Το μερίδιο του κρασιού στην παγκόσμια αγορά ηλεκτρονικού εμπορίου αλκοολούχων ποτών αναμένεται να συρρικνωθεί τα επόμενα χρόνια, αλλά παραμένουν ευκαιρίες για τους ιδιοκτήτες επώνυμων προϊόντων σε αναξιοποίητες αγορές και νέους καταναλωτές.
Την ίδια ώρα, μπύρα/μηλίτης/RTD και οινοπνευματώδη ποτά είναι έτοιμη να σημειώσουν τα ισχυρότερα κέρδη στο τοπίο του ηλεκτρονικού εμπορίου στην μετά Covid εποχή, διαβρώνοντας σταδιακά το μερίδιο αγοράς του κρασιού, σύμφωνα με τις προβλέψεις της IWSR.
«Το ηλεκτρονικό εμπόριο παραμένει ένα σημαντικό κανάλι για το κρασί, παρά το οροπέδιο μετά την πανδημία και τις προκλήσεις από άλλες κατηγορίες. Ακόμη και με αυτές τις προκλήσεις, υπάρχει ακόμα η ευκαιρία να απορροφήσουμε νέους αγοραστές στο κανάλι», λέει ο Guy Wolfe, Επικεφαλής του Ecommerce Insights, IWSR.
Το ηλεκτρονικό εμπόριο στο σύνολο του παγκόσμιου οινοπνεύματος ποτών αυξήθηκε έντονα κατά τη διάρκεια της πανδημίας Covid-19, με τις πωλήσεις ανά αξία στις 16 μεγαλύτερες παγκόσμιες αγορές ηλεκτρονικού εμπορίου να αυξάνονται με σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης (CAGR) +30% μεταξύ 2019 και 2021. Αυτή η αύξηση αναμένεται να μέτρια τα επόμενα χρόνια, με την αξία να αυξάνεται με CAGR +6% μεταξύ 2021 και 2026.
Ο ανταγωνισμός εντείνεται από τους παίκτες μπύρας και οινοπνευματωδών ποτών
Το κρασί θα δει το μερίδιό του στην αγορά να μειώνεται σταδιακά τα επόμενα χρόνια ενόψει των ισχυρών κερδών αξίας από μπύρα/μηλίτη/RTD και οινοπνευματώδη: οι πωλήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου μπύρας/μηλίτη/RTD προβλέπεται να αυξηθούν με μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης (CAGR)+10% μεταξύ 2021 και 2026 στις κορυφαίες 16 αγορές, ενώ η μεγαλύτερη κατηγορία αλκοολούχων ποτών θα προσθέσει τα περισσότερα σε όρους απόλυτης αξίας, ενώ θα αυξηθεί με CAGR +7% την ίδια περίοδο.
Ως αποτέλεσμα, το μερίδιο του κρασιού στις διαδικτυακές πωλήσεις θα μειωθεί από 37% το 2021 σε 31% έως το 2026, την ίδια χρονική περίοδο, το μερίδιο των οινοπνευματωδών ποτών θα αυξηθεί από 44% σε 46%, ενώ η μπύρα/μηλίτης/ΕΤΑ θα αυξηθεί από 19% σε 23%.
«Mε εξαίρεση το baijiu στην Κίνα, που κυριαρχεί στην ανάπτυξη των οινοπνευματωδών ποτών, το ουίσκι και η αγαύη στις ΗΠΑ θα έχουν την καλύτερη απόδοση», εξηγεί ο Wolfe. «Η άνοδος της μπύρας/μηλίτη/του RTD θα οδηγηθεί από τις ΗΠΑ και την Κίνα, με ταχεία επέκταση επίσης στη Βραζιλία και το Μεξικό.
«Έχοντας αρχικά σχετικά αργή αντίδραση στην άνοδο του ηλεκτρονικού εμπορίου, οι μεγάλες ζυθοποιίες αφυπνίζονται τώρα για τις δυνατότητες του καναλιού και επενδύουν πολλά στις διαδικτυακές τους δυνατότητες, συμβάλλοντας στην ανάπτυξη της μπύρας».
Ωστόσο, εξακολουθούν να υπάρχουν σαφείς ευκαιρίες ανάπτυξης για το κρασί στο ηλεκτρονικό εμπόριο, με την IWSR να προβλέπει ότι οι πωλήσεις θα αυξηθούν με CAGR +2% μεταξύ 2021 και 2026, προσθέτοντας περισσότερα από 1 δισ. δολάρια στη διαδικασία.
Ευκαιρίες για την πρόσληψη νέων καταναλωτών κρασιού στο διαδίκτυο
Σε παγκόσμιο επίπεδο, το 31% των οινοποτών δεν αγοράζει κρασί από το διαδίκτυο, αλλά θα σκεφτόταν να το κάνει στο μέλλον.
«Η σκέψη για αγορά κρασιού μέσω διαδικτύου τείνει να είναι μεγαλύτερη σε αγορές με χαμηλότερη διείσδυση, όπως οι αγορές των ΗΠΑ και ορισμένες ευρωπαϊκές αγορές. Στην Πορτογαλία, για παράδειγμα, μόνο το 20% των τακτικών οινοπότες αγοράζουν κρασί από το Διαδίκτυο, αλλά το 49% θα σκεφτόταν να το κάνει στο μέλλον. Στις ΗΠΑ, τα ποσοστά είναι 30% και 35% αντίστοιχα», λέει ο Richard Halstead, COO Consumer Insights, IWSR.
