Του Νεκτάριου Ντ. Χορμοβίτη
Δημιουργώντας αρώματα, αποτυπώνοντας αναμνήσεις: Ένα διεισδυτικό ταξίδι στον κόσμο της αρωματοποιίας.
Καλώς ήρθατε σε μια αρωματική οδύσσεια όπου η τέχνη συναντά την επιστήμη και οι αναμνήσεις κλείνονται σε εξαίσια φιαλίδια. Σε αυτή την αποκλειστική συνέντευξη, εμβαθύνουμε στη σφαίρα της αρωματοποιίας με τον Μάνο Γερακίνη, έναν αριστοτέχνη του οποίου η οσφρητική εμπειρία ξεπερνά τα όρια του αρώματος, υφαίνοντας ιστορίες μέσα από προσεκτικά επιμελημένες νότες.
Ελάτε μαζί μας για να ξετυλίξουμε τα μυστικά πίσω από τη δημιουργία αξέχαστων αρωμάτων και να εξερευνήσουμε τη λεπτή τέχνη που ορίζει τον γοητευτικό κόσμο της αρωματοποιίας.
Τι σας ενέπνευσε να μπείτε στον μαγικό κόσμο του αρώματος και πώς ξεκινήσατε την ενασχόληση σας σε αυτόν τον δημιουργικό τομέα;
Μάνος Γερακίνης: Το άρωμα αποτελούσε πάντα ένα κομμάτι της ζωής μου. Η μητέρα μου έχει ένα μπουντουάρ γεμάτο αρώματα που για εμένα, ως παιδί, αποτελούσαν έναν μαγικό κόσμο που ήθελα να ανακαλύψω. Μεγαλώνοντας, έγινα ο ίδιος συλλέκτης αρωμάτων και έτσι άρχισα να συνειδητοποιώ πως οι αρωματικές μου επιλογές εξαρτιόνταν από τα συναισθήματά μου.
Σπούδασα λοιπόν στην Αθήνα, έκανα μεταπτυχιακά στο Λονδίνο και εργάστηκα στη βιομηχανία της πολυτέλειας για μια δεκαετία. Όταν το 2012 επέστρεψα στην Ελλάδα και αφότου εκπλήρωσα τις στρατιωτικές μου υποχρεώσεις, αποφάσισα να κάνω δώρο στον εαυτό μου τη δημιουργία ενός μοναδικού αρώματος, του SILLAGE ROYAL. Αυτό το άρωμα αποτέλεσε την αφετηρία ενός νέου συναρπαστικού ταξιδιού, αυτού της Manos Gerakinis Parfums.
Μπορείτε να περιγράψετε τη διαδικασία δημιουργίας ενός νέου αρώματος, από την αρχική ιδέα μέχρι το τελικό προϊόν;
Μάνος Γερακίνης: Αρχή κάθε δημιουργίας είναι μια ιδέα ή μια ανάγκη. Έτσι και με κάθε άρωμα, έμπνευση μπορεί να είναι ένα συστατικό, μία ιστορία ή μια ανάμνηση. Η διαφορά είναι το μέσο, όπως για παράδειγμα ο ζωγράφος έχει τα χρώματα και τα πινέλα, εμείς έχουμε τις αρωματικές νότες. Στο άρωμα ΜΕΘEXIS, η έμπνευσή μου ήταν ένα Αυγουστιάτικο ηλιοβασίλεμα που κάτω από μια συκιά απολαμβάνει κάποιος τη θέα του Αιγαίου.
Το άρωμα ως κύρια συστατικά έχει το σύκο, το μέλι και το κακάο. Το τελευταίο μου άρωμα, το SEΛENE, είναι αφιερωμένο σε μια νυχτερινή βόλτα στην Αθήνα και έχει ως κύρια συστατικά το νεράντζι και το γιασεμί. Έτσι μια ιδέα σε συνδυασμό με τις βασικές νότες μεταφέρεται στους αρωματοποιούς που καλούνται να υλοποιήσουν το όραμα του καλλιτεχνικού διευθυντή.
