Ανησυχία επικρατεί στον ναυτιλιακό τομέα της Τουρκίας, καθώς αυξάνονται οι περιπτώσεις εφοπλιστών που αναζητούν εναλλακτικές λύσεις εκτός χώρας. Χαρακτηριστική είναι η μεταφορά της Ciner Shipping, μίας εκ των μεγαλύτερων τουρκικών ναυτιλιακών εταιρειών, στην Ελλάδα, γεγονός που ανέδειξε τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κλάδος.
Σύμφωνα με δημοσίευμα της οικονομικής εφημερίδας “Ekonomi”, η αποχώρηση της Ciner Shipping, που διαθέτει 36 πλοία συνολικής χωρητικότητας 2,7 εκατομμυρίων DWT και συγκαταλέγεται στους κορυφαίους ναυτιλιακούς ομίλους παγκοσμίως, αποτελεί μόνο την αρχή. Όπως αναφέρουν εκπρόσωποι της Ένωσης Τούρκων Εφοπλιστών (TAB), αρκετοί εφοπλιστές εξετάζουν ήδη εναλλακτικές επιλογές για τη μεταφορά των επιχειρηματικών τους δραστηριοτήτων στο εξωτερικό.
Ο τουρκικός ναυτιλιακός τομέας βρίσκεται αντιμέτωπος με αυξανόμενα κόστη και γραφειοκρατικά εμπόδια, γεγονός που επηρεάζει την ανταγωνιστικότητά του στη διεθνή αγορά. Παρά την ισχυρή παρουσία της Τουρκίας στο παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο, η χώρα εξακολουθεί να απέχει από τον στόχο της να εισέλθει στην πρώτη δεκάδα των κορυφαίων ναυτιλιακών δυνάμεων.
Η κατάσταση περιπλέκεται περαιτέρω από τις διεθνείς εξελίξεις στον τομέα της ναυπηγικής. Η μετακίνηση μεγάλων ναυτιλιακών ομίλων σε άλλες χώρες έχει δημιουργήσει έντονες ανησυχίες για τον κλάδο της ναυπήγησης ειδικών πλοίων, όπου η Τουρκία κατείχε ηγετική θέση. Επιπλέον, τα κίνητρα που ανακοίνωσε πρόσφατα η ινδική κυβέρνηση για την ενίσχυση της ναυπηγικής βιομηχανίας της αυξάνουν τον ανταγωνισμό και επιτείνουν την πίεση στα τουρκικά ναυπηγεία.
Οι εξελίξεις αυτές εγείρουν ερωτήματα σχετικά με τη στρατηγική που θα ακολουθήσει η Τουρκία προκειμένου να διατηρήσει τη θέση της στον παγκόσμιο ναυτιλιακό χάρτη. Η ανάγκη για ένα πιο ευνοϊκό επενδυτικό περιβάλλον και για μεταρρυθμίσεις που θα στηρίξουν την ανάπτυξη του κλάδου καθίσταται πλέον επιτακτική.
Toyota: Πώς πατέρας και γιος δημιούργησαν έναν κολοσσό από έναν αργαλειό