης στο Ιράν.
Κλείνουν πομπούς και έχουν φρουρούς
Η κατάσταση αυτή τη στιγμή στην Ερυθρά Θάλασσα μοιάζει με πραγματικό θρίλερ, καθώς πολλά πλοία που βρίσκονται μέσα στην Ερυθρά Θάλασσα έχουν δέσει σε λιμάνια είτε του Σουδάν είτε της Σαουδικής Αραβίας, περιμένοντας τις εξελίξεις.
Άλλα τολμούν να κάνουν το ταξίδι τους, καθώς πλησιάζουν προς την Υεμένη, κλείνουν τους πομπούς τους ελπίζοντας ότι δεν θα τους εντοπίσουν οι Χούθι. Πολλά από αυτά έχουν και ένοπλους φρουρούς, πιστεύοντας ότι θα τους προστατεύσουν
και βεβαίως είναι πολλά άλλα τα οποία έχουν αλλάξει εντελώς διαδρομή.
Οι Ηνωμένες Πολιτείες ανακοίνωσαν τη Δευτέρα μια διεθνή δύναμη κρούσης για να αντιμετωπίσει την απειλή των Χούθι στην Νότια Ερυθρά Θάλασσα και στον Κόλπο του Άντεν. Δέκα κράτη θα συμμετέχουν σε αυτή. Όμως οι Χούθι απάντησαν ότι αν συγκροτηθεί αυτή η δύναμη, θα χτυπούν ένα πλοίο κάθε 12 ώρες. Αναλυτές λένε ότι δεν είναι επαρκής αυτή η δύναμη γιατί δεν είναι δυνατόν να αναχαιτίσουν όλους αυτούς τους πυραύλους και γι’ αυτό αναγκαστικά πολλές εταιρείες θα επιλέξουν να κάνουν τον γύρο της Αφρικής.
Πώς επηρεάζεται το εμπόριο
Ήδη πετρελαϊκοί κολοσσοί και ναυτιλιακές εταιρίες «παγώνουν» τη διέλευση από τη Διώρυγα του Σουέζ με τους ειδικούς να προειδοποιούν για ντόμινο εξελίξεων στην παγκόσμια οικονομία.
Το βέβαιο είναι ότι από χθες (18/12/2023) ανέβηκε η τιμή του πετρελαίου. Αυτά που έχουν επίσης ανέβει είναι τα ασφάλιστρα, γιατί οι ασφαλιστικές εταιρείες χρεώνουν περισσότερα για πλοία που πλησιάζουν στην επικίνδυνη περιοχή και βεβαίως καθώς πρέπει να κάνουν αυτό το ταξίδι γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, που κρατάει περίπου 10 ημέρες περισσότερο, ανεβαίνει και το κόστος του ταξιδιού λόγω των καυσίμων.
Αυτά ενδεχομένως θα περάσουν μέσα στο επόμενο διάστημα στις αγορές της Ευρώπης και των Ηνωμένων Πολιτειών και μπορούν να επηρεάσουν και τον πληθωρισμό.