Στο 5,1% σκαρφάλωσε τον Δεκέμβριο του 2021 ο ετήσιος δείκτης τιμών καταναλωτή στην Ελλάδα, με το κόστος για φυσικό αέριο να εκτινάσσεται κατά 135,7% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2020.
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής:
- Σε ετήσια βάση, δηλαδή σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2020, προέκυψε αύξηση του δείκτη τιμών καταναλωτή κατά 5,1%.
Σε μηνιαία βάση, δηλαδή σε σχέση με τον Νοέμβριο του 2021, προέκυψε άνοδος του δείκτη τιμών καταναλωτή κατά 0,7%.
Ο μέσος δείκτης τιμών καταναλωτή για το 12μηνο του 2021, παρουσίασε αύξηση κατά 1,2% σε σχέση με το αντίστοιχο 12μηνο του 2020.
Το ετήσιο άλμα κατά 5,1%, σύμφωνα με τα επιμέρους στοιχεία, οφείλεται στις παρακάτω ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
- 4,3% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί, άλλα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής, ζυμαρικά, μοσχάρι, αρνί και κατσίκι, πουλερικά, παρασκευάσματα με βάση το κρέας, νωπά ψάρια, τυριά, ελαιόλαδο, άλλα βρώσιμα έλαια, νωπά φρούτα, νωπά λαχανικά, λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα, πατάτες, σοκολάτες-προϊόντα σοκολάτας, λοιπά τρόφιμα, καφέ. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: χοιρινό, αλλαντικά, γάλα νωπό πλήρες, γλυκά κουταλιού-μαρμελάδες-μέλι.
- 3,0% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
- 18,0% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης.
- 2,3% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
- 10,9% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, καύσιμα και λιπαντικά, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
- 0,9% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
- 1,2% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
Αντίθετα, μείωση τιμών κατεγράφη στις εξής ομάδες:
- 0,1% στην ομάδα Υγεία, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα φαρμακευτικά προϊόντα. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στις οδοντιατρικές υπηρεσίες.
- 2,5% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
- 0,6% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: οπτικοακουστικό εξοπλισμόυπολογιστές-επισκευές, διαρκή αγαθά αναψυχής. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στα μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα.
- 0,6% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: άλλα είδη ατομικής φροντίδας, ασφάλιστρα οχημάτων.
Έρχονται (;) νέα μέτρα στήριξης
Και ενώ το νέο κύμα ακρίβειας βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη, με αποτέλεσμα οι καταναλωτές να είναι αντιμέτωποι με αυξήσεις τόσο στα βασικά αγαθά όσο και στους λογαριασμούς ρεύματος, η κυβέρνηση αναζητάει τη χρυσή λύση ώστε να μην διαταραχθεί η δημοσιονομική ισορροπία αλλά και να ανακουφιστούν τα νοικοκυριά.
Το μίγμα των μέτρων μέχρι τώρα περιλαμβάνει επιδοτήσεις για την ενέργεια αλλά και φοροελαφρύνσεις, ενώ ως επιπλέον ανάχωμα θα χρησιμοποιηθεί και η δεύτερη αύξηση του κατώτατου μισθού.
Πάντως, εμφανής ήταν η αστοχία της κυβέρνησης για τη μείωση του ΦΠΑ σε βασικά προϊόντα. Από τη μία, ο Άδωνις Γεωργιάδης αρχικά άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο μείωσης των συντελεστών, από την άλλη ο Χρήστος Σταϊκούρας έσπευσε να αποκλείσει το ενδεχόμενο, όπως τελικά έκανε και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος.