Καθώς η διεθνής ζήτηση από μακρινούς προορισμούς για ταξίδια στην Ευρώπη αυξάνεται και αναμένεται τα επόμενα χρόνια να ενισχυθεί σημαντικά, η Ελλάδα θα μπορούσε να διεκδικήσει ένα σημαντικό μερίδιο επισκεπτών από αυτές τις αγορές. Με τη μεσαία τάξη στην Ινδία και την Κίνα να γιγαντώνεται με ταχείς ρυθμούς τα τελευταία χρόνια, γίνονται εύκολα αντιληπτές οι προοπτικές για πολύ περισσότερους τουρίστες από αυτές τις χώρες.
Ανοδικά ξεκινάει και η νέα τουριστική σεζόν στη χώρα
Η υλοποίηση μιας τέτοιας στρατηγικής προσανατολισμού προς μακρινότερες αγορές μπορεί να βοηθήσει στη μείωση της εποχικότητας του τουρισμού, δηλαδή στην αύξηση των επισκέψεων σε μήνες εκτός της καλοκαιρινής αιχμής και στην αύξηση της μέσης κατά κεφαλήν δαπάνης ανά επισκέπτη. Με αυτό τον τρόπο θα μπορούσε να επιτευχθεί αύξηση των ταξιδιωτικών εισπράξεων από τα τρέχοντα επίπεδα των 22 δισ. στα 34 δισ. έως το 2040. Αυτό υποστηρίζει η Διεύθυνση Οικονομικής Ανάλυσης της Εθνικής Τράπεζας σε μελέτη της για τον τουρισμό. «Ο ελληνικός τουρισμός προέχει να μείνει προσηλωμένος στους μακροπρόθεσμους στρατηγικούς του στόχους, αξιοποιώντας τις τάσεις της διεθνούς τουριστικής αγοράς» και να μην επαναπαυθεί σε «εύκολα ρεκόρ», αναφέρουν χαρακτηριστικά.
Πρόσθετες ταξιδιωτικές εισπράξεις 12 δισ. ευρώ σε ορίζοντα δεκαπενταετίας «βλέπει» η Εθνική Τράπεζα.
Συγκεκριμένα εκτιμάται ότι «η εποχικότητα μπορεί σταδιακά να απομακρυνθεί από το μοντέλο ήλιος – θάλασσα, προσεγγίζοντας την εποχικότητα των ευρωπαϊκών μεσογειακών χωρών, ως αντιπροσωπευτική ισορροπία δεδομένου του κλίματος της περιοχής, με τον Ιούλιο – Αύγουστο να αντιστοιχεί στο 27% της ετήσιας δραστηριότητας, από 37% σήμερα. Σε αυτές τις συνθήκες, το σύνολο της νέας δυνητικής ζήτησης θα είναι δυνατόν να απορροφηθεί χωρίς επιπλέον επιβάρυνση σε μήνες με τοπικό συνωστισμό, όπως ο Αύγουστος», εκτιμούν οι αναλυτές της Εθνικής Τράπεζας. Προκειμένου να συμβεί αυτό προτείνουν επαναστόχευση της εθνικής στρατηγικής προς την αποτελεσματική διαχείριση των τουριστικών ροών, την ανάδειξη εναλλακτικών προορισμών και την αναβάθμιση του συνόλου υποδομών φιλοξενίας (όπως θαλάσσιες και οδικές μεταφορές και διαχείριση ενέργειας, υδάτων και απορριμμάτων) . Επιπλέον απαιτείται, όπως αναφέρει η μελέτη –αλλά γνωρίζει πολύ καλά και ο κλάδος– μεγέθυνση των υποδομών υποδοχής, κυρίως των αεροδρομίων.
Στα 36 εκατ. οι ταξιδιώτες και στα 22 δισ. ευρώ οι εισπράξεις το 2024
Η προσέλκυση τουριστών από μακρινούς προορισμούς θεωρείται απαραίτητη και για πρόσθετους λόγους: το 1/2 της πρόσθετης δυνητικής ζήτησης για ταξίδια στην Ευρώπη τα επόμενα χρόνια υπολογίζεται ότι είναι μη Ευρωπαίοι τουρίστες (έναντι 8% στο σημερινό μείγμα του ελληνικού τουρισμού). Αυτοί οι ταξιδιώτες έχουν υψηλότερη δαπάνη ανά διανυκτέρευση (σχεδόν 1,8 φορές μεγαλύτερη έναντι των Ευρωπαίων και 2,3 φορές έναντι αυτών που φτάνουν οδικώς στη χώρα) και λιγότερο εποχική συμπεριφορά. Παράλληλα είναι ήδη εμφανής η ανακατανομή των τουριστικών ροών που λαμβάνει χώρα στην περιοχή, με νέους αναδυόμενους προορισμούς να ελκύουν μέρος της περιφερειακής ζήτησης της Μεσογείου. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η Αλβανία, η οποία σημείωσε άνοδο 82% το 2024 έναντι του 2019. Και πριν από αυτή, η Κροατία.
Πού βρίσκεται όμως η Ελλάδα στην κατάταξη των προτιμήσεων των δυνητικών ταξιδιωτών των μακρινών προορισμών; η Ελλάδα κατατάσσεται στη 10η θέση προτίμησης για ταξίδια στο εξωτερικό τους επόμενους 12 μήνες από τους Αυστραλούς, στη 13η θέση από τους Αμερικανούς, στην 32η από τους Κινέζους και στην 36η από τους Ινδούς. Σε σύγκριση με το 2023 η Ελλάδα έπεσε κατά 7 θέσεις στην αγορά της Κίνας και 11 θέσεις στην αγορά της Ινδίας, αλλά ανέβηκε μία θέση στην αγορά των ΗΠΑ.