Με τον πληθωρισμό να παραμένει το Νο 1 πρόβλημα για τις περισσότερες οικονομίες στον κόσμο, οι οικονομολόγοι κοιτάζουν προς έναν ακόμη συντελεστή που μπορεί να τον επιβαρύνει και αυτός είναι οι συναυλίες των μεγάλων ονομάτων της παγκόσμιας μουσικής σκηνής.
Αυτήν τη στιγμή, η Beyoncé βρίσκεται στην πρώτη της σόλο περιοδεία από το 2016, «Renaissance», ενώ η Taylor Swift γεμίζει τα στάδια με την περιοδεία της Eras.
Beyoncé: Σουηδοί τραπεζίτες την κατηγορούν για τον υψηλό πληθωρισμό
Ο Bruce Springsteen, ο Elton John, ο Harry Styles και ο Ed Sheeran καταλαμβάνουν τα στάδια, με τα εκατομμύρια θαυμαστών τους να συρρέουν για να τους απολαύσουν διά ζώσης έναντι καθόλου ευκαταφρόνητου συνολικού τιμήματος, που περιλαμβάνει τα εισιτήρια, το ταξίδι και τη διαμονή.
Τι σχέση όμως έχουν οι συναυλίες και η οικονομία; Δυνητικά πολλά, σύμφωνα με ορισμένους οικονομολόγους.
Από τη Natalie Merchant μέχρι τους θρυλικούς The Who, ο Klaus Baader, παγκόσμιος επικεφαλής οικονομολόγος στη Societe Generale, έχει εισιτήρια για πολλές συναυλίες φέτος το καλοκαίρι. Μιλώντας στο CNBC σχολίασε ότι τον εντυπωσίασε το πόσο έχει εκτοξευτεί το κόστος, το οποίο, βεβαίως, δεν αρχίζει και τελειώνει με το εισιτήριο.
«Όλες οι τιμές γύρω από αυτό, επίσης, έχουν εκτοξευτεί… Δεν είναι μόνο ότι τα εισιτήρια γίνονται πιο ακριβά. Είναι επίσης ότι η μπύρα ή η Coca-Cola ή το χοτ-ντογκ στον συναυλιακό χώρο έχουν γίνει επίσης πολύ πιο ακριβά», εξήγησε.
Τα πιθανά έξοδα ταξιδιού και διαμονής είναι επίσης υψηλά — όπως παρατηρεί ο Filip Andersson, επικεφαλής της έρευνας για τη Σουηδία στη Danske Bank.
Ο ίδιος έκανε λόγο για «προφανή» αντίκτυπο στον δείκτη τιμών καταναλωτή της Σουηδίας από την εμφάνιση της Beyoncé στη Στοκχόλμη, ειδικά λόγω των καταλυμάτων.
Όπως παρατήρησε, στη μέτρηση για τον πληθωρισμό του Μαΐου, η συνιστώσα των τιμών των ξενοδοχείων αυξήθηκε περισσότερο από ό, τι συνήθως. «Τα ξενοδοχεία στην περιοχή της Στοκχόλμης φέρεται να είχαν 100% πληρότητες τις εβδομάδες πριν και μετά την εκδήλωση και οι τιμές εκτοξεύτηκαν έτσι στα ύψη».
Καθώς σχεδόν το ένα τρίτο των δωματίων της Σουηδίας βρίσκεται στην περιοχή της Στοκχόλμης, η άνοδος των τιμών είχε αντίκτυπο στον πληθωρισμό, παρά το γεγονός ότι επρόκειτο για μια συναυλία, είπε ο Andersson. Αυτό δείχνει ότι τελικά η σχέση πληθωρισμού – συναυλιών είναι αμφίδρομη, καθώς το κόστος για τους θεατές είναι υψηλότερο, αλλά αυτό το κόστος μπορεί και να επηρεάσει τη διαμόρφωση του πληθωρισμού.
