Σε συνεδρίαση προχώρησε η Κυβερνητική Επιτροπή για την ανάπτυξη της εφοδιαστικής αλυσίδας, υπό την προεδρία του Υπουργού Ανάπτυξης Τάκη Θεοδωρικάκου. Στο τραπέζι των συζητήσεων βρέθηκαν όλες οι κρίσιμες παράμετροι που αφορούν τη μετατροπή της Ελλάδας σε διεθνές διαμετακομιστικό κέντρο, μέσω του εκσυγχρονισμού του νομικού πλαισίου και της υλοποίησης στρατηγικών επενδύσεων.
Στη συνάντηση συμμετείχαν επίσης ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Βασίλης Οικονόμου, καθώς και υψηλόβαθμα στελέχη από τα συναρμόδια υπουργεία, όπως οι Γενικοί Γραμματείς Βιομηχανίας, Εμπορίου, Χωρικού Σχεδιασμού και Μεταφορών, εκπρόσωποι του ιδιωτικού τομέα, αλλά και η διοικητική ηγεσία του κλάδου των logistics.
Εκσυγχρονισμός του νομικού πλαισίου
Κύριο θέμα της συνεδρίασης ήταν η ανάγκη επικαιροποίησης του νομικού πλαισίου που διέπει τον κλάδο των logistics, το οποίο παραμένει αμετάβλητο από το 2014. Η νομοθετική πρωτοβουλία που προετοιμάζεται αποσκοπεί στην ευθυγράμμιση της Ελλάδας με τις απαιτήσεις των διεθνών αγορών, προκειμένου να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα και να προσελκυστούν επενδύσεις.
Η γεωστρατηγική θέση της χώρας – στο σταυροδρόμι Ανατολής-Δύσης και Βορρά-Νότου – αποτελεί ισχυρό πλεονέκτημα, με στόχο η Ελλάδα να εξελιχθεί σε κρίσιμο logistics hub της ευρύτερης περιοχής.
Έξι νέα κέντρα logistics σε Αττική και Θεσσαλονίκη
Στο επίκεντρο της συζήτησης βρέθηκαν τα έξι νέα κέντρα logistics που βρίσκονται στο στάδιο της ανάπτυξης. Πέντε εξ αυτών εντοπίζονται στην Αττική (Θριάσιο 1, Θριάσιο 2, Φυλή, Ελευσίνα, ΙΚΕΑ), ενώ ένα μεγάλο έργο σχεδιάζεται στη Βόρεια Ελλάδα, στο πρώην Στρατόπεδο Γκόνου, στη Θεσσαλονίκη.
Πέρα από τις βασικές εγκαταστάσεις, δίνεται έμφαση στις συνοδευτικές υποδομές, όπως και στις κυκλοφοριακές μελέτες, με σκοπό την αποσυμφόρηση των αστικών περιοχών και τη βελτίωση της κινητικότητας γύρω από τα κέντρα.
Ψηφιοποίηση και διαλειτουργικότητα
Ένα ακόμη κρίσιμο ζήτημα που συζητήθηκε είναι η πλήρης ψηφιοποίηση της εφοδιαστικής αλυσίδας. Στόχος είναι η δημιουργία online εφαρμογών που θα επιτρέπουν την ηλεκτρονική διαχείριση των εγγράφων μεταφοράς εμπορευμάτων, σε διασύνδεση με τις ευρωπαϊκές πλατφόρμες. Η απλοποίηση και επιτάχυνση των διαδικασιών αναμένεται να μειώσει το διοικητικό κόστος και να ενισχύσει τη διαφάνεια.
Βιώσιμη ανάπτυξη και «πράσινες» μεταφορές
Η συζήτηση δεν περιορίστηκε μόνο στις υποδομές και τα ψηφιακά εργαλεία. Στο τραπέζι τέθηκε και το ζήτημα της ανανέωσης του στόλου φορτηγών, στο πλαίσιο της πράσινης μετάβασης, με στόχο τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των μεταφορών. Παράλληλα, εξετάστηκαν μέτρα για την ενίσχυση των λιμενικών και οδικών υποδομών, ώστε να ενισχυθεί η διασύνδεση της χώρας με τα ευρωπαϊκά δίκτυα.
Η συνεδρίαση κατέδειξε την αποφασιστικότητα της κυβέρνησης να αξιοποιήσει πλήρως τις δυνατότητες της εφοδιαστικής αλυσίδας, μετατρέποντας την Ελλάδα σε στρατηγικό παίκτη στον παγκόσμιο χάρτη των logistics.