Πώς επιλέγετε και εξισορροπείτε τις διάφορες αρωματικές νότες για να δημιουργήσετε ένα αρμονικό άρωμα;
Μάνος Γερακίνης: Τα τελευταία στάδια δημιουργίας ενός αρώματος πιστεύω πως είναι και τα πιο δύσκολα. Έχετε αναρωτηθεί ποτέ κοιτώντας έναν πίνακα, πως ο καλλιτέχνης ήξερε ποια θα είναι η τελευταία πινελιά; Παρόμοια διαδικασία είναι και αυτή του αρώματος. Πότε λοιπόν ολοκληρώνεται ένα άρωμα; όταν μυρίζοντας το αποδώσει το συναίσθημα που αρχικά στοχεύαμε. Κάποιες φορές μπορεί να το αποτέλεσμα να είναι αρμονικό, κάποιες άλλες φορές μπορεί να είναι έντονο ή προκλητικό.
Ποιο ρόλο παίζουν τα φυσικά συστατικά στη σύγχρονη αρωματοποιία, λαμβάνοντας υπόψη την άνοδο των συνθετικών ενώσεων;
Μάνος Γερακίνης: Η βιομηχανική επανάσταση υπήρξε πολύ σημαντική για την αρωματοποιία μιας και οι επιστήμονες κατάφεραν να απομονώσουν τις αρωματικές ουσίες και έτσι να τις αναπαράγουν. Με αυτόν τον τρόπο σήμερα για παράδειγμα, δεν χρησιμοποιούμε musk από το ελάφι, ούτε ambergris από την φάλαινα αλλά ούτε castoreum από τον κάστορα. Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει μάλιστα απαγορεύσει τα συστατικά ζωικής προέλευσης τα οποία αντικαταστάθηκαν από τεχνητά συστατικά.
Δεν πρέπει όμως η έννοια αυτή να μας φοβίζει και ας μη ξεχνάμε πως οι χημικές αντιδράσεις βρίσκονται στη φύση και στο σώμα μας, μια από αυτές είναι η πέψη. Αυτό που έχει σημασία λοιπόν είναι η ποιότητα των υλικών και πλέον τα περισσότερα niche αρώματα αποτελούνται από ένα συνδυασμό φυσικών και τεχνητών συστατικών.
Πώς επηρεάζουν οι πολιτισμικές και περιφερειακές διαφορές τις αρωματικές προτιμήσεις ανά τον κόσμο;
Μάνος Γερακίνης: Ο πολιτισμός, η κουλτούρα αλλά και το κλίμα κάθε χώρας επηρεάζει τις αρωματικές προτιμήσεις του λαού της. Αντίστοιχα παρατηρούμε το ίδιο φαινόμενο και στο φαγητό. Χώρες που είναι πλούσιες σε μπαχαρικά τα επιλέγουν τόσο στο φαγητό όσο και στο άρωμα. Οι ζεστές χώρες προτιμούν τα έντονα ξυλώδη αρώματα με διάρκεια. Οι Μεσογειακές χώρες αγαπούν τα κίτρα και τα φρέσκα αρώματα ενώ οι Ασιατικές χώρες τα λουλούδια και τα «καθαρά» αρώματα.
Βέβαια σιγά σιγά αυτό αλλάζει όσο οι άνθρωποι ταξιδεύουν και γνωρίζουν διαφορετικές κουλτούρες, συνηθίζουν και εκτιμούν επιπλέον μυρωδιές και συστατικά.
Πώς προσεγγίζετε τη δημιουργία αρωμάτων ουδέτερων ως προς το φύλο, και ποιες προκλήσεις και ευκαιρίες παρουσιάζει.
