Η παραίτηση του Χρήστου Παπαδημητρίου από τη θέση του αντιπροέδρου του ΕΟΔΑΣΑΑΜ άραγε αποτελεί επιβεβαίωση ή διάψευση ότι, όχι μόνο ο ίδιος, αλλά ολόκληρος ο Οργανισμός αποδεικνύεται κατώτερος των περιστάσεων; Με την εξαίρεση του ζητήματος για το πώς προκλήθηκε η πυρόσφαιρα, όλο το υπόλοιπο πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, έκτασης 178 σελίδων για το δυστύχημα των Τεμπών θα πρέπει να ταυτιστεί ή όχι με την αναξιοπιστία του, πρώην πλέον, προέδρου;
Σε τέτοιου είδους, κρίσιμα για την ίδια την εφεξής ύπαρξή του, προσπαθεί να απαντήσει ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ ύστερα από την παραίτηση του Χρήστου Παπαδημητρίου. Η ανακοίνωση που εξέδωσε ο Οργανισμός την Τετάρτη 9 Απριλίου 2025 είναι χαρακτηριστική του κλίματος σύγχυσης και αμηχανίας που επικρατεί στους κόλπους του, ως αποτέλεσμα της οικτρής φαρσοκωμωδίας στην οποίαν τον παρέσυρε ο κ. Παπαδημητρίου με τις παλινωδίες του.
Στο σχετικό δελτίο τύπου του ΕΟΔΑΣΑΑΜ αποτυπώνεται η απεγνωσμένη απόπειρα των εναπομεινάντων μελών του ΔΣ να αποσυνδέσουν τον Οργανισμό από τη μορφή και τα πεπραγμένα του Χρήστου Παπαδημητρίου. Στέλνοντας το μήνυμα ότι δεν θα πρέπει να απαξιωθεί συλλήβδην ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ και ιδιαίτερα το εκτενές και εμπεριστατωμένο πόρισμα στο οποίο κατέληξε ύστερα από πολύμηνη και διεξοδική, επιστημονική διερεύνηση του δυστυχήματος -πάντα, βεβαίως, με την εξαίρεση του φιάσκου γύρω από την πυρόσφαιρα.
Συγκεκριμένα, η χθεσινή ανακοίνωση του ΕΟΔΑΣΑΑΜ αναφέρει ότι «στη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών, στις 9/4/2025, ενημερώθηκαν όλα τα μέλη του Δ.Σ. σχετικά με την παραίτηση του κ. Χρήστου Παπαδημητρίου.
Οι δημόσιες τοποθετήσεις σε μέσα μαζικής ενημέρωσης μετά την παρουσίαση του πορίσματος για το δυστύχημα των Τεμπών δημιουργούν εντυπώσεις που, όχι μόνο πλήττουν το κύρος του Οργανισμού, αλλά αδικούν την αξιόλογη δουλειά 18 μηνών της Επιτροπής Διερεύνησης, όπως αποτυπώνεται στο πόρισμα για τη τραγωδία των Τεμπών.
Είναι σημαντικό να υπενθυμίσουμε ότι το πόρισμα αφορά κατά κύριο λόγο την τεκμηρίωση, την ανάλυση και διερεύνηση των αιτίων που οδήγησαν στη σύγκρουση των τρένων και την έκδοση 17 ιδιαίτερα σημαντικών επειγουσών συστάσεων ασφαλείας προς όλους τους εμπλεκόμενους αρμόδιους φορείς. Η εφαρμογή των οποίων θα συμβάλλει καθοριστικά στη βελτίωση της ασφάλειας του σιδηροδρομικού συστήματος της χώρας.
Το κεφάλαιο για την πυρόσφαιρα στις σελίδες 95-108 του πορίσματος, αναφέρει ευθύς εξαρχής ότι η διερεύνηση δεν είναι οριστική και πως θα επιδιωχθεί περαιτέρω πιστοποίηση από ακαδημαϊκό ίδρυμα εγνωσμένου κύρους, καθώς τα στοιχεία των πραγματογνωμόνων δεν ήταν επαρκή για να καταλήξουν σε τεκμηριωμένο και ασφαλές συμπέρασμα.
Ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ ζητάει από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων (ERA) επίσημη ενημέρωση τόσο για τις συμβάσεις που ανατέθηκαν στο πλαίσιο της διερεύνησης του δυστυχήματος, όσο και για τα παραδοτέα των συμβάσεων, εφόσον υπάρχουν, από τα ακαδημαϊκά ιδρύματα, Gent University και Universita Di Pisa.
Η Ελλάδα διαθέτει πλέον ένα λειτουργικό οργανισμό διερεύνησης αεροπορικών και σιδηροδρομικών ατυχημάτων. Ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ θα ενισχυθεί με επιπλέον επιστημονικό προσωπικό και θα συνεχίσει με ανεξαρτησία και προσήλωση το έργο του, με στόχο την πρόληψη σοβαρών ατυχημάτων».
Πίσω στο μηδέν για την πυρόσφαιρα
Με μία ακόμη αιώρηση το εκκρεμούς, πίσω στην αμφισβήτηση των όσων περιέλαβε το πόρισμα για την πυρόσφαιρα, ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ παίρνει ξανά αποστάσεις από ό,τι ο ίδιος ο Οργανισμός υποστήριξε, ότι δηλαδή θα πρέπει να υπήρξε άγνωστη εύφλεκτη ύλη στον εμπορικό συρμό, περίπου 2,5 τόνων μάλιστα, η οποία και προκάλεσε την έκρηξη, την πυρόσφαιρα κ.ο.κ.
Τώρα η θέση του ΕΟΔΑΣΑΑΜ είναι, ξανά, ότι «η διερεύνηση δεν είναι οριστική», ότι «θα επιδιωχθεί περαιτέρω πιστοποίηση από ακαδημαϊκό ίδρυμα εγνωσμένου κύρους», ότι «τα στοιχεία των πραγματογνωμόνων δεν ήταν επαρκή για να καταλήξουν σε τεκμηριωμένο και ασφαλές συμπέρασμα» κ.λπ.
Προστίθεται, δε, ότι ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ ζητά από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων (ERA) περαιτέρω ενημέρωση για την πραγματική συμβολή των δύο πανεπιστημίων που ενεπλάκησαν στη διερεύνηση, εκείνα της Γάνδης (Βέλγιο) και της Πίζας (Ιταλία).