Το πόρισμα του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα, σχεδόν δύο χρόνια μετά την τραγωδία στα Τέμπη που στοίχισε τη ζωή σε 57 ανθρώπους. Ο πραγματογνώμονας των οικογενειών των θυμάτων, Κώστας Λακαφώσης, εξέφρασε την ικανοποίησή του για το περιεχόμενο και τη διαχείριση του πορίσματος, σημειώνοντας ότι αποτελεί την πληρέστερη καταγραφή των γεγονότων, όχι μόνο πριν αλλά και μετά τη σύγκρουση. Όπως ανέφερε, το συγκεκριμένο πόρισμα διαφέρει από την προηγούμενη έρευνα, η οποία σταματούσε στη στιγμή της σύγκρουσης, ενώ τώρα αποτυπώνονται με λεπτομέρεια όλα τα συμβάντα που ακολούθησαν.
Ο ίδιος επεσήμανε ότι αν η διερεύνηση είχε ξεκινήσει αμέσως μετά το δυστύχημα, πιθανότατα θα υπήρχαν ακόμα περισσότερα στοιχεία και διαφορετική προσέγγιση, ωστόσο, με δεδομένη την καθυστέρηση, το πόρισμα αυτό θεωρείται το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Ένα από τα ζητήματα που έχουν συζητηθεί εκτενώς σχετικά με την τραγωδία είναι η λεγόμενη «πυρόσφαιρα». Οι ερευνητές εξέτασαν όλα τα διαθέσιμα δεδομένα και κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι είναι εξαιρετικά απίθανο τα έλαια σιλικόνης να προκάλεσαν την έντονη φωτιά, ενώ έχει ζητηθεί περαιτέρω ανάλυση από ειδικευμένα πανεπιστήμια.
Το πόρισμα, που αριθμεί 178 σελίδες, παρουσιάστηκε από τον πρόεδρο του οργανισμού Χρήστο Παπαδημητρίου, καθώς και από τα μέλη της επιτροπής διερεύνησης και στελέχη του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων. Ο κ. Παπαδημητρίου διευκρίνισε ότι η επιτροπή δεν βρήκε κάποιο κεντρικό σχέδιο συγκάλυψης στοιχείων, ενώ τόνισε πως υπήρξε πλήρης έλλειψη σχεδίου έκτακτης ανάγκης, κάτι που επιδείνωσε τις συνέπειες του δυστυχήματος. Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της έρευνας, κανείς από τους αρμόδιους φορείς δεν γνώριζε πώς να διαχειριστεί μία τόσο σοβαρή κρίση, καθώς δεν υπήρχαν πρωτόκολλα για τέτοιου είδους συγκρούσεις.
Ο πρόεδρος του οργανισμού τόνισε επίσης πως αν η επιτροπή είχε ήδη συσταθεί την περίοδο του δυστυχήματος, δεν θα είχε υπάρξει η απώλεια στοιχείων και η διαχείριση της κατάστασης θα ήταν πολύ διαφορετική. Παράλληλα, διευκρίνισε ότι δεν εντοπίστηκαν ενδείξεις πολιτικής παρέμβασης στην έρευνα και ότι η επιτροπή εργάστηκε ανεξάρτητα, καλώντας ειδικούς από την Ευρώπη για να διασφαλίσει την εγκυρότητα των συμπερασμάτων.
Το πόρισμα αυτό αποτελεί σημαντικό βήμα για την κατανόηση των αιτιών της τραγωδίας και τη βελτίωση των μέτρων ασφαλείας στις σιδηροδρομικές μεταφορές, με στόχο την αποφυγή παρόμοιων δυστυχημάτων στο μέλλον.