Ένα ακόμη μεγάλο έργο της παγκόσμιας λογοτεχνίας σκηνοθετεί η Ιόλη Ανδρεάδη με έναν πολύ δυνατό θίασο.
Ξεκίνησε η προπώληση για μία από τις πολυαναμενόμενες θεατρικές παραστάσεις που θα ανέβουν φέτος στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά. Ο λόγος για το “Όσα παίρνει ο άνεμος” της Μάργκαρετ Μίτσελ, το κορυφαίο αντιπολεμικό έργο της παγκόσμιας λογοτεχνίας που παρουσιάζεται από 25 Απριλίου σε σκηνοθεσία της Ιόλης Ανδρεάδη με ένα εξαιρετικό καστ πρωταγωνιστών. Η μεγάλη ερωτική ιστορία ζωντανεύει επί σκηνής με φόντο τον αμερικανικό εμφύλιο. Ένα έργο για τον έρωτα, τον πόλεμο και τον σκληρό αγώνα μιας κοινωνίας να επιλέξει ανάμεσα στην ηθική και την επιβίωση, το οποίο θυμόμαστε από την ομώνυμη μνημειώδη ταινία και μία από τις πιο εμβληματικές στην ιστορία του κινηματογράφου. Στο ρόλο της Σκάρλετ Ο’ Χάρα θα δούμε τη Λένα Παπαληγούρα. Συμπρωταγωνιστούν ως Ρετ Μπάτλερ ο Ορέστης Τζιόβας, ως Άσλεϊ ο ‘Όμηρος Πουλάκης. Τζέραλντ είναι ο Γεράσιμος Γεννατάς, Μέλανι η Ιφιγένεια Καραμήτρου, Μάμι η Idra Kayne, Τσαρλς και Φρανκ ο Θάνος Κόνιαρης, Έλεν η Δάφνη Καμμένου, Σουέλεν η Ελευθερία Πάλλα, ενώ ερμηνεύει ζωντανά ο μουσικός περφόρμερ Γιώργος Παλαμιώτης.
Η υπόθεση του “Όσα Παίρνει ο Άνεμος”
Το “Όσα Παίρνει ο Άνεμος” είναι η ιστορία μιας ατίθασης και χειραφετημένης γοητευτικής κοπέλας, γόνου οικογένειας γαιοκτημόνων του Νότου, που από την ευμάρεια περνά στη στέρηση και, εκδηλώνοντας αφανέρωτες ως τότε δυνάμεις, περνά διά πυρός και σιδήρου στην επιβίωση, υπερβαίνοντας συχνά τους ηθικούς κώδικες για να το καταφέρει. Την ίδια στιγμή, είναι και η ιστορία μιας ολόκληρης ευημερούσας κοινωνίας που καταρρέει και πτωχεύει χωρίς κανείς να το περιμένει, σαν να την κάνει κομμάτια ο άνεμος, γιατί στηριζόταν στην ψευδαίσθηση της ασφάλειας και της κοινωνικής ευμάρειας. Η ιστορία μιας κοινωνίας που πρέπει να ξαναχτιστεί από τα συντρίμμια – αλλά δεν θα είναι ποτέ ξανά η ίδια.
![Λένα Παπαληγούρα](https://www.athinorama.gr/Content/ImagesDatabase/2c/2c5caabb2a404943b78f23c552095de9.jpg?v=1&cropxunits=399&cropyunits=532&crop=0%2C0%2C399%2C419&maxwidth=680&originalwidth=1536&)
G. Kaplanidis ©
Η Λένα Παπαληγούρα θα ερμηνεύσει τη Σκάρλετ Ο’ Χάρα
Έξι χρόνια μετά τη μεγάλη καλλιτεχνική και εμπορική επιτυχία της πρωτότυπης θεατρικής μεταφοράς του μυθιστορήματος “Πόλεμος και Ειρήνη” του Λέοντος Τολστόι, η Ιόλη Ανδρεάδη επιστρέφει στην κεντρική σκηνή του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά, σκηνοθετώντας ένα ακόμη σπουδαίο αντιπολεμικό έργο της παγκόσμιας λογοτεχνίας. Η παράσταση που φιλοδοξεί να φέρει το άρωμα και τις μουσικές του αμερικανικού νότου στον Πειραιά, αποτελεί το δέκατο έκτο θεατρικό έργο με την υπογραφή της σκηνοθέτριας και του Άρη Ασπρούλη και μια πρωτότυπη διασκευή του εμβληματικού λογοτεχνικού αριστουργήματος για το θέατρο.
Το “Όσα παίρνει ο άνεμος” της Μάργκαρετ Μίτσελ αμέσως μετά τη δημοσίευσή του το 1936 γνώρισε μια αναπάντεχη, ακόμη και για την ίδια τη συγγραφέα του, παγκόσμια επιτυχία και αποτέλεσε τη βάση για μία από τις πιο κλασικές ταινίες του σινεμά με ανάγλυφους μνημειώδεις χαρακτήρες και σπάνια υποβλητική ατμόσφαιρα.
