Η πραγματοποίηση πιλοτικής πτήσης με υδροπλάνο από το αδειοδοτημένο υδάτινο πεδίο του Λαυρίου επανέφερε στην επικαιρότητα το ζήτημα των υδροπλάνων, ενός μέσου που αναμένεται να ενταχθεί στο συγκοινωνιακό χάρτη της χώρας μας πολύ σύντομα. Από μόνη της η προσθήκη ενός τέτοιου ευέλικτου και εναλλακτικού μέσου μεταφοράς, που συνδυάζει τη θάλασσα με τους αιθέρες, δίνει πολλαπλές δυνατότητες στο κοινό και πόσο μάλλον στους κατοίκους των νησιών σε Αιγαίο και Ιόνιο Πέλαγος.
Ένας αυθαίρετος κατάλογος τιμών
Ωστόσο, το έντονο ενδιαφέρον μαζί με την ενημέρωση φέρνει και την παραφιλολογία και την παραπληροφόρηση. Ως εκ τούτου, δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι είδαμε να αναπαράγεται σε μία σειρά από ενημερωτικά sitesένας κατάλογος «ενδεικτικών τιμών» που αναφερόταν σε δρομολόγια από Πάρο, Νάξο, Τήνο και άλλα νησιά των Κυκλάδων.
Η αρχή γίνεται στην Κέρκυρα
Σε επικοινωνία που είχαμε με εκπρόσωπο της εταιρείας HellenicSeaplanes ξεκαθαρίστηκε ότι αυτός ο κατάλογος τιμών είναι αυθαίρετος. Ο MarketingManagerτης εταιρείας Ηλίας Βουγιουκλάκης μας κατατόπισε σχετικά με τα επόμενα βήματα, ενώ μας έδωσε και μία γενική εικόνα για το τι ισχύει για το Νότιο Αιγαίο. Η εταιρεία πρόκειται να ξεκινήσει πτήσεις τον ερχόμενο Μάιο με επίκεντρο την Κέρκυρα και να εξυπηρετεί δρομολόγια για Παξούς, Αντίπαξους, καθώς και τα Διαπόντια Νησιά. «Η HellenicSeaplanes πρόκειται να ξεκινήσει τα δρομολόγιά της από το Μάιο και έπειτα με κέντρο την Κέρκυρα. Οι πτήσεις αυτές θα έχουν κατά κύριο λόγο χαρακτήρα περιηγητικό πάνω από Κέρκυρα, Παξούς, Αντίπαξους και τα Διαπόντια Νησιά. Επίσης, θα πραγματοποιηθούν προγραμματισμένες πτήσεις από Κέρκυρα προς Παξούς και από Παξούς προς Κέρκυρα καθώς επίσης και πτήσεις charter.»ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Βουγιουκλάκης. Επιπλέον, αναφέρθηκε στις δυνατότητες που προσφέρουν τα υδροπλάνα ως εναλλακτικό μέσο μεταφοράς το οποίο πέρα από συγκοινωνιακή υπηρεσία παρέχει και μία μοναδική εμπειρία κατά την πτήση: «Το υδροπλάνο είναι ένα αμφίβιο αεροσκάφος με πολλαπλές επιλογές και δυνατότητες και λόγω της ταχύτητάς του και του γεγονότος ότι μπορεί να κάνει χαμηλές πτήσεις, που μεγιστοποιεί και την εμπειρία της πτήσης, μπορεί να αξιοποιηθεί και για τουριστικούς λόγους.»
