Έτοιμα για την κατασκευή πλοίων της ακτοπλοΐας είναι τα ναυπηγεία, όπως αποκάλυψε ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΟΝΕΧ Shipyards & Technologies και Πρόεδρος του Δ.Σ. της Ένωσης Ελληνικών Ναυπηγείων, Πάνος Ξενοκώστας.
Ο κ. Ξενοκώστας μιλώντας στο ITC 2024 – 7oυ Συνεδρίου Υποδομών και Μεταφορών σημείωσε πως το επενδυτικό πλάνο των ναυπηγείων Ελευσίνας και Σύρου προχωράει πολύ γρήγορα, με περισσότερα από 120 εκατ. ευρώ να έχουν επενδυθεί και στις δύο γιάρδες, ενώ όπως διευκρίνισε είτε αυτές αφορούν capex είτε χρήματα προς το προσωπικό που ήταν 5 – 6 χρόνια απλήρωτο.Όπως έκανε γνωστό, στα 612 ανέρχονται τα ελληνόκτητα και ξένα πλοία που βρίσκονται και στις δύο γιάρδες από το 2019. Από αυτά, τα 117 βρίσκονται στα ναυπηγεία της Ελευσίνας.
Σε σχέση με το επισκευαστικό κομμάτι, ο πρόεδρος της Ένωσης Ελληνικών Ναυπηγείων επανέλαβε πως και τα δύο ναυπηγεία είναι πλήρως λειτουργικά και σε σχέση με αυτό που ίσχυε τα προηγούμενα χρόνια. “Σήμερα είμαστε γύρω στο 250%. Αν φανταστεί κάποιος ότι τόσο η Ελευσίνα, όσο και η Σύρος στις καλύτερες χρονιές τους δεν έκαναν κύκλο εργασιών πάνω από 20 – 21 εκατ. και αυτή την στιγμή το επισκευαστικό κομμάτι φέτος των δύο ναυπηγείων θα ξεπεράσει τα 120 εκατ. ευρώ” εξήγησε. Με δεδομένο ότι η χώρα πρέπει να κάνει πολλά βήματα σε θεσμικό πλαίσιο, ο κ. Ξενοκώστας υποστήριξε ότι “ο κλάδος ήταν σε πλήρη απαξίωση για 20-25 χρόνια, όχι μόνο ως υποδομές και επενδύσεις, όχι μόνο ως προσωπικό το οποίο έχει εκλείψει, για αυτό ξανανοίξαμε σχολές και προσπαθούμε να εκπαιδεύσουμε το κόσμο, αλλά έχει μείνει πίσω και νομοθετικά. Τα ναυπηγεία είναι η προέκταση της ναυτιλίας, που σημαίνει ότι είναι χώρος ευελιξίας, με διεθνοποιημένο ανταγωνισμό. Η ευρωπαϊκή ένωση έχει μείνει πίσω σε αυτό και μάλιστα παράγει αθέμιτο ανταγωνισμό καθώς υιοθετεί νομοθεσίες που συντηρούν ένα σύστημα αυτοτροφοδοτούμενο και όχι διεθνοποιημένο. Επί της ουσίας, τα ναυπηγεία που λειτουργούν στην Ευρώπη, για τους σωστούς λόγους, πχ προστασίας του περιβάλλοντος και κανόνων ασφαλείας, είναι τα λιγότερο ανταγωνιστικά γιατί δεν βρίσκει τρόπο να τα εφαρμόσει αυτά στη διεθνοποιημένη αγορά. Και επί της ουσίας οι παραβάτες της προστασίας του περιβάλλοντος γίνονται πιο ανταγωνιστικοί” σχολίασε.
