Χαμηλές προσδοκίες για τις αγορές τους κατά το πρώτο εξάμηνο του νέου έτους εκφράζουν οι Έλληνες καταναλωτές, την ίδια στιγμή που εκτιμούν ότι το ποσοστό των δαπανών τους υπερβαίνει το διαθέσιμο εισόδημα τους, κατά περίπου 20%
Τα παραπάνω συμπεράσματα προκύπτουν από την έρευνα του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος, σύμφωνα με την οποία, 1 στους 2 καταναλωτές θα μειώσει τις δαπάνες για αγορά προϊόντων το επόμενο εξάμηνο.
Σε λογαριασμούς, ενοίκια και φόρους τα 2/3 του οικογενειακού εισοδήματος
Οι Έλληνες καταναλωτές συνεχίζουν να εμφανίζονται «πιεσμένοι» λόγω της ακρίβειας και παράλληλα σε ένα μεταβατικό στάδιο, με βασική ανησυχία τις πληθωριστικές πιέσεις σε προϊόντα λιανικής στη χώρα μας. Άλλωστε πλέον οι πληρωμές λογαριασμών και οι αγορές προϊόντων τις δύο μεγαλύτερες δαπάνες ως ποσοστού του μηνιαίου εισοδήματός τους. Συγκεκριμένα, οι δαπάνες αγορών αποτελούν το 30% του συνόλου, ενώ οι δαπάνες λογαριασμών αντίστοιχα το29%. Συνολικά οι δαπάνες για λογαριασμούς, ενοίκια και φόρους αντιπροσωπεύουν πλέον τα 2/3 του συνολικού οικογενειακού εισοδήματος.
Για το πρώτο εξάμηνο του 2024, τα στοιχεία δείχνουν ότι οι καταναλωτές αναμένουν μείωση των δαπανών για να καλύψουν τις βασικές τους ανάγκες, μικρή αύξηση για δαπάνες διασκέδασης και ανησυχία για τις λοιπές δαπάνες παγίων εξόδων.
Συγκεκριμένα, το 49% εκτιμά ότι οι δαπάνες για λογαριασμούς κοινής ωφέλειας θα είναι αυξημένες. Από την άλλη πλευρά, το 43% «βλέπει» τις δαπάνες για αγορές προϊόντων μειωμένες, ενώ μόλις το 20% ότι θα είναι αυξημένες. Σε ό,τι αφορά στις δαπάνες για υπηρεσία όπως, εισιτήρια και εστίαση, το 28% εκτιμά πως θα μειωθούν και αντίστοιχα το 18% πως θα αυξηθούν. Αυξητική είναι η μέτρηση αναφορικά με τη φορολογία, για την οποία το 60% εκτιμά ότι θα μείνει αμετάβλητη, το 12% ότι θα παρουσιάσει μείωση ενώ το 28% αύξηση.
Την ίδια στιγμή, παρά την βελτίωση στα ποσοστά, οι καταναλωτές θεωρούν ότι ακόμα δεν είναι μία καλή περίοδος προκειμένου να κάνουν μεγάλες αγορές για το σπίτι τους.
Περισσότερα θα χαλάσουν στις γιορτές λόγω πληθωριστικών πιέσεων
Σε ό,τι αφορά την εορταστική περίοδο, πρόσφατη έρευνα, επίσης του ΣΕΛΠΕ, δείχνει ότι οι Έλληνες καταναλωτές θα πραγματοποιήσουν δαπάνες αυξημένες κατά 20% σε σχέση με πέρσι, εξαιτίας κυρίως των πληθωριστικών πιέσεων. Παρά την ακρίβεια και την πίεση ωστόσο που έχει δεχθεί το διαθέσιμο εισόδημα τους, από την έρευνα προκύπτει ότι σημαντικό ποσοστό των καταναλωτών θα προσπαθήσει να διατηρήσει τις καθιερωμένες συνήθειες των αγορών την περίοδο των γιορτών. Κατά μέσο όρο, την περίοδο των γιορτών, οι καταναλωτές αναμένεται φέτος να ξοδέψουν 174 ευρώ κατά κεφαλήν, έναντι 146 ευρώ το 2022.