Προχωράνε οι αδειοδοτήσεις για Τήνο και Σίφνο
Μεταξύ των υδάτινων πεδίων, που έχουν ήδη πάρει το πράσινο φως για χρήση, υπάρχουν και άλλοι φάκελοι προορισμών για τους οποίους η Hellenic Seaplanes προχωρά τη διαδικασία αδειοδότησης και η λίστα αυτών περιλαμβάνει τους λιμένες σε Οινούσσες, Τήνο, Σίφνο, Άλιμο, Πλωμάρι Λέσβου, Ερέτρια, Κύμη, Χαλκίδα, Κάρυστο και Αιδηψό στην Εύβοια, Σάμη στην Κεφαλονιά. Στο Νότιο Αιγαίο προβλέπεται η δημιουργία 30 υδατοδρομίων τα οποία όπως μας εξηγεί ο κ. Βουγιουκλάκης βρίσκονται σε διαφορετικό στάδιο ωρίμανσης το καθένα: «είναι σε διαφορετικό στάδιο ετοιμότητας και ωριμότητας, αυτά προχωράνε, ώστε να χρησιμοποιηθούν και αυτά. Αρκετά από αυτά είναι στη φάση της αδειοδότησης, οπότε ακόμα υπάρχουν κάποια βήματα που πρέπει να γίνουν για να ξεκινήσουν τα κατασκευαστικά έργα και έπειτα να ελεγχθούν από τους αρμόδιους φορείς και να αποκτήσουν πιστοποίηση, ώστε να μπορούν να υποδεχθούν τα υδροπλάνα στις θάλασσές τους.»
Από τα παραπάνω γίνεται σαφές ότι αν και ανοίγεται μία νέα εποχή για τις μεταφορές στη χώρα μας, στις Κυκλάδες και το Νότιο Αιγαίο θα πρέπει να κάνουμε λίγη υπομονή ακόμα για να μπούμε σε υδροπλάνο, ωστόσο, είναι βέβαιο ότι η προσθήκη αυτού του μέσου θα διευκολύνει τη μετακίνηση των πολιτών τόσο ενδοκυκλαδικά όσο και προς την ενδοχώρα.
«Κάθε νέο μέσο είναι για καλό»
Θετικά σε γενικές γραμμές βλέπει την προοπτική ένταξης ενός επιπλέον μέσου και ο κόσμος, χωρίς όμως να λείπουν και κάποιες επισημάνσεις. «κάθε μεταφορικό μέσο που προστίθενται στα ήδη υπάρχοντα προφανώς είναι μια θετική εξέλιξη καθώς τα νησιά μειονεκτούν στο ζήτημα των μεταφορών σε σχέση με την ηπειρωτική Ελλάδα, αλλά το μέσο που λέγεται υδροπλάνο θεωρώ ότι έχει ακόμα πολύ μεγάλο δρόμο μέχρι να φτάσει να υλοποιηθεί σε μόνιμη δρομολόγηση. Σε κάθε περίπτωση όμως η δρομολόγησή τους θα έχει θετικό αποτύπωμα για την οικονομία των νησιών» αναφέρει ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου των Κυκλάδων, κ. Γιάννης Φρέρης. Ωστόσο, ένα άλλο θέμα που ανακύπτει ως προς τη Σύρο είναι και το που θα χωροθετηθεί το υδατοδρόμιο. Αυτή τη διάσταση έθιξε συμπολίτης που προτίμησε να διατηρήσει την ανωνυμία του λέγοντας: «το λιμάνι της Ερμούπολης είναι εκτεθειμένο στη Σοροκάδα, είναι φυσικό λιμάνι, το μέσα κομμάτι του είναι προστατευμένο, αλλά προφανώς τα υδροπλάνα δεν θα προσγειώνονται εντός του λιμανιού αλλά απέξω και θα πλέουν μέχρι το λιμάνι. Οπότε τίθεται το ερώτημα τι θα συμβαίνει όταν υπάρχει απαγορευτικό. Το λογικό για τη Σύρο θα ήταν να γίνει στο Φοίνικα το υδατοδρόμιο, όπου άλλωστε και υπήρχε υδατοδρόμιο στις αρχές του προηγούμενου αιώνα». Τέλος συμπολίτης μας που για λόγους υγείας μετακινείται συχνά δηλώνει ότι βλέπει θετικά την ένταξη κάθε νέου μέσου: «ο, τι μέσο μπορεί να αναπτυχθεί για την μετακίνηση των νησιών είναι καλό» σημειώνει χαρακτηριστικά.