Στην ενεργοποίηση του ψηφιακού δελτίου αποστολής προχωρά η φορολογική διοίκηση το φθινόπωρο, με το οποίο θα ελέγχεται η διακίνηση των προϊόντων (οικοδομής, αγροτικά και γενικά όλα τα αγαθά).
Το ψηφιακό δελτίο αποστολής θα παρέχει, σε πραγματικό χρόνο, τη δυνατότητα στον ελεγκτικό μηχανισμό να γνωρίζει, για παράδειγμα, εάν κάποιος έχει παραγγείλει αγροτικά προϊόντα και τον προορισμό του. Έχουν διαπιστωθεί περιπτώσεις όπου άλλα γράφει το δελτίο αποστολής και άλλα μεταφέρονται. Σε δεύτερη φάση, το ψηφιακό δελτίο αποστολής θα μπορεί να εκδίδεται και από το κινητό τηλέφωνο.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, τα δεδομένα της ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών διαβιβάζονται σε πραγματικό χρόνο πριν από την έναρξη της διακίνησης στην πλατφόρμα myDATA και το “κύκλωμα” κλείνει με την παραλαβή των προϊόντων από την οντότητα η οποία έχει κάνει την παραγγελία.
Τα ψηφιακά παραστατικά διακίνησης λαμβάνουν Μοναδικό Αριθμό Καταχώρισης για κάθε έγκυρη διαβίβαση στην πλατφόρμα myDATΑ, ενσωματώνουν QR Code, ενώ ορίζεται πως η ημερομηνία διακίνησης δεν μπορεί να υπερβαίνει τις πέντε ημέρες από την ημερομηνία έκδοσης του παραστατικού διακίνησης.
Με τον τρόπο αυτό, η ΑΑΔΕ θα είναι σε θέση να γνωρίζει κάθε αγαθό που διακινείται ανά πάσα χρονική στιγμή από την ώρα που θα φύγει από την αποθήκη του εμπόρου ή το χωράφι, κάνοντας την υπόθεση των ελέγχων “παιχνιδάκι” μέχρι το όποιο αγαθό να φτάσει στον τελικό του παραλήπτη, γνωρίζοντας μάλιστα και όλους τους πιθανούς ενδιάμεσους σταθμούς.
Η ΑΑΔΕ δίνει ήδη τη δυνατότητα έκδοσης ψηφιακών δελτίων αποστολής μέσω της εφαρμογής Timologio, ενώ το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών αναμένεται να νομοθετήσει το πλήρες χρονοδιάγραμμα καθολικής εφαρμογής σε όλη την αγορά με συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα και κυρώσεις μη συμμόρφωσης. Όπως προαναφέρθηκε, το ψηφιακό δελτίο αποστολής αφορά τα πάντα: διακίνηση αγαθών χονδρικής και λιανικής, ημεδαπής, αλλοδαπής, πωλήσεων, πωλήσεων για λογαριασμό τρίτων, πιστωτικά τιμολόγια, ενδοκοινοτικές αποκτήσεις, αποκτήσεις τρίτων χωρών.
Στην πλατφόρμα myDATA τα ψηφιακά δελτία αποστολής θα πρέπει να δείχνουν επίσης τα πάντα:
– ΑΦΜ εκδότη παραστατικού
– Ονοματεπώνυμο/επωνυμία εκδότη παραστατικού
– Χώρα οντότητας εκδότη παραστατικού
– ΑΦΜ λήπτη παραστατικού
– Ονοματεπώνυμο/επωνυμία λήπτη παραστατικού
– Χώρα οντότητας λήπτη παραστατικού
– Τύπο παραστατικού
– Σειρά και αριθμό παραστατικού
– Ημερομηνία έκδοσης παραστατικού οντότητας
– Ημερομηνία και ώρα έναρξης αποστολής
– Διεύθυνση εγκατάστασης εκδότη και λήπτη
– Εγκατάσταση έναρξης συναλλαγής / τόπος φόρτωσης
– Σκοπός διακίνησης (πώληση, αγορά, πώληση για λογαριασμό τρίτων, δωρεάν διάθεση, δειγματισμός, έκθεση, εγγύηση, χρησιδανεισμός, αποθήκευση σε τρίτους, επιστροφή, ανακύκλωση, καταστροφή άχρηστου υλικού, ενδοδιακίνηση, μεταφορές, ταχυμεταφορές, διακίνηση άνευ μεταφορικού μέσου, λοιπές διακινήσεις)
– Αριθμός μεταφορικού μέσου
– Κωδικός είδους
– Μονάδα μέτρησης ποσότητας (τεμάχια, κιλά, λίτρα, μέτρα, τετραγωνικά μέτρα, κυβικά μέτρα)
– Διεύθυνση εγκατάστασης λήπτη
– Εγκατάσταση ολοκλήρωσης συναλλαγής / τόπος παράδοσης
– Συσχετιζόμενα παραστατικά (διακίνησης- ακύρωσης)
– Σειρά επισημάνσεων και ενδείξεων, όπως αριθμός κυκλοφορίας λοιπών μεταφορικών μέσων, ημερομηνία και ώρα μεταφόρτωσης κ.ά.
