Τα εμπόδια της νομοθεσίας και η ξεπερασμένη παλαίωση.
Πως ένα βασιλικό διάταγμα βάζει φρένο στις εξαγωγές
Παρά τη συνεχή ανάπτυξη των τελευταίων ετών, οι εξαγωγικές πωλήσεις των ελληνικών αποσταγμάτων ξεπέρασαν τα 100 εκατ. ευρώ το 2023. Οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 9,41%, φτάνοντας τα 106,09 εκατ. ευρώ από 96,97 εκατ. ευρώ το 2022. Ωστόσο, η μέση τιμή μονάδας ανά εξαγόμενο κιλό ποτού παραμένει χαμηλή, αδυνατώντας να αντανακλά την ποιότητα των προϊόντων.
Παράγοντες που επηρεάζουν την ανταγωνιστικότητα
Ένας σημαντικός παράγοντας που επηρεάζει την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών αλκοολούχων ποτών είναι η ξεπερασμένη νομοθεσία για την παλαίωση. Όπως επισημάνθηκε στην πρόσφατη ετήσια γενική συνέλευση του Συνδέσμου Ελλήνων Παραγωγών Αποσταγμάτων και Αλκοολούχων Ποτών (ΣΕΑΟΠ), η νομοθεσία, που έχει τις ρίζες της στο νόμο 2969/2001, ενσωματώνει διατάξεις από το νόμο του 1917 “Περί φορολογίας των αλκοολούχων ποτών”, που κωδικοποιήθηκε με βασιλικό διάταγμα το 1939.
Νομοθετικά εμπόδια
Για τη νόμιμη παλαίωση αλκοολούχων ποτών όπως το τσίπουρο, οι αποσταγματοποιοί πρέπει να τηρούν μια δυσκίνητη διαδικασία. Ένας υπάλληλος του Κρατικού Χημείου πρέπει να ζυγίζει και να σφραγίζει τα βαρέλια στην αρχή της διαδικασίας παλαίωσης και να τα αποσφραγίζει και να τα ζυγίζει ξανά μόλις ολοκληρωθεί η παλαίωση. Ο Κώστας Ράπτης, αντιπρόεδρος του ΣΕΑΟΠ και Metaxa Master για 39 χρόνια, τόνισε ότι αυτή η διαδικασία είναι ανέφικτη υπό τις σημερινές συνθήκες.
Ζητά εκσυγχρονισμό
Ο Κώστας Τσιτσίλης, του οινοποιείου – αποσταγματοποιείου Τσιτσιλή στα Τρίκαλα, που παράγει πλέον παλαιωμένο τσίπουρο, εξέφρασε την άποψη ότι τέτοιες συνθήκες εμποδίζουν τις επενδύσεις. Η νομοθεσία για την παλαίωση δεν ισχύει για τα κρασιά, γεγονός που ωθεί τους αποσταγματοποιούς να ζητούν επανειλημμένα εκσυγχρονισμό και απλοποίηση. Ο κλάδος ελπίζει ότι η νεοσύστατη Εθνική Επιτροπή Αλκοολούχων Ποτών θα ασχοληθεί με αυτά τα ζητήματα. «Δεν μπορεί να επενδύσει κανείς υπό αυτές τις συνθήκες» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κος Κώστας Τσιτσιλής.
Δυναμικό των ελληνικών αποσταγμάτων
Παρά τις νομοθετικές προκλήσεις, έχουν γίνει συστηματικές εργασίες για την παλαίωση των αποσταγμάτων, ιδίως του τσίπουρου και της κρητικής ρακής (τσικουδιάς), τοποθετώντας τα ως δυνητικούς ανταγωνιστές του ουίσκι, της παλαιωμένης ιταλικής γκράπας και των γαλλικών αποσταγμάτων.
Δυναμική της αγοράς: Τσίπουρο
Το ελληνικό ούζο παραμένει ο κυρίαρχος παίκτης στις ελληνικές εξαγωγές αλκοολούχων ποτών, αντιπροσωπεύοντας το 58% της συνολικής αξίας και το 68% του συνολικού όγκου το 2023. Το τσίπουρο και η τσικουδιά, αν και αντιπροσωπεύουν μικρότερο μερίδιο (≈2% σε αξία και ≈1% σε όγκο), αυξάνονται σταθερά στις εξαγωγές.
Οι εξαγωγές τσίπουρου εντός της ΕΕ-27 το 2023 παρουσίασαν αύξηση 22% σε αξία αλλά μείωση 1,5% σε ποσότητα σε σχέση με το 2022. Οι εξαγωγές προς τρίτες χώρες αυξήθηκαν σε αξία κατά ≈1% αλλά μειώθηκαν σε ποσότητα κατά ≈13%. Σε σύγκριση με το 2020, υπήρξε αύξηση 61,2% στην αξία και ≈50% στην ποσότητα.
Η ελληνική βιομηχανία αλκοολούχων ποτών παρουσιάζει αύξηση των εξαγωγικών πωλήσεων παρά τα νομοθετικά εμπόδια που επηρεάζουν την ανταγωνιστικότητά της. Ο εκσυγχρονισμός των κανονισμών παλαίωσης θα μπορούσε ενδεχομένως να ξεκλειδώσει περαιτέρω αξία και να ενισχύσει τη διεθνή θέση των ελληνικών αποσταγμάτων όπως το τσίπουρο και η κρητική ρακή.
Οι πληροφορίες αντλήθηκαν από τον Οικονομικό Ταχυδρόμο