14 Απριλίου 1912, τοπική ώρα 23:40. To μεγαλύτερο, πολυτελέστερο και κυρίως ασφαλέστερο κρουαζιερόπλοιο της εποχής του, ο Τιτανικός σύρθηκε με το πλάι του σε ένα τεράστιο παγόβουνο στον Ατλαντικό Ωκεανό.
Δύο ώρες και 40 λεπτά μετά, μετά την πρόσκρουση στο παγόβουνο, το αβύθιστο υπερωκεάνιο, ο Τιτανικός, χανόταν στα παγωμένα νερά, παρασύροντας μαζί του στο βυθό περίπου τις 1.500 ψυχές, στο παρθενικό του ταξίδι με τους υπόλοιπους 700 να βρίσκονται στις σωσίβιες λέμβους και να παρακολουθούν το τραγικό γεγονός.
Ήταν το πιο θανατηφόρο ναυάγιο εν καιρό ειρήνης, με 1.514 ανθρώπους να χάνουν τη ζωή τους. Είναι, δίχως την παραμικρή αμφιβολία, το διασημότερο ναυάγιο όλων των εποχών.
Δεν είναι εύκολο, άλλωστε, να πιστέψει κανείς πως το πιο σύγχρονο πλοίο της εποχής του, ένα «θαύμα της ναυπηγικής» όπως το αποκαλούσαν, βυθίστηκε πριν καν ολοκληρώσει το πρώτο του ταξίδι.
Δεν ήταν ένα τυχαίο πλοίο. Γι’ αυτό, άλλωστε, το αποκαλούσαν «αβύθιστο» ή «πλοίο των ονείρων».
Δεκάδες βιβλία, ντοκιμαντέρ, πολλές ταινίες ανάμεσα στις οποίες και η ομώνυμη εμβληματική που σάρωσε τα Όσκαρ, «Titanic» σε σενάριο και σκηνοθεσία του Τζέιμς Κάμερον και πρωταγωνιστές τους Λεονάρντο Ντι Κάπριο και Κέιτ Γουίνσλετ, έχουν ασχοληθεί με το τι πραγματικά έγινε.
Το παρθενικό και τελευταίο ταξίδι του «Τιτανικού»
Ο «Τιτανικός» είχε μήκος 882 πόδια και 9 ίντσες (269,06 m) και μέγιστο πλάτος 92 πόδια και 6 ίντσες (28,19 m).
Το συνολικό του ύψος, μετρημένο από τη βάση της τρόπιδας μέχρι την κορυφή της γέφυρας, ήταν 104 πόδια (32 m). Μετρούσε 46.328 κόρους και με βύθισμα 34 πόδια και 7 ίντσες (10,54 m), εκτόπιζε 52.310 τόνους.
Ήταν το δεύτερο από τρία υπερωκεάνια της κλάσης Olympic που χρησιμοποιούσε η White Star Line -τα άλλα δύο ήταν το RMS Olympic και το RMS Britannic (Βρεταννικός-, και κατασκευάστηκε από το ναυπηγείο Harland and Wolff στο Μπέλφαστ με ναυπηγό αρχιτέκτονα τον Τόμας Άντριους, ο οποίος έχασε τη ζωή του στο ναυάγιο.
Το ταξίδι του Τιτανικού ξεκίνησε την Τετάρτη 10 Απριλίου 1912 από το Σαουθάμπτον της Αγγλίας με 922 επιβάτες, ενώ οι περισσότεροι επιβιβάστηκαν στο Χερβούργο και το Κουινστάουν. Πλοίαρχος ήταν ο Έντουαρντ Σμιθ.
Συνολικά 2.224 άνθρωποι επιβιβάστηκαν στο υπερπολυτελέστατο πλοίο.
Ανάμεσα στους επιβάτες ήταν μερικοί από τους πλουσιότερους ανθρώπους του κόσμου, καθώς και εκατοντάδες μετανάστες από την Μεγάλη Βρετανία και την Ιρλανδία, τη Σκανδιναβία και άλλες περιοχές σε όλη την Ευρώπη, οι οποίοι αναζητούσαν μια καινούρια ζωή στη Βόρεια Αμερική.
Μετά από τέσσερις ημέρες ταξιδιού, στις 14 Απριλίου και ώρα 23:40 το «αβύθιστο», όπως είχε χαρακτηριστεί, πλοίο συγκρούστηκε με ένα παγόβουνο στον Ατλαντικό Ωκεανό.
Το παγόβουνο έσκισε το κύτος του πλοίου και κατέστρεψε και τα 5 στεγανά μέρη του πλοίου επιτρέποντας την εισροή υδάτων στο σκάφος.
Φωτογραφία αρχείου ΑΠΕ-ΜΠΕ
Το ρολόι έδειχνε 02:20. Το πλοίο κόπηκε στα δύο λόγω της πίεσης του νερού στο μπροστινό μέρος και άρχισε να βυθίζεται ταχύτερα, με περισσότερα από 1.000 άτομα ακόμη εν πλω.
Κατά την διάρκεια της βύθισης, τα φουγάρα του πλοίου αποκολλήθηκαν, ενδεχομένως σκοτώνοντας όσους βρίσκονταν κοντά.
Ο «Τιτανικός» βυθίζεται και 1.514 άνθρωποι έχουν χάσει τη ζωή τους, με τους υπόλοιπους 700 να βρίσκονται στις σωσίβιες λέμβους και να παρακολουθούν τα δραματικά που συμβαίνουν εκείνες τις στιγμές.
