Η ανάγκη για εξέλιξη και εκσυγχρονισμό του κράτους και της διοίκησης αυτού, είναι πιο επιτακτική από ποτέ. Μια “παραδειγματική στροφή” για την δημιουργία μιας νέας, λειτουργικής, ευέλικτης και αποτελεσματικής “δημόσιας διοίκησης των αποτελεσμάτων” (έναντι της διοίκησης των διαδικασιών), με δομές και λειτουργία ευρωπαϊκού προσανατολισμού.
Ο εκσυγχρονισμός της δημόσιας διοίκησης είναι μια πολυδιάστατη και πολυεπίπεδη προσπάθεια σύγκλισης με τις πιο προηγμένες, ευρωπαϊκές μορφές οργάνωσης της οικονομίας και του κράτους, την εναρμόνιση των ελληνικών θεσμών με τις πρακτικές των ευρωπαϊκών χωρών και την αναβάθμιση της διεθνούς θέσης της χώρας.
Μια νέα αντίληψη για τη λειτουργία της κοινωνίας απέναντι σε προκαταλήψεις, ιδεολογήματα, εμμονές και φαντασιώσεις. Μια διαρκής κοινωνική διεργασία απέναντι στην “αρχή της αδράνειας” προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι παθογένειες, οι υστερήσεις και τα βαρίδια σε πολλά μέτωπα που ακόμα δυστυχώς χαρακτηρίζουν την ελληνική πραγματικότητα: αναχρονιστικές νοοτροπίες, πελατειακές σχέσεις, κρατικιστικές λογικές και συντεχνιακά συμφέροντα που εκτρέφουν την «αμυντική καθήλωση» στα ήδη εξασφαλισμένα.
Σύγχρονη Δημόσια Διοίκηση σημαίνει: 1) Διοίκηση μέσω στόχων, με επίκεντρο την αποτελεσματικότητα και αποδοτικότητα, 2) Παροχή υπηρεσιών ποιότητας, 3) Βελτίωση της διοικητικής ικανότητας μέσα από την εξασφάλιση αναγκαίων και εξειδικευμένων διοικητικών τεχνογνωσιών, 4) Στήριξη στην ανάλυση κόστους και κοινωνικής ωφέλειας και επικέντρωση στον έλεγχο – αξιολόγηση δομών και διαδικασιών, 5)
Διασφάλιση λογοδοσίας και διαφάνειας.
Την ίδια στιγμή στο χώρο της Δικαιοσύνης βρίσκονται σε τροχιά υλοποίησης μια σειρά από εμβληματικές αλλαγές: αναμόρφωση του δικαστικού συστήματος με τον νέο δικαστικό χάρτη, θεσμικές αλλαγές στους Κώδικες, Ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης Δικαστικών Υποθέσεων για την Πολιτική, Ποινική και Διοικητική Δικαιοσύνη, αναμόρφωση του Εθνικού Ποινικού Μητρώου και Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα του Ελεγκτικού Συνεδρίου, ολοκλήρωση της Ψηφιακής Δικαιοσύνης, ηλεκτρονικός φάκελος δικογραφίας, μεταφορά δικαστηριακής ύλης, αναβάθμιση και εμπέδωση θεσμών όπως η διαμεσολάβηση, αναμόρφωση του Κληρονομικού Δικαίου έπειτα από 80 και πλέον έτη, ενίσχυση και ανανέωση των κτηριακών και υλικοτεχνικών υποδομών, ενίσχυση και αναβάθμιση του προσωπικού των δικαστικών υπαλλήλων, επιμόρφωση δικαστών και δικαστικών υπαλλήλων, ίδρυση και λειτουργία της Δικαστικής Αστυνομίας κ.λπ.
Στο πλαίσιο αυτό για την μεταρρύθμιση του δικαστικού συστήματος και τον εκσυγχρονισμό της Δικαιοσύνης προτείνονται: Εξωτερικός Μάνατζερ και Σύμβουλος Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού (mentoring & coaching σε θέσεις ευθύνης), Εργαστήρια Στοχοθεσίας, Μεικτό Σύστημα Εσωτερικού και Εξωτερικού Ελέγχου – Αξιολόγησης (μηχανισμός αποτύπωσης δεικτών ικανοποίησης των πολιτών) με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, σύμφωνα με τις αρχές του Νέου Δημοσίου Μάνατζμεντ (ενιαία συνεκτική δομή με απλοποιημένα και λιτά οργανογράμματα) και της Διοίκησης Ολικής Ποιότητας (βασιζόμενο στους συντελεστές Pearson και Spearman) και απολύτως συνδεδεμένο με την υπηρεσιακή εξέλιξη (Ατομικό Πλάνο Ανάπτυξης) και τις αμοιβές (bonus παραγωγικότητας- benchmarking) των υπαλλήλων, συνεχής εκπαίδευση και ενημέρωση, τηλεργασία και αξιοποίηση προηγμένων τεχνολογιών (RPA & AI), Κώδικας Δεοντολογίας (Ηθικής και Επαγγελματικής Συμπεριφοράς), Διεθνείς Καλές Πρακτικές (ΗΠΑ, Βρετανία, ΕΕ).
Το μέλλον, έλεγε ο Peter Drucker “δεν μπορούμε να το προβλέψουμε, μπορούμε όμως να το προετοιμάσουμε, να το επινοήσουμε”. Ήρθε η ώρα ως κοινωνία και νομικός κόσμος να κάνουμε το μεγάλο και καθοριστικό βήμα για ένα Σύγχρονο Δημόσιο και μια Επιτελική Δικαιοσύνη.
Διαβάστε Επίσης:
ΟΠΕΔ – Τι πρεσβεύει και τι εκφράζει ο Όμιλος για τον Εκσυγχρονισμό της Δικαιοσύνης