Μάνος Γερακίνης: Είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα πρόκληση. Παραδοσιακά, οι λουλουδάτες νότες θεωρούνταν πιο γυναικείες και οι ξυλώδεις νότες πιο αντρικές. Χαίρομαι πολύ που η κοινωνία έχει ξεπεράσει αυτές τις προκαταλήψεις και πλέον οι περισσότεροι άνθρωποι επιλέγουν το άρωμα που τους αρέσει και που τους ταιριάζει. Το άρωμα έχει το μαγικό χάρισμα να αλλάζει τη διάθεσή μας άμεσα και αυτό θεωρώ το πιο σημαντικό κριτήριο αγοράς.
Υπάρχουν συγκεκριμένες τεχνικές ή εργαλεία που χρησιμοποιείτε για να ενισχύσετε τη διάρκεια ζωής και το sillage ενός αρώματος;
Μάνος Γερακίνης: Ένα άρωμα διαμορφώνεται από τις νότες τις κορυφής, της καρδιάς και της βάσης. Η βάση είναι συνήθως αυτή που επηρεάζει τη διάρκεια του αρώματος σε συνδυασμό με το ποσοστό της εσάνς (του καθαρού αρώματος) που καθορίζει αν το άρωμα είναι EDT, EDP ή Extrait. Στη δική μας συλλογή όλα τα αρώματα είναι στο ανώτατο όριο του Eau de Parfum και τα συλλεκτικά μας είναι Extrait de Parfum.
Υπάρχουν ιστορικά αρώματα ή αρωματοποιοί που θαυμάζετε ή από τους οποίους αντλείτε έμπνευση;
Μάνος Γερακίνης: Υπάρχουν πολλοί αρωματοποιοί και σημαντικά αρώματα που χωρίς αυτούς/αυτά δεν θα υπήρχαν πολλά γνωστά αρώματα σήμερα. Αναμεσά τους ξεχωρίζω τον Guerlain, τον Coty (θεωρείται ο πατέρας της μοντέρνας αρωματοποιίας) και τον Houbigant. Το “Quelques Fleurs” (1911) του τελευταίου υπήρξε τόσο καινοτόμο στην φόρμουλα που χωρίς αυτό δε θα είχαμε το No.5 της Chanel.
Ερχόμενοι στο σήμερα, με τον Chris Maurice, που είναι master perfumer και θεωρείται σημείο αναφοράς στα ambree αρώματα, έχουμε συνεργαστεί για τη δημιουργία των αρωμάτων ANTHEM, MEΘΕΧΙS και CITRINE. Τα δυο πρώτα διακρίθηκαν στα βραβεία του Fragrance Foundation UK για δυο συνεχόμενες χρονιές.
Ποιες είναι μερικές κοινές παρανοήσεις που έχουν οι άνθρωποι για την αρωματοποιία ή τους αρωματοποιούς;
Μάνος Γερακίνης: Σε ένα άρωμα το οινόπνευμα χρειάζεται ώστε όταν εξατμίζεται να παρασέρνει σταδιακά στην ατμόσφαιρα τα μόρια του αρώματος ώστε να μυρίζει.
Αυτό δε συνεπάγεται όμως πως όσο λιγότερο οινόπνευμα έχει τόσο περισσότερο θα μυρίζει αλλά ούτε και το αντίστροφο. Το καθαρό άρωμα δεν εξατμίζεται και για αυτό μυρίζει πολύ κοντά στο δέρμα ενώ είναι πραγματικά πολύ ακριβό. Η ισορροπία της ποσότητας της εσάνς του αρώματος και του οινοπνεύματος είναι μια τέχνη που μπορεί να αναδείξει το άρωμα.
Κατά τη γνώμη σας, τι κάνει ένα άρωμα διαχρονικό και καθολικά ελκυστικό, ανεξάρτητα από τις μεταβαλλόμενες τάσεις;
Μάνος Γερακίνης: Η αγάπη του κόσμου!