Σε «πόλο έλξης» επενδύσεων έχει μετατραπεί η Κρήτη για τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, εξαιτίας κυρίως της δυναμικής του τουρισμού στο νησί και πέραν, μάλιστα, των καλοκαιρινών μηνών.
Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι στο σύνολο του 2024, οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ στην Κρήτη εμφάνισαν τον μεγαλύτερο ρυθμό ανάπτυξης μεταξύ των περιοχών της χώρας που μελετά η Circana, καταγράφοντας αύξηση 5,2%, με τη Βόρεια Ελλάδα να ακολουθεί με 3,9%.
Δεν είναι μόνο ο αυξημένος αριθμός των αφίξεων επισκεπτών τα τελευταία χρόνια που ενισχύει την κατανάλωση, όχι μόνο στην Κρήτη αλλά και στις υπόλοιπες τουριστικές περιοχές της χώρας. Είναι επιπλέον και το γεγονός ότι εν μέσω της ακρίβειας των τελευταίων ετών, οι τουρίστες μαγειρεύουν περισσότερο στο κατάλυμα τους – επομένως ψωνίζουν από τα σούπερ μάρκετ – από ό,τι δαπανούν, για το καθημερινό φαγητό των διακοπών τους, σε ταβέρνες και εστιατόρια. Στην Κρήτη και λόγω του μεγέθους της, της παρουσίας τουριστών αρκετούς μήνες τον χρόνο αλλά και της συνεχούς τουριστικής ανάπτυξης, η εικόνα αυτή ενισχύεται ακόμη περισσότερο.
Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω δεδομένα, πολλές από τις επενδυτικές κινήσεις που πραγματοποιούν οι μεγάλοι «παίκτες» του οργανωμένοι λιανεμπορίου, αποτυπώνουν και τη σημασία που έχει η ανάπτυξη του δικτύου τους στην Κρήτη. Η κίνηση, για παράδειγμα, της αλυσίδας Μασούτης το 2022, η οποία, μέσω του deal της με τη ΣΥΝ.ΚΑ που διέθετε ήδη μερίδιο περί το 20% στο νησί, απέκτησε πλέον σημαντική παρουσία στην Κρήτη είναι ενδεικτική των προoπτικών που προσφέρει η συγκεκριμένη αγορά.
Όπως επίσης, η στρατηγική της ΑΒ Βασιλόπουλος, η οποία πέραν των καταστημάτων που προσθέτει στο δίκτυό της, αναπτύσσει παράλληλα συνεργασίες με τοπικούς παραγωγούς, τοποθετώντας στα ράφια των σούπερ μάρκετ της, προϊόντα τους, «ποντάροντας» και στην ανάδειξη της τοπικότητας του νησιού.
Συνεργασίες με τοπικούς παραγωγούς για προϊόντα όπως ελαιόλαδο, παξιμάδια αλλά και αγροτικά προϊόντα έχει και η Lidl Ελλάς, η οποία επίσης διαθέτει σημαντική παρουσία στην Κρήτη. Όπως, μάλιστα, ανέφερε πρόσφατα ο επικεφαλής της εταιρείας, Martin Brandenburger, η Lidl Ελλάς σχεδιάζει την επέκτασή της στην τουριστική περιοχή της Χερσόνησου ενώ εξετάζει την ανάπτυξή της και σε άλλα σημεία του νησιού όπως σε Σητεία, Λασίθι και Χανιά.
Η αγορά της Κρήτης βρίσκεται στις προτεραιότητας και της ΜETRO σε ό,τι αφορά τη λιανική καθώς ο όμιλος ήδη παρουσία στο νησί στη χονδρική, με τα Metro Cash & Carry. Σύμφωνα με όσα ανέφερε πρόσφατα ο επικεφαλής του Ομίλου, Αριστοτέλης Παντελιάδης, δύο καταστήματα είναι στα «σκαριά» στην περιοχή του Ηρακλείου. Το πρώτο βρίσκεται στη διαδικασία των εργασιών ενώ για το δεύτερο υπάρχει συμφωνία για το οικόπεδο. Παράλληλα στο πλάνο είναι η μετεγκατάσταση του Cash & Carry στο Ηράκλειο σε μεγαλύτερο χώρο.
Ισχυρή θέση, τέλος, στην αγορά του νησιού έχει ήδη «χτίσει» μέσω της εξαγοράς του 60% της Χαλκιαδάκης πριν από μία δεκαετία, ο leader του κλάδου, η αλυσίδα Σκλαβενίτης.