Οι πιο μετριοπαθείς
Από την άλλη εκφράζεται και πιο επιφυλακτική στάση από άλλους οικονομολόγους. Για παράδειγμα, ο Philip Shaw, επικεφαλής οικονομολόγος της Investec, ανέφερε ότι θα του προκαλούσε έκπληξη εάν υπήρχε ορατός αντίκτυπος από μια συγκεκριμένη συναυλία στον πληθωρισμό, ωστόσο δεν το θεωρεί και απίθανο να συμβεί.
«Υποψιάζομαι ότι υπάρχει αντίκτυπος στον πληθωρισμό συνολικά από το γεγονός ότι οι τιμές των συναυλιών γίνονται πιο ακριβές. Αυτό δεν οφείλεται απαραίτητα σε έναν συγκεκριμένο καλλιτέχνη», είπε, προσθέτοντας ότι οι ίδιες οι τιμές των συναυλιών, ωστόσο, έχουν αυξηθεί.
Πάλι… η πανδημία
Υπάρχει μια σειρά από υποκείμενους παράγοντες πίσω από αυτή την αύξηση του κόστους των εισιτηρίων, σύμφωνα με οικονομολόγους. Ορισμένοι έχουν να κάνουν με ευρύτερα οικονομικά πρότυπα και άλλα σχετίζονται με την κουλτούρα των συναυλιών στον μεταπανδημικό κόσμο.
«Ο κόσμος δεν έχει πάει σε συναυλίες για πολύ καιρό και οι καλλιτέχνες δεν έχουν κάνει περιοδείες για μεγάλο χρονικό διάστημα, οπότε πρόκειται για πραγματικά, πολύ μεγάλες περιοδείες τόσο από την άποψη του μεγέθους κάθε μεμονωμένης συναυλίας όσο και από την άποψη του εύρους τους, της εμβέλειάς τους και της διάρκειάς τους», εξήγησε ο Baader της Societe Generale.
Επισήμανε επίσης τις αλλαγές σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο οι μουσικοί αποκομίζουν κέρδη, συμφωνώντας με τον Philip Shaw. «Τα μοντέλα των καλλιτεχνών έχουν αλλάξει και πλέον περισσότερα από τα έσοδά τους προέρχονται από συναυλίες παρά από την πώληση CD και βινυλίων», είπε χαρακτηριστικά. Θα μπορούσαν επίσης να υπάρξουν ευρύτερες οικονομικές αλλαγές, ειδικά σε χώρες που είχαν αυστηρούς περιορισμούς κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Οι άνθρωποι «τρελαίνονται» για αυτό το είδος ψυχαγωγίας, εκτιμά ο Baader, και λόγω των αυξημένων ποσών αποταμίευσης των νοικοκυριών που δημιουργήθηκαν στη διάρκεια της πανδημίας μπορούν να αντέξουν οικονομικά τις υψηλότερες τιμές.
Σύμφωνα με τον ίδιο οικονομολόγο, ακόμη και όταν ο πληθωρισμός υποχωρήσει, οι τιμές των εισιτηρίων για συναυλίες αναμένεται να παραμείνουν υψηλές.
«Πιστεύω ότι θα υπάρξει μεγάλη αντοχή στις τιμές των μουσικών και άλλων πολιτιστικών εκδηλώσεων», σημείωσε ο Baader.
Αλλά εάν υπάρχει αντίκτυπος από τις συναυλίες στον πληθωρισμό, είναι πιθανό να είναι σύντομος. Στην περίπτωση της Σουηδίας, ο Andersson της Danske Bank πιστεύει ότι στα στοιχεία του πληθωρισμού του Ιουνίου θα φανεί μια διόρθωση. «Αν αυτό ήταν πράγματι ένα “φαινόμενο Beyonce”, θα είναι φυσικό το αποτέλεσμα να είναι προσωρινό και επομένως διορθωμένο τον Ιούνιο. Δεν περιμένουμε να έχει μακροπρόθεσμες επιπτώσεις», είπε.