Από τους ανθρώπους που έπεσαν στη θάλασσα μετά την βύθιση του πλοίου, διασώθηκαν μόνο 6.
Η περισυλλογή των διασωθέντων έγινε από το πλοίο RMS Carpathia, το οποίο έπλεε από τη Νέα Υόρκη προς τη Ριέκα και κατέφθασε στο σημείο του ναυαγίου στις 03:30.
Οι βάρκες που βρίσκονταν τριγύρω, δεν γύρισαν για να μαζέψουν τους επιζήσαντες, εκτός από μία.
Ελάχιστοι άνθρωποι πέθαναν από πνιγμό. Οι περισσότεροι πέθαναν από υποθερμία μέσα σε λίγα λεπτά, διότι η θερμοκρασία του νερού ήταν μόλις λίγους βαθμούς πάνω από το μηδέν και ειδικά στο σημείο της καταστροφής, λόγω του παγόβουνου, ήταν πιθανώς στους -2 °C.
Η καταστροφή του Τιτανικού οδήγησε στην αλλαγή πλήθους νόμων της ναυτιλίας και κυρίως σε θέματα σωστικών μέσων των πλοίων. Επίσης, οδήγησε στην ίδρυση, το 1914, της υπηρεσίας έγκαιρου εντοπισμού των παγόβουνων, υπό την ονομασία Διεθνής Περιπολία Πάγων.
Έκτοτε φωτογραφίες από το εσωτερικό του πλοίου έχουν δει το φως της δημοσιότητας, βίντεο από καταδύσεις έχουν αποκαλύψει αθέατες πλευρές του πλοίου ενώ δεν έλειψαν και οι θεωρίες συνομωσίας.
Η ομάδα OceanGate Expeditions μοιράστηκε ένα υψηλής ανάλυσης βίντεο στο Youtube από την πιο πρόσφατη κατάδυσή τους στο ναυάγιο που βρίσκεται στα βάθη του Βορείου Ατλαντικού Ωκεανού.
Η ποιότητα και η ανάλυση είναι πολύ υψηλής ευκρίνειας με αποτέλεσμα να διακρίνονται όλες οι λεπτομέρειες από το ναυάγιο.
Ασπρόμαυρη φωτογραφία του 1912 φέρεται να απεικονίζει το παγόβουνο που βύθισε το πλοίο
Μια φωτογραφία του παγόβουνου που μπορεί να βύθισε τον Τιτανικό ήρθε στο φως 112 χρόνια μετά το ναυάγιο.
Η ασπρόμαυρη εικόνα τραβήχτηκε από έναν νεκροθάφτη που έφτασε στο πλοίο για την περισυλλογή των πτωμάτων.
Η εντυπωσιακή εικόνα βγήκε σε δημοπρασία με εκτιμώμενη τιμή 4.000 έως 7.000 λίρες.
Σύμφωνα με την Daily Mail, η φωτογραφία τραβήχτηκε δύο ημέρες μετά την τραγωδία.
Ο φωτογράφος, ο οποίος πιστεύεται ότι ήταν ο John Snow Jr, ο υπεύθυνος κηδειών, έβαλε αργότερα το στιγμιότυπο σε ένα χαρτόνι και έγραψε απλώς τη λεζάντα «Titanic».
Ο πατέρας του διατηρούσε ένα γραφείο κηδειών στη Νέα Σκωτία και όταν έγινε γνωστή η τραγωδία κλήθηκαν στο Halifax ο ίδιος και οι βοηθοί του.
Ξεκίνησαν για το σημείο του ναυαγίου κι έφτασαν τέσσερις ώρες αργότερα, στις 17 Απριλίου 1912. Συνολικά ανέσυραν 306 πτώματα από τη θάλασσα.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα, όσοι αναγνωρίστηκαν ως επιβάτες της πρώτης θέσης ταριχεύτηκαν στο πλοίο και τοποθετήθηκαν σε φέρετρα. Μεταξύ αυτών ήταν και οι σοροί του John Jacob Astor IV, του πλουσιότερου ανθρώπου στο πλοίο και του Isidor Straus, ιδιοκτήτη του πολυκαταστήματος Macy’s.
Οι επιβάτες δεύτερης θέσης ταριχεύτηκαν και τυλίχτηκαν σε καμβά. Περίπου 116 επιβάτες τρίτης θέσης και πλήρωμα θάφτηκαν στη θάλασσα.
Η φωτογραφία του παγόβουνου, διαστάσεων 5 επί 3 ιντσών, πέρασε από την οικογένεια Snow μέχρι που αποκτήθηκε από έναν συλλέκτη αναμνηστικών του Τιτανικού, 30 χρόνια πριν.
Ο δημοπράτης Andrew Aldridge δήλωσε:
«Κανείς δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα ότι αυτό ήταν το παγόβουνο που βύθισε τον Τιτανικό. Αυτό όμως που μπορούμε να πούμε είναι ότι μετά το πλοίο διάσωσης Carpathia, το Mackay-Bennett ήταν ένα από τα πρώτα πλοία που έφτασαν στο σημείο του ναυαγίου και ότι ο νεκροθάφτης που επέβαινε στο πλοίο αποφάσισε να τραβήξει μια φωτογραφία αυτού του παγόβουνου».
«Πρόκειται για μια εξαιρετικά σπάνια φωτογραφία και είμαστε βέβαιοι ότι θα προσελκύσει μεγάλο ενδιαφέρον» κατέληξε.