Οι Millennials και οι Gen Z τροφοδοτούν μια βιομηχανία 181 δισεκατομμυρίων δολαρίων
Πέρασαν οι εποχές που τα πατατάκια και τα μπισκότα ήταν μόνο για «τσιμπολόγημα» ενώ παρακολουθούσατε τηλεόραση. Για ορισμένους καταναλωτές, τα σνακ έχουν γίνει πλέον πλήρη γεύματα, αψηφώντας συμβουλές δεκαετιών για την υγεία. Τώρα, σχεδόν οι μισοί καταναλωτές στις ΗΠΑ καταναλώνουν τρία ή περισσότερα σνακ καθημερινά —αύξηση 8% τα τελευταία δύο χρόνια, σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών αγοράς Circana Group. Και η νεότερη γενιά -κυρίως οι millennials και η Gen Z, οδηγούν αυτό το ραγδαία εξελισσόμενο φαινόμενο.
Μετατροπή σε γεύμα
«Οι Millennials πήραν κάτι που είχε αρνητική χροιά στις παλαιότερες γενιές —οι γονείς μας έλεγαν “μην τρως βλακείες πριν το φαγητό”—και μετέτρεψαν τα σνακ σε ολόκληρο το γεύμα», επισημαίνει ο Andrea Hernández, συγγραφέας του Snaxshot, στη Wall Street Journal.
Τα σνακ υπάρχουν εδώ και πολύ καιρό και επί του παρόντος αντιπροσωπεύουν το 22% της ενεργειακής πρόσληψης μεταξύ των ενηλίκων στις ΗΠΑ. Η επέκταση των βιντεοπαιχνιδιών, αλλά και η αύξηση των τιμών των τροφίμων θεωρείται μια βασική αιτία.
Όπως επισημαίνεται, η αλλαγή στις επιλογές τροφίμων αποδίδεται εν μέρει στον υψηλό πληθωρισμό, ο οποίος μπορεί να κάνει τους ανθρώπους να αγοράζουν τρόφιμα χαμηλότερου κόστους. Η Krogers, η μεγαλύτερη αλυσίδα καταστημάτων λιανικής στις ΗΠΑ σε επίπεδα πωλήσεων, ανέφερε ότι στόχος ήταν η προσέλκυση περισσότερων καταναλωτών.
«Οι κατανάλωση σνακ έχει κατανεμηθεί ελαφρώς πιο ομοιόμορφα κατά τη διάρκεια της ημέρας», ανέφερε μια έκθεση που ανέλυσε τα διατροφικά πρότυπα στις ΗΠΑ το 2022. «Η μείωση των γευμάτων που παρατηρήθηκε το 2021 παρέμεινε και το 2022, καθώς οι καταναλωτές έχουν στραφεί σε πιο συχνά σνακ, με λιγότερα είδη ανά περίσταση».
Το 49% των καταναλωτών το 2023 αναζητούν σνακ σε πολλαπλές συσκευασίες, αύξηση 8% πριν από ένα χρόνο, για διάφορους λόγους όπως η εξοικονόμηση χρημάτων και ο έλεγχος των μερίδων πρόσληψης, σύμφωνα με το Circana.
Το παγκόσμιο «τσιμπολόγημα»
Το «τσιμπολόγημα» είναι παγκόσμιο, σύμφωνα με τη διεθνή μάρκα τροφίμων Modelez. Η εταιρεία κατέγραψε μοτίβα στο σνακ —όπως μια αύξηση 42% μεταξύ 6 π.μ. και 10 π.μ. το 2021 σε σύγκριση με το 2013, λόγω της Gen Z και των millennials. Σε αυτήν την ομάδα, ιδιαίτερα οι γυναίκες σε όλο τον κόσμο ήταν πιο πιθανό να τσιμπολογούν τις πρώτες πρωινές ώρες ή να παραλείπουν γεύματα.
Από την πλευρά του ο Nick Graham, παγκόσμιος επικεφαλής πληροφοριών και αναλύσεων για τη Mondelez, είπε στη Journal ότι οι millennials και οι καταναλωτές της Gen Z τρώνε συνήθως περίπου 10% περισσότερα σνακ καθημερινά σε σύγκριση με άλλες γενιές.
Η Mondelez διαπίστωσε επίσης ότι μεταξύ του 2020 και του 2022, υπήρξε τουλάχιστον 10% αύξηση στους ανθρώπους που αντικατέστησαν το πρωινό, το μεσημεριανό γεύμα και το δείπνο με σνακ.
Βέβαια, το πρόχειρο φαγητό έχει αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία που συνδέονται με την παχυσαρκία και ασθένειες όπως ο διαβήτης. Περίπου το 20% των παιδιών ηλικίας 19 ετών και κάτω είναι παχύσαρκα, σύμφωνα με τα Κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων. Και τα σνακ, ειδικότερα, μπορεί να οδηγήσουν σε ανεπιθύμητη αύξηση βάρους και στην απουσία γευμάτων πλούσιων σε θρεπτικά συστατικά.
Σνακ μπουμ
Αν το «τσιμπολόγημα» είναι σε άνθηση, το ίδιο συμβαίνει και με την παραγωγή σνακ. Οι πωλήσεις σνακ στις ΗΠΑ έφτασαν τα 181 δισεκατομμύρια δολάρια το 2022, αυξημένες κατά 11% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, ανέφερε η εφημερίδα, επικαλούμενη τα στοιχεία της Circana.
Εταιρείες όπως η Mondelez, που φτιάχνει τα μπισκότα Oreo και τα κράκερ Ritz, και η σοκολατοποιία Hershey, έχουν δει τα έσοδά τους να αυξάνονται κατά 22% και 30%, αντίστοιχα, από το 2019 έως το 2022.
Ο ενθουσιασμός για τα σνακ βοηθά επίσης ορισμένες από αυτές τις εταιρείες να αλλάξουν τον τρόπο που πωλούν τα προϊόντα τους. Για παράδειγμα, τα δημητριακά πωλούνται πλέον ως συσκευασίες σνακ, ενώ ορισμένα εμβληματικά τσιπς είναι διαθέσιμα σε συσκευασία «μπουκιάς».
Για να προσεγγίσουν ένα ευρύτερο τμήμα του νεανικού κοινού, οι εταιρείες τροφίμων και ποτών δοκιμάζουν νέα κανάλια —όπως το metaverse, ο εικονικός κόσμος που υποτίθεται ότι είναι το μέλλον, αλλά επί του παρόντος είναι ως επί το πλείστον πόλη-φάντασμα. Τα Cheetos, τα διάσημα cheesy σνακ που φτιάχνονται από την PepsiCo, ξεκίνησαν μια καμπάνια που στοχεύει στο metaverse.