Από σήμερα, χιλιάδες πολίτες που ενδιαφέρονται να εξαγοράσουν καταπατημένες δημόσιες εκτάσεις καλούνται να συλλέξουν δεκάδες δικαιολογητικά και πιστοποιητικά. Η διαδικασία θα ξεκινήσει επίσημα στις 30 Σεπτεμβρίου 2024, σύμφωνα με κοινή υπουργική απόφαση που δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ, εγκαινιάζοντας την πλατφόρμα όπου οι ενδιαφερόμενοι θα μπορούν να υποβάλουν τις αιτήσεις τους.
Η υποβολή των αιτήσεων για την εξαγορά 90.000 καταπατημένων ακινήτων θα γίνεται αποκλειστικά μέσω της νέας ψηφιακής πλατφόρμας, η οποία θα λειτουργεί από τις 30 Σεπτεμβρίου 2024 για 20 Περιφερειακές Ενότητες της χώρας. Από την 31η Οκτωβρίου 2024, η διαδικασία θα είναι διαθέσιμη για όλη την Ελλάδα. Οι αιτήσεις θα μπορούν να κατατίθενται έως τις 31 Οκτωβρίου 2025, δίνοντας στους πολίτες αρκετό χρόνο για να συγκεντρώσουν τα απαιτούμενα δικαιολογητικά και να ολοκληρώσουν τις διαδικασίες.
Τρόποι πληρωμής και τίμημα εξαγοράς
Οι ενδιαφερόμενοι έχουν τη δυνατότητα να εξοφλήσουν το τίμημα εξαγοράς είτε εφάπαξ, είτε σε έως και 60 ισόποσες μηνιαίες δόσεις χωρίς τόκο, με το ελάχιστο ποσό δόσης να ορίζεται στα 100 ευρώ.
Απαιτούμενα δικαιολογητικά
Σύμφωνα με τον νόμο 5024/2023, για κάθε νέα αίτηση δημιουργείται ψηφιακός φάκελος, όπου θα πρέπει να περιλαμβάνονται συγκεκριμένα στοιχεία. Ανάλογα με την περίπτωση, είτε πρόκειται για φυσικό είτε για νομικό πρόσωπο, οι ενδιαφερόμενοι πρέπει να υποβάλουν:
- Προσωπικά στοιχεία του αιτούντος ή του νόμιμου εκπροσώπου, όπως ονοματεπώνυμο, ΑΦΜ, διεύθυνση και στοιχεία επικοινωνίας.
- Λεπτομέρειες για το δημόσιο ακίνητο, όπως η έκταση, το είδος της γης, και τα χαρακτηριστικά της περιοχής (π.χ. αν είναι δασική ή σε παραμεθόρια περιοχή).
- Τοπογραφικά διαγράμματα και στοιχεία οικοδομικής άδειας, εφόσον υπάρχουν.
- Υπεύθυνες δηλώσεις μέσω gov.gr ή με βεβαίωση γνησίου υπογραφής, καθώς και αποδεικτικά χρήσης της έκτασης.
Επιπλέον, οι ενδιαφερόμενοι πρέπει να υποβάλουν στοιχεία που αφορούν την κατοχή του ακινήτου, όπως τίτλους ιδιοκτησίας, πράξεις διοικητικού προσδιορισμού φόρου και δήλωση του ακινήτου στο έντυπο «Ε9» για τουλάχιστον πέντε χρόνια πριν την υποβολή της αίτησης.
Προϋποθέσεις για την εξαγορά
Η βασική προϋπόθεση για την υποβολή της αίτησης εξαγοράς είναι η διαρκής κατοχή του δημοσίου ακινήτου από τον αιτούντα ή τους δικαιοπαρόχους του για τουλάχιστον 30 έτη με τίτλο ή 40 έτη χωρίς τίτλο. Το ακίνητο πρέπει να χρησιμοποιείται ως κύρια κατοικία ή να εξυπηρετεί δραστηριότητες όπως τουριστικές, εμπορικές ή αγροτικές.
Υποβολή αιτήσεων και παραβόλου
Η υποβολή της αίτησης γίνεται μέσω της νέας πλατφόρμας στη διεύθυνση https://aeda.apps.gov.gr με τη χρήση των κωδικών TaxisNet. Απαιτείται επίσης η καταβολή παραβόλου 300 ευρώ, το οποίο συμψηφίζεται με το τίμημα εξαγοράς ή επιστρέφεται εάν η αίτηση απορριφθεί.
Διαχείριση και αποδοχή αιτήσεων
Μετά την υποβολή της αίτησης, αν εγκριθεί από την αρμόδια επιτροπή, εκδίδεται πιστοποιητικό αποδοχής εντός πέντε ημερών. Το πιστοποιητικό περιλαμβάνει τα στοιχεία του αιτούντος, την περιγραφή του ακινήτου και το τίμημα εξαγοράς. Σε περίπτωση ελλιπών δικαιολογητικών, προβλέπεται δεκαήμερη προθεσμία για τη διόρθωση της αίτησης.
Τελευταίες εξελίξεις και εξαιρέσεις
Σημαντικό είναι να σημειωθεί ότι ορισμένα ακίνητα ή περιοχές μπορεί να εξαιρεθούν από τη διαδικασία εξαγοράς για λόγους δημοσίου συμφέροντος. Οι αρμόδιες αρχές θα αποφασίσουν σχετικά και θα καθορίσουν τις εξαιρέσεις αυτές αιτιολογημένα.
Με την έναρξη της διαδικασίας, χιλιάδες καταπατημένα ακίνητα αναμένεται να εξοφληθούν νόμιμα, προσφέροντας λύση σε ένα ζήτημα που παραμένει ανοιχτό εδώ και χρόνια.