Ως Πρόεδρος της Ένωσης Ελληνικών Ναυπηγείων είναι σε επαφή με την κυβέρνηση για να εξεταστούν προστάσεις περί αθέμιτου ανταγωνισμού στην Ευρώπη. “Πρέπει να λάβουμε μέτρα γιατί δεν γίνεται να υπάρχει αθέμιτος ανταγωνισμός εντός Ευρώπης. Δεν γίνεται σε άλλες χώρες να προβλέπονται πράγματα που εδώ θεωρούνται κρατική ενίσχυση. Και θα πρέπει να αλλάξουμε και στρατηγική ως χώρα, γιατί τα ναυπηγεία είναι χώροι που κατασκευάζονται και πωλούνται πλοία, είτε εμπορικά είτε αμυντικά. Το να μετατρέψουμε τη χώρα σε ένα παρακλάδι της εφοδιαστικής αλυσίδας, δηλαδή να κάνουμε ένα κομματάκι είτε αυτό λέγεται ακτοπλοΐα είτε ρυμουλκά είτε μια φρεγάτα είναι το μεγαλύτερο έγκλημα που κάνουμε. Σε μία περίοδο ευμάρειας όπως βιώνει η ναυτιλία και η αμυντική βιομηχανία μπορεί να υπάρχει ένα οικονομικό όφελος αλλά όταν κλείσει ο κύκλος, οι πρώτοι που θα κλείσουν είναι οι δορυφόροι. Άρα πρέπει να νομοθετήσουμε και επεξεργαστούμε πλάνα που να οδηγούν σε ένα τελικό ολοκληρωμένο προϊόν. Εμείς αυτό κάνουμε, είτε λέγονται scrubbers που εγκαθιστούμε που εμείς συναρμολογούμε, εμείς τα πουλάμε, το ίδιο και με τα ρυμουλκά. Πρέπει η βιομηχανία να πουλάει ολοκληρωμένα προϊόντα. Για να μπορεί να ανταγωνίζεται την διεθνή αγορά” είπε.
Κατασκευή πλοίων της ακτοπλοΐας
“Για πρώτη φορά τα αστέρια συγχρονίστηκαν” για να κατασκευαστεί ξανά σε ελληνικό ναυπηγείο, πλοίο της ελληνικής ακτοπλοΐας. Τα ναυπηγεία είναι “πανέτοιμα” όπως χαρακτηριστικά επισήμανε και αυτό γιατί “έχουμε κάνει τις επενδύσεις που απαιτούνται, έχουμε καταθέσει προτάσεις, έχουμε ετοιμάσει τα σχέδια και θα μπορούσαμε να προχωρήσουμε στην κατασκευή ακόμα και αύριο”.
Όπως είναι γνωστό τα ναυπηγεία Ελευσίνας, έχουν υπογράψει μνημόνιο συνεργασίας με την Attica ύψους 1,5 δισ. ευρώ σε βάθος δεκαετίας. Η συμφωνία των δύο πλευρών, αφορά τόσο συντηρήσεις πλοίων, όσο και (ενεργειακές) αναβαθμίσεις, αλλά και ναυπηγήσεις νέων πλοίων. “H έμπρακτη θέληση υπάρχει.
H Attica ήρθε δίπλα μας και έχουμε υπογράψει μία πολυετή υποστήριξη του στόλου και στο πλαίσιο αυτής έχουμε υπογράψει και για newbuilding” ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Ξενοκώστας.
Η ναυπήγηση αφορά για ένα επιβατηγό οχηματαγωγού πλοίου, μήκους 100 μέτρων το οποίο θα είναι duel fuel με μεθανόλη. Το πλοίο αυτό θα είναι στο στυλ των blue star ferries αλλά με νέο σχέδιο.
“Σε άλλες χώρες της Ευρώπης και της Ασίας, τα εκεί ναυπηγεία βρίσκουν τρόπο να επιδοτούνται και να κάνουν επενδύσεις, και να κάνουν σημαντικά βήματα μπροστά. Πρέπει να βρεθεί τρόπος που θα μας βοηθήσει να τρέξουμε περισσότερο, γιατί στο τέλος της ημέρας, τα χρήματα που μπαίνουν στη χώρα είτε από την ναυτιλία είτε από την ναυπηγική έχουν ως συντελεστή το 6,5 – που είναι ο μεγαλύτερος- στην παραγωγή ΑΕΠ που είναι και πολύ μεγάλη προσθήκη στο ΑΕΠ και στην απασχόληση, με βιώσιμες και καλά πληρωμένες θέσεις εργασίας” κατέληξε.
Πηγή: Αναστασία Βαμβακά/capital.gr