![Όμηρος Πουλάκης, Ορέστης Τζιόβας & Γεράσιμος Γεννατάς ετοιμάζονται για το](https://www.athinorama.gr/Content/ImagesDatabase/84/847b89dd333b424e9e6191f73807ad1d.jpg?v=1&maxwidth=680&originalwidth=1920&)
Όμηρος Πουλάκης, Ορέστης Τζιόβας & Γεράσιμος Γεννατάς ετοιμάζονται για το “Όσα παίρνει ο άνεμος” που θα σκηνοθετήσει η Ιόλη Ανδρεάδη
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής Νίκος Διαμαντής σημειώνει
“Με πολύ μεγάλη χαρά το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά παρουσιάζει μια διαχρονική προσέγγιση ενός συγκλονιστικού έργου της παγκόσμιας λογοτεχνίας, ενός εμβληματικού μυθιστορήματος που χαρακτήρισε γενιές και γενιές. Το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά ανιχνεύοντας το σύγχρονο καλλιτεχνικό στίγμα σε διαφορετικές θεατρικές προσεγγίσεις αναδεικνύει τη νέα γενιά Ελλήνων δημιουργών. Παραμένουμε σταθερά στην προσέγγιση ενός πολιτιστικού οργανισμού που στηρίζεται στο σημαντικό θέατρο που αφορά”.
Λίγα λόγια για την Μάργκαρετ Μίτσελ
Κόρη συντηρητικού δικηγόρου και μαχητικής σουφραζέτας, έζησε με πάθος τα άγρια χρόνια της εποχής της τζαζ και έγινε δημοσιογράφος, παρότι σπούδασε ιατρική. Η Μάργκαρετ Μίτσελ γεννήθηκε στην Ατλάντα το 1900 και γαλουχήθηκε με ιστορίες για τον ηρωισμό των Νοτίων στον Αμερικανικό εμφύλιο σε τέτοιο βαθμό που συνήθιζε να λέει πως της πήρε μια δεκαετία για να καταλάβει ότι ο Νότος έχασε τον πόλεμο. Στο “Όσα Παίρνει ο Άνεμος” μετουσιώνει αυτές τις ιστορίες που άκουγε παιδί.
Μπορεί να υπήρξε το πρώτο και μοναδικό της μυθιστόρημα, ωστόσο αποτέλεσε ένα από τα μεγαλύτερα λογοτεχνικά φαινόμενα όλων των εποχών, οδηγώντας και σε μία από τις πιο ξεχωριστές μυθιστορηματικές ηρωίδες του 20ού αιώνα, την τολμηρή, χειραφετημένη και γοητευτική Σκάρλετ Ο’ Χάρα. Χαρακτήρας εμπνευσμένος από την γιαγιά της Μίτσελ, την ξακουστή Annie Elizabeth Fitzgerald Stephens, Αμερικανίδα γαιοκτήμονα, επιχειρηματία και πολιτική ακτιβίστρια, κόρη Ιρλανδού μετανάστη.
Το μυθιστόρημα της Μίτσελ δημοσιεύτηκε στις Ηνωμένες Πολιτείες το 1936, εν μέσω της Μεγάλης Ύφεσης, και γνώρισε ανεπανάληπτη επιτυχία. Η Μίτσελ τιμήθηκε με το Εθνικό Βραβείο Βιβλίου της Αμερικής το 1936 και με Πούλιτζερ το 1937, ενώ το έργο της βρέθηκε στην κορυφή των μπεστ-σέλερ κατακτώντας πολλά ρεκόρ, ανάμεσα τους την πώληση 50.000 αντιτύπων σε μία ημέρα και 1,4 εκατομμυρίων σε ένα χρόνο. Η κινηματογραφική μεταφορά του, το 1939, με τους Βίβιαν Λι, Κλαρκ Γκέιμπλ, Ολίβια ντε Χάβιλαντ, Λέσλι Χάουαρντ και Χάτι Μακ Ντάνιελ τιμήθηκε με οκτώ ‘Όσκαρ και κατέκτησε ένα ακόμα ρεκόρ, αυτό των 120 εκατομμυρίων θεατών, ενώ στιγματίστηκε από το γεγονός ότι η Χάτι Μακ Ντάνιελ παρότι γίνεται η πρώτη Αφροαμερικανή που κερδίζει Βραβείο ‘Όσκαρ, εντούτοις δεν της επιτρέπεται η είσοδος στην πρεμιέρα του έργου στην Ατλάντα, ενώ και στην τελετή των Όσκαρ τοποθετείται σε απομακρυσμένο τραπέζι.
Η Μάργκαρετ Μίτσελ μετά το “Όσα Παίρνει ο Άνεμος” δεν ξανασχολήθηκε με τη συγγραφή βιβλίων. ‘Όταν ξέσπασε ο Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος έγινε εθελόντρια του αμερικανικού Ερυθρού Σταυρού, γράφοντας γράμματα σε στρατιώτες, και κάνοντας επισκέψεις σε ασθενείς σε νοσοκομεία. Στις 11 Αυγούστου του 1949 και ενώ βάδιζε για τον κινηματογράφο μαζί με τον δεύτερο σύζυγό της Τζον Μαρς, ένας μεθυσμένος ταξιτζής έπεσε καταπάνω της. Δεν ανέκτησε τις αισθήσεις της ποτέ και πέντε μέρες μετά πέθανε στο νοσοκομείο. Ήταν μόλις 49 ετών.