«Ωστόσο, οι αγορές με υψηλότερη διείσδυση είναι πιο κοντά στο σημείο κορεσμού», προειδοποιεί ο Halstead. «Στην Κίνα, το 78% των οινοχόων αγοράζουν κρασί από το διαδίκτυο, ενώ μόνο το 11% είναι μη διαδικτυακοί αγοραστές που θα σκέφτηκαν να το κάνουν στο μέλλον». Η συμμετοχή στο ηλεκτρονικό εμπόριο κρασιού είναι επίσης ισχυρή στη Βραζιλία και επομένως αναμένεται να αυξηθεί στο εγγύς μέλλον καθώς ο αριθμός των διαδικτυακών «θεωρητών» είναι σχετικά μικρός.
Οι καταναλωτές επιλέγουν διαδικτυακούς λιανοπωλητές με βάση διάφορους παράγοντες, οι πιο σημαντικοί είναι το ευρύ φάσμα διαθέσιμων προϊόντων και η παρουσία προωθήσεων ή ειδικών προσφορών. Όπου η χρήση εφαρμογών είναι πιο εμφανής, όπως στη Βραζιλία και την Κίνα, η ταχύτητα παράδοσης εκτιμάται περισσότερο από αλλού.
«Η γκάμα προϊόντων και οι προσφορές εξακολουθούν να οδηγούν τις επιλογές των διαδικτυακών λιανοπωλητών, υποδηλώνοντας ότι αυτοί οι παράγοντες, μαζί με την ευκολία, θα αποτελέσουν ισχυρά εργαλεία για στρατολόγηση και διατήρηση τα επόμενα χρόνια», λέει ο Halstead.
«Υπάρχει ακόμη ένα χάσμα μεταξύ αγορών που βασίζονται σε εφαρμογές και αγορών που εστιάζονται σε ιστότοπους. Οι περισσότερες αγορές στη Βραζιλία και την Κίνα γίνονται μέσω εφαρμογών και η χρήση εφαρμογών αυξάνεται στις ΗΠΑ. Οι αγορές εφαρμογών έχουν χαρακτηριστικές αγοραστικές συμπεριφορές, με τους ανθρώπους να τείνουν να αγοράζουν μικρότερες ποσότητες κρασιού πιο συχνά. Με τη συνολική επιβράδυνση της συχνότητας αγορών στο διαδίκτυο, η μετατροπή των καταναλωτών σε αγοραστές εφαρμογών θα μπορούσε να είναι μια στρατηγική για την αύξηση των πωλήσεων».
Έμφαση στο μέγεθος συσκευασίας και στα κλαμπ κρασιού.
Υπάρχουν επίσης ευκαιρίες για αυξημένες διαδικτυακές δαπάνες στις ΗΠΑ καθώς εξελίσσεται η αγορά ηλεκτρονικού εμπορίου εκεί. «Οι ΗΠΑ είναι η αγορά στην οποία οι αγοραστές αλκοόλ στο ηλεκτρονικό εμπόριο είναι πιο πιθανό να ξοδέψουν περισσότερα στο διαδίκτυο παρά στα καταστήματα», λέει ο Halstead. «Αυτό μπορεί εν μέρει να εξηγηθεί με τις μαζικές παραγγελίες, με το 39% των ανθρώπων να αγοράζουν επτά ή περισσότερα μπουκάλια με μια τυπική παραγγελία.
«Ωστόσο, το ποσοστό των μεγάλων παραγγελιών χύδην έχει μειωθεί από το 2022, υποδηλώνοντας ότι υπάρχει η δυνατότητα premium αγορών, με τους αγοραστές κρασιού να αγοράζουν πιο ακριβά προϊόντα στο διαδίκτυο».
Εν τω μεταξύ, κάποια αβεβαιότητα περιβάλλει τον μελλοντικό ρόλο και τις επιδόσεις των κλαμπ κρασιού, τα οποία αυξήθηκαν σε δημοτικότητα κατά τη διάρκεια των lockdown Covid-19 καθώς οι καταναλωτές βρήκαν την ευκαιρία να εξερευνήσουν τον κόσμο του κρασιού από τα σπίτια τους.
Σε ορισμένες αγορές, καθώς μειώθηκαν οι περιορισμοί, πολλοί ακύρωσαν τις συνδρομές τους, οδηγώντας ορισμένες λέσχες κρασιού να προσφέρουν μεγάλες εκπτώσεις σε μια προσπάθεια να προσελκύσουν νέους χρήστες, γεγονός που με τη σειρά του διάβρωσε την κερδοφορία τους, οδηγώντας σε περικοπές θέσεων εργασίας και μειώσεις στις δαπάνες μάρκετινγκ.
«Η εστίαση είναι τώρα στη διατήρηση και μεγαλύτερη πειθαρχία σχετικά με το κόστος των νέων συνδρομητών», εξηγεί ο Wolfe. «Καθώς τα μπουκάλια που πωλούνται από τα κλαμπ κρασιού συνήθως στρέφονται προς την κατηγορία premium, μένει να δούμε πώς θα τα πάνε στο μέλλον. Οι καταναλωτές μπορεί να τα θεωρούν ως προσιτή πολυτέλεια σε δύσκολες οικονομικές στιγμές ή ίσως ως περιττή δαπάνη».