Οι δάσκαλοι έλεγαν ότι τα κινητά τηλέφωνα κάνουν τη ζωή τους κόλαση, πλέον συζητούν και τρώνε με τους μαθητές στα διαλείμματα
Λίγο πριν τη λήξη της προηγούμενης σχολικής χρονιάς (2022-23), τον Ιούλιο, η Unesco είχε δώσει στη δημοσιότητα μια από τις σημαντικότερες εκθέσεις της, με αντικείμενο την τεχνολογία στην εκπαίδευση. Βασικό συμπέρασμα της έκθεσης αυτής ήταν ότι τα “έξυπνα κινητά” πρέπει να απαγορευθούν από όλα τα σχολεία σε όλο τον κόσμο ώστε να αντιμετωπιστεί η διάσπαση προσοχής των μαθητών, να βελτιωθούν οι επιδόσεις τους και να προστατευθούν από τον σχολικό εκφοβισμό.
Η έκθεση υποστηρίζει ότι η υπερβολική χρήση κινητών τηλεφώνων συνδέεται με μειωμένες εκπαιδευτικές επιδόσεις, ενώ ο χρόνος που περνούν τα παιδιά κοιτάζοντας την οθόνη του κινητού τους έχει σοβαρές επιπτώσεις στη συναισθηματική τους σταθερότητα.
Αυτή ακριβώς την άποψη ενστερνίζονται απόλυτα σε ένα αμερικανικό σχολείο όπου έκαναν το πείραμα να γίνουν σχολείο 100% χωρίς “έξυπνα” κινητά.
Παιδιά που διαβάζουν εντατικά ένα αριστούργημα της αγγλικής λογοτεχνίας. Παιδιά που ετοιμάζονται που συζητούν μετά το μάθημα και στους διαδρόμους και άλλα που τρώνε έξω με τους καθηγητές τους.
Η εικόνα από ένα σχολείο στο Μπάξτον της Μασσαχουσέτης δεν είναι καθόλου ασυνήθιστη. Υπάρχει όμως μια μικρή λεπτομέρεια που την κάνει μοναδική. Κανένας, ούτε από τους μαθητές ούτε από το προσωπικό, δεν έχει έξυπνο κινητό.
Εδώ και ένα χρόνο το αμερικανικό σχολείο έχει προχωρήσει σε ένα απλό πείραμα που αποδείχτηκε εξαιρετικά επιτυχημένο. Απαγόρευσε τα smartphone για μαθητές και προσωπικό. Τα παιδιά και καθηγητές επιτρέπεται να έχουν μόνο απλά κινητά με περιορισμένη λειτουργικότητα.
Το Light Phone που χρησιμοποιούν είναι ένα σκόπιμα κινητό περιορισμένων δυνατοτήτων, με μπαταρίες που τελειώνουν εύκολα. Μπορούν να κάνουν κλήσεις, να στείλουν SMS, αλλά δεν μπορεί να φορτώσει κανένας εφαρμογές και έχουν ασπρόμαυρη οθόνη. Για Ίντερνετ ούτε λόγος.
Ωστόσο, όπως αναφέρει το ρεπορτάζ του Guardian, παιδιά και προσωπικό πιστεύουν ότι έτσι είναι καλύτερα, με πραγματική επικοινωνία.
Ο Αμερικανός καθηγητής Ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο Rutgers, Άρνολντ Γκλας, που έχει ερευνήσει τον αντίκτυπο των κινητών, σχολίασε στον Guardian το πείραμα του σχολείου Buxton σημειώνοντας ότι “οι έφηβοι έχουν μεγάλη προσαρμοστικότητα” και άρα μπορούν εύκολα να αλλάξουν συνήθειες. Αυτή είναι και η μαρτυρία του Ίαν Τόμπουλακ, συμβούλου εκπαίδευσης σε λύκειο του Βερμόντ που θυμάται ότι όταν σε μια σχολική εκδρομή είχαν απαγορευτεί τα κινητά, στην αρχή οι μαθητές είχαν δείξει νευρικότητα αλλά στο τέλος της πρώτης μέρας ήταν όλοι μαζεμένοι γύρω από μια φωτιά και το απολάμβαναν.
Καθηγητές σε ρόλο αστυνόμου για τα κινητά
Η μάχη κατά του έξυπνου κινητού μέσα στα σχολεία δίνεται σε όλο τον κόσμο. Έρευνα σε σχολική περιφέρεια της Βιρτζίνια διαπίστωσε ότι περίπου το ένα τρίτο των εκπαιδευτικών έλεγε στους μαθητές να βάλουν στην άκρη τα κινητά τους πέντε έως 10 φορές την ώρα, ενώ το 14,7% το έκανε περισσότερες από 20 φορές.
Στον Καναδά άλλη έρευνα έδειξε ότι το 75% των ερωτηθέντων πίστευε ότι τα κινητά τηλέφωνα επηρεάζουν αρνητικά τη σωματική και ψυχική υγεία των μαθητών τους, ενώ σχεδόν τα δύο τρίτα πίστευαν ότι επηρέαζαν αρνητικά και τις σχολικές επιδόσεις. Το 2020 υπολογίζεται ότι τα τρία τέταρτα των σχολείων στις ΗΠΑ είχαν περιορίσει τη χρήση του κινητού για μη ακαδημαϊκούς λόγους.
Το συνεχές καθήκον των εκπαιδευτικών να «αστυνομεύουν» τα παιδιά για τα κινητά αποδεικνύεται βαρύ πάρεργο. Η λύση του Μπάξτον φαίνεται δραστική, αποδείχτηκε όμως αποτελεσματική.
Και αυτό γιατί οι έφηβοι προσαρμόζονται γρήγορα. Αν τους πεις ότι πρέπει να αφήσουν στην άκρη τα smartphone, στην αρχή θα εξοργιστούν και θα πανικοβληθούν, αλλά γρήγορα θα τα ξεχάσουν και θα επιστρέψουν στην κλασική παρέα και τον διάλογο.
Βέβαια, δεν μπορείς στ’ αλήθεια να χωρίσεις τα παιδιά από τα smartphone. Είναι κοινό μυστικό, όπως αναφέρει το ρεπορτάζ, ότι κάποιοι μαθητές φέρνουν κρυφά κινητά μέσα στους χώρους του σχολείου. Ωστόσο τα απλά κινητά που έχουν κάνουν τη δουλειά τους και το διδακτικό προσωπικό έκπληκτο και αυτό- διαπιστώνει ότι χωρίς smartphone η χρονιά πέρασε γρήγορα.
Αυτό που βλέπουν είναι παιδιά να συζητούν πρόσωπο με πρόσωπο και να περιμένουν μετά το μάθημα για κουβέντα. Η τάση για μια πιο χαλαρή και αργή ζωή φαίνεται και στο ότι πολλά παιδιά γράφτηκαν στο μάθημα φωτογραφίας που χρησιμοποιεί κλασικές κάμερες με φιλμ που θέλουν τον χρόνο τους για να εμφανιστούν.