Η επιχείρηση που αναγράφεται ως λήπτης του παραστατικού διακίνησης και παραλήπτης των αγαθών που διακινούνται, εφόσον έχει επιλεγεί εκ παραδρομής από τον εκδότη, μπορεί να απορρίψει τη συναλλαγή που αφορά τη συγκεκριμένη διαβίβαση πριν από την ολοκλήρωσή της.
Παράλληλα, ακόμα ένα ψηφιακό “μάτι” ενεργοποιεί η φορολογική διοίκηση.
Πρόκειται για το ψηφιακό πελατολόγιο, και ήδη ειδική ομάδα εργάζεται για την ανάπτυξη και τον καθορισμό των επιχειρησιακών απαιτήσεων για την υλοποίηση του έργου. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, συνεργεία αυτοκινήτων, βουλκανιζατέρ, εταιρείες πάρκινγκ και ενοικίασης οχημάτων, επιχειρήσεις διοργάνωσης εκδηλώσεων αλλά και εκδρομών περιλαμβάνονται στη λίστα των επαγγελματικών κλάδων που θα υποχρεωθούν να τηρούν το ψηφιακό πελατολόγιο.
Ουσιαστικά ενεργοποιείται ακόμα ένα τεχνολογικό όπλο στη μάχη κατά της φοροδιαφυγής, καθώς θα μπορεί να ελέγχει τους πελάτες των επαγγελματιών, αλλά και το αν εκδίδονται οι αποδείξεις παροχής υπηρεσιών με βάση και τα δεδομένα των πελατών.
Σύμφωνα με την απόφαση, έργο της ομάδας εργασίας είναι:
α) Η αποτύπωση των επιχειρησιακών απαιτήσεων που αφορούν επιτηδευματίες που σχετίζονται με την παροχή υπηρεσιών σε οχήματα.
β) Η αποτύπωση των επιχειρησιακών απαιτήσεων που αφορούν χώρους εκδηλώσεων.
γ) Η επιλογή και ο καθορισμός των υπόλοιπων κλάδων δραστηριότητας, καθώς και η σύνταξη επιχειρησιακών απαιτήσεων.
Τα ανωτέρω θα υποβληθούν προς έγκριση στην αρμόδια Συντονιστική Επιτροπή, ώστε να παραδοθούν στις αρμόδιες υπηρεσίες, με σκοπό την υλοποίηση της νέας ψηφιακής εφαρμογής με τον τίτλο “Ψηφιακό Πελατολόγιο”.
Έτσι, λοιπόν, η ΑΑΔΕ θα αποκτήσει πρόσβαση στο πελατολόγιο συγκεκριμένων επαγγελματικών ομάδων, και συγκεκριμένα:
1. Επαγγελματίες που σχετίζονται με την παροχή υπηρεσιών σε οχήματα όπως συνεργεία οχημάτων, ηλεκτρολογεία αυτοκινήτων και μοτοσικλετών, βουλκανιζατέρ, φανοποιεία, επιχειρήσεις πώλησης ανταλλακτικών και αξεσουάρ οχημάτων, χώροι στάθμευσης οχημάτων, πλυντήρια αυτοκινήτων, επιχειρήσεις ενοικίασης οχημάτων, επιχειρήσεις πώλησης καινούργιων και μεταχειρισμένων οχημάτων.
2. Επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των εκδηλώσεων, από χώρους (κτήματα και αίθουσες), εταιρείες catering, εταιρείες διοργάνωσης εκδηλώσεων (γάμοι, βαφτίσια κ.λπ.) μέχρι ταξίδια, ψυχαγωγία και διακοσμήσεις.
Με το ψηφιακό πελατολόγιο οι επαγγελματίες, που θα καθοριστούν με ειδική απόφαση το επόμενο χρονικό διάστημα, θα πρέπει να το τηρούν, ώστε να είναι διαθέσιμο στον έλεγχο και να συγκρίνεται με τα δηλωθέντα εισοδήματα.
Ουσιαστικά πρόκειται για ένα λογιστικό πρόγραμμα που θα είναι ανοιχτό κατά τη διάρκεια λειτουργίας της επαγγελματικής εγκατάστασης και θα είναι διασυνδεδεμένο με το Τaxis, προκειμένου να μην μπορεί να παραβιαστεί και να αλλοιωθούν τα δεδομένα. Με αυτόν τον τρόπο θα καταχωρίζεται ο αριθμός των πελατών κάθε επαγγελματία και θα συγκρίνεται με τον αριθμό των αποδείξεων παροχής υπηρεσιών που θα εκδίδεται και θα περνάει στα ηλεκτρονικά βιβλία MyData.
Η δήλωση περιορισμένου αριθμού πελατών από τον επαγγελματία θα χτυπάει καμπανάκι στην ΑΑΔΕ και θα αποτελεί κριτήριο για την πραγματοποίηση επιτόπιου ελέγχου.